Ymmärrän niin tuota, mitä hyvästi av, pahasti kp esitti ja tunnen samoin, jotkut keskustelut olivat helmiä. Ehkä riitti tuollainen helmi kerran kuukauteen niin jaksoi taas tuhansia rivejä diipadaapakeskusteluja. Ja koskaan ei voi tietää, missä kulman takana se ajatuksia herättävä keskustelu on.
Itselläni suuri keskustelu oli pari päivää sitten nyt jo sensuurin poistama keskustelu, jossa kysyttiin, mitä down-lapset maksavat yhteiskunnalle. Keskustelun lähtökohta oli siis todella kyseenalaisista motiiveista, mutta olin itse iloinen, että tabu nostettiin pöydälle, vaikka se olikin sitten lopulta jollekin liikaa. Aiemmin olen itsekin ollut järkyttynyt tällaisista avauksista, joiden sisältönä tuntuu olevan se, että "joillain ei olisi oikeus elää". Kuitenkin saatoin nyt itse pureutua tähän aiheeseen: kaikki toivovat tervettä lasta, kun yhteiskunnassa on turvatonta ja asiat huonosti, aletaan katsella ensimmäisenä poikkeavia ja heikompia, siten tällaiset kaikenlaiset rotuoppi-ajatuksetkin saavat tietynlaisissa oloissa jalansijaa. Keskusteluun tuli todella fiksuja argumenttejä siitä, että nykyään vammaiset saavat sellaista kuntoutusta, että voivat pärjätä mahdollisimman pitkälle omatoimisesti, jos vain suinkin mahdollista, mikä on halvempaa yhteiskunnalle kuin entisaikojen piilottelu kotona.
Tiedän, että on myös aika radikaali toive, että tabuaiheistakin voitaisiin puhua, mutta av:lla sekin oli hetkittäin mahdollista. Se riippuu ihan keskustelijoista.