Miks naiset tekee raskaudestaan nykyään ihan järkyttävän numeron?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ei voi syödä sitä eikä tätä, ei saa rasittaa itseään, ei saa harrastaa liikuntaa, pitää olla hissukseen ja varovasti, ei saa kertoa sukupuolta ystäville, ei saa paljastaa nimeä ennen ristiäisiä, joka lauseessa pitää ottaa esiin tämä siunattu tila. Aivan kuin sitä oltaisiin ensimmäinen ja viimeinen nainen, joka sisällään kantaa uutta elämää. Maailman suurin ihme.

Nostan hattua niille harvoille äideille, jotka osaavat jatkaa elämäänsä normaalisti raskauden loppuun saakka eivätkä tee vauvamahastaan maailman napaa.

En tiiä ketään joka olis tehny kauheen numeron raskaudestaan... Joskus ollu jotain pahoinvointia tai liikuntakieltoa muttei se mun mielestä ole numeron tekemistä. keronhan mäkin jos olen flunssassa niin miksi pahoinvonnista ei esim saisi kertoa :D

Nooh, suuri syyllinen siinä on neuvola ja terkat, jotka lietsovat hysteriaa ihan asiasta kuin asiasta. Muistuu kummasti mieleen terkkojen hätääntyminen "liian suuresta" sf-mitasta ja siitä seuranneesta matkustuskiellosta sun muusta. Olin siis iltapäivällä lähdössä reissuun ja aamun neuvolassa terkka sanoi että en missään nimessä voi lähteä. Yritin saada aikaa ultraan mutta en saanut ja soitin Kättärille vanhalle kokeneelle kätilölle joka suunnilleen nauroi kollegojen hysterialle ja lähdin matkaan.

Sama juttu noiden kiellettyjen ruokien, painontarkkailun sun muiden kanssa. Jos äiti yrittääkin elää niin kuin ennenkin, niin tehokkaasti sieltä neuvolasta sitä hysteriaa tunnutaan lietsottavan.

Itse olin aina "vastarannankiiski" ja jatkoin elämää kuten ennenkin.

vieras
No mitä siinä on pahaa, jos ei halua sukupuolta ja nimeä etukäteen muille paljastaa? Ei se kyllä mitään numeron tekemistä ole. Mun mielestä ainakin oli kiva pitää sukupuoli salassa, koska ei se kuitenkaan olisi ollut 100 % varmasti sitä sukupuolta, mitä ultrassa näytti.

Jaana
Minun naapuri on sellainen. Ottaa mahansa aina puheeksi, puhutaan mistä vaan. Aina taputtelee mahaansa ja perustelee kaiken raskaudellaan. En voi tehdä sitä enkä tätä ja stressaa ja tässä tilassa vielä pitää tehdä sitä ja tätä.. sitten kun vauva syntyy niin sitä ja tätä.. muutkin on vauvan saaneita, tuntuu tosiaan että hän luulee olevansa maailman ainut raskaana oleva nainen

nooh
Järkyttävä on ehkä liioiteltu ilmaus, mutta jotkut ehkä pelkää kovasti, että jotain menee pieleen ja se vauva joka siellä vatsassa kasvaa on varmaan heille itselleen suuri ihme.
Jos ei halua paljastaa sukupuolta tai nimeä etukäteen, niin en nyt sitä minään järkyttävänä asiana pidä.
Me päätettiin esikoisen lopullinen nimi vasta ristiäispäivän aamuna, joten ei sitä aiemmin huudeltu, kun ei oltu itsekkään ihan varmoja.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei voi syödä sitä eikä tätä, ei saa rasittaa itseään, ei saa harrastaa liikuntaa, pitää olla hissukseen ja varovasti, ei saa kertoa sukupuolta ystäville, ei saa paljastaa nimeä ennen ristiäisiä, joka lauseessa pitää ottaa esiin tämä siunattu tila. Aivan kuin sitä oltaisiin ensimmäinen ja viimeinen nainen, joka sisällään kantaa uutta elämää. Maailman suurin ihme.

Nostan hattua niille harvoille äideille, jotka osaavat jatkaa elämäänsä normaalisti raskauden loppuun saakka eivätkä tee vauvamahastaan maailman napaa.
Onhan se hyvä pitää huolta vauvasta, ihmettelen niitä äitejä, jotka eivät suojele vauvaansa, vaan elävät miten sattuu omaan napaan tuijottaen

ytu
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Nooh, suuri syyllinen siinä on neuvola ja terkat, jotka lietsovat hysteriaa ihan asiasta kuin asiasta. Muistuu kummasti mieleen terkkojen hätääntyminen "liian suuresta" sf-mitasta ja siitä seuranneesta matkustuskiellosta sun muusta. Olin siis iltapäivällä lähdössä reissuun ja aamun neuvolassa terkka sanoi että en missään nimessä voi lähteä. Yritin saada aikaa ultraan mutta en saanut ja soitin Kättärille vanhalle kokeneelle kätilölle joka suunnilleen nauroi kollegojen hysterialle ja lähdin matkaan.

Sama juttu noiden kiellettyjen ruokien, painontarkkailun sun muiden kanssa. Jos äiti yrittääkin elää niin kuin ennenkin, niin tehokkaasti sieltä neuvolasta sitä hysteriaa tunnutaan lietsottavan.
Oi, ONNEKSI oma neuvolaterveydenhoitajani on järkevä, tosin tuntuu että siinäkin neuvolassa kaikki muut terkat aina lässyttää naisille kuin pikkulapsille. Että joo, uskon toisaalta tuon lietsomisen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
ja sukupuolesta, ottaa päähän jos vanhemmat tietää sukupuolen mutta " ei voi kertoa"
Miksi sitä ei voi kertoa?
Miksi pitäisi kertoa? Se on kuitenkin vanhemmillekin salaisuus loppuun asti, jos ei ole millään 3D:llä ultrattu.

jk
Minun naapuri on sellainen. Ottaa mahansa aina puheeksi, puhutaan mistä vaan. Aina taputtelee mahaansa ja perustelee kaiken raskaudellaan. En voi tehdä sitä enkä tätä ja stressaa ja tässä tilassa vielä pitää tehdä sitä ja tätä.. sitten kun vauva syntyy niin sitä ja tätä.. muutkin on vauvan saaneita, tuntuu tosiaan että hän luulee olevansa maailman ainut raskaana oleva nainen
:X Just tuollaiset :(

?
ja sukupuolesta, ottaa päähän jos vanhemmat tietää sukupuolen mutta " ei voi kertoa"
Kai niitä pelottaa, että sitten se sukupuoli ei olekaan se mikä on "luvattu". Tai sitten niitä suututtaa ajatus, että jo pikku vauvalla se sukupuoli ja sukupuolittunut kasvatus ovat ulkopuolisten mielestä jotenkin niin merkittävä juttu, että sukulaiset ja tuttavat täyttävät talon vaaleanpunaisella ällöhattarakrääsällä ennen kuin tyttö ehtii edes syntyä...

vieras
Katsos, kun joillakin ihmisillä on ihan oikeita ongelmia raskauden aikana. Siltikö pitäisi tyhmänä vaan töissä käydä ja elää normaalisti, vaikka se vaarantaisi vauvan?

Onhan se hyvä pitää huolta vauvasta, ihmettelen niitä äitejä, jotka eivät suojele vauvaansa, vaan elävät miten sattuu omaan napaan tuijottaen
No mutta ei sentään tarvi liiallisuuksiin mennä, voi sitä liikkua ja tehdä asioita kuten aina ennenki ja söin minäki tuorejuustoa ja aurajuustoa vaikkei sais.. minä sain sentään keskenmenon siinä alussa jossa toinen alkio menehtyi,enkä silti linnottautunu kotiin.

xx
Joo mä tiedän mun kaverit on sellaisia.... Alkuraskaudesta alkaen ne on käveelyt jalat levällään kädet lanteilla puhisten siunattua tilaansa - että varmasti kaikki huomaa. Mulla viikkoja nyt 14 ja toivon että mentäsi vielä pitkälle ennekuin kenellekään tarvitsisi kertoa. Mua yököttää just noi em mammat ja melkein yököttää omakin olo sen takia mitä mieltä mä niistä oon - pelkään että musta tulee samanlainen, ei! Potkin vastaan kaikin voimin, mä haluan olla mä loppuun asti ja vauvan synnyttyäkin. En pelkkä äiti.

ap
Miksi pitäisi kertoa? Se on kuitenkin vanhemmillekin salaisuus loppuun asti, jos ei ole millään 3D:llä ultrattu.
No eiköhän kaikki ihmiset tajua, että sukupuolen määrittämisessä on erehtymisen mahdollisuus olemassa. Eihän se ole mikään peruste vaalia ultrassa saatua arviota kuin valtionsalaisuutta. Musta just se on numeron tekemistä, ettei voida neutraalisti todetta että ultrassa lääkäri sanoi, että näyttää pojalta/tytöltä.

normaali tallaaja

miten sitten määritellään omaan napaansa tuijotteleva odottaja?

onko se sitten sitä, ettei välttämättä koko ajan puhu kasvavasta vatsastaan, tai harrasta mitään liikuntaa?

itse ainakin elin ihan normaalisti raskausajat, tein lumitöitä, remontoin, kävin salilla, uimassa,lenkillä,hiihtämässä,luistelemassa yms.
ainoat ruuoka-aineet joita välttelin oli maksa,vakuumiapakattu kala, jotkut juustot ja sit pakastemarjat.
en kovinkaan paljon puhunut tulevasta vauvasta ellei joku kysellyt, nautin raskaudesta ja kasvavasta mahastani mieheni kanssa kahden kesken (lapsen potkut,vatsan valokuvaaminen,vaatteiden sovittelu,vauvan varusteiden valmistelu ym)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja SeOlinMinä:

No mutta ei sentään tarvi liiallisuuksiin mennä, voi sitä liikkua ja tehdä asioita kuten aina ennenki ja söin minäki tuorejuustoa ja aurajuustoa vaikkei sais.. minä sain sentään keskenmenon siinä alussa jossa toinen alkio menehtyi,enkä silti linnottautunu kotiin.
mutta tutkimukset osoittavat, että tietyistä ruoka-aineista on haittaa, joten siinäpä se.se ei ole turhaa siis. ja ei sitä voi samalla tavalla liikkua kuin ennen, mutta toki voi urheilla...

Yhteistyössä