Miksette tarjoa kahvia vieraille? -te jotka ette sitä tarjoa

Keittiönoita
Mä en edes ymmärrä, miksi tänä päivänä pitäisi mennä yllätysvierailulle, kun jokaisella on jo kännykkä, jolla voi soittaa ja kysyä, sopiiko vai eikö sovi.

minä
No minä kyllä aina tarjoan... Mielestäni se on mukava tapa aloittaa vierailu; emäntä kysyy, keitetäänkö kahvit ja alkaa siinä sitten hääräillä kahvinkeittopuuhissa ja samalla jutustellaan. Näin tunnelmasta tulee rento, jos siis kyseessä vähän vieraammat vieraat. Ja kahvipöydässä on hyvä jatkaa jutustelua... ja sen jälkeenkin...

Joissain kyläpaikoissa ei tarjota kahvia ja itsellekin tulee jotenkin vaivaantunut olo, että mitäs tässä nyt tehdään ja kehdataanko olla milloin pois lähdössä, että meinaako se keittää ne kahvit vai ei -joskus nimittäin vasta lähtiessämme sanotaankin, että ette ois kahvia juonu/ei tullut sitten kahviakaan keitettyä...

Tyylinsä kullakin, mutta minä siis kyllä aina keitän.

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
:LOL: Ap:lla on tainnut jäädä naapurissa kaffet saamatta vaikka on naapurille tarjonnut... Ehkä et ole ollut tervetullut kylään silloin? Ehkäpä heillä ei OLLUT kahvia? Jokainen saa varmaan tehdä kotonaan niinkuin tahtoo. Ota ens kerralla termari mukaan jos oot kahvinorja ;)
:( :( Se on ihan totta. Jos luit tuota edellistä ketjua, niin selitin sinne. Itse tarjoan aina jotain, mutta olen alkanut miettimään, että miksi enää tarjoaisin niille, jotka eivät mullekaan mitään tarjoa. Viimeinen pisara oli se kun kaveri, joka useasti on meillä kahvitellut ja syönyt, kehtasi syödä itse meidän aikana, eikä tarjonnut yhtään mitään meille. Ja todella harvoin heillä käyn matkan takia (he ovat meilläpäin sukulaistensa vuoksi useimmin). Ja ihan oli sovittu tapaaminen... Otin kyllä tuosta herneet nenuuni. En siis siksi, että kaverisuhde kärsisi, mutta en enää ajatellut kertaakaan heille tarjota mitään.. Ja taidanpa itse hörästä kahvia heidän vieressään kun meille tulevat.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
:LOL: Ap:lla on tainnut jäädä naapurissa kaffet saamatta vaikka on naapurille tarjonnut... Ehkä et ole ollut tervetullut kylään silloin? Ehkäpä heillä ei OLLUT kahvia? Jokainen saa varmaan tehdä kotonaan niinkuin tahtoo. Ota ens kerralla termari mukaan jos oot kahvinorja ;)
:( :( Se on ihan totta. Jos luit tuota edellistä ketjua, niin selitin sinne. Itse tarjoan aina jotain, mutta olen alkanut miettimään, että miksi enää tarjoaisin niille, jotka eivät mullekaan mitään tarjoa. Viimeinen pisara oli se kun kaveri, joka useasti on meillä kahvitellut ja syönyt, kehtasi syödä itse meidän aikana, eikä tarjonnut yhtään mitään meille. Ja todella harvoin heillä käyn matkan takia (he ovat meilläpäin sukulaistensa vuoksi useimmin). Ja ihan oli sovittu tapaaminen... Otin kyllä tuosta herneet nenuuni. En siis siksi, että kaverisuhde kärsisi, mutta en enää ajatellut kertaakaan heille tarjota mitään.. Ja taidanpa itse hörästä kahvia heidän vieressään kun meille tulevat.
Ymmärrän hyvin jos oot vetäny herneet nenuun, olipas ajattelematonta! ta ens kerralla vaan termari mukaan ja joku hyvä viineri kanssa, kato miten sitten suu pannaan :D

Miksette tarjoa? Mikä on syy?
Mulle on vaikea muistaa, että osa on sellaisia kahvihampaita ja vetää herneen nenään. Mihin hävisi se maassa maan tavalla? Mulle kelpaa parhaiten vieraisilla mehu.

Meillä ei juoda kahvia tai teetä. Kun oikein kutsun vieraita, teen kahvia ja annan usein se paketin kotievääksi. Mutta pikaisesti vierailevalta kysytään kyllä usein haluuko juotavaa ("Jääkaapissa on vissyy, limuu, mehuu ja raanasta tulee vettä"), erityisesti jos tarjoan syötävää. Mutta en lähes koskaan kysy, keitänkö kahvit.

Mitäs tein pahasti?

Ymmärrän hyvin jos oot vetäny herneet nenuun, olipas ajattelematonta! ta ens kerralla vaan termari mukaan ja joku hyvä viineri kanssa, kato miten sitten suu pannaan :D

Lapsi alkoi kovin puhua, että haluaisi jotain syötävää. Olen aina olettanut, että tottahan toki jotain tarjoaa, kun kerta vihdoin päästään käymään, mutta ei. Itse söivät ruokaa vaan.. Onnesta otin pienen purkin ruokaa tytölle mukaani!

vieras
Ite tarjoan aina kahvit. Nolottaa oikein jos heti en tajua kysyä jos oon vaikka ite just juonut... Ja kylään kun meen niin jokapaikassa tarjotaan kahvia myös. Sellasiin talouksiin jossa kahvi on aina loppu (esim. mun veljellä jolla on rahat aina loppu) vien paketin tuliaisiks.

Ap:n kysymykseen voisin vastata yhden kaverin puolesta. Hän ei tarjoa koskaan mitään vierailleen ja syynä on se, että on ylipihi. Mua nolotti kerran sen puolesta ihan sikana kun sen miehen vanhemmat sattuivat kylään samaan aikaan kun olin siellä poikkeemassa. Istuivat sohvalla puolisen tuntia kuivin suin (tulevat kahden tunnin ajomatkan päästä!!!) ennen kuin ehdottivat itse että keitettäiskö kahvia. :headwall: Ja illanistujaisia jos tämä tyttö järjestää niin kerää vierailtaan kolehdin jos laittaa jotain tarjottavaa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Mulle on vaikea muistaa, että osa on sellaisia kahvihampaita ja vetää herneen nenään. Mihin hävisi se maassa maan tavalla? Mulle kelpaa parhaiten vieraisilla mehu.

Meillä ei juoda kahvia tai teetä. Kun oikein kutsun vieraita, teen kahvia ja annan usein se paketin kotievääksi. Mutta pikaisesti vierailevalta kysytään kyllä usein haluuko juotavaa ("Jääkaapissa on vissyy, limuu, mehuu ja raanasta tulee vettä"), erityisesti jos tarjoan syötävää. Mutta en lähes koskaan kysy, keitänkö kahvit.

Mitäs tein pahasti?

Lähinnä on kyse siitä, ettei tarjoa yhtään mitään. Jo se, että tarjoaa mehua, on tarjoamista. Ei se välttämättä kahvia tarvitse olla.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No minä kyllä aina tarjoan... Mielestäni se on mukava tapa aloittaa vierailu; emäntä kysyy, keitetäänkö kahvit ja alkaa siinä sitten hääräillä kahvinkeittopuuhissa ja samalla jutustellaan. Näin tunnelmasta tulee rento, jos siis kyseessä vähän vieraammat vieraat. Ja kahvipöydässä on hyvä jatkaa jutustelua... ja sen jälkeenkin...
No tämä on juuri se syy, miksi en yllätysvieraille tarjoa mitään. Koska sitten ne ei lähde ainakaan seuraavaan tuntiin pois vaan jäävät jutustelemaan. Kutsutut vieraat on tietenkin eri asia.

Nyt mun täytyy nielasta pullani väärään kurkkuun.
Yhden ainoan kerran oon jättäny kahvit keittämättä.
Poika oli syntynyt ja oltiin just päästy kotiin. Mä oli todella väsynyt ja flussakin iski, myös vauva oli räkäinen. Miehen kummit soittivat parkkipaikalta että sopiiko tulla käymään. Olivat ajaneet tunnin ja vasta meidän parkissa asiasta ilmoittivat :kieh: Sanoivat kyllä että kahveja ei tarvita.
Mä en todellakaan sit heille tarjonnu mitään. Usein vien pullaa mennessäni ja varsinkin paikkoihin missä pieniä lapsia tai vauva just kotiutunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:

Mitäs tein pahasti?

Lähinnä on kyse siitä, ettei tarjoa yhtään mitään. Jo se, että tarjoaa mehua, on tarjoamista. Ei se välttämättä kahvia tarvitse olla.
No meillä kyllä saattaa joku jäädä ilman tarjoamuksia. Pikaisesti piipahtavat kaverit tai isovanhemmat. Esim isovanhemmat käy kuitenkin lähes joka toinen päivä ohikulkiessaan. Ne kuitenkin menee kotiin kahveelle, siellä on kuulemma parempaa kuin meillä. Mutta kesällä kaikilta kysyttiin, haluuko jäätelöä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No tämä on juuri se syy, miksi en yllätysvieraille tarjoa mitään. Koska sitten ne ei lähde ainakaan seuraavaan tuntiin pois vaan jäävät jutustelemaan. Kutsutut vieraat on tietenkin eri asia.
Ja tää on just se nykyajan ongelma, että ei ole aikaa yllätysvieraille. Toiset haluavat nähdä SINUA. Tulevat varta vasten sinua katsomaan. Mutta sinä toivot heidän lähtevän mahd. pian.?
Ihannoin niitä entisaikojen tapoja missä jokaisella on kotiinsa aina ovet auki... Itse rakastan yllätysiverailuja. Nehän tuovat vain sisältöä elämään :)

Meillä on kahvinkeitin vieraita varten eli itse emme juo kahvia ollenkaan!

Siksi usein unohtuu tarjota kahvia vieraille, tarjoamme kyllä mehua/teetä/limua ja pullaa jos pakkasesta löytyy.

Joskus tulee mieleen että olisi pitänyt kysyä haluaako joku kahvia esim ruoan jälkeen mutta kun se ei ole meillä tapana juoda kahvia niin sen vai unohtaa....Kun toiset haluavat kahvia ruoan jälkeen, toiset eivät.... :whistle:

Riippuu
Riippuu siitä onko tullut ihan oikeasti kyläilemään vai piipahtaako vain hakemassa/tuomassa jotain tms. Yleensä jos huomaan että vieras ihan asettuu taloksi, istahtaa sohvalle tms ja alkaa juttelemaan niin kysäisen, että pistänkö kahvia tippumaan.

Mutta jos on kiireisemmän oloinen ja jollain asialla (esim. tuomassa/viemässä) niin en heti tarjoa.

Meillä kun asuu koko suku tässä ympärillä niin ihmisiä piipahtelee nopsaan käymään ja silloin en ala heti ovensuussa kysellä pistänkö kaffeeta.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja tää on just se nykyajan ongelma, että ei ole aikaa yllätysvieraille. Toiset haluavat nähdä SINUA. Tulevat varta vasten sinua katsomaan. Mutta sinä toivot heidän lähtevän mahd. pian.?
Ihannoin niitä entisaikojen tapoja missä jokaisella on kotiinsa aina ovet auki... Itse rakastan yllätysiverailuja. Nehän tuovat vain sisältöä elämään :)
Jos mun ystäväni HALUAVAT nähdä minua, he soittavat ja kysyvät, milloin mulla olisi aikaa. Jopa niin, että mä matkustan 3 tuntia bussilla köröttäen heidän luokseen. Kyllä mä ystäväniäkin tapaan, ei siihen tarvita yllätysvierailuja =)

Jos mulla pitää olla joku työjuttu huomisaamuksi valmis ja meille tulee pariksi tunniksi yllätysvieraita turisemaan, mä pääsen silloin 2 tuntia normaalia myöhemmin yöllä nukkumaan. Eli voi olla, että seuraavana yönä en pääse nukkumaan lainkaan. Minusta on kummallista, ettei kännyköiden aikakaudella voida soittaa ensin ja kysyä, sopiiko vai ei. Ei se soitto niin kovin vaikeaa ole, luulisi olevan vieraallekin helpompaa pirauttaa kuin tulla "turhan takia" käymään. Puhelimessa voisin sitten sanoa, että sori, tänään on pakko tehdä yksi duunijuttu aamuksi valmiiksi, mutta voisitko tulla vaikka ylihuomenna.

Lisäys: Jos rakastat yllätysvierailuja eikä mielestäsi ihmisillä ole parempaakaan tekemistä kuin tavata sinua, varmaan teet yllätysvierailuja myös heidän työpaikoilleen? Eihän se haittaa, jso vierailusi takia joutuvat olemaan pari tuntia pidempään illalla töissä? ;)

Tuli mieleen yks kumma tapa.
Yks kaveri joka ei juuri koskaan tarjoa heillä mitään tai sit pelkkää kahvia (syö ja juo meillä yksin tai 3 lapsensa kanssa).
Hän kaataa kahvin kuppiin ja laittaa sokerit ja maidot jokaiselle valmiiksi eikä anna lusikkaa. :D
Kyl varmaan jokainen haluaa edes sokerin määrän määrätä itse :D :whistle:

Yhteistyössä