Miksei perkule Omaishoidontuki voi jo siirtyä kelalle??Mikä ihme siinä maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihme"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihme"

Vieras
Menossa kuitenkin jo ollut on jo vuosia,miksi he pitkittävät sitä,itku pääsee kun on niin eri tasa arvosta...Itse hoidan vaikeasti vammaista tytärtäni joka ei puhu,kävele ei muutakaan ja on kovasti hoidettava,50kilsan päässä puoli tuttuni saa puolet enemmän omaishoidon tukea vaikka hällä paljon vähemmän hoidettava lapsi,puhuu,kävelee,ei lääkityksiä,ei yöhoitoa :(

Tiedän,olen katkerakin jo,mutta loppuisi nämä selitykset,riippuu missä kunnassa asut :(

[QUOTE="ihme";25920196]Luultavasti kaikki Todella tarvitsevat saavat kuitenkin,jonkun aikaa jonotellessaan,niin jonotin itsekin pari vuotta,vaikka asia oli täysin selvä.[/QUOTE]
En usko, että näin on. Jotkut kunnat ovat tosi pihejä eivätkä milllään maksa omaishoidontukea niille, jotka se ansaitsivat, vaikka kuinka jonottaisi. Aina löytyy joku tekosyy, jonka perusteella voi kieltäytyä maksamisesta. Oikeudenmukaisuuden vuoksi tuki pitäisi siirtää kunnalta Kelalle. Tosin kyllä Kelakin toimii eri tavalla eri paikkakunnilla eli sama tapaus saa erilaiset tuet asuinpaikasta riippuen. Oman lapsen kohdalla tämä on koettu. Toisella paikkakunnalla terapiaa oltiin vähentämässä, mutta kun muutimme, niin uudella paikkakunnalla terapiaa lisättiin. Sama säästäväisyys oli paikkakunnan omaishoidontuessakin. Uudella paikkakunnalla sain omaishoidontukea, mutta vanhalla paikkakunnalla tukea ei saa vaikeammallakaan vamma-asteella.

Toivotaan, että pian. Yhdenmukaistuisi kriteerit ja käytännöt.

Mietin tässä, että kai siinä kunnan täytyy jatkossakin olla jossain roolissa. Kelaltako ne kotikäynnille tulisivat ja niitä hoito- ja palveluntarpeen kartoituksia ja -suunnitelmia tekisivät?

Kannattaa valittaa niin tein minäkin. Tiesin että syöpää sairastavien lasten oh tuki vaihteli todella paljon . Valitin, ei mennyt läpi, seuraavaksi mentiin hallinto oikeuteen

Elämä vain muutenkin niin raskasta,ei jaksa valitella.Meillä,onneksi ei kuoleman vakavasta ole kyse,eli tätä tulee jatkumaan luultavasti vuoskymmeniä eteenpäin,eli elämäni on tässä :( ja nyt jo olen niin loppu tästä touhusta ja omaishoitajuuden aliarvostamisesta ja tästä miten voi olla totta tämä kuntakohtaisuus :(

Yhteistyössä