Miksei muka vilkas lapsi voi totella vanhempiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lentokala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lentokala

Aktiivinen jäsen
12.02.2005
13 695
1
36
Näistä jutuista kasvatuksesta saa sellaisen kuvan, että jos lapsi on vilkas niin vanhempia ei jostain syystä totella.

Ei mun käsittääkseni vilkkaus ja tottelemattomuus oo yksi ja sama asia?

Meillä on kaksi vilkasta poikaa, toinen vähän enemmän ja toinen vähermmän. Ei pelkästään mun mielestäni.

Molemmat tottelevat ikätasollaan eli 5v. hyvin ja 1v4kk ei vielä ihan niin hyvin kaikessa.
Mutta en kanna huolta pienemmästäkään, on sillä aivot silläkin on päässä ja järjen kasvaessa uskon myös tottelevaisuuden paranevan.
Tietäähän en tulevaisuutta voi, mutta esikoisen kanssa meni just niin.
:)

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Näistä jutuista kasvatuksesta saa sellaisen kuvan, että jos lapsi on vilkas niin vanhempia ei jostain syystä totella.

Ei mun käsittääkseni vilkkaus ja tottelemattomuus oo yksi ja sama asia?

Meillä on kaksi vilkasta poikaa, toinen vähän enemmän ja toinen vähermmän. Ei pelkästään mun mielestäni.

Molemmat tottelevat ikätasollaan eli 5v. hyvin ja 1v4kk ei vielä ihan niin hyvin kaikessa.
Mutta en kanna huolta pienemmästäkään, on sillä aivot silläkin on päässä ja järjen kasvaessa uskon myös tottelevaisuuden paranevan.
Tietäähän en tulevaisuutta voi, mutta esikoisen kanssa meni just niin.
:)

Mulla on ollut viisi vilkasta lasta ja kaikki silti totelleet. Toiselle on vain vähän useammin joutunut asiasta kieltämään. Aina helppo käydä kylässäkin!

Niinpä...olet ihan oikeassa..eihän vilkkaus merkitse tottelemattomuutta. Toisaalta jotain sellaista siihen voisi liittyä, että säännöt unohtuvat oitis tai etteivät esim. vaan kykene pitämään sormiaan erossa kielletyistä tavaroista tms. eli joutuu jankuttamaan enemmän kuin vähemmän vilkkaille tapauksille. :whistle:

Jos tuota valjas-juttua mietit.
Mun lapsella on tarkkaavaisuushäiriö ja vaikea dysfasia. Kaksi vuotiaana nuo ilmenivät ihan päättömänä juoksenteluna ja sinkoiluina, mitkään ohjeet tms. eivät perille menneet. Siksi poikaa oli pakko pitää valjaissa, ettei auton alle jäänyt.
Nyt tiedän mistä kaikki silloin johtui, mutta silloin moni asia meni vilkkauden, tottelemattomuuden ja jopa huonon kasvatuksen piikkiin.

Minun vilkas lapseni omaa myös vilkkaan mielikuvituksen ja siinä ajassa kun ehdin reagoida yhteen epäkohtaan hänen touhuissaan, hän on ehtinyt jo tehdä viisi muuta juttua. Lähinnä tuo lapsen vilkkaus on huvittavaa, jästipäisyys on sitä mikä risoo aikuisia ihmisiä. Mutta miks kaikkien pitäiskään olla tasaisia?

Vilkas lapsi tekee ensin ja ajattelee vasta sen jälkeen. Kulkee hirveää vauhtia paikasta toiseen, ryntää ykskaks tien yli, jos näkee sielä vaikka koiran. Ei se munkaan mielestä oo tottelemattomuutta, vaan ajattelemattomuutta. Meillä 5-v kapuaa hetkessä vaikka katolle, jos hällä sinne vaikkapa pallo jää. Tietää vallan hyvin, että ei saa mennä, mutta toimii heti ja miettimättä. Meillä on kaikki hurjan vilkkaita ja yksi on ylitse muiden... (Just tuo 5-v.) En tiiä, mikä ois konsti tuohon ripeyteen. Vahtiminen ainaki. :whistle:

Meillä tyttö vilkas mutta myäs niin uskomattoman itsepäinen että ei aina tottele! Oikein naamasta näkee että piruuttaan vaan tekee :headwall:
Mukavahan se olisi jos jokaisen asian tottelisi tai ei edes joutuisi kieltämään mistään mutta ELÄMÄ ON.. ;)
*muoks*
Valaja erittäin hyvin tuossa selittikin asiaa mikä on varmasti aivan tosi!!
Ja toinen juttu mikä meillä on, mistä on vanhempienkin kanssa paljon puhuttu,että kun tuo tyttö ei pelkää mitään! |O menee vain itsetuntoa uhkuen jokapaikkaan jne ja siinäpä niitä vahinkoja vasta sattuu..

Meillä esikoinen reilu 3v on TOSI, vilkas poika, mutta on aina totellut ulkosalla ja kylässä. Kotona joskus tuo vilkkaus äityy erittäin pahasti ja silloin saa komentaa kyllä useamman kerran, ennenkuin asia menee perille.
Kuopus onkin ihan erilainen jo nyt vuoden iässä. On enemmän semmonen velmu pohdiskelija, kuin kamala menijä :)

Sanottasko vaikka näin, että vilkaskin lapsi voi olla tottelevainen mutta käskyjen/pyyntpjen/kehsotusten vstaantottaminen ja sääntöjen noudattaminen vaatii pikkuisen enemmän kuin rauhallisemmalla. Aikuiselta vilkas lapsi vaatii sen, että on oikeasti läsnä ja jaksaa päivästä ja kerrasta toiseen tarkastaa meniko viesti perille ja muistuttaa mitä pitikään tehdä.

Näin ainakin meillä, ja "eläväinen" on yleisin termi joilla tutut ja tuntemattomat lapsiani kuvailevat :D

Ei todellakaan lapsi saa olla tottelematta tai hillua ympäriinsä ,tai hyppiä seinille tai mitä tahansa vastaavaa, vaikka olisikin "vilkas".
Eikä myöskään raivota muille lapsille, heitellä hiekkaa ja ruveta tappelemaan ja sellainen käytös muka pitäisi sietää ja hyväksyä jonkun ylivilkkauskäytöshäiriötekosyyn varjolla. Mä pidän mun lapset kaukana näistä häiriintyneistä ipanoista joilla tekosyynä tehdä ja sanoa mitä tahansa on joku diagnoosi *avaa sateenvarjon*

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Ei todellakaan lapsi saa olla tottelematta tai hillua ympäriinsä ,tai hyppiä seinille tai mitä tahansa vastaavaa, vaikka olisikin "vilkas".
Eikä myöskään raivota muille lapsille, heitellä hiekkaa ja ruveta tappelemaan ja sellainen käytös muka pitäisi sietää ja hyväksyä jonkun ylivilkkauskäytöshäiriötekosyyn varjolla. Mä pidän mun lapset kaukana näistä häiriintyneistä ipanoista joilla tekosyynä tehdä ja sanoa mitä tahansa on joku diagnoosi *avaa sateenvarjon*

Vilkkaus ei kai ole diagnoosi...?

Siinä vaiheessa kun lapsi on vilkas, tuleekin äidin rooli suurempana kuvioihin.

Kaikkiin lapsiin pätee samat "hyvät" kasvatusperiaatteet, on lapsi minkälainen tahansa. Siinä vaan aletaan vaatimaan sitten vanhemmilta enemmän pinnaa, kärsivällisyytta jne. Mutta varmasti jossain vaiheessa lapsi oppii ja alkaa totelemaan. Joillekin se vaan menee helpommin perille, toisille saat sanoa päivän aikaan sata kertaa yhdestä asiasta eikä sekään riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

Ei mutta adhd esimerkiksi on ja meillä on lähipiirissä muutama lapsi joiden käytös on suunnilleen hengenvaarallista sekä niille lapsille itselleen että kaikille muille sadan metrin säteellä ja lasten äiti vaan suunnilleen hymistelee että "ei meidän poika voi itselleen mitään eikä se tottele vaikka mä kiellän, ja kun on tuo neurologinen ongelma niin se lapsi nyt vaan on tuollainen ja sitä täytyy suvaita " |O

Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
Meillä tyttö vilkas mutta myäs niin uskomattoman itsepäinen että ei aina tottele! Oikein naamasta näkee että piruuttaan vaan tekee :headwall:
Mukavahan se olisi jos jokaisen asian tottelisi tai ei edes joutuisi kieltämään mistään mutta ELÄMÄ ON.. ;)
*muoks*
Valaja erittäin hyvin tuossa selittikin asiaa mikä on varmasti aivan tosi!!
Ja toinen juttu mikä meillä on, mistä on vanhempienkin kanssa paljon puhuttu,että kun tuo tyttö ei pelkää mitään! |O menee vain itsetuntoa uhkuen jokapaikkaan jne ja siinäpä niitä vahinkoja vasta sattuu..

Sama juttu meilläki. Ei mitään pelkoa tai itsesuojeluvaistoa. Ei pelkää autoja, vettä, korkeita paikkoja, ei mitään... Valjaat oli hyvä juttu välillä. Kaksi aivotärähdystä on tullu ja monia, monia ruhjeita, haavoja... Ei opi noista. Neuvolasta kyseltiin, että pärjäättekö lapsen kans ja kyseltiin lapsen keskittymisestä yms. Kysyttiin mm, että onko hän KOSKAAN hiljaa. :D En ole huolissani, uskon, että järki kasvaa. Mitään muuta "outoa" lapsessa ei ole, ku tuo vilkkaus. Ihana, sulonen ja taitava lapsi. =)

Niin jatkan vielä, että tuon luonteenpiirteensä takia ei oo koskaan saanu periksi mitään. Säännöt on tiukat ja jäähyjä istuu ahkerasti. :whistle: Muita ei onneksi satuta tai kiusaa.

Iso perhe on opettanut, että on monenlaista kasvatettavaa. Toinen uskoo heti, kun vääränlainen toiminta kielletään ja toinen kokeilee vielä toisen, kolmannen ja viidennenkin kerran, kunnes keksii kokeilla uutta temppua, jota ei ole vielä ehditty kieltää. Harkitsevampi ymmärtää ilman erillistä kieltoakin miettiä kannattaako jotain tehdä vai ei. Kyllä vilkkaankin saa tottelemaan ja käyttäytymään hyvin johdonmukaisella toiminnalla ja kärsivällisyydellä, mutta usein tällainen lapsi ehtii toimia, ennenkuin ajattelee syytä ja seurausta. Erehdyksiä tulee enemmän kuin rauhallisella ikätoverilla.

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

Ei mutta adhd esimerkiksi on ja meillä on lähipiirissä muutama lapsi joiden käytös on suunnilleen hengenvaarallista sekä niille lapsille itselleen että kaikille muille sadan metrin säteellä ja lasten äiti vaan suunnilleen hymistelee että "ei meidän poika voi itselleen mitään eikä se tottele vaikka mä kiellän, ja kun on tuo neurologinen ongelma niin se lapsi nyt vaan on tuollainen ja sitä täytyy suvaita " |O

Oukei. No se on sitten eri juba...en sanois että kannattaa sen kummemmin suvaita, mut ehkä sen diagnoosin kautta vois ymmärtää paremmin lapsen häiriökäytöstä. Jos ne skidit aiheuttaa muille häikkää niin vanhempien pitäis yrittää tietty se kaikin keinoin estää...taitavat olla keinottomia????? :|

Noista diagnoosijutuista on vähän paha puhua jos ei ole tietoa. Se on helppo sanoa jos oma muksu on terve. Meillä vilkas tapaus, kyllähän se valppaana pitää mut onhan tuolla jotain juttuja päähänkin mennyt, käyttäytyy useimmiten pienempien lasten kanssa paremmin, ja huomaa kyllä kun nämä tekevät jotain kiellettyä, mut annas olla sit kun on ainut lapsi porukassa, vähän niinkuin olis muka lupa olla vallaton!
Mut kauheeta musta olis jos lapsi olis ihan alistettu eikä koskaan uskaltais rajojaan kokeilla.

Mun yksi vilkas lapsi lähti hakemaan haravaa kun pyysin vanhempaa poikaa. Meni jo ja huusi minä käyn. Sitten pysähtyi jqa kysyi mitä pitää tuoda. Ovat jo aikuisia ja oikein avuliaita poikia. Aina kun tulevat käymään on meillä ainakin koneella jotain ongelmaa. Kokosivat mulle aikoinaan tän masiinan, halvalla!

Yhteistyössä