miksei köyhät muka voi syödä terveellisesti ja huolehtia kunnostaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei rikas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei rikas

Vieras
aina väitetään ettei köyhällä ole varaa syödä terveellisesti ja kaikki urheiluharrastukset on niin kalliita ettei sit voi edes kunnostaan pitää huolta. tekosyitä sanon minä!

mikä on sen terveellisempää ja edullisempaa ruokaa kuin sesongin mukaan ostetut juurekset ja kasvikset, näkkäri tai vaikka itse leivottu ruisleipä ja puhdas vesi ruokajuomaksi? proteiinit saa edullisesti pavuista ja muista palkokasveista ja jos sitä halpis-sikanautaa on pakko ostaa niin sitäkin saa paranneltua ja jatkettua terveellisellä soijarouheella. miksi niitä vähiä rahoja kannattaa tuhlata ravintoköyhään roskaruokaan ja limuihin, kun terveellinen ruoka on paljon halvempaa?

eikä kuntoa ole pakko hoitaa laskettelemalla, ratsastamalla ja kuntosalilla, jos ei ole varaa. kävely ja juoksu on ilmaista, samoin kotijumppa. ohjeita löytyy netistä ja kirjastoista. fillareita saa vaikka poliisihuutokaupoista edullisestikin ja sitä parempaa kuntoilua se on kun ilman vaihteita sotkee mäkisessä maastossa. että laiskuudesta ja huonosta elämänhallinnasta taitaa olla kaikki kiinni ja kohta koko suomi tukehtuu läskiin ja kuolee diabetekseen. :(

Tämmönen tapaus:
tein istumatyötä ja työpaikkani fysioterapeutti vai mikä liekään, tuli katsastamaan työpistettäni.
Hän suositteli, EI, hän MÄÄRÄSI, hän KOMENSI, että minun on alettava käymään kuntosalilla niska-hartiaseudun jumpan takia, ne oli jumissa.. jne.

Olin elämäntilanteessa, ettei palkka riittänyt elämiseen. Oikeasti. En ollut oikeutettu toimeentulotukeen, koska minun olisi pitänyt ennakoida ja tietää, että tämmöinen tilanne on tulossa. Ja tilanne oli väliaikainen, joten voisin saada lainaa toimeentulotuesta.
Onneksi olen nuuka ihminen, minulla oli säästöjä, joten elin säästöillä, mutta maidon ja leivän ja matkakortin ostoon niitä säästöjä en ollut ajatellut...

yritin sanoa, ettei minulla ole varaa mihinkään ylimääräiseen, en voi mennä kuntosalille einkä mihinkään, mikä maksaa.

Fysioterapeutti tyrmäsi minut täysin. Se ei paljoa maksa, siihen on tottakai kaikilla varaa. Jos olisin tajunnut olisin tehnyt etukäteen laskelman, josta selväisi, että palkastani jäi vuokran jälkeen 1/3-osa käteen. se ei riittänyt ruuan lisäksi matkakorttiin, lukiolaisen matkakorttiin, ruokaan, puhelin- ja nettiyhteyslaskuun, sähkölaskuuun.

Kesällä aloitin työmatkat fillarilla, 20 km suuntaansa. Työkaverit ihasteli rieppauttani, ja vastasin, etten kuntoile; minulla vaan ei ole varaa matkakorttiin.

Onneksi ei ollut päiväkoti-ikäisiä lapsia..

että joskus voi ihminen olla oikeasti niin köyhä, ettei sitä rahaa jää yli mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhänä:
että joskus voi ihminen olla oikeasti niin köyhä, ettei sitä rahaa jää yli mihinkään.

sitäpä juuri ajan takaa. ilmaisia urheiluharrastuksia kun on olemassa. ja rukalaskussa oikeasti säästää pitkän pennin kun jättää ne "perinteiset" köyhäilyruuat kauppaan ja ostaa järkeviä vaihtoehtoja tilalle. siinä kohenee kunto, terveys ja talous yhtäaikaa.

Tämmönen tapaus:
tein istumatyötä ja työpaikkani fysioterapeutti vai mikä liekään, tuli katsastamaan työpistettäni.
Hän suositteli, EI, hän MÄÄRÄSI, hän KOMENSI, että minun on alettava käymään kuntosalilla niska-hartiaseudun jumpan takia, ne oli jumissa.. jne.

Olin elämäntilanteessa, ettei palkka riittänyt elämiseen. Oikeasti. En ollut oikeutettu toimeentulotukeen, koska minun olisi pitänyt ennakoida ja tietää, että tämmöinen tilanne on tulossa. Ja tilanne oli väliaikainen, joten voisin saada lainaa toimeentulotuesta.
Onneksi olen nuuka ihminen, minulla oli säästöjä, joten elin säästöillä, mutta maidon ja leivän ja matkakortin ostoon niitä säästöjä en ollut ajatellut...

yritin sanoa, ettei minulla ole varaa mihinkään ylimääräiseen, en voi mennä kuntosalille einkä mihinkään, mikä maksaa.

Fysioterapeutti tyrmäsi minut täysin. Se ei paljoa maksa, siihen on tottakai kaikilla varaa. Jos olisin tajunnut olisin tehnyt etukäteen laskelman, josta selväisi, että palkastani jäi vuokran jälkeen 1/3-osa käteen. se ei riittänyt ruuan lisäksi matkakorttiin, lukiolaisen matkakorttiin, ruokaan, puhelin- ja nettiyhteyslaskuun, sähkölaskuuun.

Kesällä aloitin työmatkat fillarilla, 20 km suuntaansa. Työkaverit ihasteli rieppauttani, ja vastasin, etten kuntoile; minulla vaan ei ole varaa matkakorttiin.

Onneksi ei ollut päiväkoti-ikäisiä lapsia..

olisit voinu ihan hyvin tehdä keppijumppaa kotona,on just sitä mitä jumissa olevat hartiat kaipaa. samoten kun sauvakävely.
olisit ostanut pienet painot ja/tai jumppa dvd:n ja jumpannu niillä. hartiat olis alkanu toimimaan ihan takuulla.

se fysioterapeutti ei sua raahannu väkisin sinne salille,ei ottanu nitä rahoja väkisin sun lompakosta. joku olisi tehny sulle ohjelman ja sen mukaan olisit jumpannu kotona + sauvakävellyt.

Ammattitaidoton fysioterapeutti. Mulla on ollut useinkin ylävartalo jumissa, kun työ on koneen ääressä istumista. Työterveyshuollosta olen saanut jumppaohjeet, kukaan ei ole vielä edes kehoittanut menemään kuntosalille.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
no onhan se kyl faktaakin että light ym vähärasvaset on kalliimpia ja jotkut kasvikset myös

kaiken missä lukee light voi jättää hyvillä mielin ostamatta, se on ihan turhaa rahanmenoa vaan. ja kasviksissa ja juureksissa avainsana on sesonkituotteet. ei ole pakko syödä tuoretta tomaattia talvella, kun voi syödä porkkanaa tai kaalia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
silloin jos ruuat joutuu hakemaan leipäjonosta, on syötävä sitä mitä annetaan...

no tämä on totta, mutta kuitenkin melko harva hakee kaiken käyttämänsä ravinnon leipäjonosta. jos edes suurimman osan kuusta ostaa itse ruokaa, voi niillä valinnoilla vaikuttaa paitsi rahojen riittävyyteen myös omaan terveyteensä.

Tää on niin totta ja meilläkin nyt noudatettu (juurekset, pavut, soijarouhe yms kaupasta kävellen tai pyörällä) kun on tiukkaa. Ihan ihmettelen miten halvalla pääsee kaupassa kun jättää kaiken ylimääräisen hyllyyn. Ja kaikenlisäksi olen laihtunut! =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
no onhan se kyl faktaakin että light ym vähärasvaset on kalliimpia ja jotkut kasvikset myös

kaiken missä lukee light voi jättää hyvillä mielin ostamatta, se on ihan turhaa rahanmenoa vaan. ja kasviksissa ja juureksissa avainsana on sesonkituotteet. ei ole pakko syödä tuoretta tomaattia talvella, kun voi syödä porkkanaa tai kaalia.

Joo, osan kyllä voi jättää ostamattakin. Entäpäs sitten, kun on allergioita? Esimerkiksi silloin, kun asuin vielä miehen kanssa, meillä oli kolme erikoisruokavaliota noudattavaa henkilöä ja yksi normaali. Todella tarkkaa oli taloudenpito eikä ne halvimmat ruoat käyneetkään.. Ainakaan kaikille.

Sesongin mukaisilla kasviksilla kyllä saa pienennettyä ruokamenoja aika lailla. Varsinkin juurekset ovat melko halpoja. Meillä meni aikoinaan n. 250 euroa kuussa ruokaan, kaksi lasta ja kaksi aikuista. Nyt menee sellainen 200 e, kolme lasta ja yksi aikuinen. Vaippoja ei tarvitse onneksi ostaa kun mennään kestoilla tuon nuorimman kanssa.

Kyllä se vain niin on, että kevyempi ruoka on kalliimpaa, jos haluaa syödä välillä jotain muutakin kuin porkkanaa. Kyllä sitä terveellistä saa halvallakin, mutta täytyy myöntää, että mielummin ostan sen 1e maksavan karkkipussin, kuin 4e maksavan riinirypäletertun jälkkäriksi lapsille :ashamed: Ja jos ulkona haluttaa syödä vaikkapa kauppareissulla, niin kyllä se mäkkäri voittaa hienomman ruokapaikan, ihan sen hinnan vuoksi :ashamed:

Juu ja kyllä köyhäkin pääsee lenkille, mutta köyhällä ei ole varaa maksaa lapsenlikkaa. Vauvan saa vielä vaunuihin, mutta ei 5 vuotias vielä perässä pysy eikä voi jättää kotiinkaan.

Tohon ruuan hintaan.... jos jotain olen oppinut näiden 7 palstavuoteni aikana niin sen, että kaikilla ei ole useampaa markettia kävelymatkan päässä. Itse olen nuukuusvuosinani säästänyt pitkän pennin sillä, että olen hyödyntänyt eri kauppojen tarjoukset. Käynyt siis useammassa kaupassa samankin päivän aikana. Monilla paikkakunnilla on vain yksi kauppa, joten pitää ostaa sieltä ja sillä hinnalla, millä kauppias myy.

Mutta... yleensä kaali, porkkanat, lanttu, nauriit, punajuuret jne on edullisempia kuin paprikat, tomaatit, kurkku jne. Palkokasvien käyttö on suomalaisilta unohtunut lähes kokonaan, vain hernekeitto taitaa enää olla monenkaan perheen ruokalistalla. Ruuan "jatkaminen" ei myöskään liene enää kovin tavallista. Eli siis, että laittaa vaikka jauhelihakastikkeeseen tai mureketaikinaan raastettua porkkanaa tai lanttua. Ja sitten siitä tänpäiväisestä jauheliha-porkkanakastikkeesta voi jämät pläjäyttää huomiseen munakkaaseen.

Kauppojen valikoimat ja tuotteiden esillepano on varmaan ihan tarkoituksella tehty siten, että ihmiset ostaisivat helppoa, vaivatonta ja kallista. Koitapa löytää vaikka härkäpapuja ja saat juosta koko marketin suurennuslasin kanssa läpi :D

osta miel pari omenaa tai porkkanaa yhdellä eurolla kuin se karkkipussi !! Ja eikö sulla ole ketään toista aikuista, joka olisi vaikka tunnin sen 5-vuotiaan ja vauvankin seurana, että pääset edes pari kertaa viikossa lenkille ihan iteksesi ? Meillä 4 v tyttö syö mielummin tomaattia tms. kuin karkkeja.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Joo...voihan sitä syödä puulta maistuvia ulkolaisia porkkanoita...ja ostaa kukkakaalia, yli 4e kilo...Tuntuu olevan kallista kaikki rehu ja vaan kesää vasten jotain järkeä hinnoissa.

vilkaisepa kalapuikkojen kilohintaa jos porkkanan ja kukkakaalin kilohinta hirvittää... eikä niitä puulta maistuvia porkkanoita tarvi semmosenaan syödä jos ei maistu, tee niistä ruokaa, vaikka sosekeittoa.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
mielummin ostan sen 1e maksavan karkkipussin, kuin 4e maksavan riinirypäletertun jälkkäriksi lapsille

jätä molemmat kauppaan ja osta purkki rahkaa ja pussi pakastemarjoja.

no rahka on edullista mut mä ainakaan raski pakastemarjoja ostaa vaikken köyhimmästä päästä olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Joo...voihan sitä syödä puulta maistuvia ulkolaisia porkkanoita...ja ostaa kukkakaalia, yli 4e kilo...Tuntuu olevan kallista kaikki rehu ja vaan kesää vasten jotain järkeä hinnoissa.

vilkaisepa kalapuikkojen kilohintaa jos porkkanan ja kukkakaalin kilohinta hirvittää... eikä niitä puulta maistuvia porkkanoita tarvi semmosenaan syödä jos ei maistu, tee niistä ruokaa, vaikka sosekeittoa.

kalapuikkopaketin saa 70sentillä. sillä ei kukkakaalia saa ostettua sen vertaa et koko perheelle riittää.

Yhteistyössä