.,.,
Minä en tarjoa kenellekään ellei ole erikseen sovittu, että vieraat tulevat juuri kahville. Miksi pitäisi olla tarjoamassa jotain, jos tulee kaverille kylään?
No minun mielestäni (ainakin tämän kahvinkeiton suhteen) yllätysvierailu on kyllä sekin, että soitetaan puoli tuntia etukäteen, että sopiiko tulla. Ei siis pelkästään sitä, että mennään ovikelloa soittelemaan. Ei siinä puolessa tunnissakaan oikein ehdi leipomaan tai kaupassa käymään (ainakaan minä).Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:En ymmärrä minäkään.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Mä en edes ymmärrä, miksi tänä päivänä pitäisi mennä yllätysvierailulle, kun jokaisella on jo kännykkä, jolla voi soittaa ja kysyä, sopiiko vai eikö sovi.
Mutta jos kaveri on tehnyt niin, niin voiko ottaa siitä nokkiinsakaan, jos toinen tekee niin?Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:Tyly kaveri sulla ap, mutta onko kostaminen sun mielestä kivaa? Mun mielestä lapsellista jos sä oikeen keität ittelles kahvit etkä anna vieraalle. Jos et haluu tarjota niin jätä tarjoamatta, mutta älä alennu sentään sen kaveris tasolle ja juo ite, pliis!
Lähinnä ajattelin sillä näyttää toiselle, millaista on vieraana olla, jos talonväki itse syö ja ryystää kahvia, muttei toisille anna. Tuo ainakin mulle vieraana tosi "ylimääräisen" olon...Alkuperäinen kirjoittaja Hmm:Tyly kaveri sulla ap, mutta onko kostaminen sun mielestä kivaa? Mun mielestä lapsellista jos sä oikeen keität ittelles kahvit etkä anna vieraalle. Jos et haluu tarjota niin jätä tarjoamatta, mutta älä alennu sentään sen kaveris tasolle ja juo ite, pliis!
Minusta se ei ole yllätysvierailu, koska voin sanoa puhelimessa, että sori, mutta tänään ei käy. Tosin - jos meille vielä nykyään joku yllätysvierailuita tekisi - sanoisin sen kyllä avatessani ovenkin. Mutta aiemmin koin jotenkin vaikeaksi käännyttää yllätysvieraat suoraan ovelta takaisin.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No minun mielestäni (ainakin tämän kahvinkeiton suhteen) yllätysvierailu on kyllä sekin, että soitetaan puoli tuntia etukäteen, että sopiiko tulla. Ei siis pelkästään sitä, että mennään ovikelloa soittelemaan. Ei siinä puolessa tunnissakaan oikein ehdi leipomaan tai kaupassa käymään (ainakaan minä).
Ok, no mä ymmärrän, että sulla on työt kotona. Ja joo en tee yllärivierailuja työpaikoille täytyyhän kaikkien saada työnsä rauhassa tehtyä. Ehkä ajattelin mielessäni kotiäitejä, joilla on aikaa ja jopa tarvettakin juttukaverille. Tämä ei siis ollut henk.koht sopivaa tekstiä sun elämäntilanteessa oleville.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Jos mun ystäväni HALUAVAT nähdä minua, he soittavat ja kysyvät, milloin mulla olisi aikaa. Jopa niin, että mä matkustan 3 tuntia bussilla köröttäen heidän luokseen. Kyllä mä ystäväniäkin tapaan, ei siihen tarvita yllätysvierailuja =)Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ja tää on just se nykyajan ongelma, että ei ole aikaa yllätysvieraille. Toiset haluavat nähdä SINUA. Tulevat varta vasten sinua katsomaan. Mutta sinä toivot heidän lähtevän mahd. pian.?
Ihannoin niitä entisaikojen tapoja missä jokaisella on kotiinsa aina ovet auki... Itse rakastan yllätysiverailuja. Nehän tuovat vain sisältöä elämään
Jos mulla pitää olla joku työjuttu huomisaamuksi valmis ja meille tulee pariksi tunniksi yllätysvieraita turisemaan, mä pääsen silloin 2 tuntia normaalia myöhemmin yöllä nukkumaan. Eli voi olla, että seuraavana yönä en pääse nukkumaan lainkaan. Minusta on kummallista, ettei kännyköiden aikakaudella voida soittaa ensin ja kysyä, sopiiko vai ei. Ei se soitto niin kovin vaikeaa ole, luulisi olevan vieraallekin helpompaa pirauttaa kuin tulla "turhan takia" käymään. Puhelimessa voisin sitten sanoa, että sori, tänään on pakko tehdä yksi duunijuttu aamuksi valmiiksi, mutta voisitko tulla vaikka ylihuomenna.
Lisäys: Jos rakastat yllätysvierailuja eikä mielestäsi ihmisillä ole parempaakaan tekemistä kuin tavata sinua, varmaan teet yllätysvierailuja myös heidän työpaikoilleen? Eihän se haittaa, jso vierailusi takia joutuvat olemaan pari tuntia pidempään illalla töissä?
Kun mä aloitin nykyisen työni, joidenkin oli hirveän vaikea tajuta sitä, että vaikka olenkin kotona, mulla ei kuitenkaan ole aikaa. Omille lapsillenikin jouduin aluksi opettamaan, että vaikka heistä näyttääkin siltä, että mä istun koneeni ääressä, oikeasti mä en ole siinä vaan töissä Vain, jos on jotain oikein tärkeää ja kiireellistä asiaa, mut saa tulla keskeyttämään.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Ok, no mä ymmärrän, että sulla on työt kotona. Ja joo en tee yllärivierailuja työpaikoille täytyyhän kaikkien saada työnsä rauhassa tehtyä. Ehkä ajattelin mielessäni kotiäitejä, joilla on aikaa ja jopa tarvettakin juttukaverille. Tämä ei siis ollut henk.koht sopivaa tekstiä sun elämäntilanteessa oleville.
Mutta edelleen, ihannoin noita vanhojen "hyvien aikojen " tapoja
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Aina tarjotaan niin kutsumattomille kuin kutsutuillekin vieraille kahvit ja kahvin kanssa jotakin. Sehän kuuluu asiaan. Uskomatonta jos jotkut ei tee näin?
Ja siis mihin vain me menemme niin aina kahvit saadaan. HArvemmin kyllä ihmisillä sitten mitään sen kahvin kanssa. Mutta ymmärrän, että ei kaikilta aina löydy keksiä ja pullaa kaapista.
No tarkoitin lähinnä sitä, kun tässä ketjussa puhutaan yllätysvierailuista, niin voihan se tarkoittaa myös sitä, että on niin lyhyt varoaika, ettei ehdi kauppaan tai muuten valmistelemaan tarjottavia. Minä en ainakaan sano vieraille, että nyt ei sovi, jos kyse on ainoastaan niistä tarjottavien puutteesta.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Minusta se ei ole yllätysvierailu, koska voin sanoa puhelimessa, että sori, mutta tänään ei käy. Tosin - jos meille vielä nykyään joku yllätysvierailuita tekisi - sanoisin sen kyllä avatessani ovenkin. Mutta aiemmin koin jotenkin vaikeaksi käännyttää yllätysvieraat suoraan ovelta takaisin.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No minun mielestäni (ainakin tämän kahvinkeiton suhteen) yllätysvierailu on kyllä sekin, että soitetaan puoli tuntia etukäteen, että sopiiko tulla. Ei siis pelkästään sitä, että mennään ovikelloa soittelemaan. Ei siinä puolessa tunnissakaan oikein ehdi leipomaan tai kaupassa käymään (ainakaan minä).
No minusta taas yllätysvierailu tarkoittaa sitä, että ovikelloni soi enkä tiedä, että vieraita on tulossa. En mäkään tarjottavien puutteen takia sano, että nyt ei sovi, jos muuten sopisi. Vieraat, jotka tulevat lyhyellä varoitusajalla tietävät varmaan ihan hyvin, että mitään kurmeita en sitten ole heitä varten loihtinut.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:No tarkoitin lähinnä sitä, kun tässä ketjussa puhutaan yllätysvierailuista, niin voihan se tarkoittaa myös sitä, että on niin lyhyt varoaika, ettei ehdi kauppaan tai muuten valmistelemaan tarjottavia. Minä en ainakaan sano vieraille, että nyt ei sovi, jos kyse on ainoastaan niistä tarjottavien puutteesta.
Tähän vielä... mä en ihannoi. Yhä useampi työnantaja sallii työntekijöiden etätyömahdollisuuden, mikä on aivan loistava juttu. Erityisesti lapsiperheille se antaa aivan toisenlaista liikkumavaraa järjestellä lasten hoitoa kuin jos vanhemman pitäisi fyysisesti nakottaa tietty aika vuorokaudesta työpaikalla. Varsinkin tuntemani pienten koululaisten äidit arvostavat etätyömahdollisuutta, koska voivat laittaa itse lapsensa aamulla kouluun, sen jälkeen tehdä töitä, pitää muutaman tunnin tauko lapsen tullessa koulusta tarjotakseen välipalan, laittaakseen ruokaa ja auttaakseen tarvittaessa lapsia koulutehtävissä. Sitten taas takaisin töiden pariin, kun isukki tulee töistä lasten seuraksi. Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että yllätysvierailija ei voi ovikelloa soittaessaan tietää, onko juuri nyt äidin työ- vai vapaa-aika. Työt on kuitenin hoidettava aikataulussaan. Onneksi kännykät on keksitty.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Mutta edelleen, ihannoin noita vanhojen "hyvien aikojen " tapoja
Juotko silti esim. mehua ja syöt tarjoiluja muilla? Etkö tosiaan "varaudu" vieraiden tuloon mitenkään (hakemalla keksejä tjms?)Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:Minä myönnän että harvoin tajuan kahvia tai muutakaan tarjota, kun en itse juo teetä enkä kahvia eikä miehenikään :ashamed:
Pakko peesata tätä... Mä en juo kahvia, en oo ikinä juonut ja kaveripiirissä mun keittämä kahvi on jo vitsi, eli meillä saa kahvia jos ite keittää tai mieheni on paikalla keittämässä. Kyllä mä yleensä tarjoan juotavaa/syötävää, mutta harvemmin meillä on, esim yllätysvieraille mitään tarjottavaa kun kumpikaan meistä ei harrasta mitään keksejä/leivonnaisia. Jäätelöä kyllä yleensä löytyy ja se on toiminut hyvänä hätävarana...Alkuperäinen kirjoittaja ööööööööööö:Ei tuu edes mieleen et vois keittää kahvia kun ite ei juo. Onneksi meillä kyläilijät tietävät sen ja ovat yleensä sen verran läheisiä että kehtaavat sanoa että keitäs kahvit jos tekee mieli.
Mun likalla ei ole kahvinkeitintä, koska ei juo itse kahvia. Ei aio kahvinkeitintä hankkiakaan ja kaikki likan vieraat tietää, että likka tarjoaa teetä. En mäkään ala kyläpaikassa vinkua, miksi on vaan jäävettä ja maitoa ruuan kanssa, kun oon kotona tottunut juomaan hyvän ruuan kanssa viiniä. Talossa talon tavalla =) Jos mä ehdottomasti haluan likan juhlissa kahvia, vien kahvinkeittimen mukanani. Yleensä mulle tee kelpaa ihan hyvin.Alkuperäinen kirjoittaja meppi:Te, ketkä ette omista kahvinkeitintä kun ette itse juo, niin eikö teillä juhlissakaan sitten ole kahvia tarjolla kenellekään, pelkkää mehua tms.? Kuulostaapa mielenkiintoiselta.