Miksi täällä vouhkataan vain tupakasta?Kysyn vaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

????

Vieras
Niin, täällä lähes joka päivä näkyy joku "tupakointi raskaana"-keskustelu. Toki tupakka on vaarallista raskausaikana, mutta miksi puhutaan lähes VAIN siitä, vaikka paljon pahempia vaurioita tulee alkoholin käytöstä?

Suomessa syntyy vuosittain 600 alkoholin VAKAVASTI vaurioittamaa (= FAS, FAE ym.) lasta (lähde esim. Alkon sivuilta, tunnetun lääkärin Erja Halmesmäen esite). Lisäksi on vielä lievempiä vaurioita, joita ei tuossa näy. Miksi puhutaan aina vain tupakasta?

Ihmettelen vain, eikö ihmisillä ole tietoa asiasta. Yhtä kaikki haitallisia päihdeaineita, mutta miksi vain siitä lievemmästä puhutaan ja muut jätetään huomiotta?

Tuosta alkoholistakin on täällä väännetty kättä joka suuntan! Mie sain hervottomat haukut kun menin sanomaan, että oon polttanu raskauden aikana 5 tupakkaa päivässä! En tosin ole siitä ylpeä mutta..

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Luulen että tupakoiminen on yleisempää, monien mielestä "hyväksyttävämpää" kuin maha pystyssä dokaaminen.

No ei se nyt niiiin paljon yleisempää ole. Esim. noin 6% raskaana olevista on alkoholin suurkuluttajia (http://www.a-klinikka.fi/kehittamistoiminta/projektit/hanketietokanta/thankkeet_7_b.php3?id=182I) . Se on muuten yllättävän paljon!

Alkuperäinen kirjoittaja ????:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Luulen että tupakoiminen on yleisempää, monien mielestä "hyväksyttävämpää" kuin maha pystyssä dokaaminen.

No ei se nyt niiiin paljon yleisempää ole. Esim. noin 6% raskaana olevista on alkoholin suurkuluttajia (http://www.a-klinikka.fi/kehittamistoiminta/projektit/hanketietokanta/thankkeet_7_b.php3?id=182I) . Se on muuten yllättävän paljon!

No ei ole omakohtaista kokemusta kummastakaan.
En itse ole ikinä nähnyt raskaana olevaa juovan (humalahakuisesti) alkoholia, tupakoivan kylläkin.

Tässä vielä http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_LA_145_1999_fi.html

"Alkoholin vaurioittamia FAS-lapsia syntyy yhä enemmän, samoin huumeiden eri tavoin vaurioittamia lapsia. Alkoholin eriasteisesti vaurioittamia lapsia syntyy 600-700 vuosittain, ja lisäksi 2 000-3 000 sikiötä on vaarassa alkoholialtistuksen vuoksi. Huumeiden aiheuttamista sikiövaurioista ei ole tehty edes kunnon selvityksiä, mutta esimerkiksi muotihuume amfetamiinin vaurioittamia lapsia nähdään synnytyssairaaloissa yhä enemmän. Näillä lapsilla on aivovaurioita, sydänvikoja sekä suu- ja kitalakihalkioita. Kohdunsisäisen huumeriippuvuuden vuoksi vastasyntyneet kärsivät vieroitusoireista"

--

Itse en henk.koht hyväksy mitään päihteitä tai lasta vahingoittavana ainetta! mutta minusta tuo vauhkoaminen pelkästä tupakasta on omituista, päivästä toiseen sama juttu. tai sitten ihmiset ei tiedä, kuinka yleistä tuo fas ym. on.

Alkuperäinen kirjoittaja pahukset:
Johtuu varmaan siitä että tällä palstalla tupakoiminen on kaikista maailman synneistä pahin.

Kyllä mä luulen että läski raskaana on aivan yhtä paha. Ja ilman raskautta lihava ihminen on kyllä huonompi kuin tupakoitsija...

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja pahukset:
Johtuu varmaan siitä että tällä palstalla tupakoiminen on kaikista maailman synneistä pahin.

Kyllä mä luulen että läski raskaana on aivan yhtä paha. Ja ilman raskautta lihava ihminen on kyllä huonompi kuin tupakoitsija...

No ei kai kukaan voi olla noin hölmö? Tai ajatella noin vinksahtaneesti? Ei ainakaan tosielämässä..

Kyllähän se alkoholin käyttö raskausaikana on varmaan aika yleistä...Kuitenkin siitä huolimatta syntyy paljon terveitäkin lapsia eli kaikki ei näy tilastoissa. Nuo fas-lapset on varmaan monelle vieraampia sillä eihän heitä ehkä paljon katukuvassa näy. Ne vammat on usein niin pahoja, että hoito saattaa tapahtua jossain laitoksessa. Ja jos äiti on käyttänyt runsaasti alkoholia raskausaikanakin niin se lapsi on todennäköisesti huostaanotettu. Lievempiä alkoholin haittoja ei varmaan monikaan osaa tunnistaa lapsesta.

Mä olen joskus nähnyt FAS-aikuisen. Erittäin pahasti vammainen äidin alkoholin käytön vuoksi. Se ihminen ei kävellyt, ei syönyt itse eikä mitään. Koko ikänsä laitoksessa asunut. Tästä on jo ainakin 10 vuotta, mutta mieleen jäi.

Yhteistyössä