Mikä on vialla?

Meillä 1v2kk poika nukahtaa iltaisin n. klo 21 aikaan ja herää aamulla jo klo 5-6 aikaan. Eli nukkuu vaan 8-9h yöunet! Eikö tämä ole liian vähän?

Koska herää niin aikaisin niin ei jaksa valvoa kun aamu 9 ja on silloin jo niin silmät ristissä että pakko laittaa nukkumaan. Nukkuu aamulla 2h päiväunet ja iltapäivällä jos lähdemme autolla jonnekin niin nukahtaa aina autoon, eli tulee väkisinkin kahdet unet. Olen yrittänyt pitää väkisin hereillä sinne klo 11 saakkaa, mutta poitsu on jo siinä vaiheessa niin kränä, ettei syö mitään ja ei jaksa mitään, joten mun on pakko laittaa 9 aikaan vaunuhin. Miten saisimme aamuja pidennettyä? Alkaa jo itse olemaan niin tööt ettei kohta jaksa...Onko normaalia että reilu vuoden ikäinen nukkuu vaan vuorokaudessa 10-12h?
 
Kyllä toi musta on aivan normaalirytmin oloista. Ei kaikki lapset nuku ja tee muutenkaan samaan tahtiin asioita. Jos herää 5-6 aikaan aamulla niin kyllä sitä ysin aikaan on varmasti ihan tööt...
Meillä vuoden ikäinen vekara nukkuu miltei samankaltaisesti, herää aamulla puolseitsemän aikoihin joskus myöhemmin joskus aikaisemmin.
Muuten hyvinkin samankaltainen rytmi kuin teillä. Minä olen vaan onnellinen että vihdoin alkanut nukkumaan heräilemättä koko yön...
 
Meillä oli viime kesän tuollainen kausi. Poika täytti kesäkuussa vuoden. Nukkui yöllä klo 22-06 ja päivällä kahdet unet puol-puolitoista tuntia kerrallaan. Eli kymmenisen tuntia/vrk. kun siirryttiin yksiin uniin, pysyi yöunet samana ja päikkärit oli puol tuntia-1 tunti. Hurjalle tuntui ja kaikkia väsytti. Pikku hiljaa kun totuteltiin yksille unille, alkoi unimäärät kasvaa. Syksyllä rupesi nukkumaan klo 20-07 yöt ja päivällä pari tuntia. Nyt vajaa 2 v ja nukkuu yöllä klo 21-07 ja päivällä 1-3 tuntia ja hyvin jakselee taas.

Ja vielä lisäisin, että meilläkin oli aikaisesta aamusta johtuen jo 9-10 aikaan tosi väsynyt poika. Yritettiin sitten vaan ulkoilla pahimman väsymyksen yli, että menis myöhemmin unille. Lounas syötiin kuitenkin usein jo 10 aikaan, ettei mennyt tappeluksi väsymyksen takia. Syksyn meni yksille päikyille jo klo 10.30-11 ja keväämmällä alkoi olla sopivampi laittaa unille 11.30-12.30 välillä.<br><br>
 
Meillä oli aika lailla samanlainen rytmi eli lähes puoltoistavuotiaaksi saakka nukkui kahdet unet: aamulla ja iltapäivällä noin 30 min. eli yhteensä noin tunnin ja sitten yöllä nukkui noin 9 t. Toiset tarttee enemmän unta, toiset vähemmän. Meillä lisäksi heräillään edelleen öisin useita kertoja. Nyt kuitenkin rytmi on ehkä vähän parempi ja yöunikin pikkasen syvempää, kun nukkuu päivällä yhdet reilun tunnin päikkärit.
 
Mulle tuli mieleen, että aurinko taitaa noussa tuohon aikaan. Voisiko johtua osaksi siitä? Meillä oli aikoinaan yöunien kanssa vaikeuksia esikoisen kanssa. Oli tuolloin 2,5 vuotias ja päikkäreiden tarve oli jäämässä pois. Silloin meille neuvottiin, että tärkeintä olisi nukkua väh 10 tunnin yöunet. Päiväunet sitten sen mukaan miten nukuttaa.

Eli teilläkin saattaa olla siirtymävaihe kahdista päiväunista yhtiin. Siirtyminenhän voi kestää tuon puoli vuottakin. Mutta kannattaa kiinnittää huomiota siihen, ettei yöunet jää liian lyhkäsiksi. Kai 9 tuntia on vielä ok, mutta jos menee lähemmäs 8 tai alle, niin kannattaa ainakin ottaa asia puheeksi neuvolassa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.05.2007 klo 06:13 Laura kirjoitti:
Meillä 1v2kk poika nukahtaa iltaisin n. klo 21 aikaan ja herää aamulla jo klo 5-6 aikaan. Eli nukkuu vaan 8-9h yöunet! Eikö tämä ole liian vähän?

Koska herää niin aikaisin niin ei jaksa valvoa kun aamu 9 ja on silloin jo niin silmät ristissä että pakko laittaa nukkumaan. Nukkuu aamulla 2h päiväunet ja iltapäivällä jos lähdemme autolla jonnekin niin nukahtaa aina autoon, eli tulee väkisinkin kahdet unet. Olen yrittänyt pitää väkisin hereillä sinne klo 11 saakkaa, mutta poitsu on jo siinä vaiheessa niin kränä, ettei syö mitään ja ei jaksa mitään, joten mun on pakko laittaa 9 aikaan vaunuhin. Miten saisimme aamuja pidennettyä? Alkaa jo itse olemaan niin tööt ettei kohta jaksa...Onko normaalia että reilu vuoden ikäinen nukkuu vaan vuorokaudessa 10-12h?
Uskoisin että tilanne voisi korjaantua jos saisit siirrettyä pojun yksiin päiväuniin. Meillä kun unirytmiä korjailtiin, niin meidät ohjeistettiin neuvolasta niin että vartti päivässä. Venytät päiväunia siis joka päivä vartilla myöhempään, kunnes lapsi nukahtaa sopivaan aikaan. Ehkä auttaisi jos laittaisit illalla hiukan myöhempään nukkumaan, jos nukkuisi sitten aamulla pidempään niin voisi se päikkäreitten venyttäminen olla helpompaa. Mutta ei kannata yrittää kerrasta siirtää unia kello 9:sta sinne 11:ta vaan vähitellen siirtää. =)
 
Mya
Kuulostaa todella tutulta...meidänkään vuoden ja 2kk.n ikäinen poika ei selvästikkään nuku tarpeeksi. Iltaisin saattaa simahtaa vasta kymmenen jälkeen mutta aamulla herää viiden kuuden aikaan.

Päiväunet nukkuu yleensä yhdet n. 2.n tunnin mittaiset.

Poika on varsinkin aamupäivisin selvästi todella yliväsynyt ja samoin iltapäivisin, kummasti sitten kyllä piristyy niin ettei meinaa saadakkaan enää yöunille. Päivät on alkaneet olemaan todella raskaita pojan kitistessä väsymystään. Omasta ajastakaan tai kahdenkeskeisestä ajasta miehen kanssa on turha haaveilla, kun on pakko käydä nukumaan samaan aikaan pojan kanssa, että jaksaa aamulla olla viiden aikaan ylhäällä.

Auringonnousu ei ainakaan meillä ole syynä, koska tämä aikaisin heräily alkoi jo aiemmin keväällä....

Nyt on onneksi pari päivää mennyt vähän paremmin ja poika on nukkunut peräti puoli seitsemään....mutta en uskalla toivoa, että olisi pysyvä olotila.
 

Yhteistyössä