Miksei taikina kohoa??? prkl....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhautunut leipoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhautunut leipoja

Vieras
En tajuu, ollut jo vartin liinan alla, eikä mitään muutosta.
Kuivahiivaa käytän ja alkaa jo nyppimään. Viimeksi kävi samalla tavalla.
Maito oli varmasti 42 asteista, mittasin sen, joten siitä ei voi syyttää.
Samoin sekoitin pieneen määrään jauhoja, ja jauhot siihen maitoon.. ja sitten lisäilin muita aineita.
Miten voi aina mennä ketuiks???
Voiko siitä tehdäkkään mitään jos ei nouse?
viimeksi tein ja tuntu että pieretti kokoajan kauheesti kun oli syönyt.

Noi kuivahiivat on joskus tollasia,ärsyttävää.Mul kävi 3 kertaa peräkkäin noin ettei toiminut,oon sit ostellu tuota tuorehiivaa,siit tulee jotenki paremman makuistaki.

kokeilen noita, mutta siis sokeria on tarpeeksi, on oikeessa lämpötilassa, vaivattu on. Hiivan ostin juuri menee joskus vuoden päästä vanhaksi, kaikki oli huoneenlämpöistä. Kaks pussia pullataikinaan kuivahiivaa, just niinku käsketään.

Laita lämpöiseen veteen, mutta ei tietty liian kuumaan, muuten käy köplösti.
Mulla aina kippo tiskialtaassa liina päällä, reilusti lämoimässä vedessä ja vartissa on taikina kohonnut

joo, pitää kohota n. tunnin ennen kuin tehoaa. ja vedottomassa paikassa liinan alla. Kiitos vinkistä hmm! mikroonkin voi laittaa(kunhan ei laita vahingossa päälle) :)

Pullataikinan voi muuten kohottaa hitaasti jääkaapissakin. Mä teen joskus taikinan valmiiksi illalla ja laitan yöksi jääkaappiin, aamulla leivon pullat ja voilá...!

Sama täällä, ei noussut taikina. Tein kuivahiivasta. Satuinpa katsomaan kuivahiivapaketin kyljestä ohjeen ja siinä luki, että 1/2 litran taikinaan 2 pussia. Mä laitoin vain yhden. Voi vinde. No ens kerralla tiedän.