Mikä siellä Helsingissä on niin ihmeellistä, että kannattaa maksaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Mua ärsyttää pääkaupunkiseudulla pitkät välimatkat. Olen tottunut siihen, että mä voin samalla pyöräreissulla käydä vaikka keskustassa, uimarannalla, rautakaupassa ja prismalla :D (en väitä etteikö joku pystyisi Helsingissä samaan, mutta ymmärrätte varmaan pointin)

Se ärsyttää, että vaikka kaikkea löytyy, niin paikoissa piipahtaminen ei olekaan niin helppoa. Täällä "landella" voi oikeasti käydä hakemassa ikeasta jonkun pikkujutun 40 minuuttiin matkoineen vaikka asuu toisella puolella kaupunkia.. (Kyllä, otin aikaa).
Niin. Käytiin tässä joskus Hesassa. Viimeiseen pariin kilsaan meni ehkä 15 min.aikaa siellä liikenteen ryysiksessä, täällä maalla ajaisi siinä ajassa 20-25 km.
 
Mua ärsyttää pääkaupunkiseudulla pitkät välimatkat. Olen tottunut siihen, että mä voin samalla pyöräreissulla käydä vaikka keskustassa, uimarannalla, rautakaupassa ja prismalla :D (en väitä etteikö joku pystyisi Helsingissä samaan, mutta ymmärrätte varmaan pointin)

Se ärsyttää, että vaikka kaikkea löytyy, niin paikoissa piipahtaminen ei olekaan niin helppoa. Täällä "landella" voi oikeasti käydä hakemassa ikeasta jonkun pikkujutun 40 minuuttiin matkoineen vaikka asuu toisella puolella kaupunkia.. (Kyllä, otin aikaa).
Missä landella on Ikea?
 
vierailija dälaä
tulee mieleen.... siellä on yritystä edes pienimuotoiselle kaupunkielämälle..... ja kukaan ei tunne, ketään ei kiinnosta... ja on aika v... tuuri jos joku tuttu tulee kadulla vastaan... voit olla vapaasti ihan sell. kun haluat..koska se on siellä tod. näk. jo nähty...
on töitä...messuja, musakeikkoja, taidetapahtumia/näyttelyitä.. joita ei nyt ehkä pykätä pystyy syvälle maaseudulle.
 
vierailija
tulee mieleen.... siellä on yritystä edes pienimuotoiselle kaupunkielämälle..... ja kukaan ei tunne, ketään ei kiinnosta... ja on aika v... tuuri jos joku tuttu tulee kadulla vastaan... voit olla vapaasti ihan sell. kun haluat..koska se on siellä tod. näk. jo nähty...
on töitä...messuja, musakeikkoja, taidetapahtumia/näyttelyitä.. joita ei nyt ehkä pykätä pystyy syvälle maaseudulle.

vain kaupunkilainen voi olla noin tietämätön
 
vierailija
Ja lisäys vielä edelliseen, että muutaisin kyllä Helsinkiin jos vaihtoehtona olisi olla työtön. Eikä se edes olis mikään kauhea skenaario, mutta ei mieluisinkaan.
 
Oh hoh, ei nyt ihan näin syvälle ollut tarkoitus osua aloituksellani ;). "Oksennus", "myötähäpeä", "rivien väli" ja "mieti vähän" =D. Käsittääkseni minua ei vaivaa mikään, kunhan kysyin? Mikä sinua aloituksessa noin ärsytti, että ihan ihon alle pääsi?
En tiedä onko tuo se sama draamaharmaa joka takoo moukarilla jotain hyttystä.

"Sinunkaltaistesi ei pitäisi koskaan olla syntynyt." "Idiootti." "Syvä myötähäpeä" "Olet säälittävä luuseri." :D
 
Se on mahtava hetki kun on ulkona, eikä kuulu _yhtään_ mitään mistään. Ei pienenpienintä ääntä.


Silloin on maaginen hetki. Sitä ei koe Helsingissä.
Niin on. Se on oikeasti tosi ihana ja rentouttava hetki. Ihanaa on myös, kun on työpaikka, ystävät lähellä, ei tarvitse omistaa autoa ja pääsee suunnittelematta käymään kuppiloissa sun muissa. Voi heti ostaa jonkin asian, mitä tarvitsee. Voi käydä keikoilla ja mennä omaan kotiin nukkumaan ilman, että tarvitsee häiritä sitä ainoata helsinkiläistä tutuntuttua, että jos sais mennä niille yöksi.

Nää on molemmat kivoja asioita, ja haluaisin molemmat. Mutta se ei ole mahdollista. Kesällä pääsen sitten luonnon helmaan rauhoittumaan.
 
vierailija
...ja luetun sisäistys. Siinäpä sinulle pulmaa.

Kerro mulle missö helsingin pienen pläntin alueella on paikka mitä valo ja melusaaste ei ole tuhonnut. Mä tiedän vastauksen, tiedätkö sinä?
Tää sun valosaaste&melu jankkaus on ihan naurettavaa. Ei jossain Nuuksion metsässä mitään melusaastetta ole, ellet sitten ole joku lepakko. Pk-seudulla on luontoa, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Muun muassa kaksi kansallispuistoa ja laajat merialueet, plus kaikki pienemmät metsät ja puistot. Ja ei, ihmisillä EI ole täällä omia isoja metsätontteja, niiden takia tänne kukaan muuta.

Pk-seudulla on töitä ja koulutusmahdollisuuksia. Niitä siellä Kalajoella ei ole, ja ikävä kyllä TYÖ ja siitä saatu raha kuuluu ihmiselämän perustarpeisiin enemmän kun oma 1000 hehtaarin metsä - niiden perässä Helsinkiin tullaan. Kouluttautumaan ja työtä tekemään. Isoissa kaupungeissa asuvat ihmiset arvostaa yleensä aika eri asioita (juuri niitä, mitä esim se Kalajoki EI tarjoa) joten valitettavasti oma metsä ei kuulu omiin prioriteetteihini. Tämä ei silti tarkoita sitä, etteikö kaupunkilainen viihtyisi luonnossa ja siihenkin Helsingissä on onneksi mahdollisuus).

Oikeesti, tarkista ne faktasi ennen kun jankkaat näitä "totuuksiasi", koska et selvästi tiedä mistä puhut.
 
vierailija
Mä en ymmärtänyt tätä aloittajan pointtia oikein,ite asun stadissa ja oon aina asunutki,mä en edes haluaisi asua landella tai pienessä kaupungissa,tykkään käydä maalla mutta aika pian alkaa ahistaa ja n.viikko on se max aika kun siellä jaksaa olla.
On siellä hiljasta ja rauhallista mutta mitään muuta siellä ei olekkaan.

Mä haluan että mulla hoituu kaikki asiat helposti ja saan kaiken mitä ikinä voin toivoa niin ihan läheltä.jos saan hetken mielijohdon että lähen ikeaan,niin ajan 5 min,jumboon sama aika,laivalle päätän että lähetääpä illalla extompere niin ei tarvi kun 25min ajaa satamaan,teillä suunnitteluun taidetaan tarvita viikkoja,sama lentokentälle ei aja montaa minuuttia...

Nää jotkut "juntit" ei tunnu tajuavan että ei kaikki halua sitä metsää ja luontoa,mä asun ns.lähiössä ja tässä on ihan tarpeeksi metsää ja nurmialuetta melkein takapihalla.ihan stadin keskustaa en minkään ikinä haluaisi muuttaa,mutta se on ihan mistä kukakin tykkää.

Mä rakastan asua täällä ja mikään ei saisi mua ikinä muuttamaan täältä landelle,sitäpaitsi tulisin hulluksi niitten teidän kesäötökkien kanssa.
 
vierailijattt
Tää sun valosaaste&melu jankkaus on ihan naurettavaa. Ei jossain Nuuksion metsässä mitään melusaastetta ole, ellet sitten ole joku lepakko. Pk-seudulla on luontoa, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Muun muassa kaksi kansallispuistoa ja laajat merialueet, plus kaikki pienemmät metsät ja puistot. Ja ei, ihmisillä EI ole täällä omia isoja metsätontteja, niiden takia tänne kukaan muuta.

Pk-seudulla on töitä ja koulutusmahdollisuuksia. Niitä siellä Kalajoella ei ole, ja ikävä kyllä TYÖ ja siitä saatu raha kuuluu ihmiselämän perustarpeisiin enemmän kun oma 1000 hehtaarin metsä - niiden perässä Helsinkiin tullaan. Kouluttautumaan ja työtä tekemään. Isoissa kaupungeissa asuvat ihmiset arvostaa yleensä aika eri asioita (juuri niitä, mitä esim se Kalajoki EI tarjoa) joten valitettavasti oma metsä ei kuulu omiin prioriteetteihini. Tämä ei silti tarkoita sitä, etteikö kaupunkilainen viihtyisi luonnossa ja siihenkin Helsingissä on onneksi mahdollisuus).

Oikeesti, tarkista ne faktasi ennen kun jankkaat näitä "totuuksiasi", koska et selvästi tiedä mistä puhut.
Pysy ihmeessä siellä helsingissäsi. En kai ole pakottanut sinua muuttamaan. Mutta olen nuuksiossakin käynnyt ja kyllä sinne sekä valo että melu kantautuu. Itse et ehkä ole käynnyt luonnossa muualla -siltä vaikuttaa.

Miksi pitää ottaa niin henkilökohtaisesti se että toinen tykkää asua kaukana siitä missä sinä asut, ja kykenee kertomaan että luinnolla ja "luonnollakin" on eroa?? Ettei oikeasti ison kaupungin löhistöllä pääse monesta seikasta eroon??

Tiesitkö muuten että meidän metsän arvolla ostaisi arvoasunnon rakkaasta kaupungistasi? Sen lisäksi että käymme toki töissäkin. Se ei estä meitä hoitamasta samalla metsäämme. Olen ihminen joka ei kaipaa teattereita, lähi siwaa (osaan ostaa viikon ostokset kerralla) ym. Ja mä tarvitsen oikeaa luontoa lähelle. En sitä mihin lähdetään autolla. Ts. Mä lähden mieluumin autolla kauppaa, töihin jne. Mutta haluan herätä metsän keskellä. Astua ulos pilkkopimeään talviyöhön ja katsella miljoonaa tähteä tai kuunnella teeren soidinta.

Ehkä tämä nyt auttaa tajuamaan että luintokokemuksia on erilaisia, ja anteeksi kamalasti vaan, tätä ei voi siellä teillä kokea.
 
vierailija
Mä en ymmärtänyt tätä aloittajan pointtia oikein,ite asun stadissa ja oon aina asunutki,mä en edes haluaisi asua landella tai pienessä kaupungissa,tykkään käydä maalla mutta aika pian alkaa ahistaa ja n.viikko on se max aika kun siellä jaksaa olla.
On siellä hiljasta ja rauhallista mutta mitään muuta siellä ei olekkaan.

Mä haluan että mulla hoituu kaikki asiat helposti ja saan kaiken mitä ikinä voin toivoa niin ihan läheltä.jos saan hetken mielijohdon että lähen ikeaan,niin ajan 5 min,jumboon sama aika,laivalle päätän että lähetääpä illalla extompere niin ei tarvi kun 25min ajaa satamaan,teillä suunnitteluun taidetaan tarvita viikkoja,sama lentokentälle ei aja montaa minuuttia...

Nää jotkut "juntit" ei tunnu tajuavan että ei kaikki halua sitä metsää ja luontoa,mä asun ns.lähiössä ja tässä on ihan tarpeeksi metsää ja nurmialuetta melkein takapihalla.ihan stadin keskustaa en minkään ikinä haluaisi muuttaa,mutta se on ihan mistä kukakin tykkää.

Mä rakastan asua täällä ja mikään ei saisi mua ikinä muuttamaan täältä landelle,sitäpaitsi tulisin hulluksi niitten teidän kesäötökkien kanssa.
noiden koordinaattien mukaan et varmasti asu stadissa
 
vierailija
Ehkä tämä nyt auttaa tajuamaan että luintokokemuksia on erilaisia, ja anteeksi kamalasti vaan, tätä ei voi siellä teillä kokea.
Luontokokemuksia on erilaisia, mutta eteläisessä Suomessa Helsingissä ole luontoa ollenkaan? Miten minusta nyt tuntuu, että sinä et liiemmin liiku omalta kylältäsi pois.

Olen kotoisin Lieksasta. Sen jälkeen olen asunut Kajaanissa, Kuopiossa, Tampereella ja viimeiset 8v Helsingissä (tutuille terkkuja!). Lapsesta asti liikkunut luonnossa ja jatkanut sitä Helsinkiin muutettuani hyvällä menestyksellä. Suomen luonto on toki erilaista pohjoisessa ja etelässä, mutta ei se yhtään vähempi arvoista ole kummassakaan. Erilaiset kasvillisuusvyöhykkeet, erilainen luonto.
 
vierailija
Näihän ei suomalainen saisi sanoa mutta mä vihaan yli kaiken maaseutua. Mä en halua asua keskellä ei-mitään jossa ainoa naapuri pellon toisella puolella on joku 80v vanha huru-ukko.
En halua nökötää pimeydessä koska katuvaloja ei ole tai ne samutetaan kymmeneltä. En halua ajaa kolmeakymmentä kilomeriä kaupalle ostamaan maitoa, muuta sieltä kyläkaupasta ei suunnilleen edes saa. Paitsi jotain karmeaa erittäin hienoa suomalaista shampoota :x
En halua istua siellä pimeydessä katselemassa tähtiä samalla kun lepakot lentelevät päin päätä ja mäyrät hiiviskelevät jaloissa.
En pidä ötököistä, etenkään hirvikärpäsistä. En halua kuokkia puutarhassa enkä huomata suhkussa että lämmin vesi just loppui.

Enkä enää ikinä halua odottaa ambulanssia 55 minuuttia kun jotain tapahtuu.
Ei voisi vähempää kiinnostaa jotkut linnut, järvet tai muut ja metsään en mene kuin väkisin kantamalla.

en silti lähe latelemaan näitä mielipiteitäni maalaisille päin näköä. Jostain syystä mun kotiani saa ja pitää jatkuvasti mollata.
En mäkään teidän syntymäpaikkojanne mollaa jatkuvalla syötöllä.

Hyvä! Tämä on varmasti rehellinen vastaus.
Mua jotenkin huvittaa kuinka monen helsinkiläisen on pakko selittää että onhan täällä luontoa. Miksi ei voi vaan sanoa että nauttii muusta kuin korvessa asumisesta. Kaupungin keskellä oleva luonto kun on kuitenkin erilaista kuin tuolla 'erämaassa'.
 
vierailija
N
Pidän pääkaupunkiseudussa myös paljoista harrastus-ja kulttuurimahdollisuuksista, sekä ison kaupungin tuomasta "anonyymista" ilmapiiristä, jossa on helpompi olla oma itsensä. On myös helpompi olla erilainen, kun erilaisuutta on niin paljon täällä. Kokemusta on pienestä kunnasta jossa kasvoin, siellä jokainen tuntee toisensa ja helposti jumiutuu omaan rooliinsa, siihen mitä muut odottaa.
Nimenomaan tuo että helpompi elää vaikkei olisi ns. samanainen kuin muut eli unelmana kolme lasta, koira ja omakotitalo. En ole tosin ikinä asunut Helsingissä, pikkukaupungeissa vain. Niissäkin helpompaa kuin maaseudulla. Toki maaseudulla luonto yleensä lähempänä ja kalastus- ja metsästysmahdollisuudet iso plussa. Onneksi mulla on mökki jossa voin elää eräelämää.
 

Yhteistyössä