Miks asioista pitää tehdä niin helvatun vaikeita???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras ihmettelee

Vieras
Miten siitä kodin- ja lastenhoidosta pitää tehdä niin kamalan suuri numero?? Meillä tekee se, joka paikalla on ja kerkee...esim. vaikkapa tyhjentää tiskikoneen, tai alkaa laittaa lapsille aamu- /iltapalaa.
Yhdessä kaveriperheessä riidellään päivittäin just tuollaisista pikkuasioista....on kuulemma sovittu, että mies AINA tekee jonkun tietyn asian (toisen lapsen iltapesu+iltapala). Nyt vkl oltiin kylässä tässä perheessä ja miehet siellä keskenään jutteli oluttölkkien kanssa saunanlämmityksen ohessa, niin tää rouva veti hirveet kilarit lapsen iltapesuista, kun isi ei heti kärppänä klo "tietty aika" ollutkaan lasta pesemässä...äiti sit istui sohvalla itkevä, väsynyt aj nälkäinen vauva sylissä, eikä voinu lähteä itte pesulle ja antaa sitä iltapuuroa kun "se on isän tehtävä!"
Siis voi hyvää päivää sanon minä! Ei ihme, että lapsiperheissä erotaan paljon!! Jos olisin tuon perheen isä, niin enpä jaksais tuollaista kauankaan! (siellä tosiaan kotiäidin "tehtävälistalla" on vain ja ainoastaan lapsista huolehtiminen kun isä on töissä, ei siivoa, käy kaupassa, laita ruokaa tms., vaan iskä hoitaa nuo sit työpäivän jälkeen ja lisäksi just noita "sovittuja lapsenhoitojuttuja") huh huh...

Nimen omaan. Järki on kadoksissa nykyperheiltä ja mammoilta. Ei osata ottaa iisisti ja nauttia hetkestä vaan tukahdutetaan vitutusta ostelemalla kalliita designer haalareita yms sekidaa jolla voidaan oikeat tunteet peittää materian alle.

Yleensä jos päädytään noinkin surkeaan vaihtoehtoon kuin kotitöiden kellottamiseen ja vuorolistojen tekemiseen, tilanne on se että toinen osapuoli(usein se mies) ei yksinkertaisesti TEE mitään.
Se on mukavaa että teillä suhde toimiin niin, että molemmat osapuolet erikseen sopimatta huolehtivat muksuista ja kodista, kaikkialla ei niin ole.
Meillä mies hoitaa joskus lasta jos erikseen pyytää,omatoimisesti ei juuri koskaan ja siivoaa kerran viikossa/kahdessa sen vettä että tiskaa pari omaa astiaa, vie roskat, vie vaatteensa keittiön lattialta pyykkiin tms. ja thats it.

"Kallis" haalari meillä, enkä siltin ole pirttihirmu, joka ei osaa ite tehdä, vaikka isi ois tähän asti tehnyt. Tunteetkin ovat valtoimenaan, että niitäkään ei peitellä.......joten eipäs yleistetä.

Yleensä jos päädytään noinkin surkeaan vaihtoehtoon kuin kotitöiden kellottamiseen ja vuorolistojen tekemiseen, tilanne on se että toinen osapuoli(usein se mies) ei yksinkertaisesti TEE mitään.
Se on mukavaa että teillä suhde toimiin niin, että molemmat osapuolet erikseen sopimatta huolehtivat muksuista ja kodista, kaikkialla ei niin ole.
Meillä mies hoitaa joskus lasta jos erikseen pyytää,omatoimisesti ei juuri koskaan ja siivoaa kerran viikossa/kahdessa sen vettä että tiskaa pari omaa astiaa, vie roskat, vie vaatteensa keittiön lattialta pyykkiin tms. ja thats it.
Oletko töissä kuten miehesi?

Miten siitä kodin- ja lastenhoidosta pitää tehdä niin kamalan suuri numero?? Meillä tekee se, joka paikalla on ja kerkee...esim. vaikkapa tyhjentää tiskikoneen, tai alkaa laittaa lapsille aamu- /iltapalaa.
Yhdessä kaveriperheessä riidellään päivittäin just tuollaisista pikkuasioista....on kuulemma sovittu, että mies AINA tekee jonkun tietyn asian (toisen lapsen iltapesu+iltapala). Nyt vkl oltiin kylässä tässä perheessä ja miehet siellä keskenään jutteli oluttölkkien kanssa saunanlämmityksen ohessa, niin tää rouva veti hirveet kilarit lapsen iltapesuista, kun isi ei heti kärppänä klo "tietty aika" ollutkaan lasta pesemässä...äiti sit istui sohvalla itkevä, väsynyt aj nälkäinen vauva sylissä, eikä voinu lähteä itte pesulle ja antaa sitä iltapuuroa kun "se on isän tehtävä!"
Siis voi hyvää päivää sanon minä! Ei ihme, että lapsiperheissä erotaan paljon!! Jos olisin tuon perheen isä, niin enpä jaksais tuollaista kauankaan! (siellä tosiaan kotiäidin "tehtävälistalla" on vain ja ainoastaan lapsista huolehtiminen kun isä on töissä, ei siivoa, käy kaupassa, laita ruokaa tms., vaan iskä hoitaa nuo sit työpäivän jälkeen ja lisäksi just noita "sovittuja lapsenhoitojuttuja") huh huh...

just siks että on hyvä SOPIA asioista,koska SE HELPOTTAA ARKEA.(huomaa että oot mies.todennäkösesti erittäin vanhanaikasen kasvatuksen saanut sellainen)

Eli nainen on siis kotiäiti, joka jättää kotityöt isälle. Kiva varmasti isälle, kun saa tehdä vielä toisen työpäivän oman työpäivänsä jälkeen. En ole ikinä ymmärtänyt kotiäitejä, joilta ei liikene edes paria tuntia päivässä kotitöihin. Istuvatko nämä äidit lapsiensa vieressä koko päivän vai miten se kokopäiväinen paapominen ja hoivaaminen suoritetaan?! Ei voi oikeesti viedä koko päivää aikaa se lapsien hoitaminen. Ettei vaan tämäkin mamma istuisi joskus palstailemassa yms. ja väittää sitten isälle, ettei millään ehdi tekemään mitään... Ja samaa mieltä, tuskin kestää kauan tuokaan parisuhde. Mies parka! T. Kotiäiti

No en minä kyllä sanoisi että tuossa pelkästään äiti on hankala. Syitä siihen miksi tehtäviä on jaettu noin, voi olla monia. Toiseksi miksi se, että isä on lämmittämässä saunaa ja juttelemassa vieraan kanssa on tärkeämpää kuin se että äiti on juttelemassa vieraan kanssa? Äidin reaktio on kyllä outo, mutta miksi isä ei itse tehnyt aloitettakaan hoitaa osuuttaan, tai tullut pyytämään, että hoitaisitko sinä tänään. Ei meilläkään minun "tehtävälistaani" kuulunut kuin lapsen hoito, silloin kun olin hoitovapaalla. Kyllä meilläkin hoidettiin kotitöitä yhdessä sen mukaisesti kummalla oli aikaa tai milloin tarve tuli. Saatoin kyllä päivällä siivota ja pestä pyykkiä tai laittaa ruokaa, mutta ei se missään tapauksessa mikään minun velvollisuuteni ollut.

[QUOTE="vieras";22165611]Eli nainen on siis kotiäiti, joka jättää kotityöt isälle. Kiva varmasti isälle, kun saa tehdä vielä toisen työpäivän oman työpäivänsä jälkeen. En ole ikinä ymmärtänyt kotiäitejä, joilta ei liikene edes paria tuntia päivässä kotitöihin. Istuvatko nämä äidit lapsiensa vieressä koko päivän vai miten se kokopäiväinen paapominen ja hoivaaminen suoritetaan?! Ei voi oikeesti viedä koko päivää aikaa se lapsien hoitaminen. Ettei vaan tämäkin mamma istuisi joskus palstailemassa yms. ja väittää sitten isälle, ettei millään ehdi tekemään mitään... Ja samaa mieltä, tuskin kestää kauan tuokaan parisuhde. Mies parka! T. Kotiäiti[/QUOTE]

mä voisin ihan hyvin pitää koko kämpän putipuhtaana jos mies maksais sitten kaikkien elämisen sen jälkeen kun mun kodinhoidontuki on käytetty.mutta ei!!!vaan laskut maksetaan puoliksi.sun mies varmaan kustantaa teidän elämisen?sillon sun PITÄÄkin tehdä kaikki kotona jos sulla on noin reilu mies.vaan kaikilla ei ole,otappa se huomioon.

[QUOTE="vieras";22165611]Eli nainen on siis kotiäiti, joka jättää kotityöt isälle. Kiva varmasti isälle, kun saa tehdä vielä toisen työpäivän oman työpäivänsä jälkeen. En ole ikinä ymmärtänyt kotiäitejä, joilta ei liikene edes paria tuntia päivässä kotitöihin. Istuvatko nämä äidit lapsiensa vieressä koko päivän vai miten se kokopäiväinen paapominen ja hoivaaminen suoritetaan?! Ei voi oikeesti viedä koko päivää aikaa se lapsien hoitaminen. Ettei vaan tämäkin mamma istuisi joskus palstailemassa yms. ja väittää sitten isälle, ettei millään ehdi tekemään mitään... Ja samaa mieltä, tuskin kestää kauan tuokaan parisuhde. Mies parka! T. Kotiäiti[/QUOTE]

Niin no, toisille ihmisille sellaset asiat kuin tasa-arvo ja kummankin henkinen jaksaminen on tärkeämpiä kuin toisille. Toisinaan toinen saattaa tuupertua sen työtaakan alle ja tarvitsee toisen apua. Miksi ihmeessä sen miehen pitää saada löhötä sohvalla kun toiselle parille käsiä olisi käyttöä? Onhan se nainenkin tehnyt kotona töitä koko päivän ja varmaan olisi kiitollinen siitä, että mies huolehtii yhdessä perheen hyvinvoinnista.

Välillä tarvitaan joustoa kumpaankin suuntaan ja perhe on kummankin vanhemman vastuulla.

:hug: Älä nyt kilahda naapurin tekemisistä. Ihmisillä vain on erilaisia tapoja. Toisilla toimii luonnostaan toi vuoroperiaate. Tosin täällä monet nimenomaan naiset tuntuvat "luonnostaan" tekevän paljon enemmän kuin miehet.

Meillä lasten iltatoimet hoidetaan vuoroiltaperiaattella. On todettu se toimivimmaksi ratkaisuksi. Muutoin käy helposti niin, että illat venyy liian pitkiksi lapsilla tai toinen hoitaa monta iltaa putkeen. Ei sitä aina edes meinaa muistaa kumpi edellisiltana hoiti iltatoimet. Siksi vuorottelu on hyvä systeemi meille. :)

Vuoroista voi toki joskus joustaa, mutta sovitusti. Se, että mies kotona ei tee muuta tähdellisempää kuin kaljoittelee kaverin kanssa, ei ole mielestäni hyvä syy laistaa vuorosta. Ihan normaalisti voi se mieskin sanoa "Anteeksi, mutta käytän lapsen/lapset iltapesulla ja tuun sitten jatkamaan."

Mahdollista on myös se, että rouva kilahti siitä, etteivät vieraat älynneet lähteä kotiin, vaikka oli lasten nukkumaanmenoaika!

[QUOTE="vieras";22165589]Oletko töissä kuten miehesi?[/QUOTE]

Olen töissä ja opiskelen. Usein lähden 7 aamulla kotoa ja tulen 10 illalla. Ensin työpäivä, sen jälkeen 5 tuntia koulua. Mies on myös töissä, kuten näköjään tiesitkin jo. :D

[QUOTE="vieras";22165663]Onhan se nainenkin tehnyt kotona töitä koko päivän ja varmaan olisi kiitollinen siitä, että mies huolehtii yhdessä perheen hyvinvoinnista.

Välillä tarvitaan joustoa kumpaankin suuntaan ja perhe on kummankin vanhemman vastuulla.[/QUOTE]

Nainenhan ei tehnyt juurikaan töitä kotona, hoiti vain lapset. Kotityöt jäivät isälle!

[QUOTE="pirpana";22165646]mä voisin ihan hyvin pitää koko kämpän putipuhtaana jos mies maksais sitten kaikkien elämisen sen jälkeen kun mun kodinhoidontuki on käytetty.mutta ei!!!vaan laskut maksetaan puoliksi.sun mies varmaan kustantaa teidän elämisen?sillon sun PITÄÄkin tehdä kaikki kotona jos sulla on noin reilu mies.vaan kaikilla ei ole,otappa se huomioon.[/QUOTE]

Ei muuten pidä. Ei vaikket tikkua laittaisi ristiin. Puolisolla on elatusvelvollisuus. Reiluus ei vaikuta siihen mitenkään.

Tosin reilua minun mielestäni on se, että kotona oleva hoitaa kodin ja lapset sillä välin, kun puoliso on töissä. Iltaisin on kiva, että kotiäiti tai -isä saa hänkin huilata edes hetken niistä omista töistään -kotitöistä. Mun mielestä siis reilua on, että illalla molemmat hoitaa yhdessä hommat.

[QUOTE="vieras";22165696]Nainenhan ei tehnyt juurikaan töitä kotona, hoiti vain lapset. Kotityöt jäivät isälle![/QUOTE]

Kun nyt kävin asiaa oikein miettimään... Koti on yhteinen ja yhteisiä ovat lapset. Yhdessä niitä kuuluu myös hoitaa. Lapsia kuuluu hoitaa yhdessä joka tapauksessa. Sieltä kotoahan se isän ja miehen malli opitaan! Jos tasa-arvoisuutta halutaan, kannattaa aloittaa omasta kodista.

[QUOTE="vieras";22165667]
Mahdollista on myös se, että rouva kilahti siitä, etteivät vieraat älynneet lähteä kotiin, vaikka oli lasten nukkumaanmenoaika![/QUOTE]

Tämä minullakin tuli mieleen.

[QUOTE="hmm";22165767]Kun nyt kävin asiaa oikein miettimään... Koti on yhteinen ja yhteisiä ovat lapset. Yhdessä niitä kuuluu myös hoitaa. Lapsia kuuluu hoitaa yhdessä joka tapauksessa. Sieltä kotoahan se isän ja miehen malli opitaan! Jos tasa-arvoisuutta halutaan, kannattaa aloittaa omasta kodista.[/QUOTE]

Eikö silloin olisi parasta kaikille, että kotona oleva hoitaisi kotityöt puolisonsa työpäivän aikana, jolloin molemmilla olisi illalla aikaa lapsille. Tässä tapauksessa isä ei kyllä voi viettää maksimaalista aikaa lapsiensa kanssa, koska hoitelee niitä päivän aikana rästiin jääneitä kotitöitä illalla töiden jälkeen.

meillä äijä rojahtaa kalsarit jalassa sohvalle kaukosäädin kädessä kun tulee kotiin ja liikkuu siitä korkeintaan vessaan ja jääkaapille.on vain ajan kysymys koska erotaan.jaksa katella tollasta vätystä.

[QUOTE="hmm";22165734]Ei muuten pidä. Ei vaikket tikkua laittaisi ristiin. Puolisolla on elatusvelvollisuus. Reiluus ei vaikuta siihen mitenkään.

Tosin reilua minun mielestäni on se, että kotona oleva hoitaa kodin ja lapset sillä välin, kun puoliso on töissä. Iltaisin on kiva, että kotiäiti tai -isä saa hänkin huilata edes hetken niistä omista töistään -kotitöistä. Mun mielestä siis reilua on, että illalla molemmat hoitaa yhdessä hommat.[/QUOTE]
Puolison elatusvelvollisuus tarkoittaa kylläkin sitä, että jos toinen puolisoista on syystä tai toisesta kykenemätön osallistumaan tulonhankintaan, esimerkiksi sairauden vuoksi, on puolisolla velvollisuus elättää toista, ei siksi, että toista ei huvita käydä töissä vaikka niitä tarjolla olisikin, vaan makoilee kotona mitään tekemättä ja hoitaa yli 3-vuotiaita lapsia.

Nainen olen ;) Ja toiseks , oli siis sovittu, että saunotaan sen jälkeen, kun heidän vauva käy nukkumaan, eli tiedossa oli meidän viipyminen. Itselläkin lapsia eli ihan ajoissa kyllä sit lopulta poistuttiin, mut vauvan nukkumaanmenoaika oli jo heti klo 19 jälkeen.
No mä vaan ihmettelin, kun mulle toi oli niin outoa käytöstä...me ollaan molemmat töissä ali lastenhoito yms.kotityöt automaattisesti jakautuu helpommin,kun kotiäitinä ollessani (4v olin kotona), mut ei meillä silloinkaan mitään vuoroja tai listoja ollut! Luultavasti onnekas nainen oon, kun mies osallistuu perheen elämään ilman pakottamistakin!

[QUOTE="vieras";22167464]Nainen olen ;) Ja toiseks , oli siis sovittu, että saunotaan sen jälkeen, kun heidän vauva käy nukkumaan, eli tiedossa oli meidän viipyminen. Itselläkin lapsia eli ihan ajoissa kyllä sit lopulta poistuttiin, mut vauvan nukkumaanmenoaika oli jo heti klo 19 jälkeen.
No mä vaan ihmettelin, kun mulle toi oli niin outoa käytöstä...me ollaan molemmat töissä ali lastenhoito yms.kotityöt automaattisesti jakautuu helpommin,kun kotiäitinä ollessani (4v olin kotona), mut ei meillä silloinkaan mitään vuoroja tai listoja ollut! Luultavasti onnekas nainen oon, kun mies osallistuu perheen elämään ilman pakottamistakin![/QUOTE]

Ap siis jatkaa!

[QUOTE="vieras";22167464] Luultavasti onnekas nainen oon, kun mies osallistuu perheen elämään ilman pakottamistakin![/QUOTE]

No joo, kaikilla se ei näin mene, joten tavallaan ymmärrän ton reaktion..Saan minäkin kilareita jos saan sovittua et mies kylvettää pojan ja hoitaa sänkyyn eikä sitä alakkaan tekemään..Vallankin kun mä pidän kynsin ja hampain kiinni meidän päivärytmistä, eli varmaan olisin reagoinu aika kipakasti kanssa, tosin olisin lähtenyt sit tekemään niitä hommia ite ja kiukutellu loppuillan..

Yhteistyössä