Miksei muka kiinteitä voisi aloittaa ennen 6kk?

Tyttöni Tuulispää

Aktiivinen jäsen
31.05.2006
2 431
0
36
Lahti
Tätä olen pohtinut usein. Silloin, kun esikoinen oli vauva, niin kiinteiden aloitusikäsuositus oli 4kk? Siitä muutamia vuosia taaksepäin se oli 3kk. Nykyään tuntuu, että jos aloittaa ennen puolta vuotta, niin saa kaikille selitellä syitä siihen. Ja hyvä syy täytyy olla, että menee läpi ;)

Minusta on erittäin outoa, jos äiti päättää jo lapsen syntymähetkellä, että täysimettää 1/2-vuotiaaksi. Onko se muka joku meriitti? Eihän siinä vaiheessa voi tietää pärjääkö vauva sinne asti pelkällä maidolla. Siinä sitten istutaan tissi suussa vuorokaudet läpeensä, kun ei ainakaan kiinteitä vielä voi antaa... :headwall:

Itse aion täysimettää nyt 2kk:n ikäistä poikaani 4-6kk. Jos tuntuu siltä, että kiinteät on aloitettava 4kk iässä, niin ehdottomasti aloitan. Jos taas tissimaidolla pärjättän pidempään, niin ok sekin. Mutta sen sanon, että siinä vaiheessa muutakin elämää täytyy olla kuin imettäminen :xmas:

Niin ei todellakaan voi alkuvaiheessa päättää, kuinka kauan aikoo imettää ja milloinka aikoo kiinteät aloittaa!
Itse en edes ollut miettinyt asiaa kummemmin, neuvolasta suosittelivat aloittamaan 4kk ikäisenä, se parantikin päiväunia ja muutenkin elämää!!! On kyllä välillä tuntunut siltä, että on saanut selitellä, miksi aloitettiin niin aikaisin...

6 kk täysimetyssuositus kai perustuu siihen, että jonkun tutkimuksen mukaan se saattaa ehkäistä allergioita. Esikoista täysimetin 5 kk 3 vko ja silti hän on allerginen. Kuopusta täysimetin 5 kk 2 vko ja parhaillaan tutkitaan mille hän on allerginen, joten minä en enää usko siihen, että täysimetys jotain ehkäisisi. Neuvolassa sanottiin, et 5 ja puoli kk tai 6 kk täysimetys on jo ihan sama allergioiden kannalta, joten aloitin molemmilla vähän ennen (mm kasvun hidastumisen takia kuopuksella), mut tuskin sillä on mitään vaikutusta ollut allergioihin. Eikä mua lohduta yhtään se, että lapset kuulemma saattaisivat olla vielä enemmän allergisia ilman täysimetystä. Ovat nyt kuitenkin ja aina saa olla kyttäämässä kaikkia tuoteselosteita ja raahaamassa eväitä mukana joka paikkaan. Jos meille vielä tulisi lisää lapsia, niin tuskin täysimettäisin sitä 6 kk.

näihin tutkimuksiin perustuvia väitteitä on myös toisin päin. eli "ajoissa" aloitettu maistelu ehkäisee allergioita sillä perustein että suolisto ei ole ehtinyt "liikaa" tottua pelkkään maitoon/nestemäiseen ruokaan. on siis todettu että vastasyntyneen suolistoa ei kannata rasittaa muulla kuin maidolla mutta prosentuaalisesti on suuri ero aloittaako kiinteitä 4kk vai 6kk kun ajattelee suoliston ikää ja siitä miten on tottunut työskentelemään.

okei, tää oli eräästä tutkimuksesta. itse sitä mieltä että kovin yksilöllistä. mutta itse aloittanut molemmilla lapsilla kiinteät 4kk iässä ja vielä tuo vanhempi 3v on kaikkea voinut syödä. tosin meidän suvussa vain pölyallergioita joten kauhulla odotan josko niitä puhkeaa joskus. ja imetystä on jatkettu kiinteiden oheessa.

Erkki Savilahden kirjoitus Duodecimissa (2005;121(20):2189-93). Käykää lukemassa koko artikkeli jos kiinnostaa.

"Jotta kehittyvien maiden suuri vauvakuolleisuus saataisiin laskuun, WHO suositteli vuonna 2003 yksinomaisen rintaruokinnan jatkamista kaikkialla vähintään kuuden kuukauden ajan. Tämän periaatteen mukaiset ohjeet antoi myös Suomen sosiaali- ja terveysministeriö viime vuonna. Suositus on jyrkässä ristiriidassa vauvojen toteutuneen ruokinnan kanssa, sillä vain alle 10 % suomalaisista vauvoista saa yksinomaan rintamaitoa kuuden kuukauden ikään. Rintaruokinnan etuja kehittyneissäkin maissa ovat pienempi sairastuvuus suoliston infektioihin sekä aikuisiässä keskimäärin pienempi kolesterolipitoisuus ja matalampi verenpaine. On viitteitä siitä, että rintaruokinta vähentäisi lihavuutta, parantaisi lapsen älyllistä kehitystä ja estäisi tyypin 1 diabeteksen puhkeamista. Pitkä - yli neljän kuukauden - täysimetys voi lisätä allergisten tautien esiintymistä, mutta tutkimustulokset tästä ovat hyvin ristiriitaisia."

Myös tämä löytyy netistä:
"Imettämisellä on monia suotuisia vaikutuksia lapsen terveyteen, mutta älykkyyttä rintamaito ei lisää. Tämä brittiläistutkijoiden havainto vie pohjaa aiempien tutkimusten tuloksilta, joiden mukaan rintaruokitut olisivat pelkällä korvikkeella kasvaneita älykkäämpiä.

Brittien tulokset viittaavat siihen, että imettämisen ja lapsen älykkyyden välillä on yhteys, mutta tuo yhteys selittyy lähinnä äidin älykkyydellä. Älykkyystesteissä menestyneet äidit myös imettivät lapsiaan selvästi todennäköisemmin kuin äidit, joiden testimenestys oli vaatimattomampi. Tulokset saivat tukea sisarvertailusta sekä aiempien tutkimusten tuloksia tarkastelleesta meta-analyysistä.

Tutkimukseen osallistui 3 161 äitiä ja heidän 5 475 lastaan. Lasten älykkyyttä mitattiin Peabodyn testillä joka toinen vuosi vuosina 1986-2002. Testillä mitataan lasten matemaattisia kykyjä sekä luetun tunnistamista ja ymmärtämistä."

Minä aloitin esikoisella hiukan yli 3,5kk ikäisenä. Lapsella oli nälkä... Ei olis ehtinyt päivisin (ja öisin) muuta tekemään kuin istumaan lapsen kanssa tissi suussa. Paransi yöunia tosi paljon, samoin päivät rytmittyivät paremmin. Melkoista äidin ja lapsen kiusaamista olisi 6kk täysimetys minusta. Mutta kukin tyylillään.

Neuvoloissakin olis vielä kyllä asennemuutoksen paikkaa joillakin hoitajilla. Varsinkin vanhemmat tuntuvat olevan sen täysimetyksen kannalla.
Minusta jokaisen oma asia milloin aloittaa kiinteät ja lisämaidon, ulkopuolisen painostuksen ei saisi antaa vaikuttaa. Onhan tämmösiä kommentteja korvikkeen annostakin tullut neuvolasta (ei minulle ):"ei kannata pullojen kanssa ruveta pelaamaan ja totuttamaan, sitten ei rinta enää kelpaa, mutta jos pullovauvan haluat ni siitä vaan, itseppähän sitten pulloja keittelet."
Mä en ole pystynyt täysimettämään päivääkään ja kiinteät aloitettiin 4kk ja eipä tuo poika (8kk) ole vielä ollut yhtään kipeä eikä allergioita ole toistaiseksi tullut.

Esikoista imetin 9 kk, kun kerran maito riitti eikä vauva suostunut kun ihan pikkuisen maistelemaan, ei sitten millään mitään muuta! Silloin oli suositus sen 4kk. Toista lastani aioin täysimettää myös kauan, vaan kun ei maito riittänyt niin sitten ei. Pullosta ei tämäkään vauva ole suostunut syömään, niin pakko oli sitten kiinteät aloittaa hiukan vajaa 4kk ikäisenä. Ei sitä nyt nälässäkään voi pitää jos ei korvikettakaan huoli!!! Ja niitähän sitten kokeiltiin, ja monenmoisella pullolla :o

Mä en kyllä myöskään yhtään usko siihen, että imetys ehkäisisi allergioita yms. Meillä tissittely loppu esikoisen kanssa mun sairastumiseen reilu 1kk iässä ja soseet alotettiin 3,5kk iässä. Poika on ollu terve kuin pukki niin kauan kuin meni päiväkotiin ja niin on taas ollu, kun jäi mun kanssa kotiin mammalomalle. Meillä siis vedeltiin tuttelia ja soseita, kun kaverien vauvat tissitteli ja moni on kärsiny kiinteiden alottamisen jälkeen allergioista. Sen oon kyllä tehny, etten oo alottanu allergisoivilla ruoka-aineilla liian aikasin, esim. sitrushedelmiä oon antanu vasta vuoden vanhana.

Nyt kuopuksen kanssa mennään vielä tissimaidolla, mutta voi olla että kiinteät aletaan siinä 4kk iässä, kun maito nytkin riittää nippa nappa. Täysimetyksellä tuskin mennään 6kk asti, tai se olisi ainakin suuri ihme.

Alkuperäinen kirjoittaja Halipupu:
. Sen oon kyllä tehny, etten oo alottanu allergisoivilla ruoka-aineilla liian aikasin, esim. sitrushedelmiä oon antanu vasta vuoden vanhana.

Yleisesti allergisoivien ruokien välttely varmuuden vuoksi on turhaa. Kysyin tätä lääkäriltä kuopusta odottaessani. Esikoinen, joka on allerginen, sai kaikkia ikäsuosituksen mukaisia kiinteitä ruokia alle vuoden ikäisenä. Mitään emme vältelleet ihan vaan varmuuden vuoksi. Kysyin tämän vuoksi lääkäriltä, et miten kannattaa toimia toisen lapsen kanssa ja hän sanoi, että kaikkea saa antaa niin kauan kun ei tule mitään oireita. Siis tietytsti ikäsuositukset huomioiden. Tämän lääkärin mukaan allergiat puhkeaa kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, jos siihen taipumusta on, eikä niitä voi vältellä jättämällä vauva-aikana esim kananmunan pois ruokavaliosta. Uusimpien tutkimusten mukaan ei kuulemma kannata karsia ruokavaliota turhaan ja varmuuden vuoksi allergian pelossa. Aikaisemmin tälläinen ohje on ollut.

Jos tissimaito vaan riittäisi niin varmaan antaisin vain sitä.

Eipä kumminkaan riitä, joten korvikemaitoa on annettu syntymästä asti aina imetyksen jälkeen. Vauva siis imee edelleen.

Porkkana-perunavelliä ja yhtä sokeroimatonta hedelmäsosetta olen antanut vähän päälle 2 kk:n ikäisestä, hyvin ovat näyttäneet toistaiseksi sopivan. Ei ole ollut allergioita tms. meidän perheessä toistaiseksi, ja vauva oli syntyessään jo isompi, joten oletan hänen tarvitsevan vähän enemmän ravintoa kuin pikkuisten vauveleiden.

Niin, ja viljatuotteita alan antaa vasta suositusiästä ja yleisesti allergisoivia aion minäkin välttää vuoden ikään asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:
Tätä olen pohtinut usein. Silloin, kun esikoinen oli vauva, niin kiinteiden aloitusikäsuositus oli 4kk? Siitä muutamia vuosia taaksepäin se oli 3kk. Nykyään tuntuu, että jos aloittaa ennen puolta vuotta, niin saa kaikille selitellä syitä siihen. Ja hyvä syy täytyy olla, että menee läpi ;)

Minusta on erittäin outoa, jos äiti päättää jo lapsen syntymähetkellä, että täysimettää 1/2-vuotiaaksi. Onko se muka joku meriitti? Eihän siinä vaiheessa voi tietää pärjääkö vauva sinne asti pelkällä maidolla. Siinä sitten istutaan tissi suussa vuorokaudet läpeensä, kun ei ainakaan kiinteitä vielä voi antaa... :headwall:

Itse aion täysimettää nyt 2kk:n ikäistä poikaani 4-6kk. Jos tuntuu siltä, että kiinteät on aloitettava 4kk iässä, niin ehdottomasti aloitan. Jos taas tissimaidolla pärjättän pidempään, niin ok sekin. Mutta sen sanon, että siinä vaiheessa muutakin elämää täytyy olla kuin imettäminen :xmas:

Oikeastaan en ymmärrä tätä äitien selittelyjen ja perustelujen tarvetta joka asialle! Kenelle sitä tarvii selitellä ja perustella, milloin aloittaa soseet tai lopettaa imetyksen ja vaihtaa korvikkeeseen? Ei kenellekään!!! Eikä ainakaan neuvolan terveydenhoitajalle! Luottakaa itseenne äitinä ja lapsenne parhaiten tuntevana ihmisenä. Neuvoa ja apua voi neuvolasta kysyä, jos tarvitsee. Mutta kyllä neuvolassakin asioista voi järkevästi ja asiallisesti jutella ilman syyllistämistä ja syyllistymistä. Itse en pidä neuvolaa minään maailman parhaana tietotoimistona. Meillä on mukava terv.hoitaja siellä ja ihania ovat neuvolakäynnit olleet. Silti olen vähän sellainen ihminen, etten purematta asioita niele vaan kyseenalaistan ja luotan itsekin tietäväni jotakin.

Ja kuten AP kirjoitti, jos haluaa ja imetys onnistuu ja riittää ravinnoksi vauvalle 6kk asti niin hieno homma. Jos näin ei ole, niin korvike ja sitten soseet 4- kuisesta mukaan. Eikö niin??? Näin yksinkertaista se on.

Alkuperäinen kirjoittaja minttumaaria:
Ja kuten AP kirjoitti, jos haluaa ja imetys onnistuu ja riittää ravinnoksi vauvalle 6kk asti niin hieno homma. Jos näin ei ole, niin korvike ja sitten soseet 4- kuisesta mukaan. Eikö niin??? Näin yksinkertaista se on.

Tässä oli mielestäni hyvin kiteytetty koko homma!

Meillä aloitettiin kiinteät 4 kk, ja samoin kuin joku yllä jo mainitsikin ihmettelen miten joku selviää pelkällä maidolla puoleen vuoteen. Siinä tosiaan syödään varmaan tiuhaan ja antaumuksella. Tyttöllä ei tähän mennessä (8,5 kk) ole ollut mitään sairauksia; ei allergioita, flunssia, mitä nyt ylipäätään voisi olla. Sen sijaan 6 kk täysimetetyillä tuttujen lapsilla löytyy sekä allergiaa ja sairasteluita eli en myöskään allekirjoita sitä että imetys suojaisi sairasteluilta/ allergioilta.

Annetaan kaikkien kukkien kuitenkin kukkia. Jokainen meistä toteuttaa äitiyttään omalla tavallaan, ja ihan yhtä arvokkaasti =)

Näitä suosituksiahan riittää ja ne vaihtuu aina "trendien" mukaan. Suositusten sijaan kannattanee kuunnella ihan lasta ihtiään, kyllä se kertoo (usein hyvinkin äänekkäästi) kun alkaa olla tarve maitoa vahvemmalle.

"Kovia jätkiä" ne leidit, jotka jaksaa tehhä suuren työn ja imettää lastaan pitkään, kyllä mie heille hattua nostan. Mut silti joskus ihmettelen, että eikö koskaan yön pimeinä tunteina, jo ties kuinka monennetta kertaa samaisena yönä ipanaansa (en siis puhu ihan pienestä nyytistä ) imettävälle tule mieleen, että oiskohan lisäravinto sittenkään ihan pahasta?

Neuvoloiden ohjeessa hyvin ristiriitaista on se, että täysimetystä suositellaan kuuden kuukauden ikään, mutta kuitenkin samalla lapsen tulisi jo kahden viikon kuluttua syödä kaksi kunnon ateriaa päivässä kaikilla herkuilla. Ok, joillekin tämä varmaan onnistuukin näin, mutta mielestäni ihan turhia paineita luodaan näin. Meidän neuvolassa ainakin yksilöllisyys unohtuu vähän turhan herkästi. Kaikille tuputetaan samat ohjeet, vaikka lapsen yksilölliset tarpeet sen homman sanelee.

Itse olen sitä mieltä, että terveellä maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Tietenkin ohjeistukset ovat hyviä olemassa, mutta eivät ne mitään lakeja silti ole. Meillä täysimetettiin tasan 6kk:n ikään koska poika meni reippaasti +käyrällä koko ajan (6kk/10kg/69cm), ei ollut tarvetta aloittaa aiemmin. Nyt menee kiinteitä ehkä lusikallinen-kaksi päivässä eli ei todellekaan olla päästy neuvolan ohjeistukseen, mutta eipä tuo minusta mitenkään kauheaa ole. Maitoa riittää, minua ei haittaa imetysrumba ja kyllä se poika viimeistään kouluun mennessä osaa jo syödä =) ;) Hitaasti hämäläisittäin meillä..

Alkuperäinen kirjoittaja Juures Suikale:
Näitä suosituksiahan riittää ja ne vaihtuu aina "trendien" mukaan. /--/
Mut silti joskus ihmettelen, että eikö koskaan yön pimeinä tunteina, jo ties kuinka monennetta kertaa samaisena yönä ipanaansa (en siis puhu ihan pienestä nyytistä ) imettävälle tule mieleen, että oiskohan lisäravinto sittenkään ihan pahasta?

Mielenkiintoista kuulla, miten WHO:n laajoihin tutkimuksiin perustuva suositus luokitellaan "vaihtuvaksi trendiksi"...

Onpa tehty tutkimus myöskin siitä, miten kiinteän ruuan aloittaminen on vaikuttanut lasten nukkumiseen. Kolmasosalla tutkimukseen osallistuneista unet paranivat, kolmasosalla huononivat ja kolmasosalla pysyivät samoina. (Macknin 1989; Keane 1988)

Yöimetykset ovat monille äideille helpompia "kestää" silloin, kun vauva nukkuu lähellä eikä äiti katso imetysaikoja kellosta. Lähellä nukkuvaa vauvaa ei tarvitse lähteä hakemaan mistään (= äidin vireystaso ei nouse merkittävästi). Vireystaso ei nouse myöskään silloin, kun äiti jättää kelloon katsomisen: mitään hyötyä ei ole tietää lapsen syöneen rintaa viimeeksi x tuntia sitten tai alkaa laskea, kuinka pitkään saa mahdollisesti nukkua ennen kuin vauva uudelleen havahtuu.

Mutta kukin tyylillään. Suositukset ovat suosituksia ja perustuvat - kuten mm. kasvukäyrätkin - suureen otantaan lapsia ja näiden hyvinvointiin. Ja vaikka on olemassa tiettyjä merkkejä, joista voi päätellä vauvan olevan valmis syömään muutakin kuin maitoa (mm. vauvan kyky istua tuettuna; vauvan kyky mutustella; vauvan kiinnostus muuta ruokaa ja ylipäänsä ruokailua kohtaan; pitkään jatkunut tiheän imun kausi, joka ei johdu esim. flunssasta), ihan ok syy kiinteiden suosituksia aikaisemmalle aloitukselle on myös vanhempien (kai lähinnä äidin - isät kun sitten lusikkaruokaa harvoin innostuvat vauvalle syöttämään samoin kuin pullomaitoa) halu siirtyä uuteen vaiheeseen vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja milka:
Näitä suosituksiahan riittää ja ne vaihtuu aina "trendien" mukaan. /--/
Mut silti joskus ihmettelen, että eikö koskaan yön pimeinä tunteina, jo ties kuinka monennetta kertaa samaisena yönä ipanaansa (en siis puhu ihan pienestä nyytistä ) imettävälle tule mieleen, että oiskohan lisäravinto sittenkään ihan pahasta?

Mielenkiintoista kuulla, miten WHO:n laajoihin tutkimuksiin perustuva suositus luokitellaan "vaihtuvaksi trendiksi"...

Olisinkohan minä viitannut suosituksiin yleensä? Kaverini on saanut muutaman viikon ikäisestä alkaen appelsiinimehua, kun se oli niin älyttömän terveellistä ja suositeltavaa aikanaan. Korviketta pidettiin joskus äidinmaitoa/ imetystä suositeltavampana vaihtoehtona (pidetäänkö jossain vielä nykyäänkin?). Täysimetyksen suositusikä vaihtelee paljon, riippuu tälläkin hetkellä ihan siitä mitä tahoa kuuntelee.

Että kun kattoo taaksepäin, niin onhan maailma myllertänyt ja eri asioita on suositeltu eri aikoina. Saas nähdä, mikä on se ainoa oikea tapa sitten aikanaan, kun nämä meidän lapset saa omia lapsia.

Olisinkohan minä viitannut suosituksiin yleensä?

Vääntäisitkö nyt vielä rautalangasta mitä tarkoitit tuolla "suosituksilla yleensä". Eikös nuo luettelemasti suositukset juuri ole niitä WHO:n suosituksia. Ne ovat aikojen saatossa muuttuneet, koska on saatu uutta tutkimuksiin perustuvaa tietoa. Sitä tietoa en lähtisi aliarvioimaan ja nimittämään "trendiksi".

Alkuperäinen kirjoittaja annilinnea81:
Olisinkohan minä viitannut suosituksiin yleensä?

Vääntäisitkö nyt vielä rautalangasta mitä tarkoitit tuolla "suosituksilla yleensä". Eikös nuo luettelemasti suositukset juuri ole niitä WHO:n suosituksia. Ne ovat aikojen saatossa muuttuneet, koska on saatu uutta tutkimuksiin perustuvaa tietoa. Sitä tietoa en lähtisi aliarvioimaan ja nimittämään "trendiksi".

? Siis tuota samaahan minä yritin änkyttää, että suositukset ovat muuttuneet aikojen saatossa ja tuskin on missään lyöty lukkoon, etteikö tulisi jatkossakin muuttumaan.

Täysimetyksen suositusikä vaihtelee paljon, riippuu tälläkin hetkellä ihan siitä mitä tahoa kuuntelee.

Tämäkin on jännä juttu sinänsä, sillä Suomen virallinen (Sosiaali- ja terveysministeriön antama) suositus on nimenomaan 6kk täysimetystä. Ne muut tahot, jotka jotain muuta sanovat, ovat väärässä. Siis tuon suosituksen suhteen. Tuon STM:n antaman suosituksen pitäisi velvoittaa kaikkia terveydenhuollon piirissä toimivia ja vauvojen ravitsemuksesta puhuvia tahoja. Tiedän kuitenkin, että mm. Allergia- ja astmaliitto on vahvasti 4kk täysimetyksen kannalla ja Suomen lastenlääkäriyhdistys ainakin jokunen vuosi sitten oli myös sitä mieltä, että 6kk täysimetyssuositus ei ole meille Suomeen hyvä, mm. siksi kun hyvin harva vauva on täysimetetty puolivuotiaaksi (miksiköhän?) ja kun tuollainen suositus syyllistää niitä äitejä, joilla suositus ei syystä tai toisesta toteudu.

Ja sitten on tietysti eri lääkäreiden ja terveydenhoitajien omat mielipiteet, jotka toisinaan naamioidaan suosituksiksi, joita kyseisten ammattilaisten asiakkaiden tulisi noudattaa. Vaikka vauvan kasvu olisi normaalia ja vointi hyvä ihan täysimetykselläkin. Mutta onhan näitä.

Että kun kattoo taaksepäin, niin onhan maailma myllertänyt ja eri asioita on suositeltu eri aikoina. Saas nähdä, mikä on se ainoa oikea tapa sitten aikanaan, kun nämä meidän lapset saa omia lapsia.

Sepä se, kun maailma muuttuu. Tämänhetkisten moniin eri tutkimuksiin perustuvien tietojen mukaan 6kk täysimetys on se ideaali ja ihmisenpoikaselle luontainen aika syödä pelkästään oman lajinsa maitoa. Voi olla, että esim. kahdenkymmenen vuoden kuluttua ja useiden tutkimusten perusteella ollaankin sitä mieltä, että ideaali on 9kk täysimetys - tai miksi ei vain 2kk täysimetys. Kun ennen vanhaan annettiin vauvoille tuoremehuja pariviikkoisesta jne., niin silloin ei vielä juurikaan ollut tutkittu äidinmaitoa ja imetyksen mekanismeja. Esim. se kuuluisa 4 tunnin syöttöväli on alkujaan australialaisen (mies)eläinlääkärin keksintöä. Hän oli eläimiä seurattuaan tullut siihen tulokseen, että kun kerran niillä luontainen imetysväli oli useampi tunti, niin tottahan se ihmiselläkin on yhtä pitkä. Mitä rasvaisempaa maitoa laji muodostaa, sitä pidempi on imetysväli. Mm. hylkeellä imetysväli voi (jo olosuhteiden pakostakin) olla 6-10 tuntia.

Toinen esimerkki tiedon lisääntymisestä ja muuttuneista suosituksista on keskosten kivunhoito. Ennenhän oltiin sitä mieltä, että koska keskonen syntyi ennenaikaisena, se ei ollut vielä niin valmis, että olisi tuntenut kipua. Monia kivuliaitakin toimenpiteitä tehtiin ilman minkäänlaista kivunlievitystä. Nykyaikana tuo olisi täysin tuomittavaa: myös lasten kipua tulee lääkitä. Tutkimusten mukaan pikkukeskonen voi itse asiassa tuntea kipua huomattavan paljon.

Vanhempana olemisen vaikeus taitaakin olla siinä, että pitää pystyä ottamaan vastuu tekemistään valinnoista. Kukaan ei kaikissa asioissa voi päästä ideaaliin, ja tieto siitä, että ei yrityksistä huolimatta voi (tai halua) tarjota lapselleen sitä kaikkein parasta, voi olla tosi raskasta. Ja sen kanssa on sitten vain opittava elämään.

"Kovia jätkiä" ne leidit, jotka jaksaa tehhä suuren työn ja imettää lastaan pitkään, kyllä mie heille hattua nostan. Mut silti joskus ihmettelen, että eikö koskaan yön pimeinä tunteina, jo ties kuinka monennetta kertaa samaisena yönä ipanaansa (en siis puhu ihan pienestä nyytistä ) imettävälle tule mieleen, että oiskohan lisäravinto sittenkään ihan pahasta?

Nojaa, eiköhän tämäkin ole ihan yksilökohtaista. Meidän tyttö on nyt n. 4½ kk, ja mennään ihan tissimaidolla. Tyttö nukkuu n. 12 tunnin yöunet 1-2 syötöllä, niin että ensimmäinen unipätkä on 6-8 tuntia. Ja päivälläkin syö n. 2-4 h välein, että eipä ole vielä tullut mieleen ruveta lisäruokaa antamaan. Tyttö on tosin ollut pienikokoinen syntymästään lähtien, eli pärjää ehkä vähän vähemmällä ruualla kuin pari kiloa painavampi ikätoverinsa.

Luulisin, että täysimetän siihen 6 kk asti ihan vain siksi, että meille se on paljon helpompaa ja yksinkertaisempaa. Ei tarvi esim. mökkeillessä ja reissatessa miettiä ruoka-aikoja tai ottaa soseita mukaan. -täytyy vielä korjata, että ei ihan vain siksi, vaan siis pääasiassa sen takia, että uskon sen olevan parhaaksi vauvallemme.

Itse ainakin ajattelen niin, etteivät nämä suositukset aivan tuulesta temmattuja ole. JOS tilanne olisi sellainen, että vauva olisi tissillä jatkuvasti, ja tuntuisi, ettei maito riitä viemään nälkää, niin tokihan tinkisin tästä 6 kk suosituksesta, mutta aivan hyvin voin tässä tilanteessa antaa pelkkää maitoa 6 kk asti, kun sillä näin hyvin pärjätään.

Näitä suosituksiahan riittää ja ne vaihtuu aina "trendien" mukaan. Suositusten sijaan kannattanee kuunnella ihan lasta ihtiään, kyllä se kertoo (usein hyvinkin äänekkäästi) kun alkaa olla tarve maitoa vahvemmalle.

Niinpä niin. Meillä kun poika oli vielä täysimetyksellä, yöt oli suht rauhallisia, poika söi 1-3 kertaa yössä eli ei mitenkään mahdottoman usein pienelle lapselle. Jaksoin aivan hyvin imettää. Mutta kun aloitelitiin kiinteät ja vaikka poika rupesi syömään niitä sitten ajan kuluessa hyvin ja paljon, ei yösyömiset vähentyneet lainkaan. Päinvastoin. Yötissittelyt vain lisääntyivät pojan kasvaessa, tapahan se tietysti oli. Eli jokos lopetettais tää "lisäravinto eli kiinteät parantaa yöunia, lapsi rupeaa nukkumaan kokonaisia öitä heräämättä"- tarinointi! Joskus näin käy, muttei todellakaan aina.

Niin, kyllä mie tiedän, että lapset ovat yksilöllisiä. Tiedän, että kaikki tällaisetkin asiat ovat täysin yksilökohtaisia, enkä väittänyt missään vaiheessa, että kiinteät kannattaa aloittaa vaikka niille ei tarvetta olisi.

Minä nyt todellakin puhuin tuossa, että jos lapsi heräilee pitkin yötä monta kertaa, niin silloin voisi mahdollisesti kokeilla, auttaisiko lisäravinto. Tai ainakin itselleni tulisi mieleen kokeilla. En puhunut, että KAIKKIEN kannattaa kokeilla, en myöskään väittänyt, että siitä saa VARMASTI avun. Tuumasin vaan, että ei se lisäravinto välttämättä pahasta ole.

Se, että kaikilla lisäravinto ei ole tarpeellista ennen 6 kuukauden ikää tai kaikille se ei auta yöuniin ei varmaankaan estä kertomasta, että meillä asiat oli toisin?

Yhteistyössä