Mikä on sellainen kohta vuokrasopimuksessa...

• Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No ihan laillista se on ja täysin normaalia, ei sinne saa muuttaa muita ilmoittamatta, jos sinne muuttaa joku toinen aikuinen niin pitää tehdä uusi vuokrasoppari.
Eikä pidä, saa sitä puolison ottaa kysymättäkin.

ap
No ihan laillista se on ja täysin normaalia, ei sinne saa muuttaa muita ilmoittamatta, jos sinne muuttaa joku toinen aikuinen niin pitää tehdä uusi vuokrasoppari.
no juu, siis mikä luokitellaan muuttamiseksi?

se, että poikaystäväni on luonani sillointällöin, kuin myös minä hänen luonaan?

santtu
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Saa ottaa juu ,muttei se siihen vuokrakämppään saa muuttaa ilman vuokranantajan lupaa! Näin on marjat!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jos kirjat muuttaa niin on muuttamista ja suomessa pitää jossain olla kirjoilla.

Kx3
Asunnon saa huoneenvuokralain mukaan jopa vuokrata määräajaksi (muistaakseni enintään 2 vuotta) toiselle henkilölle. Mielestäni tällainen kohta vuokrasopimuksessa ei ole lain mukainen. Katso täältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481 (esim. pykälä 17)

vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja santtu:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Saa ottaa juu ,muttei se siihen vuokrakämppään saa muuttaa ilman vuokranantajan lupaa! Näin on marjat!
Tähän haluan mustaa valkoisella ennen kuin uskon.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jos kirjat muuttaa niin on muuttamista ja suomessa pitää jossain olla kirjoilla.
mies on kirjoilla ihan omassa vuokra-asunnossaan.
naapuri on tehnyt isännöitsijälle ilmoituksen, että asunnossa asuu ylimääräinen henkilö.
miten todistan, ettei näin ole?

Zoe-F
no siis yövieraiden ja vieraiden käyntiähän ei voi kukaan kieltää :D näin minulle kerrottiin, kun asiasta vuokranantajalta kyselin. Toinen henkilö on muutanut siinä vaiheessa kun osote vaihtuu. Jos vaikka siltä poikaystävältä onkin muutama tavara vaikka "unohtunut" niin ei voi väittää että hän asuisi samassa osotteessa. Sitten asuu, jos osotekin on käännetty sinne.

Kx3
Minusta tuo edellä mainittu pykälä 17 nimenomaan sanoo, ettei vuokranantajan lupaa tarvitse kysyä puolison asunnossa asumisesta. Tai minä ainakin ymmärrän tämän näin. Tässä teksti:
17 §
Asuinhuoneiston luovuttaminen toisen käytettäväksi

Vuokralainen saa käyttää asuinhuoneistoa omana tai yhteisenä asuntona puolisonsa ja perheeseen kuuluvien lasten kanssa. Jollei siitä aiheudu vuokranantajalle huomattavaa haittaa tai häiriötä, vuokralainen saa käyttää huoneistoa yhteisenä asuntona myös lähisukulaisensa ja puolisonsa lähisukulaisen kanssa taikka luovuttaa alivuokrauksena tai muutoin enintään puolet huoneistosta toisen käytettäväksi asumiseen.

Lähde: Finlex

vierailija
naapuri on tehnyt isännöitsijälle ilmoituksen, että asunnossa asuu ylimääräinen henkilö.
Naapuri saa vaikka isännöitsijän läsnäollessa tunnistaa "miehesi" ja te näytätte isännöitsijälle todistuksen, että miehellä on oma vuokra-asunto, jossa hän on kirjoilla.

Kx3
Jos mies ei ole kirjoilla sinun asunnossasi, ei pitäisi mitään ongelmaa olla. Mikä kyttääjä siellä sun naapurissa asuu. Pitäis huolen omista asioistaan ja ostaisi elämäkaupasta elämän.

eikös väestörekisteristä tms näe osoitteessa kirjoilla olevat? kelan asumistuen saajan ainaki helppo hakee kelalt papru, jos ny siihen menis...

mm
Kyllä esim yksinelävä nainen saa ottaa luokseen asumaan poikaystävänsä ihan ilman vuokranantajan lupaa. Vuokranantajalle pitää toki ilmoittaa asiasta.

Kyläillä saa ihan vapaasti, näytätte isännöitsijälle miehen vuokrasopimuksen.

Vielä lisään, ei nykyään tarvitse olla kirjoilla missään. Nykypäivänä saa olla ns.irtolainen. Postiosoite pitää vain olla jokaisella.

Rahina
Vesimaksuhommassa on joku raja, että jos on vieras jatkuvasti 3 yötä viikossa es mes, niin maksetaan vesimaksu. Siis yksityisellä voi olla. Tuskin mikään laki niin sanoo. Jotkut naapurit kyttää, kun kaikkien vesimaksuja korotetaan, jos kulutus nousee.

vieras
minulla aikoinaan olimme exän kanssa kaukosuhteessa ja vierailimme vuorotellen viikonloppuja ja joskus pitempiäkin lomia puolin ja toisin molempien luona. Minun ihanat ex-naapurit olivat sitten ottaneet asiakseen ilmoittaa tästä taloyhtiön hallitukselle, jossa olivat sitten vuokranantajan mukaan päättäneet, että meidän täytyy maksaa kahdet vesimaksut. Eivät sitten ottaneet huomioon, että saattoi olla useitakin viikkoja, etten ollut kuukaudesta omalla asunnollani tippaakaan vettä lorottamassa. Tätä kyseistä "päätöstä" en koskaan kirjallisena nähnyt, en tiedä, halusiko vuokranantaja itselleen vain hieman ekstraa kun vielä "vitsaili", että tässähän voidaan reilua vuokran korotusta miettiä, kun on kaksi maksajaakin!
Yhden kuukauden maksoin ylimääräisen vesimaksun, kun en jaksanut alkaa tappelemaan ja nuori kun olin, en tajunnut, että tuskin oli ihan laillistakaan tuommoinen. Ja muutin hyvin pian pois...

vieras
minulla aikoinaan olimme exän kanssa kaukosuhteessa ja vierailimme vuorotellen viikonloppuja ja joskus pitempiäkin lomia puolin ja toisin molempien luona. Minun ihanat ex-naapurit olivat sitten ottaneet asiakseen ilmoittaa tästä taloyhtiön hallitukselle, jossa olivat sitten vuokranantajan mukaan päättäneet, että meidän täytyy maksaa kahdet vesimaksut. Eivät sitten ottaneet huomioon, että saattoi olla useitakin viikkoja, etten ollut kuukaudesta omalla asunnollani tippaakaan vettä lorottamassa. Tätä kyseistä "päätöstä" en koskaan kirjallisena nähnyt, en tiedä, halusiko vuokranantaja itselleen vain hieman ekstraa kun vielä "vitsaili", että tässähän voidaan reilua vuokran korotusta miettiä, kun on kaksi maksajaakin!
Yhden kuukauden maksoin ylimääräisen vesimaksun, kun en jaksanut alkaa tappelemaan ja nuori kun olin, en tajunnut, että tuskin oli ihan laillistakaan tuommoinen. Ja muutin hyvin pian pois...
ja tähän vielä lisään, että keskimäärin exäni oli kerran kuussa yhden viikonlopun ja ne pitemmät lomat ehkä kerran/ kaksi vuodessa.

Kx3
Vielä siitä kohdasta vuokrasopimuksessa, joka kieltää puolison/muiden henkilöiden muuttamisen asuntoon: sellainen ehto sopimuksessa on Suomen lain mukaan mitätön.

FINLEX sanoo:
26 §
Kielletyt ehdot asuinhuoneiston käytöstä, kunnosta, kunnossapidosta ja vastuusta

Sellainen ehto on mitätön, jolla rajoitetaan vuokralaiselle 16-25 §:n mukaan kuuluvaa oikeutta saada huoneisto hallintaansa, käyttää huoneistoa, luovuttaa se tai osa siitä toisen käytettäväksi, vaatia huoneistolta laissa säädettyä tai sovittua kuntoa, purkaa sopimus tai saada vapautus vuokran maksamisesta tai vuokraa alennetuksi tai saada vahingonkorvausta taikka jolla vuokralaisen tai sen, jolle vuokralainen on luovuttanut huoneiston tai sen osan käytettäväksi, vastuu huoneistossa asumiseen käytettäväksi sovituille tiloille aiheutuneesta vahingosta sovitaan ankarammaksi kuin tässä luvussa säädetään.

Yhteistyössä