Mikäs rotuinen olis hyvä perhekoira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Haukku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No eihän sitä mitenkään voi mennä yksilö edellä hankkimaan koiraa. Koirarodut eroavat toisistaan käyttötarkoituksiltaan tosi paljon. Ei ole kovinkaan todennäköistä, että esim. jostain metsästyskoirapentueesta löytyy löpö perhekoira, joka ei ollenkaan haluaisi toteuttaa metsästysviettiään. Eli rotu valitaan ensin ja sen sisällä sitten pentueesta yksilö. Tietystikin!

[QUOTE="Haukku";29238070]Tuollakin muuten lukee joissakin roduissa tuo perhekoira.. :D[/QUOTE]

Niin, kai se nykyään on pakko laittaa kun ihmiset sitä sanaa käyttää.. voi huoh. Luulen että sillä tarkoitetaan "seurakoiraa" mikä on kyllä ihan yhtä älytön. Ei mitään rotua ole jalostettu seurakoiraksi, nykyään kun useimmalla rodulla ei vain ole muuta virkaa. Esim. paljon parjatut chihuahuat ovat hälyttäviä vahtikoiria, vartioineet aikoinaan temppelialueita Meksikossa ja sitten hälyttäneet kun jotain epäilyttävää tapahtuu. Siksi siis nykypäivänä haukkuvat runsaanpuoleisesti, varsinkaan kun moni omistaja ei tätä tiedä (eikä osaa näin ollen kouluttaa oikein tai tiedä miten haukkumiseen kuuluu reagoida) vaan pitävät koiraansa räksynä ja hänhän hankki mielestään itselleen seurakoiran...

EI MIKÄÄN!!!! Koira ja lapset ei kuulu samaan perheeseen piste! Koirat on tappajia! MSitä paitti kaikki jotka taluttaa lihanpalaa narunpäässä on jotenkin pipipäisiä. :x

[QUOTE="vieras.";29238659]Osaatko sanoa miksi nuo on sinulle ihan ehei? Ennakkoluulojen?
Rotu ei pelkästään määritä koiraa, toki vaikuttaa mutta se ei koiraa pelkästään tee. Suurin vaikutus on sillä millainen koira on luonteeltaan oli se sitten rodultaan mikä hyvijään. Sekä tietysti koulutus vaikuttaa myös.
Suurin osa koirien käytösongelmista johtuu liikunnan puutteesta. Jos ei liikuntaa, koira alkaa keksiä itse mihin purkaa energiaansa.
Meillä on laumanvartija sekoitus ja rotujen mukaan ei todellakaan mistä helpoimmasta päästä, mutta helpompaa ja upeampaa yksilöä saa etsiä. Joten koirassa ei vaikuta eniten rodut, ei kaikissa. Siksi kannattaa kiinnittää huomiota muihin asioihin eikä vain tuijottaa sokeana rotua.[/QUOTE]

No toki on ennakkoluulojakin. Mutta siis mielummin valitsen rodun jossa yleensä helpommin koulittavia yksilöitä. Toki jos kovapäinen sattuu niin sitten pitää vääntää ratakiskosta mutta siis näin olen kuitenkin tämän aatellut.

[QUOTE="kiinnostunut";29577255]Hei. Olisin tiedustellut mistä hankit kyseisen koiran? Onko jossain luettavissa kasvattaja rekisteriä? Kiitoksia :)[/QUOTE]

Barbet ei sovellu pelkäksi seurakoiraksi. Joko linnustavaan perheeseen tai sellaiseen, joka harrastaa esim. agilitya aktiivisesti.

Tässä mun ehdotukset:

1) Labbis - vaatii LIIKUNTAA JA KUNNON KOULUTUKSEN vaikka onkin hössö perhekoira
2) Cockeri - söpö ja lutuinen, mutta koulutus tällekin tärkeä
3) Mäyräkoira - lapsetkin voi taluttaa, voi olla kuitenkin kova karkeilamaan
4) Villakoira - älykäs, mutta voi olla kovapäinen

Ei kannata ottaa mitään ihan pientä räykkyä (chihu, kleinspitz, minipinseri). Ne voi olla aggressiivisia ja kovia haukkumaan, varsinkin jos lapset alkaa härnäämään. :)

Niin ja kasvattajalle kerrotte rehellisesti minkä tyylinen koira hakusassa, niin osaa auttaa pennun valinnassa

Tässä mun ehdotukset:

1) Labbis - vaatii LIIKUNTAA JA KUNNON KOULUTUKSEN vaikka onkin hössö perhekoira
2) Cockeri - söpö ja lutuinen, mutta koulutus tällekin tärkeä
3) Mäyräkoira - lapsetkin voi taluttaa, voi olla kuitenkin kova karkeilamaan
4) Villakoira - älykäs, mutta voi olla kovapäinen

Ei kannata ottaa mitään ihan pientä räykkyä (chihu, kleinspitz, minipinseri). Ne voi olla aggressiivisia ja kovia haukkumaan, varsinkin jos lapset alkaa härnäämään. :)

Niin ja kasvattajalle kerrotte rehellisesti minkä tyylinen koira hakusassa, niin osaa auttaa pennun valinnassa

Miksi sitten ehdotat mäyräkoiraa?

Moni erehtyy luulemaan, että labbis on automaattisesti täydellinen perhekoira. Sen takia noitä löytyykin myynnissä, usein nuoria aikuisia, koska koiran luonne ei ole mikään flegmaattinen sohvaperuna, vaan oikeasti haastava rotu joka todella vaatii jämäkäm koulutuksen ja selvät wävelet. Muuten niiden kanssa joutuu ongelmiin aivan varmasti.
En suosittele labbista ainakaan ensimmäiseksi koiraksi.

Miksi sitten ehdotat mäyräkoiraa?

Itse koen mäyräkoiran jotenkin "pienenä isona" koirana. Ja lähinnä hyviä kokemuksia, ja niitäkin paljon. :) Mukavia, leikkisiä ja touhukkaita koiria.. Symppiksia. Tuntuu olevan enemmän älliä päässä kuin monilla pikkuroduilla. Karkeakarvaisilla turkit helppo hoitaa.

Itse koen mäyräkoiran jotenkin "pienenä isona" koirana. Ja lähinnä hyviä kokemuksia, ja niitäkin paljon. :) Mukavia, leikkisiä ja touhukkaita koiria.. Symppiksia. Tuntuu olevan enemmän älliä päässä kuin monilla pikkuroduilla. Karkeakarvaisilla turkit helppo hoitaa.

Niitä ei kuitenkaan pitäisi ottaa kuin aktiivisesti metsästävään kotiin. Pahinta, mitä voi mäyräkoiralle tehdä, on ottaa se "sylivauvaksi".

Yhteistyössä