Mikä synnytyksessä pelottaa?

Esikoista odottelen ja pelkään ehdottomasti eniten sitä että vauvassa onkin jotain pahasti vialla.. Tervettä lasta toivon enemmän kuin mitään muuta!

Ja toiseksi kipua! Minulle ei ole koskaan tehty mitään isompia operaatiota, joten ennakkokäsitykset synnytykseksesta (oli sitten sektio tai alakautta) on aika hurjat!
 
Esikoisen synnytys oli melko kamalaa, supparit oli tosi kipeitä kalvojen puhkasun jälkeen mutta kohdunsuu "jämähti" 3cm. Olin aivan kamalan kipeä ja tuntui että kuolen hetkenä minä hyvänsä...ja toivoin että taju lähtisi edes hetkeksi. Tosi pitkään jouduin odottamaan epiduraalia koska anestesialääkäri oli varattu.
Kokemuksesta kamalan teki se että mua pidettiin väkisin sängyssä maate vaikka tunsin tarvetta päästä edes vähän ylös, syy tähän ei selvinny edes pelkopolikäynnilläni. Sitä ei oltu kirjattu ylös enkä itse muista oliko sitä synnytyksen aikana kerrottu. Enkä kyenny kommunikoimaan ollenkaan kun kivut veivät toiminta- ja puhekyvyn.

Eli sitä kamalaa tunnetta pelkään kun ei enää hallitse tilannetta ja supparit ikään kuin "vievät mennessään" ja ite yrittää vaan roikkua mukana ja pysyä järjissään...

Toisen lapsen la on 3 viikon päästä ja vaikka en uskois niin näinpä vain ootan jo synnyttämään lähtöä hieman malttamattomanakin ;)
 
Minä mielestäni kestän huonosti kuukautiskivut. Ne lähtevät 600 buranalla, mutta silti ellen ehdi ottaa lääkettä ajoissa, yleensä purskahdan itkuun. Pelkään, että en voi synnyttää itkemättä, koska itken muutenkin mielestäni helposti.

Voin salata itkuni, joten juuri koskaan kukaan ei näe Minun itkevän. Synnytystilanteessa antaisin varmasti itselleni luvan itkeä tai en voisi sitä estää. Pelkään, että synnytys ei onnistu, siksi että luovuttaisin. Vaikka en varsinaisesti sekoita itkemistä ja luovuttamista toisiinsa.

Minä pelkään, että vastaan tulee välinpitämätöntä henkilökuntaa ja tiedän, että vain yksi inhottava ihminen riittää. Minä olen hyvä lukemaan ihmisten kasvoja ja usein, kun olen joutunut käymään lääkärissä, olen lääkäriä vain ärsyttänyt.. tuhlannut hänen aikaansa.

Ymmärrän jotenkin, että heillä on vaikea ammatti, mutta uskon vakaasti, että "vääränlaiset" ihmiset pääsääntöisesti hakevat lääkäreiksi. Näen virheitä sattuvan siinä, että pääsykokeetkin ovat niin teoriakeskeisiä.

En muista koskaan tavanneeni mukavaa lääkäriä. Minua on yksi lääkäri lääppinyt, yksi vihannut (koska joutui tekemään gynekologisen tarkastuksen, vaikka ei halunnut) ja yksi uhkaillut (Minulle tuli sellainen häiriö tasapainoelimeen ja olin oksentaa hänen päälleensä, joten tönäisin häntä sivuun. En kuitenkaan lujaa! hyvin hellästi... Sanoi, että jos teen niin vielä Minä joudun vaikeuksiin) Olin vielä lapsi ja se oli refleksi.

Lukijan ajatus voi olla, että Minä kuvittelen. En kuvittele. Kuvittelen vain synnytystilanteita ja mahdollisuuksia, koska en ole koskaan synnyttänyt. Pelot ovat todellisia ja kokemukset.

En pelkää sairastuvani myöskään masennukseen, enkä pelkää jälkeenpäin mahdollisesti syntyviä negatiivisia ajatuksia. En tarkoita sitä. Pelkään kokonaisuudessaan vain ja ainoastaan sitä hetkeä, kun synnytän ja töykeitä ihmisiä, entä jos Minua inhotaan niin paljon, että halutaan satuttaa tai ainakin olla auttamatta kunnolla?! No.. sen ymmärrän hieman "sairaaksi" ajatukseksi, mutta sekin jossain määrin kulkee mukana. Pelko siitä, että ei auteta, vaikka voitaisiin, koska ollaan niin vihaisia itse.. itselle tai kateellisia jostakin.

En pelkää arpia, en mustelmia, en varsinaisesti edes repeämiä. Verta pelkään paljon, jos sitä alkaa pulputa. En pienessä määrin.

Tiedän kaikinpuolin, että kipu on ohimenevää ja muitakin sattuu. Se ei auta, kipu pelottaa.

Tiedän, että itkeminen on ehkä inhimillisin asia maailmassa. Se ei auta, itkeminen pelottaa.

En tiedä, mistä saisin apua (enkä oikein edes usko siihen), kun en vielä ole raskaana. Enkä uskalla hankkiutua raskaaksi, koska pelkään pelkojeni takia saavani keskenmenon. Saattaa kuitenkin olla, että joskus teen yhden lapsen, pelottaa tai ei.

Toivottavasti tästä sai mitään selvää. Pelkoa on vähän hankalaa kuvailla tai selitellä.
 
Minut on opetettu niin, että ei saisi itkeä.. lapsena muistan joutuneeni itkemään yksin tai jos on lohdutettukin, on sanottu, että itken turhaan. Myös Minut on opetettu pelkäämään, mitä päästän suustani, koska vanhempani ovat olleet taipuvaisia pelkäämään "mitä muut ajattelevat". Niin tiedän syytkin. Pelottaa silti.

Äiti myös aina huusi Minulle, kun olin pieni. Siksi pelkään, että Minulle suututaan tai Minua vihataan.

Kaikki pelot tulevat lapsuudesta. Paitsi fyysinen kipu.


 

Yhteistyössä