Miks perhepeti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p.

Vieras
Onhan täällä ollut keskusteluja puolesta ja vastaan, mutten lapsettomana niitä jaksanut lukea. Nyt olen pienen vauvan äiti. Vauva nukkuu joskus vieressäni, joskus omassa sängyssään, mutta viimeistään aamuyöllä otan viereeni kun on niin rauhaton niin on helpompaa laittaa tuttia suuhun kun on vieressä.

Mitä hyötyä vieressä nukuttamisesta on? Itse en ole huomannut mitään eroa siihen onko lapsi omassa sängyssään vai vieressäni. On toki mukava nukkua lapsen vieressä, ei siinä mitään, mutta haluaisin kuulla mitä hyötyä siitä on oikeasti.

lapsi siirtyi meidän sänkyyn koska ei nukkunut missään muualla. kauan jaksoi yrittää mutta loppujen lopuks oli niin väsynyt että oli pakko luovuttaa. reilu 3v ikäisenä sai vihdoinkin siirrettyy nukkumaan omaan sänkyyn. sain elämäni takasin. :D

Me nukuttiin alussa perhepedissä ja hemmetti haluaisin vieläkin nukkua mutta se ei oikein toimunut enää siinä vauheessa kun tuo pyöriskeli kovasti 6kk++
Hyötyä...no ihan parasta oli se, että imetys helpottui öisin ja rakastin sitä läheisyyttä joka tuhisevasta vauvasta vierellä tuli. :D
Suurimmaksi osaksi juuri sitä tunnepuolta. Haluan unikaverini takasin! :(

Ainakin se että vauvan on helpompi ylläpitää ruumiinlämpöä ja hengitystä kun voi "ottaa mallia" äidistä.
Mun mielestä suurin hyöty kuitenkin on se että mun ei tarvi herätä yöllä ja näin en ole väsynyt. Varsinkin kun olen todella kamala jos en ole saanut nukkua tarpeeksi.

Perhepeti

Esim. tuossa on hyvää asiaa, löytyy muutakin googlettamalla.

Meille perhepeti oli ja on edelleen (vielä jonkin aikaa :D) luonnollisin ratkaisu. Vauva saa olla lähellä, turvassa. Imetyksen kannalta aivan ehdoton juttu, olisin varmaan jossain lataamossa jos olisi aina pitänyt nousta sängystä ylös, kun vauva kaipailee. Imetän edelleen öisin. Lapsikaan ei juuri ole kunnolla ehtinyt heräämään öisin, kun mä huomaan niin nopeasti, että kaipaa rintaa tms.

Meidän perheessä perhepedistä oli se hyöty, ettei tarvinnut nousta sängystä imettämään tai laittamaan tuttia. Ei tarvinnut nostaa vauvaa, vaan riitti kun iski tissin suuhun ja jatkoi uniaan. Pinnasänky oli meidän sängyssä kiinni, esikoinen siinä nukkuikin (lopetti yösyömiset ja heräilyt parikuisena) mutta kuopus (joka söi öisin hyvinkin pitkään) ei oikeastaan koskaan.

Tutkimustietoa lienee sekä puolesta että vastaan, riippuen tutkijan intresseistä, tutkittavista ja niin edelleen, mutta minä toimin siten kuten itse koin kätevimmäksi ja helpoimmaksi omien lasteni kohdalla.

Tutkimukset ovat juuri sen kannalta ku tutkimuksen tekijän mielipide on. :D
Jos tutkimuksen tekijä on vastaan, löytää hän kyllä faktaa perhepetiä vastaan ja jos puolesta, hänellä on puolestapuhuvia faktoja. :D Joten tiedä sitten... :)

Mutta mä uskon tasan itseeni, sillä tavalla mikä toimii parhaiten ja kivuttomammin on hyvä. :D Mun tutkimusten mukaan. :D

niin joo, olis kannattanut laittaa aloitukseen, että mitä hyötyä vauvalle. joitakin juttuja tuli jo :) itsellenihän perhepeti on helpompi juuri tuon tutin vuoksi, ja helpompi rauhoitella vauvaa. en imetä joten nousemaan joutuu joka tapauksessa.

Mä uskon että vauvan on siinä mukavinta ja turvallisinta olla..Mutta ennen kaikkea se on helppoa.Mä oisin ollut tuhat kertaa väsyneempi jos oisin joka kerta noussut tai edes herännyt :D kun vauvan piti syödä.

niin joo, olis kannattanut laittaa aloitukseen, että mitä hyötyä vauvalle. joitakin juttuja tuli jo :) itsellenihän perhepeti on helpompi juuri tuon tutin vuoksi, ja helpompi rauhoitella vauvaa. en imetä joten nousemaan joutuu joka tapauksessa.

No tässä tuli mieleen että kätkytkuoleman riski laskee, mutta sitten on niitäkin tutkimuksia jonka mukaan riski vain nousee...:whistle:

Minusta:
- on luonnollista, että pieni nukkuu äitinsä (ja isänsä) kanssa
- vauvalle turvallisempaa (riski kätkytkuolemaan olematon perhepedissä), jos järjestetty oikein
- imetys helppoa ja vaivatonta
- nukun paremmin, kun haistelen vauvantuoksua ja kuulen pienen tuhisevan korvani juuressa
- ihana herätä aurinkoiseen hymyyn ja suukkoon poskella

Meillä nukkuu 1,5v perhepedissä, satunnaisesti myös 3v. Esikoinen siirtyi vähän reilu 2v:nä omaan huoneeseen, omasta tahdostaan.

mä en ikimaailmassa alkaisi nousemaan yöllä sängystä ylös, olen todella kiukkunen jos mut revitään hereille kesken unien. Joten vauva viereen, tissi suuhun ja kaikki nukkuu läpi yön. En tajua miten jotkut jaksaa ravata pitkin yötä vauvaa syöttämässä.

[QUOTE="sondersson";23916460]mä en ikimaailmassa alkaisi nousemaan yöllä sängystä ylös, olen todella kiukkunen jos mut revitään hereille kesken unien. Joten vauva viereen, tissi suuhun ja kaikki nukkuu läpi yön. En tajua miten jotkut jaksaa ravata pitkin yötä vauvaa syöttämässä.[/QUOTE]

se onkin melko rasittavaa. vauva 3kk ja syö vielä 2-3 tunnin välein.

mutta niin, itse nautin myös läheisyydestä ja siitä kun vauva nukkuu vieressä :)

meillä tuo perhepeti toimii tällä hetkellä hyvin osittain, allerginen yökirkuja 4,5kk ei rauhoitu alkuyöstä viereen, vaan paremmin juuri omaan sänkyyn makuuhuoneessa, josta sitten nappaan hänet kainaloon aamuyöstä ja uni jatkuu joskus pitkäänkin, varsinkin jos on kipuja, kun niitä valitettavasti edelleen on...

se onkin melko rasittavaa. vauva 3kk ja syö vielä 2-3 tunnin välein.

mutta niin, itse nautin myös läheisyydestä ja siitä kun vauva nukkuu vieressä :)

sama täällä. Oli kamalaa kun meillä kummatkin lapset halusivat omaan huoneeseen nukkumaan. Mä itkin ekana yönä :D Mutta onneksi kömpivät vielä monesti aamuyöllä viereen :)

Ja yön nukkuu kyllä paremmin kun tietää ettei vauvalla ole hätää. Mä en ole päikkäreillekään jättänyt vauvaa yksin kun mielessä kummitteli esim peiton alle tukehtuminen.

[QUOTE="sondersson";23916460]mä en ikimaailmassa alkaisi nousemaan yöllä sängystä ylös, olen todella kiukkunen jos mut revitään hereille kesken unien. Joten vauva viereen, tissi suuhun ja kaikki nukkuu läpi yön. En tajua miten jotkut jaksaa ravata pitkin yötä vauvaa syöttämässä.[/QUOTE]

Meillä vauva nukkui omassa sängyssä, meidän makkarissa kuitenkin. Vauva söi 0-2 kk iässä kerran yössä, 2 kk iässä jätti itse yösyötöt pois, nukkui 22-7 putkeen :) Ei tarvinnut nousta ylös kaiken aikaa. Vauva oli rintamaidolla vuotiaaksi asti. Kasvoi hyvin, vaikkei yöllä syönytkään.

Isompi nukkuu mun vieressä, koska muuten heräilisi vähän väliä, mutta pienempi 7kk on nukkunut omassa sängyssä oikeastaan koko ajan, pienempänä saattoi osan yöstä nukkua vierellä. Pinnis tosin on siinä sängyn lähellä, mutta ei ihan kiinni kuitenkaan, koska muuten siellä nukkuisi koirakin :)

Tutkimuksissa perhepediksi mielletään myös tilanne, jossa vauva nukkuu vanhempien kanssa samassa tilassa, mutta omassa sängyssään. Eli meillä vauva nukkuu omassa pinnasängyssään meidän sängyn vieressä ja tämä on ollut meille se paras ratkaisu. Lähinnä sen takia, etten minä, eikä mieheni pystynyt nukkumaan kunnolla kun vauva nukkui välissä. Johtui varmaankin alussa siitä, kun vauva syntyi niin pienipainoisena, ettei uskaltanut itse liikahtaakaan ettei toista tönisi. Ja vauva kyllä viihtyi alusta asti omassa sängyssään, että senkin takia sai siellä sitten nukkua ja siellä nukkuu tänä päivänäkin (nyt 7kk ikäinen). :)

Luonnollista olla lähellä, saada lämpöä, samaa kuin kohtuaikana. Turvallisuuden tunne, tutut sydänäänet jne. Oma esikoinen oli keskoslapsi, jolloin koin vielä tärkeämpänä olla lähellä, sillä tutkimusten mukaan sylihoito stimuloi parhaiten lapsen aivojen kehitystä. Vauvat, jotka eivät saa läheisyyttä niin paljon pienenä, ovat suuremmassa vaarassa kärsiä erilaisista kehitysvaikeuksista myöhemmin.

Jos vanhempi kuitenkin on sikeä nukkuja, tupakoitsija tai menee päihtyneenä lapsen viereen, on riskit suuremmat kuin hyödyt!

Ennen vauvan saamista olin ehdottomasti perhepetiä vastaan, vauvan paikka on omassa sängyssä. Käytäntö todisti sitten toisin. Ihan vaan sen vuoksi olinkin yllätyksekseni perhepedin kannattaja, koska koko poppoo (äiti, isä, vauva) nukkui paljon paremmin perhepedissä, kuin että vauva olisi nukkunut omassa sängyssä, siellä hän vain itkeskeli paniikkiin asti. Vauva nukkui parhaiten vieressä, imettäminen oli vaivatonta kun ei tarvinnut nousta ylös vaan pystyi heti nukahtamaan vauvan löytäessä rinnan. Joskus kai se kävi itsekin hörppäämäss ilman että heräsin? Perhepedissä nukuttiin n.5 kuukautta.

Me nukuttiin alussa perhepedissä ja hemmetti haluaisin vieläkin nukkua mutta se ei oikein toimunut enää siinä vauheessa kun tuo pyöriskeli kovasti 6kk++
Hyötyä...no ihan parasta oli se, että imetys helpottui öisin ja rakastin sitä läheisyyttä joka tuhisevasta vauvasta vierellä tuli. :D :(

Peesaan tätä. Mun mielestä perhepeti sopii pienelle vauvalle, mutta liikkuvalle ja konttaavalle lapselle se ei vaan ole turvallista. Meillä meni yöt ihan mahdottomaks kun vauva oli 6kk, liikkui ja kiipeili ja putosi sängystä... Omassa sängyssä nukkui sitten hyvin.

Huono puoli perhepedissä oli niskan jumittuminen. En uskaltanut maata kuin kyljellä vauvaan päin etten kääyntyisi vahingossa päälle joten nukuin samassa epämukavassa asennossa joka yö. En todellakaan kaipaa perhepetiä vaikka se vieressä oleva nyytti ihana olikin.

[QUOTE="vieras";23916670]Luonnollista olla lähellä, saada lämpöä, samaa kuin kohtuaikana. Turvallisuuden tunne, tutut sydänäänet jne. Oma esikoinen oli keskoslapsi, jolloin koin vielä tärkeämpänä olla lähellä, sillä tutkimusten mukaan sylihoito stimuloi parhaiten lapsen aivojen kehitystä. Vauvat, jotka eivät saa läheisyyttä niin paljon pienenä, ovat suuremmassa vaarassa kärsiä erilaisista kehitysvaikeuksista myöhemmin.

Jos vanhempi kuitenkin on sikeä nukkuja, tupakoitsija tai menee päihtyneenä lapsen viereen, on riskit suuremmat kuin hyödyt![/QUOTE]

Kehitysvaikeudet tulevat vauvoille, jotka eivät saa läheisyyttä. Totta. Silti se ei tarkoita, että vauva ei saisi läheisyyttä, jos hän nukkuu omassa sängyssään, sänky vanhempien huoneessa. Vaan sitä, että vauva ei saa koskaan läheisyyttä ja syliä, silloin tulee vauvalle kehitysongelmia. Vauvalle ei ole haitaksi, jos hän nukkuu omassa sängyssä. Omaan huoneeseen en silti laittaisi vauvaa nukkumaan, mutta en usko, että siitäkään vauvalle on haittaa, jos hänen tarpeisiinsa vastataan heti, jos esim. vauva itkee yöllä.

Yhteistyössä