Miksei painoni putoa, vaikka kuinka yritän laihduttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lihava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lihava

Vieras
Painan yli 130 kg, olen siis sairaalloisen lihava, vaikka en ehkä ulkoisesti niin lihavalta näytäkään. Ei kukaan ole koskaan osannut veikata oikein painoani, vaan aina veikkaukset on 20-40kg pienempiä kuin todellinen painoni.

Nyt olen yrittänyt laihduttaa, ihan tosissani. Olen kiinnittänyt huomiota syömiseen, juonut vettä pitkin päivää ja jättänyt herkut pois lähes kokonaan. Ennen söin mitä halusin, paljon ja melkeinpä koko ajan piti jotain olla suussa. Oli se sitten leipää, ruokaa, sipsiä tai karkkia. Nyt en syö päivittäin herkkuja, en makeaa enkä suolaista, vaan normaaleja annoksia peruskotiruokaa. Jotenkin tuntuu syödessä, ettei mahdu enää samanlaisia annoksia kuin ennen, eikä tee edes mieli ottaa isoja annoksia tai lisää ruokaa, siksi vaan että se on hyvää. Toisinaan ei tee mieli syödä ollenkaan, tulee vaan paha olo ajatellessa ruokaa.

Syön aamupalaksi (tai joskus se menee kyllä lähemmäs puolta päivää kun syön ekan kerran) jogurtin, sämpylän ja lasillisen maitoa tai mehua, lounaaksi (aina en syö sitä lainkaan) lautasellisen salaattia ja maitoa/mehua lasillisen ja päivällisellä syön vähemmän kuin normaalipainoinen mieheni, vaihtelevaa kotiruokaa. Iltapalalla syön jogurtin, sämpylän ja lasillisen maitoa. Joskus (kerran päivässä korkeintaan, eikä joka päivä) saatan herkutella lakritsipatukalla tai tikkujäätelöllä.

Mutta missä se vika on... painoni ei tipu. Alussa paino taisi laskea kilon tai pari, mutta sitten se paino taas nousi samaan kuin ennen ja ei vaan tipu eikä putoa, ei mitenkään.

Kerrot kyllä anteliaasti mitä syöt, mutta entäpä liikkuminen? Sitä pitäisi harrastaa edes vähintään se tunti. Uinti, pyöräily ja lenkkeily on hyviä vaihtoehtoja. Sen lisäksi myös kuntosalilla on hyvä käydä.

[QUOTE="Vieras";28630029]Kerrot kyllä anteliaasti mitä syöt, mutta entäpä liikkuminen? Sitä pitäisi harrastaa edes vähintään se tunti. Uinti, pyöräily ja lenkkeily on hyviä vaihtoehtoja. Sen lisäksi myös kuntosalilla on hyvä käydä.[/QUOTE]

Joo, liikunta unohtui kertoa. Liikun vaihtelevasti, kuitenkin vähintään puoli tuntia päivässä normaalin perusliikunnan päälle. Joku päivä menee koko päivä liikkuen, esim. kasvimaalla kitkien ja toisena päivänä käyn lenkillä tai nyt kesällä uimassa. Salia täällä ei ole, enkä pääse kaupunkiin 65km päähän. Liikunta onkin pääosin hyötyliikuntaa. Ja sitä on paljon enemmän kuin ennen.

Mulla on sulle kolme sanaa GO FAT GO.
Googlaa.

Ihan paras painonpudotustyyli. Nälkää ei tarvitse kärsiä, mutta se vaatii PILKUNTARKKAA noudattamista.
Ei yhtään lipsumisia ja kaikki pitää syödä mitä on määrätty.
Todella toimiva juttu, suosittelen!! =)

Aamupala on päivn tärkein ateria, sinä skippaat sen!

Joo, liikunta unohtui kertoa. Liikun vaihtelevasti, kuitenkin vähintään puoli tuntia päivässä normaalin perusliikunnan päälle. Joku päivä menee koko päivä liikkuen, esim. kasvimaalla kitkien ja toisena päivänä käyn lenkillä tai nyt kesällä uimassa. Salia täällä ei ole, enkä pääse kaupunkiin 65km päähän. Liikunta onkin pääosin hyötyliikuntaa. Ja sitä on paljon enemmän kuin ennen.

Mullakaan ei aiemmin ollut salillakäyntimahdollisuutta, mutta ostin käsi- ja nilkkapainot sekä kahvakuulan, joiden kanssa kuntoilin kotona sen minkä pystyin. Tietysti sitten päälle perus vatsa- ja selkälihasliikkeet. Näiden lisäksi pyöräilin ahkerasti pitkiäkin lenkkejä. Kilot ja sentit lähti todella hyvin.

Millaista mehua juot ?
Mehuissa voi olla paljon kaloreita, varsinkin jos juot paljon päivän aikana.

Itse vuoden aikana 20 kg painoa pudottaneena tiedän, että painonpudotus vaatii paljon enemmän kuin "herkkujen poisjätön". Harvoin riittää, että siirrytään vain perusjärkevään ja terveelliseen syömiseen. Niin kurjalta kuin se kuulostaakin, niin ihmisen on pakko joutua sietämään ainakin jonkin verran nälkää - ainakin sitä normaalia perusnälkää, mitä syömisten ollessa tasapainossa ihmiselle tulee. Energiavaje tuntuu vääjäämättä.

Aina kun olen yrittänyt laihduttaa siirtymällä perusterveelliseen syömiseen, on tapahtunut vain se, että paino ei enää nouse ja vaakalukema liikahtaa pari kiloa alaspäin, kun nesteen määrä (mm.) kehosta on vähentynyt.

Ap, ehdottomasti kannattaa laskea kaloreita! Ja omaa kulutustaan ei kannata liioitella, siihenkin moni laihduttaja haksahtaa.

Tsemppiä ja tahdonvoimaa!

En usko että tästä on kyse kuitenkaan, mutta pienistä puroista syntyy suuri joki jne.. Eli tuo jogurtti. Millaista jogurttia syöt? Sanot kuitenkin syöväsi jopa kaksi jogurttia päivässä.

[QUOTE="Kukka";28630159]Itse vuoden aikana 20 kg painoa pudottaneena tiedän, että painonpudotus vaatii paljon enemmän kuin "herkkujen poisjätön". Harvoin riittää, että siirrytään vain perusjärkevään ja terveelliseen syömiseen. Niin kurjalta kuin se kuulostaakin, niin ihmisen on pakko joutua sietämään ainakin jonkin verran nälkää - ainakin sitä normaalia perusnälkää, mitä syömisten ollessa tasapainossa ihmiselle tulee. Energiavaje tuntuu vääjäämättä.

Aina kun olen yrittänyt laihduttaa siirtymällä perusterveelliseen syömiseen, on tapahtunut vain se, että paino ei enää nouse ja vaakalukema liikahtaa pari kiloa alaspäin, kun nesteen määrä (mm.) kehosta on vähentynyt.

Ap, ehdottomasti kannattaa laskea kaloreita! Ja omaa kulutustaan ei kannata liioitella, siihenkin moni laihduttaja haksahtaa.

Tsemppiä ja tahdonvoimaa![/QUOTE]

Mulla paino on pysynyt samana vuosien ajan, ei ole entisellä syömistyylillä ja erittäin vähäisellä liikunnalla kasvanut mutta nyt kun katson mitä syön ja liikun enemmän niin silti paino vaan pysyy samassa eikä tipu. Ihmetyttää se, että ensin paino laski vähän ja sitten nousi samaan kuin ennen ja siinä pysyy.

Kaloreita en ala laskemaan, en vaan jaksa. Sitä olen joskus kokeillut ja huh, en lähde siihen leikkiin enää.

Mulla paino on pysynyt samana vuosien ajan, ei ole entisellä syömistyylillä ja erittäin vähäisellä liikunnalla kasvanut mutta nyt kun katson mitä syön ja liikun enemmän niin silti paino vaan pysyy samassa eikä tipu. Ihmetyttää se, että ensin paino laski vähän ja sitten nousi samaan kuin ennen ja siinä pysyy.

Kaloreita en ala laskemaan, en vaan jaksa. Sitä olen joskus kokeillut ja huh, en lähde siihen leikkiin enää.

Kaloreita voi laskea myös suurpiirteisesti ja mieluiten niin, että niitä liioittelee. En usko, että sinulla on muuta vaihtoehtoa! Tottakai sitten myös se, että pidät huolen, että päivän mittaan sinulla on iso nälkä useamman kerran päivässä.

Kun painoin noin 85 kg, niin minulla oli tuskin koskaan nälkä. Moni ylipainoinen elelee niin, että nälkää ei juuri ennätä tuntemaan vaan ennemminkin aina on vähän tunkkaisen täysi olo.

Kevennä niin, että oikeasti tunnet tervettä, kunnon nälkää usein ja ravitse vain keveästi itseäsi. Kannattaa unohtaa sämpylät sun muut. Mieluiten keskitys terveellisiin ja kevyisiin vaihtoehtoihin - ei kuitenkaan varsinaisiin kevyttuotteisiin. Korvaa jätskit ja patukat joillain muilla herkuilla. Kokeile ja löydä omat nautinnonlähteesi ja opi nauttimaan keventyvästä olosta.

Ja anna ajan kulua uudesta elämäntavasta kiinni pitäen.

Ihan ensimmäiseksi jogurtit, sämpylät, keitot ja mehut kokonaan pois. Leipä ainoastaan ruisleipää ja sitäkin kohtuudella max 4 palaa päivässä. Leikkeleet ainaostaan kevyitä eli myös juustot pois. Itse olen nyt laihduttanut 11 kiloa jättämällä herkkuja pois, myös sämpylät ja muut vaaleammat leivät, pastan kaikissa muodoissa, perunaa vähemmälle ja sen tilalle kasviksia, kaikki sipsit, kaikki karkit ja makeat muutkin. Kalsiumia saat sitten vaikka purkista tai juomalla rasvatonta maitoa 2-3 lasillista päivässä tai syöt rasvatonta viiliä pari kappaletta päivässä. Syöt säännöllisesti 2-4 tunnin välein, myös ateriarytmi on tärkeää.

Ethän napsi esim. juustosiivuja sämpylää tehdessäsi? Itelläni on sellanen ärtsy tapa ja siitä tuleekin jo paljon lisäkaloreita ihan huomaamatta.

Voisitko vaihtaa nuo jogurtit (tosi paljon sokeria) maitorahkaan jonka sekaan laittaisit vaikkapa ananasta tai marjoja tai vaniljauutetta ja tarvittaessa makeuttaisit stevialla? Ja tavissämpylät kaupan karppisämpylöihin, ne on hyviä. Mehu kannattaisi jättää pois kokonaan ja herkkuja korkeintaan kerran viikossa.

Yksi asia voi olla elämän keventäminen. Jos työ esim. perustuu pelkälle istumiselle, voi harkita työn vaihtamista tai tehdä muita valintoja, jotka voisivat keventää elämää.

Itse painoin n. 7 vuotta sitten pahimmillaan yli 100 kiloa. Olin lapsesta asti lihava, ja itseinho, painon tunne ja jaksamattomuus olivat yleisiä. En saanut silloin mistään apua enkä oikeastaan myöhemminkään osannut hakea.

Itse laihduin yksinkertaisesti sillä, että elämän tyylini ja tapani muuttui. Kaikilla on oma tilanne, mutta minulla auttoi se eniten, että söin säännöllisesti. Lisäksi vaihdoin kokonaan kasvisruokavalioon ja j rakastuin ruokaan uudestaan. Nautin laittaa sitä ja söin aika usein myös ulkona, koska opin tykkäämään etnisestä kasvisruuasta. Lisäksi lisäsin liikuntaa toden teolla ja luovuin nettiyhteydestä koska sen käyttö oli silloin mennyt ihan liialliseksi.

Yksi asia on se, että kannattaa olla kärsivällinen. Toinen on se, ettei kiellä itseltään liikaa. Itse jätin tuolloin myös valkoisen sokerin joksikin aikaa kokonaan pois ja siirryin lähinnä herkkuihin joihin on käytetty raakaruokosokeria tai hunajaa. Esim. luontaistuotekaupoista saa suklaata, lakritsia ja melkein mitä vaan herkkuja ilman valkoista sokeria ja ne on todella paljon parempia herkkuja kuin kaupan karkit ja niitä voi oikeasti syödä. Lisäksi liikuntaa kannattaa lisätä siten, että siitä oikeasti nauttii. Ei mitään pakkosuorittamista ja liian raskaita aerobic-treenejä, vaan esim. kävelyitä metsässä, joogaa ja uintia. Myöhemmin onnistuu juoksulenkit ja aerobikit kun ei ole niin paljoa painoa enää. Tällaisia vinkkejä antaisin itse tai ne toimivat ainakin minulla.

Laihduin tuolloin n. 20 kg puolessa vuodessa ilman että varsinaisesti laihdutin. Myöhempinä vuosina lähti lisää n. 12-15 kg. Nyt olen raskaana ja ennen raskausaikaa painoin 67 kg ja olin 170 cm pitkä, mikä on mielestäni hyvä. Olen pysynyt näissä painoluokissa yrittämättä erityisesti mitään yli 7 vuotta. Raskaana ollessani myös ravitsemuksen ylläpitäminen on auttanut.

Laskin tämän päivän kalorit netin laskurilla.

Tänään olen syönyt jogurtin, graham-sämpylän (sis. flora, juustosiivu), salaatin (kurkku, tomaatti, salaatti), lohisiivun, riisiä, maitoa 3 lasillista, vettä litran ja yhden ison tomaatin.

Laskurin mukaan olen syönyt 1145 kcal. Iltapala tulee vielä päälle, ehkä 400-500 kcal. Ei pitäisi olla liikaa.

Tämän päivän liikunta on ollut koiran lenkitys 3km, lasten hoidosta hakeminen kävellen 1km ja ikkunoiden pesu sekä nurmikon ajaminen lähes hehtaarin alalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä onnistut;28630219:
Ihan ensimmäiseksi jogurtit, sämpylät, keitot ja mehut kokonaan pois. Leipä ainoastaan ruisleipää ja sitäkin kohtuudella max 4 palaa päivässä. Leikkeleet ainaostaan kevyitä eli myös juustot pois. Itse olen nyt laihduttanut 11 kiloa jättämällä herkkuja pois, myös sämpylät ja muut vaaleammat leivät, pastan kaikissa muodoissa, perunaa vähemmälle ja sen tilalle kasviksia, kaikki sipsit, kaikki karkit ja makeat muutkin. Kalsiumia saat sitten vaikka purkista tai juomalla rasvatonta maitoa 2-3 lasillista päivässä tai syöt rasvatonta viiliä pari kappaletta päivässä. Syöt säännöllisesti 2-4 tunnin välein, myös ateriarytmi on tärkeää.

Kyllähän sitä jogurttia voi syödä jos se on maustamatonta eikä mitään kovin rasvaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä onnistut;28630219:

En syö ruisleipää. Siitä tulee kauhea närästys. Leivät ei ole vaaleita vehnähöttöjä vaan aina jotain grahamia tai muuta kuitupitoista.

En aio pitää itseäni nälässä, sillä jos nyt yhtäkkiä jätän kaiken pois ruokavaliosta niin sitten se on aina nälkä. En aio olla laihdutuskuurilla, vaikka laihdutankin. Tämä on elämäntavan muutos eikä nälkäkuuri. Nälkäkuurilla en ole koko loppuelämääni.

Isot rasvaiset kalat pois kuten lohi ja tonnikala, niistä saa kaloreita huimasti. Aika kaloripitoinen on jo tähän asti ollut ruokasi vaikka listalla tuskin mitään ja siitä uupuu tosiaan vielä iltapalakin. Itse suosin broileria ja paisti jauhelihaa pääasiassa ruuanlaitossa ja ne onkin vähärasvaisia. Missä vihannekset? Niitä voit syödä niin paljon kun sielu sietää.

En syö ruisleipää. Siitä tulee kauhea närästys. Leivät ei ole vaaleita vehnähöttöjä vaan aina jotain grahamia tai muuta kuitupitoista.

En aio pitää itseäni nälässä, sillä jos nyt yhtäkkiä jätän kaiken pois ruokavaliosta niin sitten se on aina nälkä. En aio olla laihdutuskuurilla, vaikka laihdutankin. Tämä on elämäntavan muutos eikä nälkäkuuri. Nälkäkuurilla en ole koko loppuelämääni.

Hiilarit pois niin jo alkaa paino pudota.

[QUOTE="sondersson";28630234]Ethän napsi esim. juustosiivuja sämpylää tehdessäsi? Itelläni on sellanen ärtsy tapa ja siitä tuleekin jo paljon lisäkaloreita ihan huomaamatta.

Voisitko vaihtaa nuo jogurtit (tosi paljon sokeria) maitorahkaan jonka sekaan laittaisit vaikkapa ananasta tai marjoja tai vaniljauutetta ja tarvittaessa makeuttaisit stevialla? Ja tavissämpylät kaupan karppisämpylöihin, ne on hyviä. Mehu kannattaisi jättää pois kokonaan ja herkkuja korkeintaan kerran viikossa.[/QUOTE]

En todellakaan napsi juustosiivuja, ne maistuu pahalle pelkästään syötynä.

Maitorahkaakin olen toisinaan syönyt, se on hyvää light-mehulla. Opin tavan kaveriltani. :)

Yhteistyössä