Miksi 6-7pv ikäistä ei saa viedä kaupungille tai kauppoihin?

Tuli tässä mieleen,kun aina on niin hirveän kiellettyä viedä alle 2viikkoista mihinkään. Mutta mitä vaaraa siitä oikeasti on jos vaikka 5päivän ikäisenkin kanssa lähtee asioille? Tottakai on järkevää kunnolla kotiutua ja vauvankin kannalta parempi,ettei heti riepotella paikasta toiseen.

Jos vauva makaa vaan vaunuissa tai tarpeen tullen on äidin sylissä hetken, niin tuskin siinä bakteereja hirveästi tulee?

Jos tilanne on se,että on yksinhuoltaja: Kaupassa on pakko käydä ja asioita on pakko hoitaa. Vanhemmat lapset vietävä hoitoon ja haettava sieltä ja niiden kanssa ehkä ulkoiltava tai esikoisen kanssa ehkä osteltava koulutarvikkeita. Jos hoitopaikkaa ei aina ole, on monill vauva vaan pakko ottaa mukaan.

Onko siis nyt erityisen vaarallista viedä hyvin pikkuista kaupungille?

Tuolla samanlainen keskustelu jo olikin menossa, mutta itseä kiinnostaa mitä siitä mahd. seuraa jos pikkuisen vie liian aikaisin johonkin yms?

MaryJ harmaana
Meidän esikoinen pääsi eka kerran "ihmisten ilmoille" ollessaan 5vrk:n ikäinen. Silloin matkustimme mummolasta kotiin n. 600km:n matkan, omalla autolla. (syntyi siis lomareissulla) Matkalla pysähdyimme huoltoasemalla pari kertaa ja vauva oli turvakaukalossa, harso suojana. Kuopuksen kanssa lähdettiin mummolaan kun hän oli viikon ikäinen. Ja taas pysähdyttiin pari kertaa huoltoasemalla. Kaupungilla en kyllä paljon ole alle 2vkon ikäisen kanssa liikkunut mutta en kyllä näe siinä mitään pahaa jos vauvan kanssa lähtee kauppaan vaikka heti sairaalasta kotiudittua, jos vauva tosiaan matkustaa vaunuissaan piilossa kaikilta pöpöiltä. Mutta en itse kuitenkaan lähtisi vielä ihan muutaman päivän ikäisen kanssa mihinkään "esittelemään" vauvaa. Itsekin nyt syksyllä kolmannen synnyttyä joudun käymään heti kaupassa koska mies ei ole paikalla. Tuskinpa se vauva siihen kuolee että joudun hänet ottamaan ruokaostoksille mukaan.

lähinnä kai näiden varallisten tartunta tautien varalta ei lasta suositella vietäväksi kauppoihin pörräämään ja ihan tautisia bakteeri ja virus pesiähän ne kaupat on.
On niin kehittymätön vielä vastustus kyky ja keuhkojen toimintakin on ollut ns.normaalissa käytössä ihan vähän aikaa et pieni ei siksi kestä sit näitä pöpöjä niin kuin vanhempana sitten.
Pakkohan sinen kauppaan on pästä ja pakko ottaa tilanteen niin ollessa mukaan mut jos vaihtoehtoja on niin jättäisin kotiin ja kävisin yksin tai sit mies kävisi tms.kaupassa.
Mut ei se kuolemaksi ole nehän on vain suosituksia mut nyt kolmannen kohdalla jotenkin tullut varovaisemmaksi juuri noiden mrsa ym.pahojen juttujen vuoksi(en tiiä kirjotinko oikein..) joten olkoon vain sen ekan kk kotona jos aioiden hoitaminen ym sen sallii.
=)

mie
niiden pöpöjen takia. vastustuskyky on aika nollassa vastasyntyneillä. ja ostoskeskus"h.elveteissä" ja suurissa tavarataloissa on niin paljon pöpöjä kuin ihmisiäkin.
että jos on pakko mennä kauppaan esim yh niin ei ole pakko mennä suuriin kauppoihin vaan tyytyä vaikka pikkuiseen siwaan.
sielläkin on pöpöt ilmassa mutta hiukan ehkä vähempi kuin jossain jumbossa.
kyllä sitä vauvaa ehtii mennä myöhemminkin "esittelemään".

yksi asia ainakin on varmaan, vastasyntyneen vastustutskyky EI OLE NOLLASSA. On totta että vauvan kotona pitämistä suositellaan ekat kaksi viikkoa mutta hyvin harva ja valittu saa kumminkaan mitään pahoja tauteja. Voisimpa väittää että suurempi riski on saada neuvolasta sun muusta bakteereja kun ruokakaupasta jossa vauva on yllensä hyvin suojattuna esim vaunuissa tai turvaistuimessa.

Luulen että tuo suositus koskee ehken enempi sitä äitiä kuin vauvaa. Monesti sitä luulee olevansa kunnossa mutta todellisuudessa kauppareissukin ottaa voimille.

Ja sitten omat kokemukseni. OLen liikkunut 5 lapsen kanssa jo viimeistään 5 vrk ikäisenä (viimeksi lähdin kampaajalle kun vauva oli 2 vrk). Yhden lapsen olen joutunut pitämään kotona käytännön pakosta ja tämä kotona oleva herra on sairastanut kaiken eniten Flunssasta korvakierteeseen. Minulle on sanottu että kun vauvaa ei pidä tiukasti "steriilissä" ilmapiirissä niin sairastavat huomattavasti vähemmän koska elimistö osaa kohdata tutut basillit paremmin.

Minä en voi edes käsittää miksi vastasyntyneitten äitejä moisilla säikytellään; voisivat sen sijaan kertoa totuuden mitkä vaarat todellisuudessa ovat.

Yhteistyössä