miksi äidit haluaa mennä töihin,kun lapsi on vasta 9 kk-1 v ikäisiä

Alkuperäinen kirjoittaja ulla :
ja se vielä että jos on mahdollista niin ne alle 1 veet ja isommatkin voi viedä muualalle kuin päiväkotiin..esim.perhepäivähoitajilla on monesti paljon lapsilähtöisempi suhde lapsiin. ei ihan pikkuisen paikka ole pk:ssa...
Täällä ei edes pääse päiväkotiin alle 3-vuotiaat. On siis yksi päiväkoti jossa toimii eskarikin eikä millään riitä tilat ja henkilökunta, että olis pieniä. Pienet menee sitten pph:lle tai ryhmiksiin.
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja kokemukseni:
Liikun paljon puistoissa, missä on perhepäivähoitajia myös. Usealla on mukana yksi puolitoistavuotias, ja ovat kyllä niin reppania siellä joukossa. Eivät jaksaisi olla ulkona niin kauaa, vaativat tädin huomiota koko ajan, itkevät, eivät leiki kavereiden kanssa, vaan kyyhöttävät jossakin puiston nurkassa yksinään ja tädit vain juttelevat muiden tätien kanssa. Ongelmia on myös sisätiloissa, nämä "vauvat" ovat todella itkuisia siellä.

Varmaan heidänkin vanhemmat ajattelevat, että heidän lapsi viihtyy todella hyvin hoidossa ja leikkivät kavereiden kanssa. Sääli! Kaikilla ei ole sydäntä... ei edes mitä omaan lapseen tulee. Oma itse menee aina etusijalle.
Tähän olen itsekin törmännyt, mutta mielestäni kyse on ammattitaidottomuudesta/ haluttomuudesta hoitajalta tehdä jotain asian eteen. Itsekin siis alalla olen. Tottakai noin pieni vaatii varsinkin hoitosuhteen alussa paljon hoitajalta, mutta kyllä siihen hoitaja voi myös vaikuttaa kuinka lapsi viihtyy. Ja silloin linja on väärä, jos "täti" vaan juttelee ja lapsi itkee tai kyyhöttää puiston nurkassa. Surullista kyllä, silloin hoitaja on joko itse liian väsynyt työhön, tai alalle sopimaton jo alunperin. Empatia ja lempeys kuuluu todella tärkeisiinm ominaisuuksiin pienten lasten hoitajalla.
 
ulla
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja ulla :
ja se vielä että jos on mahdollista niin ne alle 1 veet ja isommatkin voi viedä muualalle kuin päiväkotiin..esim.perhepäivähoitajilla on monesti paljon lapsilähtöisempi suhde lapsiin. ei ihan pikkuisen paikka ole pk:ssa...
Täällä ei edes pääse päiväkotiin alle 3-vuotiaat. On siis yksi päiväkoti jossa toimii eskarikin eikä millään riitä tilat ja henkilökunta, että olis pieniä. Pienet menee sitten pph:lle tai ryhmiksiin.
mutta on kuntia jotka lakkauttaa kaikki muut hoitomuodot paitsi pkn taloudellisita syitä yllätysyllätys..eli vanhemmilla ei oo vaihtoehtoja ja sitten nä vauvat siellä isossa ryhmässä.ei hyvä ollenkaan..
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Työssä käynti väsyttää, miten sitä enää jaksaa töiden jälkeen puuhata lapsen kanssa? Lisäksi työssä käynti aiheuttaa stressiä, hermostumista, kiirettä. Lasta riuhdotaan kiireellä paikasta toiseen. Aamulla kovaa vauhtia päiväkotiin ja illalla kaupassa käynti yms niin ei siinä paljoo lapsen kanssa ehdi olemaan. Kotiäidillä taas on rentoa ja rauhallista, ei kiire mihinkään, voi rauhassa keskittyä lapseen.
Tämä on ihan höpsistä. Mistä sinä tiedät millaista se on, jos et ole kokeillut? Meillä esim. esikoinen on aina herännyt niin aikaisin, että hoitoaamuinaikin ehti leikkiä monta tuntia kotona. Mä taas lähdin kukonlaulun aikaan töihin, jotta pääsin hakemaan lapsen ajoissa hoidosta, ja taas oli monta tuntia aikaa leikkiä kotona. Se että äiti on kotona, ei välttis tarkoita että äiti keskittyy siihen lapseen.
 
dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja ulla :
ja se vielä että jos on mahdollista niin ne alle 1 veet ja isommatkin voi viedä muualalle kuin päiväkotiin..esim.perhepäivähoitajilla on monesti paljon lapsilähtöisempi suhde lapsiin. ei ihan pikkuisen paikka ole pk:ssa...
Meidän pph:lla ei ainakaan ollut mikään lapsilähtöinen suhde lapsiin. Päiväkoti on ollut paljon parempi paikka.
 
ulla
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Alkuperäinen kirjoittaja ulla :
ja se vielä että jos on mahdollista niin ne alle 1 veet ja isommatkin voi viedä muualalle kuin päiväkotiin..esim.perhepäivähoitajilla on monesti paljon lapsilähtöisempi suhde lapsiin. ei ihan pikkuisen paikka ole pk:ssa...
Meidän pph:lla ei ainakaan ollut mikään lapsilähtöinen suhde lapsiin. Päiväkoti on ollut paljon parempi paikka.
loppupeleissä eihän muulla ole merkitystä kuin vain sillä että minkälaiset hoitajat lapselle satttuu saamaan..hoitomuodolla ei ole mitään väliä kunhan hoitajat on ok. ja onnittelen vanhempia jotka ovat hoitopaikan hyväksi todenneet..se ei ole itsestäänselvyys.
 
Gloria Mundi
'Halusin' menna toihin kun vauva oli 6 viikon ikainen silla oli ikavaa istua pimeassa kylmassa asunnossa helmikuussa. *saikohan tahan vastata muut kuin suomen lintukodon immeiset?*
 
ei se tarkoita että jos vie perhepäivähoitajalle, olisi se autuas paikka. Niitä hoitajia on niin moneksi...on sellaisia ku tekee sitä työtä vaan siks et ovat kotona ja haluavat siinä sivus hiukan tienatakkin. Lapsilla ahtaat tilaat leikkiä, kotia ei saa sotkea yms. olen nähnyt perhepäivähoitajia jotka ei oikeesti rakasta lapsia vaan tekee sitä rahan takia. Mistä sitä etukäteen osaa valita hyvän perhepäivähoitajan kun niissä on eroja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ulla:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja ulla :
ja se vielä että jos on mahdollista niin ne alle 1 veet ja isommatkin voi viedä muualalle kuin päiväkotiin..esim.perhepäivähoitajilla on monesti paljon lapsilähtöisempi suhde lapsiin. ei ihan pikkuisen paikka ole pk:ssa...
Täällä ei edes pääse päiväkotiin alle 3-vuotiaat. On siis yksi päiväkoti jossa toimii eskarikin eikä millään riitä tilat ja henkilökunta, että olis pieniä. Pienet menee sitten pph:lle tai ryhmiksiin.
mutta on kuntia jotka lakkauttaa kaikki muut hoitomuodot paitsi pkn taloudellisita syitä yllätysyllätys..eli vanhemmilla ei oo vaihtoehtoja ja sitten nä vauvat siellä isossa ryhmässä.ei hyvä ollenkaan..
Just tästä oli puhetta siellä palvelukodissa missä olen töissä heinäkuun. Lapset ja vanhukset on niitä joiden kohdalla säästetään. :/
 
ulla
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
ei se tarkoita että jos vie perhepäivähoitajalle, olisi se autuas paikka. Niitä hoitajia on niin moneksi...on sellaisia ku tekee sitä työtä vaan siks et ovat kotona ja haluavat siinä sivus hiukan tienatakkin. Lapsilla ahtaat tilaat leikkiä, kotia ei saa sotkea yms. olen nähnyt perhepäivähoitajia jotka ei oikeesti rakasta lapsia vaan tekee sitä rahan takia. Mistä sitä etukäteen osaa valita hyvän perhepäivähoitajan kun niissä on eroja...
 
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
ei se tarkoita että jos vie perhepäivähoitajalle, olisi se autuas paikka. Niitä hoitajia on niin moneksi...on sellaisia ku tekee sitä työtä vaan siks et ovat kotona ja haluavat siinä sivus hiukan tienatakkin. Lapsilla ahtaat tilaat leikkiä, kotia ei saa sotkea yms. olen nähnyt perhepäivähoitajia jotka ei oikeesti rakasta lapsia vaan tekee sitä rahan takia. Mistä sitä etukäteen osaa valita hyvän perhepäivähoitajan kun niissä on eroja...
Joillakin sattuu sellaanen onni kohdalle, että oma äiti on toiminut sen paikkakunnan pph:na tietää aika monet hoitajat. Kun mun äiti kuuli kenelle mun likalla on hoitopaikka, niin hän sanoi, että siinä hyvä hoitaja.
 
Keittiönoita
Kaikilla työelämä ei tosiaankaan voi odottaa. Jos olet yrittäjä, niin asiakkaat löytävät kyllä sen kolmen vuoden aikana toisen yrityksen, jonka asiakkaaksi siirtyvät. Silti joudut sen kolmen vuoden aikana maksamaan yrityksesi toimitilojen vuokran ja vakuutukset ainakin. Sähkön voi kolmeksi vuodeksi katkaista, jos ei aio töitä tehdä.
 
En tod. jaksa kahlata koko ketjua.
Mutta menen töihin kun lapsi on 2kk, koska haluan mennä. Ja koska se on koko perheen tilannetta ajatellen tähän väliin ihan paras ratkaisu.

Ja ihan pikkaisen aloituksessa ehkä vaivasi sellainen sivuseikka, kuin.... (rumpujen päristystä, jännityksen nostatusta)....

Isä!

Mun lapsilla on isä. Yksikään ei ole menossa päiväkotiin, eikä edes isoäidin hoitoon. Niillä on isä, täysin pätevä ja äidin kanssa samanveroinen vanhempi, joka niitä jää kotiin hoitamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
En tod. jaksa kahlata koko ketjua.
Mutta menen töihin kun lapsi on 2kk, koska haluan mennä. Ja koska se on koko perheen tilannetta ajatellen tähän väliin ihan paras ratkaisu.

Ja ihan pikkaisen aloituksessa ehkä vaivasi sellainen sivuseikka, kuin.... (rumpujen päristystä, jännityksen nostatusta)....

Isä!

Mun lapsilla on isä. Yksikään ei ole menossa päiväkotiin, eikä edes isoäidin hoitoon. Niillä on isä, täysin pätevä ja äidin kanssa samanveroinen vanhempi, joka niitä jää kotiin hoitamaan.
Isä on kyllä samanarvoinen mutta isä ei voi imettää. Kyllä imetys on tärkeää ja äidin pitäisi jäädä kotiin imettään ja isän mennä töihin. Onko työ tärkeämpi kuin jäädä imettämään? Kyllä äidit on sitten itsekkäitä!

 
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
En tod. jaksa kahlata koko ketjua.
Mutta menen töihin kun lapsi on 2kk, koska haluan mennä. Ja koska se on koko perheen tilannetta ajatellen tähän väliin ihan paras ratkaisu.

Ja ihan pikkaisen aloituksessa ehkä vaivasi sellainen sivuseikka, kuin.... (rumpujen päristystä, jännityksen nostatusta)....

Isä!

Mun lapsilla on isä. Yksikään ei ole menossa päiväkotiin, eikä edes isoäidin hoitoon. Niillä on isä, täysin pätevä ja äidin kanssa samanveroinen vanhempi, joka niitä jää kotiin hoitamaan.
Isä on kyllä samanarvoinen mutta isä ei voi imettää. Kyllä imetys on tärkeää ja äidin pitäisi jäädä kotiin imettään ja isän mennä töihin. Onko työ tärkeämpi kuin jäädä imettämään? Kyllä äidit on sitten itsekkäitä!
Mä en ole kelvollinen imettämään, olin kotona tai en.
Mutta ihan kiva, että saatiin tämä imetysprovo-momenttikin tähän.

Miten ihmeessä voikaan maailmassa selvitä hengissä, terveenä ja ilman traumoja kaikki ne ihmiset, joita syystä tai toisesta ei ole imetetty?
Olen melko varma, että niitä on muitakin kun vaan meidän lapset.

Muoks. Ja miksi niidenkään, jotka imettävät, tarvitsee 3 vuotta kotona olla? Aika harva imettää 3-vuotiaaksi kuitenkaan. Vaikka imettäisi kaksikin vuotta, niin meneekö se lapsi jotenkin pilalle jos onkin sen kolmannen vuoden sitten isänsä hoidossa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Isä on kyllä samanarvoinen mutta isä ei voi imettää. Kyllä imetys on tärkeää ja äidin pitäisi jäädä kotiin imettään ja isän mennä töihin. Onko työ tärkeämpi kuin jäädä imettämään? Kyllä äidit on sitten itsekkäitä!
Mitäs sitten kun se imetys ei onnistu? Ja vaikka se olisi onnistunut niin se olisi ollut pakko lopettaa lapsen ollessa n. 10kk.
 
mitä tarkoittaa että ei ole kelvollinen imettämään? Siksikö ettei tupakan myrkyt mene vauvaan? Sen ymmärrän jos rintasyövän tai jonkun muun painavan syyn takia ei voi imettää. Mutta itsekkäitä syitä on tupakan poltto tai se ettei vaan viitsi imettää kun se on tylsää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
mitä tarkoittaa että ei ole kelvollinen imettämään? Siksikö ettei tupakan myrkyt mene vauvaan? Sen ymmärrän jos rintasyövän tai jonkun muun painavan syyn takia ei voi imettää. Mutta itsekkäitä syitä on tupakan poltto tai se ettei vaan viitsi imettää kun se on tylsää.
Ei silloin ole kelvollinen, kun mitään maitoa ei tule. Enkä mä mikään lehmä olekaan. Vauvaa varten on vastikkeet.

 
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
mitä tarkoittaa että ei ole kelvollinen imettämään? Siksikö ettei tupakan myrkyt mene vauvaan? Sen ymmärrän jos rintasyövän tai jonkun muun painavan syyn takia ei voi imettää. Mutta itsekkäitä syitä on tupakan poltto tai se ettei vaan viitsi imettää kun se on tylsää.
Tissit tiskiin vaan, eihän se haittaa että lapsi saa maksavaurion mun lääkityksen takia. :whistle:

Sitä on olemassa muitakin syitä kuin tekosyitä tuohonkin asiaan.

(Jos siis jätetään sen syvällisemmin analysoimatta, mikä oikeus kenelläkään on ylipäätään arvostella tai tuomita jonkun muun imettämättömyyttä, oli syy lähes mikä tahansa.)
 
höpöhöpö
Alkuperäinen kirjoittaja sinikello78:
Työssä käynti väsyttää, miten sitä enää jaksaa töiden jälkeen puuhata lapsen kanssa? Lisäksi työssä käynti aiheuttaa stressiä, hermostumista, kiirettä. Lasta riuhdotaan kiireellä paikasta toiseen. Aamulla kovaa vauhtia päiväkotiin ja illalla kaupassa käynti yms niin ei siinä paljoo lapsen kanssa ehdi olemaan. Kotiäidillä taas on rentoa ja rauhallista, ei kiire mihinkään, voi rauhassa keskittyä lapseen.
aloitin tosi raskaan henkisen työn kun lapsi oli 10 kk. ja kun pääsin kotiin töistä oli ihana olla oman rakkaan ihmisen kanssa. vastapainoa työlle.

kotiäitinä 2 lapsen kanssa ihan yhtä kiirettä kuin 1 lapsen työssäkäyvänä. jos monta lasta joilla kerhoja ym nii ihan yhtä kiirettä se nykyään on, kun nykyään on tullut tämä sosiaalisuus pakko.kotona ei saa olla. kerhoon on metnvätä kello yhdeksäksi/kymmeneksi ja lasten on pakko viihtyä toisten lastan kanssa. äidin kanssa viihtyvä on luuseri ja huono.
 
vieras
Ap:n olisi itse kannattanut jättää lapset tekemättä, kun nostaa jo nyt itsensä kaikkien muiden yläpuolelle ja kuvittelee olevansa tärkeintä lapsensa elämässä. Ei se asia ihan noinkaan mene.
 
vieras
Te jotka olette sitä mieltä että lapsen tulee olla äidin kanssa kotona siihen 3-vuoteen asti, niin te sivuutatte todella hyvin sen, että jotkut ovat yksinhuoltajia, niillä ei ole sitä miestä joka käy töissä ja elättää perheen. Sitten on sellaisiakin miehiä, joilla se palkka ei ole mikään järin suuri, että perheen pitäisi kituuttaa 3 vuotta tai jopa enemmänkin jos lapsia tulee lisää ja se ei ole mikään hyvä asia, sillä se vaan aiheuttaa stressiä ja onko se nyt sit lapselle hyväksi, kun vanhemmat ovat stressaantuneita, kun ei ole rahaa mihinkään.

Itse tulen sitten aikanaan menemään aamulla aikaisin töihin, että lasten pitää kyllä aikaisin herätä, mutta pääsenkin sitten ajoissa myös pois, joten sitä päivää jää myös lasten kanssa touhuta.
 
Kaikki eivät ole niin rikkaita, tai heillä ei ole niin rikkaita vanhempia, jotka elättävät lapset ja lapsenlapset :D ! Tämä asia ei kuulu hevonkukkua yhdellekään Kaksplussan mammalle! Tämä aloitus on SUORASTAAN loukkaava ja syyllistävä meitä suurvelallisia ja köyhiä kohtaan.
 

Yhteistyössä