Mikä pelikone 4v hyvä?

• Viestiketjun aloittaja "annika"
  • Ensimmäinen viesti
har
Ei 4v. tarvitse minkäänlaista pelikonetta. Eikä kyllä sen isompikaan lapsi. Ihan turhia juttuja sellaiset, eiköhän se riitä jos katsoo se 30-60min. lastenohjelmia päivässä maksimissaan. Ennemmin jos on hankkimassa jotain niin lisäosia junarataan tai legoihin
Jos nyt kyse on ihan puhtaasti tarpeesta niin mihin se lapsi tarvitsee niitä legoja tai junarataakaan? Kyllähän nyt mielikuvituksen aktivoimisen nimissä käpylehmillä pitäisi pärjätä ihan kummasti.

jtk
WiiU ilmestynee ennen joulua, käy myös Wiin pelit ja muut härpäkkeet. Sen varmaan hommaisin itse, jos ei Wiitä jo olisi. Mario Kart on huippu peli, sen seurassa viihtyy verttuneempikin väki.

Ei 4v. tarvitse minkäänlaista pelikonetta. Eikä kyllä sen isompikaan lapsi. Ihan turhia juttuja sellaiset, eiköhän se riitä jos katsoo se 30-60min. lastenohjelmia päivässä maksimissaan. Ennemmin jos on hankkimassa jotain niin lisäosia junarataan tai legoihin =) Tämä minun mielipiteeni.
30-60min pelaaminen on paaaljon kehittävämpää kuin saman ajan käyttäminen television katseluun.

Kauhean monilla, varsinkin vanhemmilla ihmisillä, on uskomaton asennevamma pelaamista kohtaan. Tai johtunee vain siitä kun ei tiedetä mistä puhutaan.

[QUOTE="vieras";27304167]Koordinaatio esimerkiksi.[/QUOTE]

En koe olevani mitenkään pelikielteinen, mutta kyllä minun nähdäkseni 4-vuotiaan koordinaatiota kehittävät konsolipelien näpyttelyn sijaan kuitenkin huomattavasti tehokkaammin vaikkapa polkupyöräilyn, luistelun ja hiihtämisen kaltaiset aktiviiteetit. Niiden pelien aika on sitten vähän myöhemmin.

30-60min pelaaminen on paaaljon kehittävämpää kuin saman ajan käyttäminen television katseluun.

Kauhean monilla, varsinkin vanhemmilla ihmisillä, on uskomaton asennevamma pelaamista kohtaan. Tai johtunee vain siitä kun ei tiedetä mistä puhutaan.
Mä en ymmärrä minkä takia 4-vuotiaan pitäs käyttää päivästä 30-60 min ylipäätään minkään ruudun edessä. Kyllä sitä kerkee vanhempanakin.

• Tykkää
Reactions: Isämies
"annika"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27304638:
En koe olevani mitenkään pelikielteinen, mutta kyllä minun nähdäkseni 4-vuotiaan koordinaatiota kehittävät konsolipelien näpyttelyn sijaan kuitenkin huomattavasti tehokkaammin vaikkapa polkupyöräilyn, luistelun ja hiihtämisen kaltaiset aktiviiteetit. Niiden pelien aika on sitten vähän myöhemmin.
ei nämä sulje toisiaan pois.Meillä on pyöräilty paljon ja viime talvena jo lapsi hiihti melko hyvin tänä jouluna ostetaan luistimet lahjaksi ja harjoitellaan luistelemaan.

har
Mä ja vähän luulen että ne jotka itse pelaavat tai ovat lapsena pelanneet eivät vastusta pelikoneita niin jyrkästi. Itse olen aina tykännyt pelaamisesta (niin lautapeleistä, korttipeleistä kuin tietokone/konsolipeleistäkin) ja mielellään annan lastenikin pelata. Se ei suinkaan tarkoita että me joka ilta istuttaisiin nenä kiinni ruudussa vaan kyllä majan rakennus kavereiden kanssa on poikkeuksetta mieluisampi vaihtoehto kuin pelikone. Pelit on vaan mukava lisä muun puuhailun ohessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27304638:
Samoilla linjoilla. Jos ollaan sisällä, niin lapset mm. täyttelevät puuhakirjoja. Eivät nuo edes tiedä tuollaisia pelikoneita olevan olemassakaan :D

Mä ja vähän luulen että ne jotka itse pelaavat tai ovat lapsena pelanneet eivät vastusta pelikoneita niin jyrkästi. Itse olen aina tykännyt pelaamisesta (niin lautapeleistä, korttipeleistä kuin tietokone/konsolipeleistäkin) ja mielellään annan lastenikin pelata. Se ei suinkaan tarkoita että me joka ilta istuttaisiin nenä kiinni ruudussa vaan kyllä majan rakennus kavereiden kanssa on poikkeuksetta mieluisampi vaihtoehto kuin pelikone. Pelit on vaan mukava lisä muun puuhailun ohessa.
Mä tykkään itse pelata edelleen, konsoleilla, korttia ja lautapelejä. Meillä on ollut pelikoneita kotona aina jostain 10 vanhasta lähtien. Myös mies tykkää pelata välillä. Mutta mä en ymmärrä minkä takia nelivuotiasta pitäisi siihen puuhaan kannustaa. Ihan takuulla ne ehtii vanhempanakin pelata aivan tarpeeksi.

har
Mutta mä en ymmärrä minkä takia nelivuotiasta pitäisi siihen puuhaan kannustaa.
Ei meillä ole mitenkään erikseen kannustettu vaan kyllä nuo lapset on ihan itse ja omasta halustaan pyytäneet saada pelata. Mä taas en ymmärrä miksi lapselta pitäisi kieltää pelaaminen jos hän itse sitä haluaa. Ja ei, meillä ei lapset saa tehdä kaikkea mitä haluavat (eivätkä pelatakaan aina halutessaan) mutta satunnaista pelaamista mä en vaan näe mitenkään vahingollisena.

Ei meillä ole mitenkään erikseen kannustettu vaan kyllä nuo lapset on ihan itse ja omasta halustaan pyytäneet saada pelata. Mä taas en ymmärrä miksi lapselta pitäisi kieltää pelaaminen jos hän itse sitä haluaa. Ja ei, meillä ei lapset saa tehdä kaikkea mitä haluavat (eivätkä pelatakaan aina halutessaan) mutta satunnaista pelaamista mä en vaan näe mitenkään vahingollisena.
:LOL: Hyvä yritys pelastaa tilanne...

Oikeastaan nelivuotiaalle ei mikään pelikone ole kovin hyvä. Koordinaatiokykyä on sen verran vähän, että kone jäisi vajaakäytölle. Siksi olisi aiheellista ostaa vehje, josta vanhemmillakin on iloa, eli täppäri kunnollisen suojakotelon kanssa. Pelitkään eivät maksaisi kymmeniä vaan muutaman euron kappale.

5vee mamma
Tämä äiti ei ole antanut lapsensa pelittää,
eikä meillä ole pelikonetta.
Pc ja nettipelejä olen anatnut n 2-4 krt/kk pelata.

Ajattelen että mahdollinen pelikone meille olisi ihan vaan pc tai tablettitietsikka tai Ipad .
Jos joskus...
Voisiko joku kertoa mitä enemmän saavutta ns pelikoneilla kun noilla ?
(Joilla voi opetella ihan hyötytaitojakin - ja käyttömahikset on laajemmat ...)

Tietty ne pelivärkit missä on se tanssi/liikunnallinen osuus mukana , on eri asia ...

Muuten olen samaa mieltä ettei pelikoneet mitään erityisen hyödyllistä opeta, ne tekevät lapsen rauhattomaksi. Ja yleensä riippuvuuskin syntyy helposti - itse kiellän/rajoitan hetimiten kaiken mihin tulee 'riippuvuuden' kalatinen suhde lapsella.

Lastenohjelmissa ja lasten elokuvissa kyllä tulee myös paljonkin yleistietoa ja oppia - vaikka ihan Disneyn kerhotalojutuissa ... Ja muissakin . Barbiessakin tähdistöjen tunnistamista ja astrologiaa ...

5Vee mamma
Varmaan jokainen voisi myöntää että samalla tapaa lastenohjelma, leffa tai pelikone on oiva lapsenvahti - vaikka siksi aikaa kun laittaa ruokaa ...
Joku voi haluta ulkoistaa lapsensa 'lapsenvahdille' pidemmäksi aikaa kun joku toinen :)

Mitään noistahan ei periaattessa 4-5 v lapsi mihinkään kehityksen ja hyvinvoinnin kannalta tarvitse .

No tuoko sitten on laadukas argumentti?
ÖÖh, se esimerkkinikö? Onhan se ehkä vähän mauton, mutta ainakin havainnollinen. :) Pointtinani on siis se, että konsolipelaaminen ei ole nelivuotiaan puuhaa. Kouluikäisen tapauksessa homma on minunkin mielestäni - kohtuuden rajoissa, toki - ihan ok. Ja ymmärtääkseni en ole yksin tämän käsitykseni kanssa, vaan jaan sen mm. lastenpsykologien enemmistön kanssa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
voi luoja
Ei elämä noiden "Kehittävien Lelujen" kanssa. Lapsi ei enää sa olla lapsi, kaikkien lelujen tulee olla kehittäviä. Hauska ei ole riittävä ominaisuus lelutte/pelille/tuotteele, sen on ehdottomasti oltava myös kehittävä. Ja ai mikä häpeä on vanhemmalle, jos lapsi kiinnostuu josain lelusta, joka ei ole koordinaatiota/loogisuutta/matemaattisuutta kehittävä.

har
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27305202:
Pointtinani on siis se, että konsolipelaaminen ei ole nelivuotiaan puuhaa.
Niin mutta miksi? Mä en ole muunlaisia vastustavia kommentteja ole huomannut kuin niitä joissa sanotaan että ehtiihän sitä pelata myöhemminkin. Se on mun mielestä aika köyhä kommentti. No ehtiihän legoillakin rakennella myöhemminkin ja ehtiihän pikkuautoillakin leikkiä myöhemminkin. Mutta miksi pitäisi jos se on kivaa juuri nyt eikä myöhemmin.

Ei elämä noiden "Kehittävien Lelujen" kanssa. Lapsi ei enää sa olla lapsi, kaikkien lelujen tulee olla kehittäviä. Hauska ei ole riittävä ominaisuus lelutte/pelille/tuotteele, sen on ehdottomasti oltava myös kehittävä. Ja ai mikä häpeä on vanhemmalle, jos lapsi kiinnostuu josain lelusta, joka ei ole koordinaatiota/loogisuutta/matemaattisuutta kehittävä.
Minun mielestäni ainakaan tässä keskustelussa ei kukaan ole tainnut vaatia, että kaikkien (tai ylipäätään minkään) lelujen tulisi olla kehittäviä? Tai miten se kehittävyys nyt kulloinkin ymmärretään; minun mielestäni se, että lapseni juoksevat vaikkapa nyt metsässä kepakoilla toisiaan "ampuen" on kehittävämpää kuin pelissä nappia painamalla tapahtuva ampuminen. Näin siitäkin huolimatta, että joku ääripasifisti kenties hyperventiloisi tai ainakin ottaisi lapsensa puhutteluun tuollaisten raakojen sotaleikkien johdosta... :)

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Niin mutta miksi? Mä en ole muunlaisia vastustavia kommentteja ole huomannut kuin niitä joissa sanotaan että ehtiihän sitä pelata myöhemminkin. Se on mun mielestä aika köyhä kommentti. No ehtiihän legoillakin rakennella myöhemminkin ja ehtiihän pikkuautoillakin leikkiä myöhemminkin. Mutta miksi pitäisi jos se on kivaa juuri nyt eikä myöhemmin.
Yksi perustelu on pelien ärsyketulva, joka ei ole noin pienen hallittavissa. Esim. lastenpsykiatri Jari Sinkkonen on puhunut tästä:
”Pyssyleikit ovat leikkiä, jonka lapset luovat itse. Se on kehittyvän keskushermoston kannalta jotain aivan muuta kuin että lapsi katsoo peliä – leikkisää ja hauskaakin – joka on jonkun toisen luoma fantasia. Pelin valtava ärsyketulva ei ole hänen hallittavissaan.”
Psykiatri Jari Sinkkonen: ”Lapset on hoidettava kotona” – Suomenkuvalehti.fi

har
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27305291:
Yksi perustelu on pelien ärsyketulva, joka ei ole noin pienen hallittavissa. Esim. lastenpsykiatri Jari Sinkkonen on puhunut tästä
Toisaalta taas on tutkimuksia joissa esim. aistiyliherkkyyksistä kärsivät lapset ovat peliin keskittyessään saaneet suljettua ulkopuoliset ärsykkeet pois häiritsemästä. No joo, tämä toki koskee marginaalista ryhmää.

Mutta miten tuo ärsyketulva sitten eroaa lastenohjelmien ärsyketulvasta kun monet pelien vastustajat kuitenkin hyväksyvät television katselun? Monissa lasten peleissä on samat hahmot, sama värimaailma ja sama musiikki. Erona vain se että pelissä pääsee itsekin osallistumaan kehittämällä samalla loogista ajattelua ja ongelmanratkaisutaitoa. Plus että ainakin meillä lapset harvoin pelaavat lähellekään niin kauaa ajallisesti kuin mitä istuisivat telkkarin ääressä katsomassa pikkukakkosta.

pelilapsi
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27305291:
Yksi perustelu on pelien ärsyketulva, joka ei ole noin pienen hallittavissa. Esim. lastenpsykiatri Jari Sinkkonen on puhunut tästä:
”Pyssyleikit ovat leikkiä, jonka lapset luovat itse. Se on kehittyvän keskushermoston kannalta jotain aivan muuta kuin että lapsi katsoo peliä – leikkisää ja hauskaakin – joka on jonkun toisen luoma fantasia. Pelin valtava ärsyketulva ei ole hänen hallittavissaan.”
Psykiatri Jari Sinkkonen: ”Lapset on hoidettava kotona” – Suomenkuvalehti.fi
Ahaa, eli sinä miellät pelit heti ampumapeleihin? No tuommoiset pelit eivät varmasti ole kenenkään nelivuotiaan vanhemman ostolistalla. Ennemmin noista kinecktimals yms. peleistä on ollut kyse.

Yhteistyössä