Miks nuoria ei nykyään työnteko kiinnosta? Tai ovat laiskoja tekemään työtä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Osittain varmaan tottakin mutta olen kyllä tavannut ahkeriakin nuoria. Joten yleistää ei kyllä kannata. Hoitoalalla olen nähnyt jos jonkinlaista tossun kuluttajaa. Osa nuorista tekee hurjana töitä ja ylimääräisiä vuoroja, ovat oikein tunnollisia. Toiset taas yllättäen sairastuvat viikonlopuksi ja jäävät sopivasti saikulle.

Nuorten kanssa on kyllä neuvotteluvaraa ja ovat yleensä kyllä tosi joustavia. Kun taasen nämä keski-iän ylittäneet rouvat alkavat yleensä heti huutamaan oikeuksiaan jos vaikka kyseessä olisi vuoronvaihto ja he kyllä saikuttavat aivan surutta mikäli työvuorot eivät sovi omiin suunnitelmiin (sori nyt vaan).

Ihailen nuorissa opiskelijoissa sitä kuinka he jaksavat koulupäivän jälkeenkin tulla tekemään ilta- tai yövuoron. Joskus heitä joutuu vähän jarruttelemaankin että muistaisivat levätä.

Mun pomo oli kanssa ihan ihmeissään joskus,kun tein iltaa ja yötä 8 tai 9 tuntisten koulupäivien lisäksi ja kun jatkois sitä rataa reilu vuoden,kunnes jäin äippälomalle 1.5 kk ennen laskettua-aikaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;27027249:
Mehän voidaan ratkaista tämä suomalaisnuorten työhaluuttomuus vaikka perustamalla liudan strippiluolia, missä nuoret voi ansaita taskurahaa ja vaikka etsiä itselleen miljunääri-miehen joka hoitaa jatkossa sen elintason korkealla pitämisen.
Onhan se vähän kornia, kun nainen jonka elintaso ON täysin riippuvainen miehensä tuloista, jaksa valittaa muiden laiskuudesta.
Sitten kun kustannat rasvaimusi ja pillunparannusmatkat Mexikoon OMILLA tuloillasi, niin olet tervetullut jakamaan mielipiteitäsi siitä kenen masennus on teeskenneltyä ja kuka vieroksuu työtä.

Aamen!

vittuile van kun et asiasta mitään tiedä. sattumalta usiemmat työt ovat olleet kuuri kesäaikaan kuten tää nykyinenkin työ. silloin loma pidetän muulloin kun kesällä. toki mies tietää että hänelle loma kuuluu, kuten muillekin, vaikka osa-aikatyössä onkin hänellekkin suoraan sanottiin että emme trvitse enää kesän jälkeen työntekijää kun on tullut taas noita harjoittelijoita nii paljon et talvi pärjätään niillä. harjoittelija oikeasti ainkin tuossa firmassa vie vakikuskien leivän, kosa tekevät samoja vuoroja, YKSIN, ilman ohjajaa. kerran aon ohjaaja mukana sit ajetaan yksin, ja matka ei ole mikään pakallisliikenteen reitti van ihan pidempiäki matkoja. täsät firmasta joka vuosi laitetaan pari vakikuskia pois, kun herjoittelijoita tulee jatkuvasti.

vittuile van kun et asiasta mitään tiedä. sattumalta usiemmat työt ovat olleet kuuri kesäaikaan kuten tää nykyinenkin työ. silloin loma pidetän muulloin kun kesällä. toki mies tietää että hänelle loma kuuluu, kuten muillekin, vaikka osa-aikatyössä onkin hänellekkin suoraan sanottiin että emme trvitse enää kesän jälkeen työntekijää kun on tullut taas noita harjoittelijoita nii paljon et talvi pärjätään niillä. harjoittelija oikeasti ainkin tuossa firmassa vie vakikuskien leivän, kosa tekevät samoja vuoroja, YKSIN, ilman ohjajaa. kerran aon ohjaaja mukana sit ajetaan yksin, ja matka ei ole mikään pakallisliikenteen reitti van ihan pidempiäki matkoja.

No tuota, onhan hän pitänyt loman muuna aikana. Minulle tuosta sinun kirjoituksesta tuli käsitys että on vuosi tolkulla tehnyt töitä ilman lomia.

• Tykkää
Reactions: Bonaire
vittuile van kun et asiasta mitään tiedä. sattumalta usiemmat työt ovat olleet kuuri kesäaikaan kuten tää nykyinenkin työ. silloin loma pidetän muulloin kun kesällä. toki mies tietää että hänelle loma kuuluu, kuten muillekin, vaikka osa-aikatyössä onkin hänellekkin suoraan sanottiin että emme trvitse enää kesän jälkeen työntekijää kun on tullut taas noita harjoittelijoita nii paljon et talvi pärjätään niillä. harjoittelija oikeasti ainkin tuossa firmassa vie vakikuskien leivän, kosa tekevät samoja vuoroja, YKSIN, ilman ohjajaa. kerran aon ohjaaja mukana sit ajetaan yksin, ja matka ei ole mikään pakallisliikenteen reitti van ihan pidempiäki matkoja.

Anteeksi vain mutta :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Siksi että;27027605:
Koska työilmapiiri ja paskamaiset "et sinä tiiä mitään vielä"-tyypit imee viimeisetkin motivaation rippeet. Paska työ vielä menettelisi yksikseen..
Työnteko on ihan jees, jos palkka vastaa työn laatua ja määrää, työyhteisö on hyvä ja työ tekijänsä mielestä mielekästä.

Pidetään LOMAT muulloin?

Eli ollaan työttömyyspäivärahalla ja toimeentulotuella kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;27027583:
Mun pomo oli kanssa ihan ihmeissään joskus,kun tein iltaa ja yötä 8 tai 9 tuntisten koulupäivien lisäksi ja kun jatkois sitä rataa reilu vuoden,kunnes jäin äippälomalle 1.5 kk ennen laskettua-aikaa. :D

:) Useasti olen kehoittanut nauttimaan vapaa-ajasta opiskeluaikana koska ainakin hoitoalalla ne vapaat sijoittuvat useimmiten arkeen. Kaikki juhlat, pyhät yms. ovat aloittelevilla hoitajilla ensimmäiset vuodet töitä.

tulipas harvinaisen epäselvästi selitettyä..

Viimeksi muokattu:
Sosiologian perusoppihan on että vanhemmat sukupolvet moittii nuorempia. Olosuhteet on muuttuneet, mutta edelleenkin suurin osa sukupolvesta hankkii ammatin ja menee töihin. Aina on joukossa "heikkoja" yksilöitä, jotka poikkeavat valtavirrasta. Koska Suomi on toistaiseksi hyvinvointiyhteiskunta niin heikkoja yksilöitä tuetaan.

Enkä tiedä Venakko onko sinulla varaa sanoa mitään, koska ilmeisesti elät miehesi varoilla? Onko se sinusta yrittämistä ja itsenäisyyttä, jota kaikilta muilta vaadit?

Toisin sanoen mies on pätkätöissä, ei suinkaan vuodesta toiseen esim. samalla työantajalla.Silloinhan mies on ns lomalla, kun töitä ei ole.Enkä kyllä vittuillut ollenkaan, ihmettelin vain asiaa, että miten joku tekee vuodesta toiseen töitä, ilman lomaoikeuksia.

:) Useasti olen kehoittanut nauttimaan vapaa-ajasta opiskeluaikana koska ainakin hoitoalalla ne vapaat sijoittuvat useimmiten arkeen. Kaikki juhlat, pyhät yms. ovat aloittelevilla hoitajilla ensimmäiset vuodet töitä.

tulipas harvinaisen epäselvästi selitettyä..

Itse olen ravintola-alalla ja siellä ihan sama juttu.
Mulle vaan oli helpompaa tehdä töitä opiskelun lisäksi,kun miettiä millä pidetään okt pystyssä,ruokitaan lapsi ja kaksi aikuista.
Silloisen miehen kanssa onnistui lapsen hoitokin kotona.

Toisin sanoen mies on pätkätöissä, ei suinkaan vuodesta toiseen esim. samalla työantajalla.Silloinhan mies on ns lomalla, kun töitä ei ole.Enkä kyllä vittuillut ollenkaan, ihmettelin vain asiaa, että miten joku tekee vuodesta toiseen töitä, ilman lomaoikeuksia.
Mä olen tehnyt. Tein aikoinaan useita vuosia sijaisuuksia saman työnantajan palveluksessa ja silloin oli ihan yleinen tapa, että määräaikaiset työsuhteet tehtii siten, että työntekijälle maksettiin lomat aina rahana. Työsuhde siis saattoi päättyä perjantaina ja seuraava alkaa maanantaina. Ne 2 päivää eli lauantai ja sunnuntai riitti siihen, että vuosiloma maksettiin rahana eikä vapaana.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;27027666:
Niistä monista ihmisistä ne monet ovat olleet töissä ja ansainneet lomapäivät,joilta työnantaja maksaa lomarahat,ei sosku tai kela.

lomarahat sa kyllä se pätkätyöntekijäkin, haloo ja se pätkä voi hyvin ola vaikka 2vuotta. onuorempaan mies oli kyllä yhteen putkeen samassa paikassa töissä 7 vuotta, mutta halusi muuttaa tänne pohjoiseen takai, eikä ole katunut. Ja tosiaan nyt ei olisi tuossakaan firmassa enää töitä

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27027711:
Mä olen tehnyt. Tein aikoinaan useita vuosia sijaisuuksia saman työnantajan palveluksessa ja silloin oli ihan yleinen tapa, että määräaikaiset työsuhteet tehtii siten, että työntekijälle maksettiin lomat aina rahana. Työsuhde siis saattoi päättyä perjantaina ja seuraava alkaa maanantaina. Ne 2 päivää eli lauantai ja sunnuntai riitti siihen, että vuosiloma maksettiin rahana eikä vapaana.

Ei ehkä onnistu enää?En tiedä, kun olen itse ollut vakkarihommissa viimeset 10 v ja sijaisuuksia en ole koskaan tehnyt.Ja kai jokainen ymmärtää ottaa lomaa, jos siltä tuntuu ja ihan terveydenkin kannalta olisi joskus paikallaan loma, eikä suinkaan painaa vuosikausia parin päivän vapailla/vko.

No ei mullakaa oo turhan paljoa lomaa ollu muutamaan vuoteen. Oon kuitenkin koko aika opiskelujen lisäksi tehny töitä. Kesällä on ollu töitä hoitoalalla ja sen työpaikan mukaan kattottu koska pääsen baarille töihin. Nytki oon just ilmoottanu yhden paikan vastaavalle ohjaajalle, että koska mulla on syys- ja joululomat, että jos tarvitaan töihin. Ja sitä osa-aikaasta työtä baaris teen silti koko aika.

Sairaslomia mulla on ollu pari pitempää ja neki teki tuskaa ku ei olisi jaksanu olla kotona. :D Mutta pakko se oli vaikka töihin palasinki mahdollisimman pian.

Ei ehkä onnistu enää?En tiedä, kun olen itse ollut vakkarihommissa viimeset 10 v ja sijaisuuksia en ole koskaan tehnyt.Ja kai jokainen ymmärtää ottaa lomaa, jos siltä tuntuu ja ihan terveydenkin kannalta olisi joskus paikallaan loma, eikä suinkaan painaa vuosikausia parin päivän vapailla/vko.

E tiedä, miten on nykyisin. Siihen aikaan kuitenkin sijaisen palkkaaminen edellytti, että oli olemassa joku sijaisuus. Ts jonkun täytyi olla vuosilomalla, äitiyslomalla tms vapaalla, jotta hänen paikalleen voitiin ottaa sijainen. Ja tietenkään työ ei jatkunut enää sen jälkeen, kun vakkari palasi takaisin töihin. Isossa talossa kuitenkin sijaisuuksia riitti, joten ei tarvinnut pätkääkään olla välissä työttämänäkään. Kuitenkin se maaginen 2 päivää työsuhteiden välissä oikeutti työnantajan maksamaan loman rahana.

En tiedä pitäisikö itkeä vaiko nauraa, kun lukee näitä "tiedän nuoria jotka feikkaavat masennusta ja saavat kaikki tuet"-juttuja...huoh. Ihan tiedoksi, että masennuksen takia ei kukaan saa "kaikkia tukia" (jotka ovat minimiluokkaa muutenkin, jos ei ole työkokemusta tms.) ja ensisijainen hoito masennukseen ei suinkaan ole kallis terapia yhteiskunnan laskuun vaan lääkitys + satunnainen keskusteluapu hoitajan kanssa.

Sairastan persoonallisuushäiriötä, joka johtuu traumaattisesta lapsuudesta ja tähän päälle ahdistuneisuushäiriö, paniikkihäiriö sekä keskivaikea, krooninen masennus. Olenko eläkkeellä? En. Saanko "kaikki tuet"? En; en edes kuntoutustuelle pääse, koska en ole ollut sairaslomalla tarpeeksi pitkään...joten saan työmarkkinatukea, 500€/kk. Joudun olemaan työkkärin asiakas vaikka en ole työkuntoinen; ihan siksi ettei minulle ole muutakaan paikkaa, olen ns. väliinputoaja ja työkkärin ihmisen mukaan kaltaisiani on tuhansia. Olemme työkkärin listoilla mutta meille ei tarjota töitä, koulutusta tms. Emme toisaalta ole oikeutettuja moniin palveluihinkaan ja jos jossain vaiheessa kuntoutuisin sen verran, että tahtoisin esim. palkkatuettuun työhön, joutuisin ihan eri paikkaan asiakkaaksi.

Osa nuorista voi rehvastella että saavat rahaa ja feikkaavat, mutta todellisuus taitaa olla lähempänä sitä että eivät kehtaa myöntää olevansa psyykkisesti ihan vi*** sekaisin. Suomalaiset aikuiset ja etenkin keski-ikäiset voivat olla pahoja suustaan näissä asioissa, minäkään en saa ymmärrystä vanhemmiltani vaan sättivät vaan. Isäni oli yhdessä vaiheessa niin epätoivoinen työnteon suhteen, että yritti saada minut "töihin ihan minne tahansa" ja sanoi ostavansa minulle asunnon ym. jos näin teen. Niin...mitä pitäisi sanoa läheiselle ihmiselle, joka ei "usko" masennukseen, persoonallisuushäiriöön tai muuhunkaan psyykkiseen vaivaan? :/

Käyn muuten terapiassa viikottain, 2h kerrallaan. Tämän lisäksi tapaan psykiatrista sairaanhoitajaa joka toinen viikko. Tätä apua aloin saamaan vasta, kun luisuin niin huonoon kuntoon että meinasin tappaa itseni. Mitä enemmän tulee ikää, sitä enemmän otetaan tosissaan- nuorempana suhtauduttiin kuin kylähulluun, vaikka silloinkaan en juonut tai käyttänyt aineita tms. mutta voin pahoin ja ahdistuin kaikkialla. Tätä en ymmärrä vieläkään: miksi ihminen on yhtäkkiä arvokkaampi ja fiksumpi, kun täyttää sen maagisen 25 vuotta? Miksei terapiaa tai kunnollista keskusteluapua saa 20-vuotiaana?

Nuorten kanssa on kyllä neuvotteluvaraa ja ovat yleensä kyllä tosi joustavia. Kun taasen nämä keski-iän ylittäneet rouvat alkavat yleensä heti huutamaan oikeuksiaan jos vaikka kyseessä olisi vuoronvaihto ja he kyllä saikuttavat aivan surutta mikäli työvuorot eivät sovi omiin suunnitelmiin (sori nyt vaan).

Tää on kyllä ihan totta. nimim. järkky "sota" yhdestä sairastumisesta johtuneesta vuoronvaihdosta.

Mä jo joskus pari kolme vuotta sitte huomasin, että Rollon ja miehensä työpaikat (palkalliset ja työharjoottelut) on aina paskoja. On sitä sun tätä vikaa, mikää ei toimi niin ku pitääs, työntekijää kustaan silmään jne. Siis mones paikas käyny näin. Kummallista.

Tää on kyllä ihan totta. nimim. järkky "sota" yhdestä sairastumisesta johtuneesta vuoronvaihdosta.

Niinpä! Minulla on alaisena aivan uskomattoman näpäkkä nuori tyttö joka tekee tuntilaisena tosi paljon lisätunteja ja saa siitä asiamukaisen korvauksen. Tekee siis tosi isoa tiliä. Osaa myös nauttia elämästään käy ulkomailla, ostelee kaikkea mukavaa ja pitää hauskaa.
Tämäpä se sitten kaihertaa näitä Sirpoja, Pirkkoja ja Ritvoja kun toinen hankkii hyvin. Vaikka samoja tunteja ja vuoroja on myös näillekin daameille tarjottu, aina on vaan ollut joku älyttömän suuri este ettei ole niitä voinut ottaa vastaan...