Miksei saa taloa nyt maalata?

minkävärinen talo teille tulee? minkä värinen on katto?

meillä tuli talosta sellainen melkein kerman värinen, kun katon piti olla kaavamääräyksen mukaan punainen

Aamukaste, mahdolliset yöpakkaset, ilmankosteus. Siinä kai miksi ei suositella vielä maalausta. Mut riippuu varmaan millaisella maalilla maalaa. Tarttumisessa voi olla eroja ja kuivumisessa riippuen maalista ja ilmankosteudesta tai puun kosteudesta. Mut kuten sanoit, tuolla maalilla ei varmaan sit merkkaa. Ja omapa on talonne :)

No maalaaminen on kyllä sallittua aina, kun on +5 astetta lämmintä takuuvarmasti koko kuivumisprosessin ajan. Ihan voin sanoa tämän ystävällisesti ja ammattilaiskokemuksella. Mutta esimerkiksi vesiohenteinen maali "kuivuu" siten, että siitä haihtuu vesi pois ja muut aineet jäävät pintaan. Jos ilmankosteus on korkea, haihtuminen on hitaampaa luonnollisesti. Silloin pitää voida olla varma, että lämpötila ei laske alle viiden asteen koko prosessin aikana niin kauan, kuin maali on kunnolla kuiva.

Alkuperäinen kirjoittaja sutimuija:
No maalaaminen on kyllä sallittua aina, kun on +5 astetta lämmintä takuuvarmasti koko kuivumisprosessin ajan. Ihan voin sanoa tämän ystävällisesti ja ammattilaiskokemuksella. Mutta esimerkiksi vesiohenteinen maali "kuivuu" siten, että siitä haihtuu vesi pois ja muut aineet jäävät pintaan. Jos ilmankosteus on korkea, haihtuminen on hitaampaa luonnollisesti. Silloin pitää voida olla varma, että lämpötila ei laske alle viiden asteen koko prosessin aikana niin kauan, kuin maali on kunnolla kuiva.

juu,no varma sitten onkin sopiva aika :D ja huomennakin pitää olla hyvää lämpötila
hmm...miks se sanoi että saa värjätä vaikka jos kylmempi ja he ovat maalaneet kun oli -15 jopa
niin ja kesällä kun on liian kuuma ei ole kiva maalata talo,näin hän sanoi meille

Alkuperäinen kirjoittaja Bannukakutar nro 1:
Alkuperäinen kirjoittaja sutimuija:

juu,no varma sitten onkin sopiva aika :D ja huomennakin pitää olla hyvää lämpötila
hmm...miks se sanoi että saa värjätä vaikka jos kylmempi ja he ovat maalaneet kun oli -15 jopa
niin ja kesällä kun on liian kuuma ei ole kiva maalata talo,näin hän sanoi meille
kuka nyt taloa alkaisi maalata pakkasella,ei siinä ole mitään järkeä.
mun mies on 7v maalannut taloja ja pelttikattoja ammatikseen mä en niistä paljoa ymmärrä mut jos haluaa hyvän ja kestävän lopputuloksen kostealla ilmalla ei kannata taloa alkaa maalaa.
maalilla on myös iso merkitys ettei maali ala hilseileen pois ja joutuu seuraavana vuonna maalaan uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja mieti:
kannattaa tosiaan miettiä onko järkeä maalata nyt kun öisinkin vielä pakkasta, voi olla että menee talo uudestaan maalattavaksi ensi vuonna

Mutta eikö mun tarvi mielummin luota asiantuntijoille kuin palstalle?
Se riippu myös maalista aika paljon ,mitä ja milloin saa käytä :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Bannukakutar nro 1:
Alkuperäinen kirjoittaja mieti:
kannattaa tosiaan miettiä onko järkeä maalata nyt kun öisinkin vielä pakkasta, voi olla että menee talo uudestaan maalattavaksi ensi vuonna

Mutta eikö mun tarvi mielummin luota asiantuntijoille kuin palstalle?
Se riippu myös maalista aika paljon ,mitä ja milloin saa käytä :hug:

jos sua on näin neuvottu asiantuntijan toimesta, niin miksi edes kysyt täältä?
minä en henk.koht. maalaisi vielä, hiukan myöhempään kevättä jättäisin, ettei ole enää yöpakkasia.

Yhteistyössä