Miks ei voi mennä perille?!?

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Pojullani on mummi ja ukki (miehen vanhemmat), pappa (miun isä), "vara-pappa" (miun ent. isäpuoli, todella läheinen) sekä mummo ja piip (äitini ja hänen miesystävänsä, jota ihan nimellä kutsutaan). Äitini on ruvennut todella usein puhumaan pojalleni kaikenlaista, esim., että milloin tulet tänne mummon ja papan luo? ym. ELi yrittää opettaa pojalleni, että tämä hänen miesystävänsä on pappa. Monesti olen asiasta sanonut ja niin on moni muukin sukulainen, että tämä mies ei ole pojulle mikään pappa. Hänellä on ihan oma pappa ja myös "vara-pappakin", eikä siihen enää muita pappoja tarvita. POju oli la-su yön heillä hoidossa ja kun kävin sunnuntaina hakemassa , niin oltiin ovella lähdössä, kun tämä mies huikkasi pojulleni, et tulehan antamaan papalle hali, ennen kuin lähdet. Mikä ihme siinä voi olla, ettei äidilleni ja hänen miesystävälle mene perille, ettei tämä mies ole pojulleni pappa, eikä ikinä tule olemaankaan.

Onpas leppoisat päivät sinun pojalla, kun noin kovasti rakastetaan! Kuule niitä pappoja ei todellakaan voi olla liikaa! Tietty kannattaa pitää niin, että tämä äitisi miesystävä saa ottaa tittelikseen vaikka ukki, vaari tai isoisä, anna itse valita! Näin poika tietää, kenestä puhutaan ja tämäkin mies saa antaa huomiota lapsellesi. Nimimerkillä: meillä ei ole YHTÄÄN isovanhempaa, pojan kummi kuoli myös ja lasten isä ei ota vastuuta (ex siis) :(

Mie en pahemmin tuota äitini miesystävää siedä ja minulle hän ei ole millään lailla tärkeä. Ovat äitini kanssa tavanneet vasta jokunen vuosi sitten... Jos hän olisi ollut minullekin läheisempi, kuten ent. isäpuoleni, joka onkin nyt sitten vara-pappa. Hänen kanssaan pidetään paljon yhteyttä. Kyllä tämä äitini miesystävä saa antaa huomiota pojalleni, mutta miusta hän voi olla vain piip...eli omalla nimellään. Vielä kun lisään listaan oman pappani, joka on ainut elossa oleva isoisovanhempi ja hän on sitten vaari lastenlastenlapsilleen...

No en minäkään tuosta tuputetusta pappatittelistä tykkäis!Mun äidin mies ei ole pappa meidän lapsille,elleivät lapset halua joskus häntä siksi nimittää. Ei mulla ole mitään äidin miestä vastaan mutta kun hän ei vain ole lasten pappa.

Ymmärrän kyllä, meilläkin on vähän sama tilanne, siis yksi isovanhempi on enää elossa mutta ei ole pitänyt yhteyttä kun tapasi uuden elinkumppanin 9 vuotta sitten. Mutta: se on vaan nimi, mitä väliä! Lapsesi saa huomiota, eikä sinun tarvitse tykätä miehestä. Harkitse edes, on niin kiva kuulla, että ottavat kylään ja touhottavat... Tai lähetä se ukko tänne minun lasten luo ;)

Pappoja semmoset vanhat ukot on kaikki pikkupojalle. Jos pojalla on kolmaskin pappa, niin se tekee vaan siitä tosi rikkaan.

Minun molemmat papat on kuolleet. Toinen kuoli yli 15 vuotta ennen minun syntymääni ja toinen kuoli, kun olin pikkutyttö. muistan papasta vaan sen, että se piti minua sylissä ja siltä puuttui monta sormea.

Minäkään en hirveästi välitä että miehen äitin "uusi" mies on pojalle pappa(tosin puolaksi en osaa sitä kirjoittaa). Minäkin haluaisin että hän on vain piip. Pojalla on jo 2xpappaa, ukki, 2xvaaria. Minusta ei tunnu luontevalta jos poika jossain vaiheessa rupeasi kutsumaan tätä miestä siksi mitä en osaa kirjoittaa.

Meidän lapsilta löytyy, mummi, mumma, pappa, 2 vaaria, isoo vaari.
Mun isän naisystävä kulkee omalla nimellään, samoin apen vaimo.
Mun mielestä saisivat kutsuttaa itteään vaikka muoreiksi, jos siltää tuntuu.

Eikös se ole vaan rikkaus, et lapsilta löytyy mummoja ja pappoja vaikka muille jakaa =)

no eihän se kivaa oo jos et tykkää. meil lapset kutsuu etunimi-mummu tai paappa.. isovanhempien uusia puolisoita ja heidän vanhempiaan. mut meil onkin läheiset välit uusiin puolisoihin ja heidän sukulaisiin. aivan ihanaa ku on monta mummua ja paappaa :)

en lukenut muita viestejä, mutta olisiko se sinulta pois? meillä puhutaan nimen kanssa mummista ja papoista ja ukeista, niin ei mene sekaisin. meillä kun on näitä ei-oikeita-sukulaisia myös mummuina ja pappoina. minusta tosin oli mukava kun miehen äidin uusi mies kysyi suoraan että saisiko olla ukki lapsillemme ja miksipä ei? tietenkin saa jos haluaa. lapset kutsuu häntä ukiksi ja rakastavat samalla tavalla kuin toista pappaansakin. ei se meiltä ole pois jos lapsilla on enemmän rakastavia ihmisiä ympärillä, joita kutsutaan mummeiksi ja papoiksi.. mutta tämä on vain minun mielipiteeni!

Niin ja piti vielä lisätä tähän, et jo reilu vuosi sitten sanoin asiasta äidilleni, kun rupesi kortteihin ym. aina ilmaantumaan nimi piip-pappa... Ja silloin asia selvitettiin, eikä sen jälkeen enää pappa-nimitystä tämän miehen kohdalla käytetty. Mutta nyt sitten taas...

lapsi ei osaa käyttää luontevasti noita puolikkaita ja varanimiä eli aika harva lapsi osaa isäpuolesta luontevasti puhua ja se on useammin se äiti joka korostaa niitä puolitettuja ja jaettuja ihmissuhteita.
esim oma lapseni itse isompana uudeelle paikkakunnalle muuttaneena päätti että tuo mieheni saakin olla hänellekin "isä" kun perheestä puhutaan niin ei tarvitse joka uteliaalle naapurille kertoa missä se oikea isä on. Samoin serkkuni exän lapsi on minun setäni ja tätini "lapsenlapsi" eli he ovat tämän lapsen puheissa hänen mummonsa ja ukkinsa.
Koskaan lapsella ei noita mummoja, ukkeja, pappoja tai mitä nimeä käytetäänkään, ole liikaa vaan jokainen läheinen ihmissuhde on tärkeä.
ei pienen lapsen tarvitse heti osata sitä kuka erosi ja kenestä vaan se ketä läheisiä hänellä on ja mummon miesystävä meillä ainakin saisi pappana olla, jos hänellä sellainen sattuisi olemaan.

Ihan ensiksi pitää sanoa, että jo on pienet murheet sinulla. Jos lapsi tykkää tästä piipistä ja piip tykkää lapsesta, niin mitä väliä sillä on, miksi piippiä kutsutaan? Vai onko tämän piipin tykkäämisessä jotain phaa puolin tai toisin?

mä en halua kanssa että äidin uutta miestä kutsutaan miksikään vaariksi.varsinkaan nyt kun mun isä on kuollut. sitä kutsutaan etunimellä.
ei tunnu oikealta vaaritella sitä.
läheinen voi olla ilman titteliäkin. miehen puolelta on kumminkin vaari ja pappa(isoisoisä)

onko tässä joskus kysymys siitä että lapsen äiti ei hyväksy sitä mummon uutta miestä tai jonkun muun mutta lapsi taas hyväsyy??
Eikö kukin voisi oman hyväksymisensä pohjalta kutsua kutakin miten se näiden kahden välille parhaiten sopii?!
Eli ei sitten äidin uutta isäksi kutsu mutta mummon uusi saa lapsen suussa ollakin sitten pappa tai ukki tai mikä sitten parhaiten "suuhun sopii". Omat ajatuksemme voimme määrätä ja niissä pysyä, mutta lastemme ajatukset ovat heidän ja heidän ja isovanhempien ja isovanhempien uusien kumppaneiden välit ja heidän käyttämänsä nimitykset on taas heidän asiansa.
Ja onhan lapsella jo ihan perusperheissäkin kahdet isovanhemmat ja samalla murrealueella asuvina heillä jopa samat nimitykset ja sitten jos on vielä isoisovanhemmat eikä lapsi muista sitä isoa mummon eteen laittaa? ei meillä ainakaan isomummo herneitä nenuun vetänyt eikä varsinainen mummo jos ja kun lapilta tuo isosana edestä pois jäi (varmaan mummottelivat isoamummoa kun mummona minäkin häntä puhuttelin).

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
mä en halua kanssa että äidin uutta miestä kutsutaan miksikään vaariksi.varsinkaan nyt kun mun isä on kuollut. sitä kutsutaan etunimellä.
läheinen voi olla ilman titteliäkin. miehen puolelta on kumminkin vaari ja pappa(isoisoisä)

Aivan! Miusta meilläkin asia ois erilailla, jos tämä mies olisi miulle ollut esim. isäpuoli, mutta kun ei niin ei... asuuhan hän äitini kanssa, joten avopuoliso taitaapi olla, mutta nykyään edes äitini koti ei ole miulle enää "kotikoti", vaan äitini ja tämän miehen koti. Entisen isäpuoleni halusimme papaksi, sillä olen hieman harvemmin tekemisissä oman isäni kanssa.
Ja entisen isäpuoleni kanssa elimme lähes 20 vuotta, joten hän on todella rakas ja läheinen miulle. Tämä äitini uusi mies ei ole mitään muuta miulle, kuin äitini miesystävä...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
onko tässä joskus kysymys siitä että lapsen äiti ei hyväksy sitä mummon uutta miestä tai jonkun muun mutta lapsi taas hyväsyy??
Eikö kukin voisi oman hyväksymisensä pohjalta kutsua kutakin miten se näiden kahden välille parhaiten sopii?!
Eli ei sitten äidin uutta isäksi kutsu mutta mummon uusi saa lapsen suussa ollakin sitten pappa tai ukki tai mikä sitten parhaiten "suuhun sopii". Omat ajatuksemme voimme määrätä ja niissä pysyä, mutta lastemme ajatukset ovat heidän ja heidän ja isovanhempien ja isovanhempien uusien kumppaneiden välit ja heidän käyttämänsä nimitykset on taas heidän asiansa.
Ja onhan lapsella jo ihan perusperheissäkin kahdet isovanhemmat ja samalla murrealueella asuvina heillä jopa samat nimitykset ja sitten jos on vielä isoisovanhemmat eikä lapsi muista sitä isoa mummon eteen laittaa? ei meillä ainakaan isomummo herneitä nenuun vetänyt eikä varsinainen mummo jos ja kun lapilta tuo isosana edestä pois jäi (varmaan mummottelivat isoamummoa kun mummona minäkin häntä puhuttelin).

Kyllä mie äitini uuden miesystävän hyväksyn...ei siinä mitään...ei vain ole miulle mitenkään tärkeä. Lapsi saa hänet hyväksyä ja olla heidän kanssaan, mut miusta vaan ei ole oikein kutsua häntä papaksi... Olkoon pappa omille lapsenlapsilleen...

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Tämä äitini uusi mies ei ole mitään muuta miulle, kuin äitini miesystävä...

Tässä tämä vastaus taisi tullakin. Mutta eihän kysymys ole siitä miksi sinä haluat miestä kutsuttavan, vaan siitä miksi lapsi häntä haluaa kutsua. Ja mitä pahaa siinä papassa nyt on? Keneltä se papaksi kutsuminen on pois? Hänhän voi olla piip-pappa ja sitten on muita pappoja ja ukkeja erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Tämä äitini uusi mies ei ole mitään muuta miulle, kuin äitini miesystävä...

Tässä tämä vastaus taisi tullakin. Mutta eihän kysymys ole siitä miksi sinä haluat miestä kutsuttavan, vaan siitä miksi lapsi häntä haluaa kutsua. Ja mitä pahaa siinä papassa nyt on? Keneltä se papaksi kutsuminen on pois? Hänhän voi olla piip-pappa ja sitten on muita pappoja ja ukkeja erikseen.

lapsi nyt ei osaa häntä vielä kutsua millään nimellä ja mieluusti opetankin kutsumaan vain omalla nimellä. Miulle isovanhemmat ovat todella tärkeitä ja vain tärkeitä isovanhempia kutsun isovanhemmiksi...

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:

Aivan! Miusta meilläkin asia ois erilailla, jos tämä mies olisi miulle ollut esim. isäpuoli, mutta kun ei niin ei... asuuhan hän äitini kanssa, joten avopuoliso taitaapi olla, mutta nykyään edes äitini koti ei ole miulle enää "kotikoti", vaan äitini ja tämän miehen koti. Entisen isäpuoleni halusimme papaksi, sillä olen hieman harvemmin tekemisissä oman isäni kanssa.
Ja entisen isäpuoleni kanssa elimme lähes 20 vuotta, joten hän on todella rakas ja läheinen miulle. Tämä äitini uusi mies ei ole mitään muuta miulle, kuin äitini miesystävä...

Ymmärrän kyllä. Jos äitisi eroaisi ja alkaisi seurustella uuden miehen kanssa, eihän sitäkään papaksi alettaisi heti kutsua. Ja mitä jos sitten taas eroaisi, lapsellahan olisi miljoona pappaa pian jos kuka tahansa äidin miesystävä voisi olla pappa. :whistle:

Eikö hän voisi olla piip-pappa. Lapsi kuitenkin käy yökylässäkin ym. Josko rupeat lapsen kuullen asiasta "äksyämään", niin lapsi muistaa kyllä aikuisenakin, että äiti ei pitänyt piip-papasta.?! Samaa mieltä olen muiden kanssa siitä, että kaikki papat ja mammat ym. on lapsille suuri rikkaus, voi niitä polosia, joilla ei ensimmäistäkään.

Yhteistyössä