Miksi äideille ei anneta sakkoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
raskauden aikaisesta tupakoinnista ja alkoholin ja huumeiden käytöstä, kun tukistamisestakin saa sakot? Olen tätä ystävien kanssa pohtinut. Tukistaminen on yhtä väärin, kuin raskauden aikainen tupakointi ja alkon ja huumeiden käyttö minun mielestäni. Mitä muut olette mieltä?

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Mä keksin aika liudan lisää noita, jos sille linjalle lähdetään.

Ylipaino esim on tupakointia vaarallisempaa sikiölle.

Ei kannattaisi laukoa tuollaista, jos ei asioista mitään tiedä. Kysypä asiaa mm. lääkäriltä.

Sikiön saa murhatakin, jos se sattuu olemaan vammainen sinne rv 24 asti. Ja se on ihan lailla sallittu. Äidillä on siis päätösvalta, niin tuon kuin muidenkin asioiden suhteen. Lapsi saa oikeuksia vasta syntymän jälkeen.

Ja kiitos sitten faktaa tästä asiasta? Kumma kun ei minua ei ole lääkärit varoittaneet ollenkaan vaikka olen lihava ja kolme lasta kantanut.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn:
millä perustelet ruusa väitteesi?

en ole ruusa, mutta tosiaan tutkimusten perusteella ylipainoisten vauvoilla on suurempi kuolleisuus ja riski joutua tehohoitoon, lisäksi mm. diabetesriski on korkeampi. Silti EI ole vaarallisempaa kuin tupakointi tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei kannattaisi laukoa tuollaista, jos ei asioista mitään tiedä. Kysypä asiaa mm. lääkäriltä.

Kysys itse!

Sen verran olen opiskellut mm. raskauteen liittyvää asiaa ja monta luennoitsijaa kuunnellut, että tiedän asian varmaksi! Lihavuus altistaa raskausdiabetekselle ja raskausmyrkytykselle jne. Mutta tupakointi altistaa astmalle, oppimishäiriöille, KÄTKYTKUOLEMALLE, poikavauvojen siittiöihin haittaavasti, pienipainoisuuteen, allergioihin, keskenmenolle, raskausmyrkytykselle jne.
Toki olisi hyvä pyrkiä normaalipainoon ennen raskautta!

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Sikiön saa murhatakin, jos se sattuu olemaan vammainen sinne rv 24 asti. Ja se on ihan lailla sallittu. Äidillä on siis päätösvalta, niin tuon kuin muidenkin asioiden suhteen. Lapsi saa oikeuksia vasta syntymän jälkeen.

Näin se varmaan ikävä kyllä on :(

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
http://www.nutriciababy.fi/ajankohtaista/uutiset/fi_FI/2007_01_12_ylipaino/

joo, en olekaan kyseenalaistanut tätä, vaan ruusan väitettä että ylipaino olisi vaarallisempaa kuin tupakointi.

tiedän siis että ylipaino aiheuttaa myös riskejä. Mutta että olisi vaarallisempaa kuin tupakointi?!? Silloin voisi sanoa tupakoitseville odottajille, että tupakoi vaan jos muuten alat syömään herkkuja (niinkuin moni lopettaessaan alkaa), koska ylipaino on vaarallisempaa.

Kiitos. Olen sitten ollut onnekas, kun olen saanut 9 pisteen kaksoset ja 9 pisteen oli kolmaskin. Mutta että tupakointiakin vaaralisempaa, kamalaa :(. Miksei lääkäri ole sanonut mitään :(?

Eikö äitejä pitäisi rangaista myös raskaaksi tulemisesta? Sekin on aika iso riski ja monikkoraskaus vielä suurempi. Ja aika iso osa tulee vielä ylipainoiseksikin raskauden jäljiltä joka tulee ihan sairaan kalliiksi yhteiskunnalle!

yhdellä lihavalla tädilläni vauvasta tuli lievästi kehitysvammainen, ja ysk toinenkin tuttavanainen, lihava hänkin, vauva syntyi keskosena, koska tuli raskaudenmyrkytys. sitäpaitsi eikös lihavat naiset ilmiselvästi syö väärin verrattuna normaalipainoisiin? ainakin näillä kahdella suolan syönti oli liiallista johtuen ruokavaliosta, molempien herkkua juustot. (raskausaikana) kumpikaan ei ole lahtunut raskauskiloja pois. kolmannella naisella, meni 12 vuotta raskauskilojen poistoon, hidastako?? lapsi tosin aivan terve. liekö johtunut mistä? kaikki nämä naiset 30 tienoilla synnyttäessään vauvan.

korostan että sellanen normaali pyöreys ei haittaa vaan merkittävä ylipaino! perustelen tätä sillä että verenpaine on yleensä koholla tukevilla ihmisillä, tästä johtuen sikiönkin sydän lyö nopeampaa mikä rasittaa sikiötä???luulisin ainakin.

toki onhan se tuuristakin kiinni. ei ollut tarkoitus loukata ketään, ilmaisin vain mielipiteeni asiasta. en tahtoisi omalla syömiselläni vaarantaa vauvani terveyttä, eli en lihota itseäni ennen raskautta, sen ainana, ja jälkeen. piste =)

Alkuperäinen kirjoittaja Lihava vieras:

Kiitos. Olen sitten ollut onnekas, kun olen saanut 9 pisteen kaksoset ja 9 pisteen oli kolmaskin. Mutta että tupakointiakin vaaralisempaa, kamalaa :(. Miksei lääkäri ole sanonut mitään :(?

Tupakointi ON vaarallisempaa. Piste.

No helkutti, etsikää itse tilastoja riskiprosenteista ja verratkaa. En mä niitä tänne kirjastosta saa...

Mä en muuten polttanut, enkä ole ylipainoinenkaan. Kantani ei mielestäni ole edes puolueellinen siis.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Eikö äitejä pitäisi rangaista myös raskaaksi tulemisesta? Sekin on aika iso riski ja monikkoraskaus vielä suurempi. Ja aika iso osa tulee vielä ylipainoiseksikin raskauden jäljiltä joka tulee ihan sairaan kalliiksi yhteiskunnalle!

Totta! Varsinkin isiä pitäisi rangaista,nehän ne naiset raskaiksi tekee,eli sakot isille jotka panee ylipainoisia naisia!

Yhteistyössä