Mikä turvaistuin(turvavyöistuin?) 3-vuotiaalle...?

Taas ikuisuusaiheesta... :) Mutta siis, 1-vuotias pitäisi siirtää pois kaukalosta, ja ajattelin ostaa 3-vuotiaalle isoveljelle uuden istuimen autoon. En nyt tiedä olisiko parempi ostaa turvaistuin vai suoraan turvavyöistuin... Poika on n. 97cm pitkä ja painaa n. 13,5-14kg, eli kiloraja turvavyöistuimeen ei täyty, mutta käsittääkseni noissa painaa enemmän se pituus kuitenkin, että vyöt ohjautuvat oikealle korkeudelle...?

Varaa ei ole kovin kalliiseen istuimeen, max. n. 250 euroa. Olen katsellut Cybex solution x -turvavyöistuinta sekä Concord Transformer T -tuvravyöistuinta, jotka ovat käsittääkseni menestyneet testeissä melko hyvin. Mutta mietityttää kuitenkin, että onko poika vielä liian pieni...? Mutta toisaalta olen ymmärtänyt että istuimet jotka muuntuvat turvaistuimesta turvavyöistuimeksi eivät olisi niin hyviä turvavyöistuimena... Harmittaa sitten ostaa semmoinen, jota käytetään ensin turvaistuimena vuosi ja sitten seuraavat viisi vuotta huonona turvavyöistuimena... Toisekseen esim. Britax evolva 1-2-3 ei ole autoliiton testeissä mukana, joten turvallisuuden vertailu on vähän hankalaa...

Mitä mieltä olette, mikä olisi paras vaihtoehto? Ääh, miksi niitä penkkejä pitääkään olla niin paljon, ihan liikaa vertailtavaa! :D
 
carotar
Meillä on Brion Caro. Tuli lehden kylkiäisenä, kun tilasi kaverille (tai kaveri tilasi meille, me maksoimme ja saimme lehden). Tilasin myös yhdelle toisellekin kaverille ja nyt niitä on kaksi! 3 ja 12v istuvat niissä :) 3v on 98,5/17kg ja 12v 148/35kg.

Ovat hyvät. Ajetaan myös pitkiä matkoja, mutta ovat toimineet. Keskimmäisellä li Römerin Star riser ja ihan hyvä sekin. Tykkään ehkä Briosta enemmän, Römerin istuin on jotenkin turhan hentoisen tuntuinen, esim. kolarissa. Sillä selkänojalla voisi vaikka heittää vesilintua, ihan turha. Ostin hänelle 7v vielä tuon Caron ihan "normisti", kun on hyväksi todettu :) Kaveri nauroi, kun meidän maasturin takapenkillä on kolme samanlaista Caroa rinta rinnan, eri säädöillä toki, mutta silti :D Jokaisella on tuolla oma automatkalle esine (esikoisella akkari, keskimmäisellä LPS:iä ja nuorimmaisella raksakirja ja muovikuppi) ja ne on sitten istuimissa merkkaamassa :D Turvavöitten änkeäminen on aika ajoin hankalaa, ja kun joukko haluaa vaihtaa paikkojaan melkein kokoajan.
"Mä haluun keskelle" "Ei kun mä" "Mä haluun DVD-reunaan!" "Minähää!"
 
Huomasin muuten tuon saman kylkiäisen tässä hiljattain, mutta jotenkin en sit ihan vakuuttunut siitä Brion istuimesta... Kun en löytänyt mistään testeistä tuloksia tms. ja on niin edullinen(tosin eihän se hinta ole mikään laadun tae, mutta kuitenkin...) Tosin onhan Briolla noin yleisesti ottaen laadukkaat vaunut, lelut ym, mutta noista istuimista en sitten tiedä.

Mutta sen kyllä otan vakavasti harkintaan kakkosautoon, jolla tulee vähän ajelua! Tällä hetkellä ei itseassa lasten kanssa ollenkaan, mutta kunhan lapset aloittavat päivähoidon ensi syksynä niin sitten hoitomatkoja.

Vielä muita mielipiteitä/kommentteja? :)
 
"vieras"
Brion istuin on samaa luokkaa turvallisuudessa, ku muut. Mutta se gracon turvavyöistuin on saanu testissä erittäin huonoa, eli sitä ei kannata ostaa. Me päädyimme britaxin kid plus istuimeen. Ostimme sen 3 vuotiaalle ja paino ei ihan täyttynny tuohon suositukseen. Ollaan oltu kyllä tosi tyytyväisiä. Säädöt erittäin hyvät! Saa päätuen tosi matalalle ja tosi korkealle. Suosittelen!
 
"vieras"
Kannattaa suosilla ostaa se testien paras eli Cybex Solution X tai X-fix, jos on autossa Isofix kiinnikkeet. Hintarerothan noilla ei ole kovn suuret. Kaiken maailman Briot ja Garcot kannattaa jättää hyllyyn. Kun asiaan aikanaan perehdyin niin Brio ja Graco molemmat ostavat istuimensa halpatehtailta ja laittavat vain oman merkkinsä kylkeen. Se näkyy kanssa testituloksissa oli sitten istuinmalli mikä tahansa noilta merkeiltä.
 

Yhteistyössä