[QUOTE="mamma";27019857]Voihan kurja

Hurjalta kuulostaa nuo iltatouhut!
Meillä ei ole kuin 1 lapsi mutta minusta tuntuu että samoja oireita on ollut. Ensinnäkin nukahtamista opeteltiin jo alta ½ vuotiaana ja hyvin pikkuhiljaa se alkoi onnistua. Yöheräämiset oli kanssa yksi ongelma ja vanhempien sänkyyn kiipeäminen. Jossakin vaiheessa nukkuminen ei kiinnostanut iltaisin ja oman huoneen ovelle piti tulla kurkkaamaan ja hihittämään sen 100kertaa.
En tiedä onko minun metodeista mitään hyötyä mutta voin toki kertoa mikä on meillä toiminut tähän asti.
Poika on nyt 3v ja nukkuu yönsä hyvin jos on terve. Nyt kun opettelee yökuivaksi se valvottaa mutta senkin jälkeen nukahtaa heti uudestaan, jopa vaikka lakanat ja pyjama pitää vaihtaa ja potalla käydä.
Eli, toimintatapa on erittäin yksinkertainen: lapsi palautetaan aina takaisin sänkyy kun on sellainen kellonaika että lapsen pitää nukkua. Meillä se on klo 20-6,7.
Jossakin vaiheessa itkettiin ja huudettiin ja raahattiin lapsi sänkyyn. Jossakin vaiheessa ihan vahtasin sängyn vieressä että pysyy siellä eikä edes yksi jalka roiku laidan yli. Idea on siinä että asiasta ei neuvotella, ei juurikaan katsekontaktia eikä reagointia temppuiluun. Nukutustilanteessa, huone on pimeä eikä kommunikaatiota tapahdu. Kaikessa hiljaisuudessa tyrkkää lapsen takaisin sänkyyn. Pitää siis olla vähän ikävä, silloin se sänky tuntuu kutsuvammalta ja mukavammalta. Johdonmukaisuus on myös tärkeää. Jos asia on päässyt rönsyilemään on tietty vaikeampi saavuttaa järjestys, kestää ainakin pitempään ennenkuin saa tuloksia.
Kahden lapsen kanssa on tietysti vaikeampaa ja jos omaa huonetta ei ole että saa pimennettyä kunnolla on sekin haaste. Itse olen kyllä siinä vaiheessa kun ovelle tultiin hihittämään nostanut volymia aikalailla ja lapsi hiffasi pikkuhiljaa ettei siitä kurkkimisesta seurannut mitään muuta kuin että äiti suuttuu joten sekin loppui.
Nykyään poika menee itse iltarutiinien jälkeen sänkyyn minne hänet peitellään ja pusutellaan. Sen jälkeen hän sanoo "ei saa nousta ylös enää" ja hymähtää. Ovi laitetaan kiinni ja sinnje nukahtaa.
Toivottavasti jokin keino tehoaa teillä pian, on tosi väsyttävää vääntää samasta asiasta joka ilta

[/QUOTE]
Juu, ei toimi tuokaan keino. Jatkavat niin pitkään vaikka vaan sitä jalan heittämistä laidan yli että saavat mut hermostumaan. Ja innostavat toinen toistansa jatkamaan. Olen palauttanut sänkyyn. Silloin juurikin se sänky laitetaan sitten ihan mullimallin, tai koputellaan seinää jolloin toinen innostuu ja alkaa tekemään jotain muuta samankaltaista, sama jatkuu vaikka sanoisin asiasta ja kävisin "palauttamassa" järjestystä. Saattavat toki tehdä samoja juttuja vaikka olisin samassa huoneessa..
Vaikka välttäisin katsekontaktia, ainoa mitä sanoisin olisi "hss, nyt nukutaan" jne. Jatkavat ja jatkavat ja jatkavat... Siihen asti että mä olen jo ihan romuna koko touhuun..