Miksi abortti on asia, jota pitäisi vähän hävetä tai mikä joudutaan salamaan?

• Viestiketjun aloittaja fet
  • Ensimmäinen viesti
Essi
Ei se ole. Ihan turha hävetä päätöstä jonka on joutunut tekemään.
Salata voi sen verran että eihän se kuulu kun vaan ihan läheisille.
Aika arka aihe se on monelle.

Essi
Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Essi:
Ei se ole. Ihan turha hävetä päätöstä jonka on joutunut tekemään.
Salata voi sen verran että eihän se kuulu kun vaan ihan läheisille.
Aika arka aihe se on monelle.
no ei kuulu edes ihan läheisille.
Jos on hyvät välit omaan äitiin ja isään niin voi puhua jos ne kestää kuullu ja tietty omalle puolisolle tai poikakaverille.
Jotain tukea on hyvä saada. Raskas päätös monasti.

niinpä
kuka siitä nyt positiivisin mielin alkaa ajattelemaan, että on juuri abortoinut sellaisen ihmisen elämästään joka olisi voinut olla tulevaisuudessa hyvinkin rakas.

Ihan vain sen takia että ympäristöstä löytyy aina näitä fiksuja tuomitsijoita joiden mielestä lapsi olisi kuulunut synnyttää ja antaa adoptioon jos tilanne ei itselle raskautta tai lasta järkevästi salli.

Eli ei mitään hyvää syytä.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
kuka siitä nyt positiivisin mielin alkaa ajattelemaan, että on juuri abortoinut sellaisen ihmisen elämästään joka olisi voinut olla tulevaisuudessa hyvinkin rakas.
Ehkäpä ne joille ei tulevaisuus kovin valoisalta olisi näyttänyt?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hoh:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja M&mm:
No kun siinä tapetaan ihminen.
Ei, alkio siinä tapetaan tai sikiö jos on niin pitkälle ehtinyt.
No eikö siitäkin loppujen lopuksi joskus ihminen tule?!
Ei välttämättä. On olemassa keskeytyneitä keskenmenoja. On tuulimunaraskauksia. On vaikeasti vammaisia sikiöitä, joiden elinennuste on lähes 0. Mutta kun keskeytys on peikko, myös ne saavat osansa siitä tabusta, hiljaisuudesta ja paheksunnasta.

mip
Jouduin itse sellaiseen tilanteeseen 4 vuotta sitten, olin 16 vuotta ja täysin yksin. Näin omaksi ja etenkin lapsen parhaaksi tehdä abortin, koska en olisi ollut valmis huolehtimaan lapsesta kun en itsestänikään aina... Asia hävetti minua..kovasti.

Nyt on neljä vuotta kulunut ja minulla on pysyvä parisuhde ja lapsi tulossa. En kuitenkaan pysty edelleenkään asiasta kertomaan avoimesti, ja äitiyskortti on pysynyt visusti piilossa anopilta ihan sen vuoksi etten nää tarpeelliseksi kertoa hänelle asiasta. Minä itse häpeän kovasti tekoani ja koen olleeni erittäin vastuuton. Mutta siltikään en ole koskaan ajatellut toisista saman tehneistä pahaa tai ajatellut että se olisi häpeän asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Ehkä.
No ei siitä nyt mitään koiranpentuakaan voi syntyä
Eikä siitä välttämättä sitä ihmistäkään syntyisi.

hmm
-Koska se on niin monen mielestä väärin tehty. Minun oikeuteni kehooni loppuu siihen, missä toisen ihmisen alkaa.
-Ei varmasti ole helppo päätös kenellekään.
-Seksi ja lisääntyminen ovat intiimejä asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
-Koska se on niin monen mielestä väärin tehty. Minun oikeuteni kehooni loppuu siihen, missä toisen ihmisen alkaa.
-Ei varmasti ole helppo päätös kenellekään.
-Seksi ja lisääntyminen ovat intiimejä asioita.
Tämä on se mitä mä suunnattomasti ihmettelen. Varsinkaan siltä kannalta, että mikä oikeus ulkopuolisilla on tuomita ketään, oli tilanne mikä tahansa. Ihan pirun helppo huudella sieltä norsunluisesta tornistaan että minä en koskaan tekisi noin, et sinä voi lasta tappaa, ole nyt vähän vähemmän itsekäs ja anna se vaikka adoptioon kun on niin paljon pareja jotka lapsen haluaisivat. Nii-in, ulkopuolisen on helppo huudella, vaan miksi menee alkion elämä elävän ihmisen elämän edelle?

...
Ehkä.
No ei siitä nyt mitään koiranpentuakaan voi syntyä
Eikä siitä välttämättä sitä ihmistäkään syntyisi.
Mä en nyt ymmärrä, eikö ihminen ole aina ihminen siinä missä muutkin vaikka olisi esimerkiksi vammainen? Tai yksi jalkainen?

Ehkäpä siksi, että asia on itselle kipeä ja päätös on ollut vaikea. Eikä tilanetta helpommaksi tekisi toisten ihmisten asiaan kohdistuva arvosteleminen ja tuomitseminen.
En sano, että siinä olisi mitään hävettävää. Ei ole. Ja halutessaan pitäisi ihmisen saada puhuakin siitä.
Mutta, koska on kyse elämästä (mielsi alkion sitten solumöykyksi tai olennoksi, jolla on sielu) joka lopetetaan.. ei se ole sentyyppinen asia, josta ehkä kovin kepeästi puhuttaisinkaan.

Yhteistyössä