Mikähän patti mul on tullut rintaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Sain kk sitten vauvan ja huomasin muuatma pv synnytyksen jälkeen, että toisessa rinnassa on noin 1cm kokoinen patti. (Vähän pitkulainen). Jos en ole ihan väärässä, niin se oli välissä poissa, mut ilmetyi taas mun mielestä samaan kohtaan uudelleen.. Nyt on siinä ollut jo melko kauan. Meinaa pelottaa.. :/

Näkyykö se vai tuntuuko vaan painellessa? Missä kohtaa rintaa se on? Muljuaako se painellessa vai onko kiinteästi täysin samassa kohtaa? (Jos muljuaa, on todennäköisemmin vaaraton.)

Voi ihan hyvin olla vaan muhkuraista rasvakudostakin, mutta eipä siitä haittaa ole, jos käy näyttämässä lääkärille. Saa ainakin itselle mielenrauhan, vaikkei mitään olisi.

Olisiko se jokin maidontuotantoon liittyvä juttu? Pahanlaatuiset patit ei muuta kokoa eikä häviä välillä. Mulla on ollu 3 viikkoo kainalossa patti joka muuttaa koko ja on välillä kipeä, välillä ei. Lääkärin mukaan se on jokin rauhanen luultavasti joka on turvoksissa.

[QUOTE="vieras";22272409]Näkyykö se vai tuntuuko vaan painellessa? Missä kohtaa rintaa se on? Muljuaako se painellessa vai onko kiinteästi täysin samassa kohtaa? (Jos muljuaa, on todennäköisemmin vaaraton.)

Voi ihan hyvin olla vaan muhkuraista rasvakudostakin, mutta eipä siitä haittaa ole, jos käy näyttämässä lääkärille. Saa ainakin itselle mielenrauhan, vaikkei mitään olisi.[/QUOTE]

Ei näy, tuntuu vain painellessa.. En ole ihan varma. mutta tuntuis ehkä muljuavan..Patti on oikeassa rinnassa ylhäällä, melko lähellä kainaloa.

No aika varmasti on maidontuloon liittyvä. Mitäs jos koitat seuraavan kerran imettää vauvaa sieltä kainalopuolelelta, jotta imu kohdistuu juuri sinne suuntaan ja samalla hierot sitä pattia kohti nänniä.

[QUOTE="vieras";22272650]No aika varmasti on maidontuloon liittyvä. Mitäs jos koitat seuraavan kerran imettää vauvaa sieltä kainalopuolelelta, jotta imu kohdistuu juuri sinne suuntaan ja samalla hierot sitä pattia kohti nänniä.[/QUOTE]

Kiitos neuvosta! :) Mä ainakin muistelen, että sitä ei ollut ennen synytystä ollenkaan..

[QUOTE="vieras";22272422]Syöpä varmastikin.

Tai alien.

Koteloitunut kaksoisveli?

Huomiota ja sääliä mulle -syylä?

Kesällä ihon alle kaivautunut hämähäkki?[/QUOTE]

:D

[QUOTE="mä";22272666]Kiitos neuvosta! :) Mä ainakin muistelen, että sitä ei ollut ennen synytystä ollenkaan..[/QUOTE]

Mulla tuli tuota kolmosta imettäessä aina patti tuohon nännin viereen. Se siis yleensä jopa ihan näkyi. Lähti pois aina kun hieroi sitä vaikkapa kuumassa suihkussa tai imettäessä. Sitten samoihin kohtiin tuli välillä patti, kun vauva alkoi imeä. Oli siis siinä vain sen ajan, kun vauva imi. Se on jokin "maitopoukama" mihin kertyy siis vauvan imiessä enemmän sitä maitoa ja kun vauva lopettaa imemisen niin "patti" poistuu. Imetysaikana noita patteja ilmaantuu enemmän ja vähemmän niihin rintoihin ja maito voi pakkaantua pahastikin. Toi auttaa, että imettää vauvaa eri suunnista eli asettaa sen vauvan tosiaan sinne kainaloonkin imemään eikä vain niissä perinteisissä asennoissa rinnalta toiselle.

Mulla tuli tuota kolmosta imettäessä aina patti tuohon nännin viereen. Se siis yleensä jopa ihan näkyi. Lähti pois aina kun hieroi sitä vaikkapa kuumassa suihkussa tai imettäessä. Sitten samoihin kohtiin tuli välillä patti, kun vauva alkoi imeä. Oli siis siinä vain sen ajan, kun vauva imi. Se on jokin "maitopoukama" mihin kertyy siis vauvan imiessä enemmän sitä maitoa ja kun vauva lopettaa imemisen niin "patti" poistuu. Imetysaikana noita patteja ilmaantuu enemmän ja vähemmän niihin rintoihin ja maito voi pakkaantua pahastikin. Toi auttaa, että imettää vauvaa eri suunnista eli asettaa sen vauvan tosiaan sinne kainaloonkin imemään eikä vain niissä perinteisissä asennoissa rinnalta toiselle.

Niin helpottavaa kuulla! Kiitos viel sulle ja kaikille vastaajille! (Paitsi tuolle yhdelle pelottelijalle) ;)

mulle ilmestyi 1kk sen jälkeen kun lopetin kolmannen imetyksen niin samankaltainen patti toiseen rintaan. kävin lääkärissä ja sain lähetteen ultraan jossa todettiin ettei ole vaarallinen. kannattaa tutkituttaa jos vaivaa mieltä, mä odottelin pari kk ennen kuin soitin ajan. ei hävinnyt mihinkään ja varmaan on vieläkin melkein vuosi jo kulunut. rinnat vaan muuttuu kun imettää.

mulle ilmestyi 1kk sen jälkeen kun lopetin kolmannen imetyksen niin samankaltainen patti toiseen rintaan. kävin lääkärissä ja sain lähetteen ultraan jossa todettiin ettei ole vaarallinen. kannattaa tutkituttaa jos vaivaa mieltä, mä odottelin pari kk ennen kuin soitin ajan. ei hävinnyt mihinkään ja varmaan on vieläkin melkein vuosi jo kulunut. rinnat vaan muuttuu kun imettää.

Ennen ku ei ollut mitn "ylimääräistä" rinnoissa, niin heti sitä ajattelee pahinta. Pitää vaan hyväksyä, jos tuokin patti aikoo jäädä pysyäkseen.. :)

Valtaosa etenkin nuorten naisten pateista on jotain muuta kuin sitä pelätyintä, vallankin jos imettää. SILTI, ei pidä eikä saa tuudittautua väärään turvallisuudentunteeseen siitä, että rintasyöpä ei voisi iskeä myös nuoreen, terveenoloiseen ja riskiryhmään kuulumattomaan naiseen. Kyllä se valitettavasti voi.

Panikoida ei siis tokikaan pidä eikä tarvitse, mutta mikäli patti ei viikossa, parissa häviä niin sitä täytyy mennä näyttämään lääkärille. Ja vaatia ainakin ultraa, mahdollisesti myös mammografiaa! Raskauden ja imetyksen aiheuttamat hormonimuutokset kun saattavat ruokkia myös hormoniriippuvaista rintasyöpää. Näitä tapauksia on kumminkin aivan säännöllisesti. Tavallista tai edes todennäköistä se ei ole, mutta mahdollista kumminkin. Liian usein kuulee tarinoita, joissa lääkäritkään eivät aluksi ota nuorta, imettävää naista huolen kanssa tosissaan.

Vielä toistan, kun en ollenkaan paniikkia tahdo lietsoa: Suureen huoleen tai pelkoon ei ole syytä, mutta omasta terveydestä on kukin vastuussa itse. Turha käynti lääkärillä tällaisen asian kanssa on paljon parempi kuin pään painaminen pensaaseen. Myös vaarmuus ja mielenrauha on tärkeää.

Muistuttaisin myös, että myös syöpäpatti voi olla kipeäkin, vaikkakaan ei ole sitä tavallisesti.

Kaiken päätteeksi: uskon ja ennen kaikkea toivon, että pattisi on aivan vaaraton ja häviää omia aikojaan!

Hyvää syksyä ja vauva-arkea!

Valtaosa etenkin nuorten naisten pateista on jotain muuta kuin sitä pelätyintä, vallankin jos imettää. SILTI, ei pidä eikä saa tuudittautua väärään turvallisuudentunteeseen siitä, että rintasyöpä ei voisi iskeä myös nuoreen, terveenoloiseen ja riskiryhmään kuulumattomaan naiseen. Kyllä se valitettavasti voi.

Panikoida ei siis tokikaan pidä eikä tarvitse, mutta mikäli patti ei viikossa, parissa häviä niin sitä täytyy mennä näyttämään lääkärille. Ja vaatia ainakin ultraa, mahdollisesti myös mammografiaa! Raskauden ja imetyksen aiheuttamat hormonimuutokset kun saattavat ruokkia myös hormoniriippuvaista rintasyöpää. Näitä tapauksia on kumminkin aivan säännöllisesti. Tavallista tai edes todennäköistä se ei ole, mutta mahdollista kumminkin. Liian usein kuulee tarinoita, joissa lääkäritkään eivät aluksi ota nuorta, imettävää naista huolen kanssa tosissaan.

Vielä toistan, kun en ollenkaan paniikkia tahdo lietsoa: Suureen huoleen tai pelkoon ei ole syytä, mutta omasta terveydestä on kukin vastuussa itse. Turha käynti lääkärillä tällaisen asian kanssa on paljon parempi kuin pään painaminen pensaaseen. Myös vaarmuus ja mielenrauha on tärkeää.

Muistuttaisin myös, että myös syöpäpatti voi olla kipeäkin, vaikkakaan ei ole sitä tavallisesti.

Kaiken päätteeksi: uskon ja ennen kaikkea toivon, että pattisi on aivan vaaraton ja häviää omia aikojaan!

Hyvää syksyä ja vauva-arkea!

kiitos taas asiallisesta vastauksesta! täytyy käyä ultrassa pian, jos ei toisaan lähe..

Yhteistyössä