Mikähän mun hampaassa on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "MHM"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"MHM"

Vieras
Etuhampaassa-
Ihan mieletön kipu, ilkeä syke tunne koko ajan ja vähänki jos huulta liikutaa ni vihlasee- ei pienintä ajatustakaan että mitään voisi sillä purra- En ole mielestäni loukkonut sitä mihinkään, eikä oo ottanu osumaakaan. >reikää ei päällisin puolin näy olevan- mikä kumma siihen on tullut? h. lääkäriin en huomenna pääse, ylihuomenna vasta. Ja sinnekki ku soittaa ni sanovat että tuut vaan paikanpäälle näyttää-

ois kiva saada jotain vinkkiä mikä siihen mahdollisesti olis tullut.. tuskaisen kipeä-
Burana 600 auttoi päivällä ja nyt otin illalla ibumaxin eikä mitää apua. Syömistä ei tosin tuo 600 edistäny vaan vähensi vaan ton sykkeen tunteen..
ihan hullu tunne kun ei oikein mitenkää pysty olemaan...

Juuri on voinut vaurioitua ja siten tulehtua. Itelläni tuntui hampaassa syke esim. urheilusuorituksen jälkeen. Juuri oli tulehtunut vaikka hammas oli ehjä. Olin luultavasti unissani purrut hampaat niin lujasti yhteen et juuri oli vaurioitunut.

kyllä tossa tilanteessa on ihan pakko mennä hammaslääkäriin ja mahdollisimman pian. Tulehtunut juuri voi kerätä ison märkäpaiseen niin että koko poski turpoaa ja on vaan sitä kivuliaampi mitä pidemmälle tulehdus ehtii mennä (ja se mätä syö sitten leukaluuta pois). Kipinkapin hammaslääkäriin heti aamulla!

[QUOTE="MHM";25413676]Eli onko siis lääkärin paikka jokatapauksessa vai voiko hammas parantua itsestään? pelkään todella paljon hammaslääkärille menoa....[/QUOTE]

Hampaaseen tehdään juurihoito. En sitten tiedä tuleeko muissa hammasongelmissa hampaaseen sykkivää tunnetta? Oma hampaani oli lisäksi hieman koputusarka ja ajoittain oli hammassärkyä.

Itsekkin pelkään hammaslääkäriä tukehtumiskammon takia. Mut ihan ok se meni, vaik hoito vaati kolme käyntiä. Yksikään kerta ei ollut kivulias.

Voi himputti- niinno- itse pelkään lähinnä vain kivun vuoksi ja alan aina, joka kerta panikoida hammas lääkärissä- olen joutunut todella usein käymään koska on taipumusta reikiintymisille.
Kuinka ne juuri hoitaa etuhampaan ja pyystyykö ne samantien palauttamaan sen luonnolisen näköiseksi vai joudunko olemaan puolikkaalla/olemattomalla hampaalla seuraavaan kertaan joka on ties sitten milloin.... himputti, sattuu niin hirveesti ja ajatuski nyt toisaalta että joudun odottamaan ylihuomiseen lisää tuskaa, odotus että tietoisuus inhottaa, mikään ei oo hyvä- etenkää tämä tämän hetkinen kipu

[QUOTE="MHM";25413719]Voi himputti- niinno- itse pelkään lähinnä vain kivun vuoksi ja alan aina, joka kerta panikoida hammas lääkärissä- olen joutunut todella usein käymään koska on taipumusta reikiintymisille.
Kuinka ne juuri hoitaa etuhampaan ja pyystyykö ne samantien palauttamaan sen luonnolisen näköiseksi vai joudunko olemaan puolikkaalla/olemattomalla hampaalla seuraavaan kertaan joka on ties sitten milloin.... himputti, sattuu niin hirveesti ja ajatuski nyt toisaalta että joudun odottamaan ylihuomiseen lisää tuskaa, odotus että tietoisuus inhottaa, mikään ei oo hyvä- etenkää tämä tämän hetkinen kipu[/QUOTE]

En osaa sanoa miten etuhammasta hoidetaan. Itselläni hoidettiin poskihammas joka tosiaan oli puolikas aika pitkän aikaa. Etuhammas ei kyl joudu samanlaiseen työskentelyyn kuin poskihammas, joten sitä ei uskoakseni tarvitse lyhentää et se paranis ja sais lepoa.

Etuhampaas on vain yksi juuri joten hoito on nopeampaa ja se voidaan saada kuntoon kahdella käynnillä. Lohduttaako ajatus siitä et hammaslääkärikäynnin jälkeen ei ole enää hammaskipua koska hermo on poissa? Itelläni poskihampaan rassaus kesti ensimmäisellä kertaa 30min jonka aikana hoidettiin neljä juurta. En tuntenut mitään vaikka tulehdus oli kova. Hampaaseen ruiskutettiin koko ajan neilikkauutetta? sen lisäksi, että olin saanut perinteiset puudutteet.

Ja eihän sitä vielä tiedä, vaikka ongelma olisikin joku paljon pienempi vaiva.

tuossa googletin etuhampaan juurihoitoa ja törmäsin aika vastaavaan tapaukseen kuin itselläni- eli vuosia sitten minulla oli etuhampaiden välissä reikä, syöpynyt reikä joka paikattiin ja päälle laitettiin pinnoite- tässä kopioimassani jutussa on aiak vastaava, ellei jopa ihan samanlainen, luultavemmin tulee aika kun täytyy kummatkin etuhampaan pinnoitteet ottaa irti ja katsoa alle, reunoissa itseasiassa näkyy pientä hammaskiveä ja tummentumaa, liekkö pinnotteiden alla on reijjät?!-

"04.09.06, 10:21 #8 (linkki)
juurihoidettu 5v sitten
(Vierailija)

Re: Etuhampaan juurihoito
Minulla juurihoidettiin molemmat yläetuhampaat 5v sitten, kun ensin oli hampaiden välissä paikka (paikat) ne tehtiin lähes 15v sitten ollessani 18v. Ne olivat aika pienet ja kokonaan näkymättömissä. Vuosia paikkauksen jälkeen hampaita alkoi vihloa makea. Myöhemmin kylmä ja aika ajoin jopa kuuma. Menin hammaslääkäriin ja todettiin, että paikkoje alle oli tullut uudet reiät. Röntgen kuva osoitti, että ainakin toiseen hampaaseen on tehtävä juurihoito. Kun itse paikkoja alettiin poraamaan pois oli toinen paikka enää niin vähän kiinni, että se lähti jo piikillä kaivaessa pois ja sen alla oli oletettua suurempi reikä. Lopulta molempiin etuhampaisiin jouduttiin tekemään juurihoito ja paikoista tuli aika suuret. Molemmissa hampaissa paikat tulivat myös näkyviin etupuoleltakin. Nyt on hampaat jonkin verran alkaneet tummentua ja paikat kellastua. Mutta jos ei juurihoitoa olisi tehty olisi etuhampaani jouduttu jo poistamaan kokonaan. Eli kyllä juurihoito on ihan hyvä juttu. "

Se, että sulla on taipumusta reikiintymiseen, johtuuko siitä, että sun sylki on liian limaista, eikä siksi hoida sille kuuluvaa tehtävää, eli huuhdo hampaita?

Siihen auttaa se, että purskutat jokaisen ruokailun jälkeen ihan vaan hanavettä.
Eikä haittaa vaikka sitä tekis useamminkin ;)

Juu, siel alla voi kyl olla reikä. Muovipaikoilla on tapana falskata tai sitten ekalla korjauskerralla ei olla saatu kaikkia bakteeria poistettua ja se on jäänyt paikan alle jylläämään. Täytyy toivoa et ei ole ehtinyt juureen asti vaan pääset pelkällä paikkauksella.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25413792:
Se, että sulla on taipumusta reikiintymiseen, johtuuko siitä, että sun sylki on liian limaista, eikä siksi hoida sille kuuluvaa tehtävää, eli huuhdo hampaita?

Siihen auttaa se, että purskutat jokaisen ruokailun jälkeen ihan vaan hanavettä.
Eikä haittaa vaikka sitä tekis useamminkin ;)

voi olla, en tiedä. Olen lukuisat kerrat ottanu asiakseni h.lääkäreiden kanssa tuon kun mulla koko ajan menee hampaat rikki. Tällä hetkellä ainoat hampaat joita ei IKINÄ ole tarvinnut paikata on alaetuhampaat kaikki muut on jollaintapaa käsiteltyjä-
Aika limaista on kyllä, mut en kyll osaa sanoa onko se tarpeeks limaista ollakseen niin limaista kuin mitä tarkoitit. Varmaan niit hampait vois huuhdella jokatapauksessa..... hmm..

täytyy kyll sanoo että tossa on lievä puutunut tunne joka ulottuu nenän alle, tuntuu hieman toisessa sieraimessa.. nyt yritän epätoivoisesti keksiä keinoa päästä huomenna jo. alkaa jotenki ajan kanssa ja nyt varsinki ku ajattelen asiaa tässä ni käydä sietämämmättömäksi tää..

[QUOTE="MHM";25413810]täytyy kyll sanoo että tossa on lievä puutunut tunne joka ulottuu nenän alle, tuntuu hieman toisessa sieraimessa.. nyt yritän epätoivoisesti keksiä keinoa päästä huomenna jo. alkaa jotenki ajan kanssa ja nyt varsinki ku ajattelen asiaa tässä ni käydä sietämämmättömäksi tää..[/QUOTE]

Eikö pääse päivystykseen?

Mulla nimittäin on tuo sama ongelma, eikä siihen auta vaikka kuinka niitä hampaita harjalla hinkuttaisi.

Tuo purskuttelu kyllä auttoi ihan selkeästi, kannattaa kokeilla.
Eikä munkaan sylki mitään "räkkää" ole, mutta ei kuitenkaan hoida tehtäväänsä juuri tuosta syystä.

Eikö pääse päivystykseen?

Pääsee pääsee- ongelma on se että asun maalla, matkaa on jonkunlainen päivystyksee ja meillä on minä ja mieheni ja meidän kaksi alle 3v lasta ja auto joka on rekisteröity pakuksi ja jonka mies menee huomenna kaupunkii laittamaan normi rekisteriin penkkeineen (osti auton tänään). Julkisia ei tässä kulje, pyörää ei oo ja ei ihan ilkee lähtee kävelee tonne hyytävään ku muutenki vihloo.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25413814:
Mulla nimittäin on tuo sama ongelma, eikä siihen auta vaikka kuinka niitä hampaita harjalla hinkuttaisi.

Tuo purskuttelu kyllä auttoi ihan selkeästi, kannattaa kokeilla.
Eikä munkaan sylki mitään "räkkää" ole, mutta ei kuitenkaan hoida tehtäväänsä juuri tuosta syystä.

Kiitti vinkistä- en oo ikkää kyll moiseen törmännyt. Lakkasko reikiintyminen kokonaan tai vähenty ainakin roimasti?

[QUOTE="MHM";25413824]Pääsee pääsee- ongelma on se että asun maalla, matkaa on jonkunlainen päivystyksee ja meillä on minä ja mieheni ja meidän kaksi alle 3v lasta ja auto joka on rekisteröity pakuksi ja jonka mies menee huomenna kaupunkii laittamaan normi rekisteriin penkkeineen (osti auton tänään). Julkisia ei tässä kulje, pyörää ei oo ja ei ihan ilkee lähtee kävelee tonne hyytävään ku muutenki vihloo.[/QUOTE]

Ymmärrän, ei täältäkään mennä, kuin omalla autolla. Ota sitä särkylääkettä, jos se auttaa.

Mulla rauhottui aika totaalisesti.

Nuoremmalla iällä 20 ja risat, kun menin tarkastukseen, aina oli jotakuinkin 6 reikää.
Nykyään ei enää ole, kerran ei ollut yhtään, viimeksi oli pari, ja huoltoväli 2 vuotta.

Ihan normin puoli minuuttia kun purskuttelee ja kannattaa juoda muutenkin vettä.

[QUOTE="MHM";25413849]otin ibumaxin tuossa illalla mut ei mitään apua. Burana tosiaan autto sillo päiväll mut niit meill ei enää oo. Uskaltaiskohan napata kaks ibumaxia yöks,..? buranaaki saa kuitenki ottaa 2+400 tarpeen tullen...[/QUOTE]

En osaa noista lääkkeistä sanoa juuta enkä jaata. Jospa joku toinen tietäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;25413852:
Mulla rauhottui aika totaalisesti.

Nuoremmalla iällä 20 ja risat, kun menin tarkastukseen, aina oli jotakuinkin 6 reikää.
Nykyään ei enää ole, kerran ei ollut yhtään, viimeksi oli pari, ja huoltoväli 2 vuotta.

Ihan normin puoli minuuttia kun purskuttelee ja kannattaa juoda muutenkin vettä.

Niijoo.- Hoiditko kaikki reiät kerralla vai yks kerrallaan? mulla on tälläkin hetkellä suussa ties kuinka monta muuta reikää, vailla toimenpiteitä- ei vaan innosta mennä kun tietää et oon kohta taas niei samojen reikien vuoksi vaikka kui ois oikein hoidetut

Yhteistyössä