Miks nuoria ei nykyään työnteko kiinnosta? Tai ovat laiskoja tekemään työtä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Venakko Milanna

Vieras
eivät halua n.s rasittaa itseä liika? Myös tunnen monta tapausta jotka vaan leikki että on sairaas/esim psyykisesti että saa kaikki tuet jopa parempi. Tämä asia jostain syystä ärsyttää mua, kun lähipirissä on sama, en ymmärrä sellaista elämän tapa. Ehkä kun itsekin aina töitä tehnyt, paitsi jos olen raskaana en tee paljon mitään tai ei yhtään, tervellisesti vaan elään ja huolehdin itsestä ja työ voi olla mitä tahansa mitä siis olen tehnyt, jonkun mielestä jopa kamala, mutta silti tein ja nytkin teen, vaikka on varaa makaa kotona. Mutta kun mua kiinnosta tekemiset ja oikea elämää, että on kaikki ja on vastu, työstä, lapsista, perhestä....

eivät halua n.s rasittaa itseä liika? Myös tunnen monta tapausta jotka vaan leikki että on sairaas/esim psyykisesti että saa kaikki tuet jopa parempi. Tämä asia jostain syystä ärsyttää mua, kun lähipirissä on sama, en ymmärrä sellaista elämän tapa. Ehkä kun itsekin aina töitä tehnyt, paitsi jos olen raskaana en tee paljon mitään tai ei yhtään, tervellisesti vaan elään ja huolehdin itsestä ja työ voi olla mitä tahansa mitä siis olen tehnyt, jonkun mielestä jopa kamala, mutta silti tein ja nytkin teen, vaikka on varaa makaa kotona. Mutta kun mua kiinnosta tekemiset ja oikea elämää, että on kaikki ja on vastu, työstä, lapsista, perhestä....

Ihmiset on erilaisia, ei kannata yleistää :)

• Tykkää
Reactions: samperi
Raha ratkaisee, kaikki jotka pääsee sukulais suhteilla hyvä palkkaiseen duuniin menee heti töihin, ne jotka pääsee siivoojiksi löytyy todella harvassa, tai ne jotka pääsee 9€ päiväpalkalla hommiin niin ei niiltä vaan löydy työmoraalia. Raha ratkaisee.

Siksi kun lapsilta ei nykyään kotona vaadita mitään. Kaiken saa valmiina nokan eteen. Lapsen mieltä ei saa pahoittaa ja aina kysytään että miten haluaisit tehdä.

Meillä on lapsille erilainen kasvatus siinä suhteessa. Joutuvat tekemään kotitöitä ja niihin kuuluu ulkosaunan lämmitys, polttopuusavotta keväisin ym oikeasti kovaa työtä. Isompana myös ovat puolipakolla joutuneet isänsä mukaan fyysiseen työhön. Vanhin sai siitä nyt sitten hyödyn kun sai kesäksi töitä paikasta mihin muilla hänen ikäisillään ei mitään mahdollisuuksia. Mutta oli isänsä mukana oppinut homman eikä tarvinu enää sitä opettaa. Toivottavasti nuoremmille käy sit samoin.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
suomessa on liian hyvät sosiaalietuudet. makaamalla saa enemmän kuin työharjoittelussa. sen 9 e/ päivä.

meilläkin kyllä 16 vuotias oli kesätöissä koko kesän ja jatkaa työtä opiskelun ohessa

Koska kulttuuri on muuttunut. Enää elämän keskipiste ei ole työ ja ura, vaan uusista sukupolvista on tullut ihmisiä, joille työ on vain (pakollinen) lisä siihen oikeaan ja tärkeään elämään. Työkeskeisyys on vähentynyt.

Tuntu että myös nykyään ei täällä ole joka paikassa kun jotain Virolaisia työntekiöitä:D samoin laivakin täynnä, ja melko kaikki tutut ja kaverit ja ei kaverit jotka tunnen täällä, makaa kotona, jooko n.s masennus tai leikki jotain muuta. Mun päähään ei vaan mee se elämän tyyli. Jopa mun mielestäni jos on masentunut niin oman mielenterveyden kannalta jo parempi mennä ulos ovista ja töihin ja hakea vastu, ettei tarvi muuta ajatella

[QUOTE="vieras";27026851]suomessa on liian hyvät sosiaalietuudet. makaamalla saa enemmän kuin työharjoittelussa. sen 9 e/ päivä.

meilläkin kyllä 16 vuotias oli kesätöissä koko kesän ja jatkaa työtä opiskelun ohessa[/QUOTE]

saa siis ihan kunnon palkan eikä mitään 9 euroa

Tuntu että myös nykyään ei täällä ole joka paikassa kun jotain Virolaisia työntekiöitä:D samoin laivakin täynnä, ja melko kaikki tutut ja kaverit ja ei kaverit jotka tunnen täällä, makaa kotona, jooko n.s masennus tai leikki jotain muuta. Mun päähään ei vaan mee se elämän tyyli. Jopa mun mielestäni jos on masentunut niin oman mielenterveyden kannalta jo parempi mennä ulos ovista ja töihin ja hakea vastu, ettei tarvi muuta ajatella

Virolaisten kanssa on vaikeeta tapella samoista töistä, virolaiset kun tekee duunit paljon halvemmalla.

• Tykkää
Reactions: jassåå
[QUOTE="vieras";27026858]saa siis ihan kunnon palkan eikä mitään 9 euroa[/QUOTE]

Meillä 15 v oli 7 euron tuntipalkalla hommassa mihin ei ketä vaan voi edes ottaa. Että aika kovat on vaatimukset. Ei monella alalla ole oikeallakaan työntekijällä paljoa kymppiä kummempi tuntipalkka.

masentunut niin oman mielenterveyden kannalta jo parempi mennä ulos ovista ja töihin ja hakea vastu, ettei tarvi muuta ajatella

Jos ihminen on oikeen pahasti masentunu, niin ei silloon oo työkunnos. Silloon pitää saada ittensä eka kuntoon ja sitte vasta mennä töihin. Mä tarkootan ny oikiaa masennusta enkä mitää "mua väsyttää, masentaa, ei huvita työt" ja silti samalla biletetään.

• Tykkää
Reactions: tägi
Mitä itse tunnen nuoria, niin 16 vuotiaista harva vielä oli kesätöissä, mutta sitä vanhemmista vain poikkeuksena jokunen, joka ei viimekesänä ole töitä tehnyt. Talvella taasen joko opiskelevat tai käyvät töissä. Eli poikkeuksia kyllä tiedän, mutta suurempiosa joko opiskelee tai käy töissä.

Jos ihminen on oikeen pahasti masentunu, niin ei silloon oo työkunnos. Silloon pitää saada ittensä eka kuntoon ja sitte vasta mennä töihin. Mä tarkootan ny oikiaa masennusta enkä mitää "mua väsyttää, masentaa, ei huvita työt" ja silti samalla biletetään.

Tilaston mukaan jopa ne maat missä ei ole tukea, itsemurhaa on pienempi:) varma kun ihmisillä on tekemistä

Tilaston mukaan jopa ne maat missä ei ole tukea, itsemurhaa on pienempi:) varma kun ihmisillä on tekemistä

Huomaa, että sä et tiä oikiasta masennuksesta mitää. Luulet, että se paranee sillä, että kävelee ulos ovesta ja menee töihin.

Mulla on laaja kaveripiiri, ja kyllä niistä kaikki käy töissä. Jokaisella on asuntolainat ja lapsia.
Venakon on turha yleistää. Ja katoppa vaikka kaupankassoja, siellä on paljon nuoria töissä.
Hamppariravintolat täynnä nuoria, baareissa on nuoria töissä, linnanmäellä on nuoria töissä jne.....

Kun itse on 80- luvulla syntynyt, vanhemmat tekivät nousukaudella ympärivuorokautista päivää kuten silloin kuului ja työ oli elämän keskipiste, meidän lasten leikkiessä päiväkodissa. 90- luvun lama pakotti tekemään entistä enemään töitä ja reissaamaan ympäri maailmaa leivän perässä. Kouluikäinen muistaa hemmetin hyvin mitä se oli kun toinen vanhempi on koko ajan jossain työreissussa, jopa kuukausia putkeen ja toinen vanhempi tekee pitkiä työpäiviä kotikaupungissa. Omille lapsilleni en tuota muistoa halua ja siksi meillä ensinäkin valikoidaan työkeikat jotka tehdään ja muutenkin pyritään olemaan enemmän kotona kuin töissä. Kutsuttakoon sitä sitten laiskuudeksi jos se muista siltä tuntuu, me kutsumme sitä asioiden tärkeysjärjestykseen laittamiseksi. Ehdimme tehdä töitä enemmän vielä sittenkin kun lapset ovat omillaan.

Huomaa, että sä et tiä oikiasta masennuksesta mitää. Luulet, että se paranee sillä, että kävelee ulos ovesta ja menee töihin.

Kyllä tiedän, mullakin oli vaikeat ajat joskus. kun oli tapahtumia elämän aikana. Ja lähdin vaan ovesta ulos. Ei se makaminen auttaa. Jos on jotain vakava toki jokainen kokee masennusta, ripuu elämän tilannesta. Silti ne ihmiset jotka masentu turhasta, eli vaikka seinien katsomalla, tämä vähän ärsyttävä