Mikäs olisi hyvä ikäero????

Glow
mä ajattelin joskus että joku 2v, mutta nyt kun ajattelen niin ihan hyvä että tuo esikoinen täyttää jo 5v kun vauva syntyy :)
poika osaa jo itse käydä vessassa, pukea, syödä ja auttaakin vähän äitiä ja iskää. Pääsen ehkä vähän helpommalla kuin jos poika olis vaik sen 2v.

Meillä ikäeroa 2v3kk ja just täydellinen ikäero!

Ei mitään mustasukkaisuus traamoja ole ollut, esikoinen hoitaa pikkuista ja on mulle pikku apurina.

Esim, jos mä tiskaan, niin esikoinen leikkii ja vauva katsoo vierestä niin vauvankaan ei tarvi olla yksin sitä aikaa ja esikoinen mieluusti näyttää omia lego rakennelmia vauvalle ja sanoo "Kohta säkin osaat, mä osaan jo nyt" =)

Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Jos jokainen vastais tähän ketjuun että sopivin ikäero on 10 vuotta niin sinäkö tosissaan tekisit sitten lapset 10 vuoden ikäerolla vai????? :eek:
:headwall: :headwall: :headwall:
Saahan niitä muitten kokemuksia kysellä ihan vapaasti. Ei kokemusten jakaminen tarkoita sitä, että tekee itse sitten täysin samalla tavoin kuin joku toinen.

Mä toivoisin ikäeroksi n. 2 vuotta tai vähän yli, mutta saas nähdä, milloin tärppää. :)

Tulipeikko harmaana
Mun mielestä on jokseenkin turhaa miettiä tuollaista. Niin kuin sanoit, voihan se olla, ettei tärppääkään... -tärppää ehkä vasta vuoden tai kahden päästä, jos nyt aloitatte yrittämisen -tai sit tärppää heti. Sitä kun ei tiedä, turha siis miettiä ja suunnitella liian tarkkaan ikäeroja. Jos tuntuu, että nyt haluaisit lisää lapsia, niin ei kun yrittämään. Jos vauva syntyy 9kk päästä, onnea! Ikäero on loistava. Jos tärppääkin vasta vuoden päästä, onnea! Ikäero on silloinkin oikein hyvä :).

Alkuperäinen kirjoittaja Innis:
Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Jos jokainen vastais tähän ketjuun että sopivin ikäero on 10 vuotta niin sinäkö tosissaan tekisit sitten lapset 10 vuoden ikäerolla vai????? :eek:
:headwall: :headwall: :headwall:
Saahan niitä muitten kokemuksia kysellä ihan vapaasti. Ei kokemusten jakaminen tarkoita sitä, että tekee itse sitten täysin samalla tavoin kuin joku toinen.

Mä toivoisin ikäeroksi n. 2 vuotta tai vähän yli, mutta saas nähdä, milloin tärppää. :)

Miksi ihmeessä ei sais kokemuksia kysyä?????????????
Heti joku avautumassa prkl.

Kun ei tuota kokemusta ole niin ajattelin kysellä että miten jokainen itse on kokenut asian
Itse ajateltiin juuri tuota 2 vuotta ikäeroksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tulipeikko harmaana:
Mun mielestä on jokseenkin turhaa miettiä tuollaista. Niin kuin sanoit, voihan se olla, ettei tärppääkään... -tärppää ehkä vasta vuoden tai kahden päästä, jos nyt aloitatte yrittämisen -tai sit tärppää heti. Sitä kun ei tiedä, turha siis miettiä ja suunnitella liian tarkkaan ikäeroja. Jos tuntuu, että nyt haluaisit lisää lapsia, niin ei kun yrittämään. Jos vauva syntyy 9kk päästä, onnea! Ikäero on loistava. Jos tärppääkin vasta vuoden päästä, onnea! Ikäero on silloinkin oikein hyvä :).
Toi oli aika hyvin sanottu =)

kirpee
esikoisella ja kakkosella on ikäeroo 3,5 vuotta.toisen j akolmanen välillä on 2 vee.
mä oon ain pitäny sillee et ainakin se 2 vee olis välis...
=) kukin miten tykkää

Mun mielesät 3-5 vuotta. On ihanaa kun saa paapoa pikkuista rauhassa kun isommat ovat jo isompia eli saa hoitaa yhtä vauvaa kerrallaan. Mutta 5v tai alle on vielä kuitenkin vauvalle leikkikaveri eikä hoitaja. Tai ainakin meillä 6 vuotta vanhempi isoveli otti pikkuveljen hoidettavaksi, mutta 5v vanhempi ole hänelle tasavertainen veli.

2 v on ollut todella hyvä ikäero. Monestakin syystä.
Ei mustasukkaisuutta, esikoisella ei vielä kunnon uhmaa, kaikki esikoisen vauvatavarat oli tallella (ja yhä muodissa), esikoinen oli sen verran pieni ettei vaatinut joka päivä ikäistään seuraa eikä ollut harrastuksiin tai kerhoihin kuskaamista, lasten päivärytmit oli helppo sovittaa yhteen, molemmat nukkui päiväunia joten äitikin sai lepoa, esikoinen ei ollut liian iso rattaisiin joten raskauskilot karisi tuplarattaita työnnellen, esikoinen oli kuitenkin jo sen verran iso että osasi syödä/riisua/pukea itse, vaippojakaan ei tarvinnut vaihtaa kahdelle kuin 2 kk ajan....ja koska lapsilla on suht pieni ikäero, menevät heidän kiinnostuksen kohteensa ja tarpeensa hyvin yksiin, mikä helpottaa arkea hyvin paljon.

äiti
Mä toivoisin, että alle 2 vuotta tulisi ikäeroa. Nyt siis yksi lapsi, ja mitään ehkäisyä ei olla synnytyksen jälkeen käytetty mutta eipä ole vieläkään toinen lapsi ilmoitellut itsestään :( Olisi meille kyllä oikein lämpimästi tervetullut, kunhan vain tulisi, vaikka sitten ikäeroa tulisi enemmänkin...

Mutta tuota max. 2v. ikäeroa toivoisin siksi, että lapsista olisi toisilleen kaveria lapsuudessa. Toki on muita plussia, jos ikäeroa on enemmän, mutta itsellä on 1,5v. ikäerolla sisarus, jonka kanssa sattui leikit yksiin aivan mahtavasti. 3 vuotta vanhemman sisaruksen kanssa taas olin aina liian pieni tai hän liian iso. Vasta vanhempana "lähennyttiin".
Riippuu tietty myös paljon lasten luonteista, mutta näin silti ajattelen ja toivon.

kiitoksia paljon kaikille vastauksista...niinhän se on että sitä yhtä oikeaa vastausta ei ole.Kullekkin sopii eri jutut.

Ajattelin vaan että pitäiskö odottaa vielä vai vaan antaa mennä..vauvakuume on kova =)

Yhteistyössä