Mikä on sopiva ikäero sisaruksilla?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Sellainen 2 vuotta tai vaikka vähän alle olisi sopiva meidän perheelle, saa nähdä miten käy :D

Eiköhän tuo sopiva ikäero ole ihan perhekohtainen juttu, se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi naapurille.

Vähintään 4-5 vuotta. Näin lapsettoman näkökulmasta. Jos nyt ylipäätään haluaa enemmän kuin yhden lapsen.

Mun mielestä on eettisesti ja moraalisesti erittäin arveluttavaa tehdä enemmän kuin yksi lapsi vain siksi, että esikoinen saisi leikkikaverin/leikkikavereita. Lisäksi nuoremmat sisarukset eivät koskaan saa tuntea sitä, minkälaista on olla ainokainen ja saada vanhempansa tai vanhempiensa jakamaton huomio. Tästä syystä kannatan lapsille reilua ikäeroa. Vanhempi lapsi ymmärtää paremmin, miksi häntä ei yhtäkkiä huomioidakaan samalla tavalla kuin ennen, varsinkin jos asian selittää lapselle perinpohjaisesti.

Siivetön lintu
Meillä tulee ikäeroa 5 vuotta ja luulen että se on aika hyvä. Esikoinen on jo omatoiminen ja ymmärtää miten vauvan kanssa ollaan. Ainoa mikä huolettaa on se miten noin pitkä ikäero vaikuttaa sisarusten suhteeseen kun lapsena ei ehdi paljonkaan olla yhteistä, mutta kyllähän siihen vaikuttaa moni muukin asia kuin ikä.
Itse en olisi kahden pienen kanssa jaksanut joten tää on mulle hyvä ratkaisu. Ja mitä omasta lapsuudesta ja kavereiden vastaavia tilanteita joissa pienellä ikäerolla lapset tulleet niin kyllä se esikoinen jää aina paitsioon ja joutuu olemaan ikäistään isompi kun pikkusisarukset vaatii sitä huomiota. Olen siis siinäkin mielessä tyytyväinen että meillä esikoinen on saanut olla pieni ja saanut kaiken huomion mitä on tarvinnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Näin lapsettoman näkökulmasta. Jos nyt ylipäätään haluaa enemmän kuin yhden lapsen.

Mun mielestä on eettisesti ja moraalisesti erittäin arveluttavaa tehdä enemmän kuin yksi lapsi vain siksi, että esikoinen saisi leikkikaverin/leikkikavereita.
Jotenkin mä, äiti-ihminen, luulen että kukaan ei tee lapsia tuosta syystä :whistle:

Meillä isompien ikäero 1v11kk ja sitten tokan ja kolmannen ikäero 5v ja sit kolmosen ja nelosen ikäero 1v1pv. mikä tahansa noista on hyvä, jokaisessa omat hyvät ja huonot puolensa. =)

Mutta jos oisin tehnyt vain kaksi lasta, niin oisin suosinut varmaan tuota 2 vuoden ikäeroa (siis koittanut pyrkiä siihen, kuten meillä ekan ja tokn lapsen ikäero onkin!)...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Näin lapsettoman näkökulmasta. Jos nyt ylipäätään haluaa enemmän kuin yhden lapsen.

Mun mielestä on eettisesti ja moraalisesti erittäin arveluttavaa tehdä enemmän kuin yksi lapsi vain siksi, että esikoinen saisi leikkikaverin/leikkikavereita.
Jotenkin mä, äiti-ihminen, luulen että kukaan ei tee lapsia tuosta syystä :whistle:
Tän palstan perusteella aika monikin tuntuu tekevän enemmän kuin yhden lapsen nimenomaan tuosta syystä.. :xmas:

Eihän leikkikaverin saaminen esikoiselle tietenkään ainoa syy ole kahden tai useamman lapsen pykäämiselle. Mutta kovasti paljon sitä täälläkin toitotetaan, että lapsella pitää olla vähintään yksi sisarus, että ainokaisen vanhemmat ovat itsekkäitä ja ilkeitä kun riistävät lapseltaan mahdollisuuden sisarukseen.. Sitä en tajua ollenkaan.

v
Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
Meillä on esikoisella ja kakkosella ikäeroa 2v3kk ja kakkosella ja kolmosella 1,5v ja kyllä mun mielestä tuo 1,5v ikäero on parempi ikäero, kuin mitä esikolla ja kakkosella on.
Kertoisitko perustelut mielipiteellesi? Meillä ikäero 1,5v ja tuntuu välillä mahdottomalta, kun esikoiselle ei voi vielä puhua "järkeä", mutta en sitten tiedä auttaisiko isompi ikäero mitään.

Tän palstan perusteella aika monikin tuntuu tekevän enemmän kuin yhden lapsen nimenomaan tuosta syystä.. :xmas:

Eihän leikkikaverin saaminen esikoiselle tietenkään ainoa syy ole kahden tai useamman lapsen pykäämiselle. Mutta kovasti paljon sitä täälläkin toitotetaan, että lapsella pitää olla vähintään yksi sisarus, että ainokaisen vanhemmat ovat itsekkäitä ja ilkeitä kun riistävät lapseltaan mahdollisuuden sisarukseen.. Sitä en tajua ollenkaan.
Kuten totesin: tuskin kukaan tekee lisää lapsia vain siksi, että esikoinen saisi leikkikaverin :D
Saahan niitä kavereita muualtakin :snotty:
Henk.koht. pidän kyllä sisarusta todella tärkeänä asiana, mutta kukin perhe tekee itse omat valintansa, eikä kyse mistään ilkeydestä tai itsekkyydestä kyllä ole.

Kuten totesin: tuskin kukaan tekee lisää lapsia vain siksi, että esikoinen saisi leikkikaverin :D
Saahan niitä kavereita muualtakin :snotty:
Henk.koht. pidän kyllä sisarusta todella tärkeänä asiana, mutta kukin perhe tekee itse omat valintansa, eikä kyse mistään ilkeydestä tai itsekkyydestä kyllä ole.

Tätä voisin peesailla.

Aika "hassu" ajatus että vain lapsen takia hankitaan toinen, kolmas tai neljäskin lapsi. :D

Mun mielestä sisarukset on todella suuri rikkaus, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen asian kanssa että mulla on krooninen vauvakuume ja rakastan lapsia niin että haluan niitä useampia. =) ;)

Niin ja sopiva ikäero on 1v3kk-14v :D

Yhteistyössä