Miksen mä saisi tehdä joululaatikoita

  • Viestiketjun aloittaja Vepasto
  • Ensimmäinen viesti
Vepasto
Jos vaan vähänkin vihjasen, että teen itse laatikot tänä jouluna, niin joka puolelta tulee heti kommenttia, että et sä kuitenkaan jaksa/älä tee/osta valmiina jne. |O En mä niitä kaikkia aatonaattona ajatellut tehdä, vaan ihan lähiaikoina valmiiksi pakkaseen.
 
Vepasto
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
tee vaan. mieki teen ite maksalaatikot :D
Meillä on mamma tehnyt monena jouluna maksalaatikon. Nyt se on sen verran huonossa kunnossa, ettei varmaan pysty tekemään. Itse en ole vielä opetellut. Eli maksalaatikko ostetaan kaupasta.
 
Vepasto
Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Ite tehdyt on parempia :p :p

ööö... kuuluuks maksalaatikko jouluun?
Mä luulen, että meillä on ainakin sen takia ollut maksalaatikkoa, kun ei pienempänä suostuttu syömään mitään muita laatikoita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Ite tehdyt on parempia :p :p

ööö... kuuluuks maksalaatikko jouluun?
joo, eiks oo outoa, mullekin oli ihan uus juttu kun13 vuotta sitten nain itteni mieheni sukuun ja kuulin tän: maksalaatikkoa joulupöytään! siis koiranruokaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
tee vaan. mieki teen ite maksalaatikot :D
Meillä on mamma tehnyt monena jouluna maksalaatikon. Nyt se on sen verran huonossa kunnossa, ettei varmaan pysty tekemään. Itse en ole vielä opetellut. Eli maksalaatikko ostetaan kaupasta.
noku ei se oo mitenkään vaikia tehä sitä maksalaatikkoakaan ite. ku ostat valamiiksi jauhettua maksaa niin ei periaatteessa tarvi muuta tehä ku keittää riisit/ohrasuurimot, yhistää jauhettu maksa siihen, paistettu sipuli (jos haluaa), maustaa ja roikassa rusinat jos niitä haluaa maksalaatikkoon. sen jäläkeen vaan ladot sen niihin peltisiin uunivuokiin (juu tiiän ei ne oikeesti peltisiä oo...), ripottelet päälle korppujauhoja ja voinokareita ja uuniin paistumaan :p :p :p :p

taiampa tehä viikonloppuna laatikot pakasteeseen...

ai niin. ja ohjeeseenhan voi laittaa lisäks raastettua omenaa ja pottua jos haluaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja The Urpoileva Helmi:
Alkuperäinen kirjoittaja Vepasto:
Ajattelin kokeilla myös bataattilaatikkoa. =)
pyydä päättömältä ohje, se on mielettömän hyvää!
no ei siihen päätöntä tarvi, tässä tulee yks bataattilaatikon ohje:

1 kg bataattia
tai 1/2 kg bataattia ja 1/2 pottuja
5 dl kermamaitoa (2,5 molempia)
1 tl kardemummaa
1 tl kanelia
mustapippuria
suolaa
chilijauhetta tai cayennepippuria
hivenen sokeria
muutama nokare voita päälle
korppujauhoja

keitä bataatit ja soseuta, lisää kuumennettu kermamaito ja mausta. laita uunivuokaan, ripottele korppujauhoja ja voinokareet päälle. paista uunissa noin tunti 175 asteessa.

bataatin kanssa sopii myös kaneli ja timjami.

 
Borkku
Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Ite tehdyt on parempia :p :p

ööö... kuuluuks maksalaatikko jouluun?
Meillä on aina kuulunu maksalaatikko jouluun. Niin ja ite teen laatikot tänäkin vuonna :D


Tallensin ton bataattilaatikon ohjeen joten saattaa sekin esiintyä meillä joulupöydässä tänävuonna :D
 

Yhteistyössä