Mikähän siinä on?? Nimistä ja niiden kuulemisesta...

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Usein on omalla kohdallani sattunut sellaisia henkilöitä puhelimen toisessa päässä tai tiskin toisella puolen, joille saan monen monta kertaa oman nimeni ja kuitenkin se papereissa lukee väärin. Nyt käytin poikaa lääkärissä alkuviikosta ja etukäteen kun sinne soitin, eikä aiemmin oltu siellä käyty, niin pyysivät nimet ja hlötunnuksen. Toisen nimen kohdalla hoitaja kysyi pariin kertaan nimen ja milloin siinä oli mikäkin kirjain väärin...kun lopulta tavasin viimeisen kysymyksen jälkeen nimen, niin hoitaja totesi hieman tylysti, että kyllä hän sen nyt sai. Ja kas kummaa...lukihan se väärin kuitenkin papereissa. Eikä se nyt niin vaikea nimi ole... Kuten ei omanikaan.. omastani usein vain kysytään, että mikäs se miun oikea nimi on, kun eikös tuo ole vain lempinimi...

Täällä samaa ongelmaa johtuen kai siitä, että molempien etunimien viimeinen kirjain on jokin toinen kuin yleensä eli tyyliin Anna Maria olisikin Anni Marie. Ja vielä kun on pikkuisen hankala vierasperäinen sukunimi niin kyllä tavaamista piisaa!

Meillä tuntuvat tunkevan aika helposti tuohon tytön toiseen nimeen i-kirjainta, vaikka kuinka selkeästi sen nimen artikuloisi. Ja vaikka sen kirjoittaisikin, ilmeisesti olettavat että se on pelkkä kirjoitusvirhe :D Ja välillä tytön etunimestä kysytään, että mikä hänen oikea nimensä on, koska mieltävät lempinimeksi.

Mun entisen sukunimen kanssa oli aika paljon ongelmia, se on ihan yksinkertainen nimi, mutta harvinainen. Ja kun se ei tarkoittanut yhtään mitään, niin ihmiset lisäilivät siihen milloin mitäkin. Paras oli ehkä se, kun työkkäri oli tämän nen-loppuinen nimen päättänyt tavuun nè (siis heittomerkin kanssa tosiaan..) :xmas:

Kaikista ärsyttävintä on, et esim. yksi miun luokkalainen nainen koko ajan kutsuu miuta eri nimellä..On vain vaihtanut nimeni viimeisen kirjaimen muuksi...ja joka ikinen kerta kun hän nimeni mainitsee, korjaan, että ....A ei ....U...mutta ei auta ei...olen jo pari kertaa kysynyt, et miksi ihmeessä hän kutsuu miuta tuolla nimellä, mutta ei saa vastausta...Ja ihan tasan tarkkaa jo tietää nimeni...

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Kaikista ärsyttävintä on, et esim. yksi miun luokkalainen nainen koko ajan kutsuu miuta eri nimellä..On vain vaihtanut nimeni viimeisen kirjaimen muuksi...ja joka ikinen kerta kun hän nimeni mainitsee, korjaan, että ....A ei ....U...mutta ei auta ei...olen jo pari kertaa kysynyt, et miksi ihmeessä hän kutsuu miuta tuolla nimellä, mutta ei saa vastausta...Ja ihan tasan tarkkaa jo tietää nimeni...

Meidän tytölle käy muuten samalla tavalla, moni vaihtaa sen viimeisen A:n U:ksi
:saint:

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Meidän tytölle käy muuten samalla tavalla, moni vaihtaa sen viimeisen A:n U:ksi
:saint:

Mahtaakohan olla sama nimi ku miulla? :D Ja niitä muita versioita on kanssa sitten aikas monta..

Mä olen miettinyt että voi helpotus, JOS joskus miehen kanssa mennään naimisiin. Pääsen eroon omasta ruotsinkielisestä sukunimestä. Se kirjotetaan AINA väärin.

Greeata, täytyy myöntää että kun sun etunimen luin ekaa kertaa (yhteisössä ) niin luulin että se on lempinimi. Mutta ehdottomasti kaunis nimi sulla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä kans tytön toinen nimi on alexsandra ja kaikissa papereisa lukee AINA aleksandra :/

Ei sinänsä ollenkaan ihmetytä, nimen "normaalit" kirjoitustavat kun on Aleksandra ja Alexandra, niin tuollainen "välimuoto" saattaa näyttää muiden silmissä oudolta tai jopa kirjoitusvirheelta. Mutta nätti nimi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Mitcha:
Mä olen miettinyt että voi helpotus, JOS joskus miehen kanssa mennään naimisiin. Pääsen eroon omasta ruotsinkielisestä sukunimestä. Se kirjotetaan AINA väärin.

Greeata, täytyy myöntää että kun sun etunimen luin ekaa kertaa (yhteisössä ) niin luulin että se on lempinimi. Mutta ehdottomasti kaunis nimi sulla. :)

Kiitti Mitcha =) Niin sitä tosi moni kyllä luulee lempinimeksi ja on aiemmassa työpaikassani nimeni saanut jopa kunnon kinastelun aikaiseksi kahden naisen välillä, kun molemmilla oli oma näkemyksensä siitä, että mikä miun nimi on...ja molemmat olivat aivan väärässä :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Mitcha:

Sama juttu, kunhan pääsen naimisiin joskus tuon ukon kans niin saan peri suomalaisen s.nimen hankalasti ymmärrettävän/kirjoitettavan ruotsalaisen nimen tilalle.

Tuo on yksi syy, miksi annettiin lapsille perinteiset suomalaiset nimet. :whistle: Esim. jos Aleksi olis Alexi, joutuis aina huomauttaan että se on sitten X:llä, ei ks:llä... Niin, aa, äl, ee, äks, ii... :whistle:

Meillä kans tytön toinen nimi on alexsandra ja kaikissa papereisa lukee AINA aleksandra :/

Onhan se harmillista, mutta ymmärrettävää. x-kirjain kuitenkin äännetään meillä 'ks', joten nimen oikeinkirjoitusta ei voi kuuntelemalla päätellä. Nimessä Alexsandra on siis tavallaan luplasti ässiä vaikka se lausutaan (todennäköisesti siis) samalla tavalla kuin Alexandra tai Aleksandra.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Tuo on yksi syy, miksi annettiin lapsille perinteiset suomalaiset nimet. :whistle: Esim. jos Aleksi olis Alexi, joutuis aina huomauttaan että se on sitten X:llä, ei ks:llä... Niin, aa, äl, ee, äks, ii... :whistle:

On tuo meidän tytön toinen nimi ihan tavallinen sana/nimi, mutta koska siitä on huomattavasti yleisempi sellainen nimi, joka on muuten sama mutta yksi i-kirjain lisää, niin ihmiset lisäävät sen i:n sinne joka tapauksessa.

Ja mun entinen sukunimi tosiaan oli erittäin yksinkertainen, ei todellakaan monimutkainen nimi. Ja silti sinne lisättiin milloin g ja milloin h, vaikka nimi tosiaan lausuttiin ihan niin kuin kirjoitettiin :whistle:

Mutta mulla on itselläni ärsyttävä viiva-nimi, pakko yleensä sitten sanoa, että Blaa-viiva-Blaablaa :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:

Ei sinänsä ollenkaan ihmetytä, nimen "normaalit" kirjoitustavat kun on Aleksandra ja Alexandra, niin tuollainen "välimuoto" saattaa näyttää muiden silmissä oudolta tai jopa kirjoitusvirheelta. Mutta nätti nimi :)

siis ihan oikeasti on hyväksytty tuollainen nimi? nythän siinä on ääntämisen kannalta kaksi s-kirjainta eli se pitää ääntääkin [alekssandra].. luulisi olevan jo hankalaa..?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
siis ihan oikeasti on hyväksytty tuollainen nimi? nythän siinä on ääntämisen kannalta kaksi s-kirjainta eli se pitää ääntääkin [alekssandra].. luulisi olevan jo hankalaa..?

Nimipalvelun mukaan noita on lähemmäs kolmesataa.

Miunkin nimeäni on yli 200, pojan nimeä ei ole kuin 2, mutta toista nimeä onkin sitten 62...mutta ei sekään ole erikoinen nimi, vaan perus englantilainen nimi..joka vaan sattui sopimaan pojumme etunimeen niin loistavasti, että se annettiin...

No enpä mä paljoa tytön toisella nimellä tyttöä puhuttele, joten ole aivan huoleti!

Miunkin nimeäni on yli 200, pojan nimeä ei ole kuin 2, mutta toista nimeä onkin sitten 62...mutta ei sekään ole erikoinen nimi, vaan perus englantilainen nimi..joka vaan sattui sopimaan pojumme etunimeen niin loistavasti, että se annettiin...

oukei. suokaa anteeksi sivistymättömyyteni :saint:

No enpä mä paljoa tytön toisella nimellä tyttöä puhuttele, joten ole aivan huoleti!

Ja toisekseen äännän sen ihan aleKsandra en mitään alxsskkksaiof..HUOH!

sama ongelma oman nimen kanssa ollut ikäni. postia tulee ties millä nimellä välillä. ja kun siskon nimi on samantyyppinen, on meitä kutsuttu toistemme nimillä jopa sellaisten toimesta jotka eivät toista sisaruksista tunne :o

täällä ihan sama ongelma. kaikkien nimet menee väärin. :/ joko ne ei kuule tai ne ei tajuu. ja mullekin tulee postii monella eri nimillä. heh..postiukkeli varmaan luulee että elään villiä kaksoiselämää. :D

Yhteistyössä