Mikä on sopiva rangaistus? Kohta 8v ei siivoa huonettaan. 3 SIVULLA LISÄKYSYMYS!

Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Moni ehdottanut, että keräät sieltä huoneesta pois kaikki lelut yms. Ihan oikeesti, kaikki! Jos et raaski hävittää, niin pistä johonkin varastoon.
Nimenomaan mä olen nyt niin kurkkua myöden tuota täynnä että mä HALUAN hävittää suurimman osan. Ja vain pienen osan sitten säästää. Tiedän että tuota määrää ei likka tule ikinä pitämään kunnossa, joten turha kaikkea varastoida.
 
Mä olen vähän vastaavissa tilanteissa (ellei keskustelu ole auttanut) seissyt kylmästi vieressä ja määrännyt, että nyt tuo tavara paikoilleen ja seuraavaksi tuo. Kyllä nuo ovat vähitellen oppineet siivoamaan. Tosin mä olen aloittanut sen jo aiemmin, kun ovat olleet pienempiä, että tuossa iässä (8v) ovat jo siivonneet suunnilleen yhdestä käskystä. Mutta nyt, kun esikoinen on murkkuikäinen... hän on vähän taantunut :D Vieressä pitää taas vartioida, että homma hoituu ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Meillä oli eilen sanominen teinin kanssa. Sanoin, ettei vaatteita heitellä/säilytetä lattialla. Jos niin tekee, saa ostaa omilla rahoillaan vaatteet itselleen. Mä ostan ne jos niitä arvostetaan, eikä heitellä lattialle (jossa puput purevat niihin reikiä ). Teini sanoi heittävänsä ne lattialle jatkossakin ja ostaa omat vaatteensa. Alkoi katsella netistä lastenkoteja sieltäpäin missä hänen pappa asuu :D Sanoi, että kotona on NIIIIIIN kamalaa.

Illalla oli jo sitä mieltä, ettei hänen säästönsä (n. 100?) riitä kaikkeen ja lupaa olla heittämättä vaatteita lattialle. :LOL:
:LOL:
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutzilla:
tavarat jätesäkkiin ja säkki "roskiin" tai sanot suoraan et tästä lähin kaikki menee varastoon jos et siivoa huonetta pyydettäessä ja jos huone ei pysy siistinä ne menee lopuksi roskiin/kirpparille/lahjoituksiin...tuo auttaa meillä aina, kun huone alkaa olla tyhjä,niin johan sitä alkaa kaipaamaan leluja ja pysyvätkin paikoillaan jonkun aikaa leikin jälkeen
Tällä linjalla mä olen itsekin...mutta mähän olenkin diktaattori.

Eilen huoneesta lähti jo Barbiet ja Brazit. Barbit lähti sovinnolla, Brazien kohdalla vähän enisin mietti, mutta sanoi lopuksi että nekin voi laittaa pois...mutta ei aio siis siltikään siivota. Eikä ole siivonnut.

Mä vien nuo kirppikselle tänään, joten takaisin niitä ei saa. Eikä uusia osteta.

Ainoa jotka on likalle oikeasti tärkeitä on pet shopit. Mutta niitä mä en raaski ihan oikeasti antaa pois. Jos ne sitten vaikka varastois? Kyllä tälläkin diktaattoriäidillä jotain sydäntä on.
IHAN KAIKKI POIS, muutamaks viikoks ainakin. KAIKKI mitkä ei paikallaan ole. petsopit varastoon ;) odottaan parempia aikoja :D
Joo...kyllä mä nyt tosiaan näin sitten teen.

Eli huone tyhjäksi KAIKESTA kamasta, sovitusti saa takaisin ja jos ne pysyy kunnossa niin saa lisää, jos kaikki pysyy kunnossa, saa enemmän lisää. Jos ei pysy, niin menettää sitten LOPULLISESTI ne kamat.

Ja karson tuolta nyt vielä suoraan pois sellaista mitkä lähtee pois, koska tavaraa on niin paljon, ettei tosiaan lopu kesken.
sanot että vartti aikaa mennä kerään leluja tai sä keräät ;) jätesäkki käteen ja ihan ekana alat kerään niitä tärkeimpiä. et sano, että ne on vaan jossain jemmassa, vaan että KAIKKI on roskissa. kyl se kohta alkaa kyseleen... ;)

jos sä sanot että keräät ne varastoon odotteleen, niin se tietää silloin saavansa ne eikä laita tikkuaka ristiin.
 
pois vaan ne petsit, laita vaikka varastoon. Meillä 4vee tietää et kun äiti sanoo et lelut pois, se tarkottaa et ne kerätään joko omille paikoilleen tai sitten ne menee varastoon et minä se sitten vasta hirmuvaltias olenkin :snotty:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Visa:
Ööh, mitä siivooja siivoaa makkarista jos kerran kaikki tavarat on paikallaan?
Siivooja imuroi, pyyhkii pölyt, vie matot ulos, pesee lattiat. Ei siivoa levällään olevia rojuja, ellei sitten ole erikseen sovittu että järjestelisi paikkoja. Jos kamat on miten sattuu, niin siivoaminen ei oikein onnistu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja r:
Annat vielä yhden mahdollisuuden: joko siivoaa tänään huoneensa klo 16 mennessä, tai sitten lähtevät pois viikkoraha, tietsikka-aika, lastenohjelmat kaverin vierailu tms. sopiva rangaistus, mikä nyt teidän tilanteeseen on paras. Jos ei ole klo 16 mennessä siistiä, niin rapsahtaa rangaistus, sinä siivoat huoneen ja laitat kaikki hujan hajan olevat lelut jätesäkissä jonnekin sellaiseen paikkaan josta lapsi ei niitä löydä.
Meillä ei ole mitään mitä voisi ottaa pois. Kaikki on jo otettu. Eikä auta.
Ihan varmasti on, vaikka sitten ne rakkaat pet shopit. Et kuljeta mihinkään harrastuksiin, ei käydä uintireissuissa, alat vähentää vaatteita, et osta kaupasta herkkuja, ei pääse mäkkärille, otat peitot ja tyynyt pois, ja vaikka sängynkin jos tarve vaatii. Huone ihan oikeasti tyhjäksi, ja mitään palveluksia ei hänelle tehdä. Tekeekö muuten jotain muita kotitöitä? Onko huoneen siivous ainoa joka ei onnistu?
Kaikki mainitsemasi ollaan karsittu.

Oma huone on se ongelma. Mielellään auttais esim mua astioiden/pyykkien kanssa (kun sopivalle tuulelle sattuu, viime viikolla pyysi että siivotaan koko koti ja yllätetään iskä) mutta oma huone...huoh. Ei sitten niin millään.

Muutoinkin on nyt niskojen nakkelua ollut muutama kuukausi jo, eli vääntöä on noin niinkuin muutoinkin. Mutta tuo huone on jokapäiväinen ja aidosti rasittava asia.
 
Tyttös kuulostaa epäilyttävästi meidän naapurin tytöltä. Olisitko meidän naapuri... :whistle: :D Sillä tytöllä on myös tuo sama "asenne ongelma" ettei mikään liikuta tai millään ei ole mitään väliä. Äitinsä on välillä ihan helisemässä.

Meillä on auttanut kaikkien lasten kanssa se että tavaroista on luovuttu ikuisiksi ajoiksi. Nyt poikien huone on jo aika helppo siivota kun leluja on vaan autot toisella ja legot toisella. Pelejä ja kirjoja löytyy kyllä. Askartelu kamat lähti viimeksi.. Olivat kauniina mattona lastenhuoneen lattialla. Sakset ja kynät levällään, liimapurkit auki. Ihana yllätys 2 vuotiaalle pikkusiskolle ! |O Ne kamat lähti aika äkkiä tekemään tuttavuutta roskalaatikon kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Mutzilla:
tavarat jätesäkkiin ja säkki "roskiin" tai sanot suoraan et tästä lähin kaikki menee varastoon jos et siivoa huonetta pyydettäessä ja jos huone ei pysy siistinä ne menee lopuksi roskiin/kirpparille/lahjoituksiin...tuo auttaa meillä aina, kun huone alkaa olla tyhjä,niin johan sitä alkaa kaipaamaan leluja ja pysyvätkin paikoillaan jonkun aikaa leikin jälkeen
Tällä linjalla mä olen itsekin...mutta mähän olenkin diktaattori.

Eilen huoneesta lähti jo Barbiet ja Brazit. Barbit lähti sovinnolla, Brazien kohdalla vähän enisin mietti, mutta sanoi lopuksi että nekin voi laittaa pois...mutta ei aio siis siltikään siivota. Eikä ole siivonnut.

Mä vien nuo kirppikselle tänään, joten takaisin niitä ei saa. Eikä uusia osteta.

Ainoa jotka on likalle oikeasti tärkeitä on pet shopit. Mutta niitä mä en raaski ihan oikeasti antaa pois. Jos ne sitten vaikka varastois? Kyllä tälläkin diktaattoriäidillä jotain sydäntä on.
IHAN KAIKKI POIS, muutamaks viikoks ainakin. KAIKKI mitkä ei paikallaan ole. petsopit varastoon ;) odottaan parempia aikoja :D
Joo...kyllä mä nyt tosiaan näin sitten teen.

Eli huone tyhjäksi KAIKESTA kamasta, sovitusti saa takaisin ja jos ne pysyy kunnossa niin saa lisää, jos kaikki pysyy kunnossa, saa enemmän lisää. Jos ei pysy, niin menettää sitten LOPULLISESTI ne kamat.

Ja karson tuolta nyt vielä suoraan pois sellaista mitkä lähtee pois, koska tavaraa on niin paljon, ettei tosiaan lopu kesken.
sanot että vartti aikaa mennä kerään leluja tai sä keräät ;) jätesäkki käteen ja ihan ekana alat kerään niitä tärkeimpiä. et sano, että ne on vaan jossain jemmassa, vaan että KAIKKI on roskissa. kyl se kohta alkaa kyseleen... ;)

jos sä sanot että keräät ne varastoon odotteleen, niin se tietää silloin saavansa ne eikä laita tikkuaka ristiin.
Jos mä väitän että ne menee roskiin eikä menekään, niin seuraavalla kertaa tietää ettei ne kumminkaan mene roskiin kun ei ennenkään mennyt. Jotta tuo linja ei ole mun mielestä hyvä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Tyttös kuulostaa epäilyttävästi meidän naapurin tytöltä. Olisitko meidän naapuri... :whistle: :D Sillä tytöllä on myös tuo sama "asenne ongelma" ettei mikään liikuta tai millään ei ole mitään väliä. Äitinsä on välillä ihan helisemässä.

Meillä on auttanut kaikkien lasten kanssa se että tavaroista on luovuttu ikuisiksi ajoiksi. Nyt poikien huone on jo aika helppo siivota kun leluja on vaan autot toisella ja legot toisella. Pelejä ja kirjoja löytyy kyllä. Askartelu kamat lähti viimeksi.. Olivat kauniina mattona lastenhuoneen lattialla. Sakset ja kynät levällään, liimapurkit auki. Ihana yllätys 2 vuotiaalle pikkusiskolle ! |O Ne kamat lähti aika äkkiä tekemään tuttavuutta roskalaatikon kanssa.
Voin olla naapurinne...tai sitten jollain toisellakin perheellä on samanmoinen hirviöesiteini :LOL: :D

Myös meillä perheessä taapero ja vauva ja sakset lattialla monasti. Nyt likalla on saksienkäyttökielto meneillään.
 
Kiitos teille kaikille :flower:

Jos sen verran vielä saa vaivata, että MITÄ/MINKÄ VERRAN TAVARAA KUULUU/PITÄÄ JÄTTÄÄ?

Siis toki nyt kaikki lähtee pois, mutta minkä verran teidän lapsilla on leluja? Siis etten ihan autioksi huonetta vedä?!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Kiitos teille kaikille :flower:

Jos sen verran vielä saa vaivata, että MITÄ/MINKÄ VERRAN TAVARAA KUULUU/PITÄÄ JÄTTÄÄ?

Siis toki nyt kaikki lähtee pois, mutta minkä verran teidän lapsilla on leluja? Siis etten ihan autioksi huonetta vedä?!
Sä et nyt tainnut käsittää. Tyhjä huone tarkoittaa TYHJÄÄ huonetta. Siellä ei ole yhtään mitään, patja korkeintaan jos niin pitkälle on mentävä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Kiitos teille kaikille :flower:

Jos sen verran vielä saa vaivata, että MITÄ/MINKÄ VERRAN TAVARAA KUULUU/PITÄÄ JÄTTÄÄ?

Siis toki nyt kaikki lähtee pois, mutta minkä verran teidän lapsilla on leluja? Siis etten ihan autioksi huonetta vedä?!
Meillä pojille jäi tosiaan toiselle autot ja toiselle legot. Lisäksi on kaikkien yhteisiä pelejä ja kirjoja. Osa kirjoista on itsenäisen lukemisen kiellossa.... :whistle: Löytyy meiltä paperia, kyniä ja saksetkin, mutta ei askartelutarvikkeita tai HAMAHELMIÄ enää KOSKAAN ! |O |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Ohhoh, onpa meitä natsiäitejä täällä monta! :eek: Lapsi parat :'( Mun muksut ainakinktovat aina kaiholla miten naapurissa ei lastn tartte KOSKAAN siivota.... just.
:headwall: :headwall: Näppis rikki ja osa kirjaimista pitäisi oikeasti LYÖDÄ jotta tulevat... Kiitos lasten :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Kiitos teille kaikille :flower:

Jos sen verran vielä saa vaivata, että MITÄ/MINKÄ VERRAN TAVARAA KUULUU/PITÄÄ JÄTTÄÄ?

Siis toki nyt kaikki lähtee pois, mutta minkä verran teidän lapsilla on leluja? Siis etten ihan autioksi huonetta vedä?!
Jos lapsi on sitä mieltä, ettei halua siivota ja sä olet asiasta varoittanut, niin KAIKKI pois. Patja/sänky ja tuoli jää. Voi siis huonekalut jättää, mutta kaikki lapsen tavarat pois.

Sitten kun alkaa kiinnostaa, niin sinä katsot sopivan määrän lapselle tavaraa. Minkä uskot lapsen jaksavan/viitsivän siivota.
 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Meillä oli eilen sanominen teinin kanssa. Sanoin, ettei vaatteita heitellä/säilytetä lattialla. Jos niin tekee, saa ostaa omilla rahoillaan vaatteet itselleen. Mä ostan ne jos niitä arvostetaan, eikä heitellä lattialle (jossa puput purevat niihin reikiä ). Teini sanoi heittävänsä ne lattialle jatkossakin ja ostaa omat vaatteensa. Alkoi katsella netistä lastenkoteja sieltäpäin missä hänen pappa asuu :D Sanoi, että kotona on NIIIIIIN kamalaa.

Illalla oli jo sitä mieltä, ettei hänen säästönsä (n. 100?) riitä kaikkeen ja lupaa olla heittämättä vaatteita lattialle. :LOL:
:LOL:
:LOL:

Aivan mahtava idea. Meilläkin teinin vaatekaapin sisältö on säilössä lattialla ja raivoaa mulle kun joku vaate on EKSYNYT pyykkikoriin ja pesuun :eek: :headwall: Vaatekaapissa vaatteet hujan hajan... :headwall: Ja muistaa kertoa mulle kuinka hänen KAIKKI kaveritpitää mua ihan kauheena tiukkiksena ja TOOOOOOSI ankarana... Silti ne samat kaverit melkein asuu meillä :whistle:
 
Mä en tiedä mikä on oikea määrä leluja mut meillä niitä on miehen mielestä liikaa. Mä olen pistänyt säännöks et kaikkia ei saa ottaa leikkiin kerralla eli jos haluaa junaradan levittää mut on legot ja autot lattialla leikeissä niin toinen noista on kerättävä pois kun ei niitä kaikkia kuitenkaan jaksa sitten kerätä kerralla pois.
 
meillä sama homma pojan7v kanssa. Huone on kun hävitys ja se on varmasti painajainen lapselle yksin siivota. Olenkin sanonut, että äiti voi auttaa, jos tarvis on. Yhdessä sitten hommaillaan ja hyvin menee. Minä haalin lattialastalla leluja kasaan ja poika mättää laatikkoon. Poika vie itse pyykit yms.Joskus olen sanonut että korjaa ensin pyykit, käy tekemässä se ja sit pehmot sit kirjat jne, kohta huone näyttääkin jo siistiltä. Sit poika saa imuroida ja kehut päälle. Tosin aina ei tämäkään toimi, mutta toimii paremmin kuin uhkaus ja nalkutus..
 
Niin siis NYT mä vedän huoneen kyllä putipuhtaaks, eikä sinne jää MITÄÄN. Mutta sitten kun sine taas alkaa tuleen tavaraa niin pohdin että minä verran. Mutta ok...säästän kirjat, pelit ja sitten petsit...ja jotain sen lisäksi...varmaan noita piirustusjutuja sitten. Ja röllitietokoneen. Näillä sitten mennään.

 
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Niin siis NYT mä vedän huoneen kyllä putipuhtaaks, eikä sinne jää MITÄÄN. Mutta sitten kun sine taas alkaa tuleen tavaraa niin pohdin että minä verran. Mutta ok...säästän kirjat, pelit ja sitten petsit...ja jotain sen lisäksi...varmaan noita piirustusjutuja sitten. Ja röllitietokoneen. Näillä sitten mennään.
Voipi olla että sunkin tytöstä alkaa löytymään kiinnostusta ja välittämistä.... jos ei heti niin jonkin ajan kuluttua ainakin... ;)
Onnea urakkaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Niin siis NYT mä vedän huoneen kyllä putipuhtaaks, eikä sinne jää MITÄÄN. Mutta sitten kun sine taas alkaa tuleen tavaraa niin pohdin että minä verran. Mutta ok...säästän kirjat, pelit ja sitten petsit...ja jotain sen lisäksi...varmaan noita piirustusjutuja sitten. Ja röllitietokoneen. Näillä sitten mennään.
Voipi olla että sunkin tytöstä alkaa löytymään kiinnostusta ja välittämistä.... jos ei heti niin jonkin ajan kuluttua ainakin... ;)
Onnea urakkaan!
Toivottavasti :)
 

Yhteistyössä