Mikä on lempikohtasi/jakeesi Raamatusta?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Olen ateisti, mutta mielestäni Raamatussa on paljonkin hyviä kohtia. Olen käyttänyt aikaa ja vaivaa Raamatun tutkimiseen, olen peräti vetänyt Raamis-piirejä joskus. :)

Tämä yksikin lause riittää minulle:

"Niin kauan kuin ihminen elää, hänellä on toivoa." (Saarnaaja 9:4)
Raamattu on koraaniin verrattuna varmasti ihan hyvä kirja, mutta itse saan nautinnon muunlaisesta kirjallisuudesta.
 
"vieras"
Olen ateisti, mutta mielestäni Raamatussa on paljonkin hyviä kohtia. Olen käyttänyt aikaa ja vaivaa Raamatun tutkimiseen, olen peräti vetänyt Raamis-piirejä joskus. :)

Tämä yksikin lause riittää minulle:

"Niin kauan kuin ihminen elää, hänellä on toivoa." (Saarnaaja 9:4)
Kunnioitukseni astrolabelle. Mukava tavata suvaitsevainen ja avarakatseinen ateisti, joka on sivistänyt itseään myös Raamatun tuntemuksella.
 
[QUOTE="vieras";26207975]Kunnioitukseni astrolabelle. Mukava tavata suvaitsevainen ja avarakatseinen ateisti, joka on sivistänyt itseään myös Raamatun tuntemuksella.[/QUOTE]

Miten voisi muodostaa mielipidettä asiasta, jos ei sitä tutki tarkemmin?

Kaikessa on puolensa. Joulupäivänä me kävelimme kuudeksi aamulla kirkkoon sellaset 4 km - lapsenikin heräsivät itsekseen siihen aikoihin. En usko, mutta voin silti ymmärtää asian myönteisiä puolia kokien niitä itse.
 
"vieras"
Moisesta satukirjasta en perusta.

Mitä nautintoa / oppia saatte tuon satukirjan lukemisesta?
Raamattu antaa paljon ajatuksia ja ajattelemisen aihetta, esim. nämä

SAARNAAJA 4
7. Taas minä näin turhuuden auringon alla:
8. Tuossa on yksinäinen, ei ole hänellä toista, ei poikaa, ei veljeäkään ole hänellä; mutta ei ole loppua kaikella hänen vaivannäöllänsä, eikä hänen silmänsä saa kylläänsä rikkaudesta. Ja kenen hyväksi minä sitten vaivaa näen ja pidätän itseni nautinnoista? Tämäkin on turhuutta ja on paha asia.
9. Kahden on parempi kuin yksin, sillä heillä on vaivannäöstänsä hyvä palkka.
10. Jos he lankeavat, niin toinen nostaa ylös toverinsa; mutta voi yksinäistä, jos hän lankeaa! Ei ole toista nostamassa häntä ylös.
11. Myös, jos kaksi makaa yhdessä, on heillä lämmin; mutta kuinka voisi yksinäisellä olla lämmin?
12. Ja yksinäisen kimppuun voi joku käydä, mutta kaksi pitää sille puolensa. Eikä
kolmisäinen lanka pian katkea.

SAARNAAJA 11
7. Suloinen on valo, ja silmille tekee hyvää nähdä aurinkoa.
8. Niin, jos ihminen elää vuosia paljonkin, iloitkoon hän niistä kaikista, mutta muistakoon pimeitä päiviä, sillä niitä tulee paljon. Kaikki, mikä tulee, on turhuutta.
9. Iloitse, nuorukainen, nuoruudessasi, ja sydämesi ilahuttakoon sinua nuoruusikäsi päivinä. Vaella sydämesi teitä ja silmiesi halun mukaan; mutta tiedä: Jumala tuo sinut tuomiolle kaikesta tästä.
10. Karkoita suru sydämestäsi ja torju kärsimys ruumiistasi, sillä nuoruus ja aamurusko ovat turhuutta.
 
[QUOTE="vieras";26208005]Raamattu antaa paljon ajatuksia ja ajattelemisen aihetta, esim. nämä
[/QUOTE]

Ite miellyin tähän:

1. Yöllä minä vuoteellani etsin häntä, jota minun sieluni rakastaa, minä
etsin, mutta en löytänyt häntä.
2. "Minä nousen ja kiertelen kaupunkia, katuja ja toreja, etsin häntä, jota minun sieluni rakastaa." Minä etsin, mutta en löytänyt häntä.
3. Kohtasivat minut vartijat, jotka kaupunkia kiertävät. "Oletteko nähneet häntä, jota minun sieluni rakastaa?"
4. Tuskin olin kulkenut heidän ohitsensa, kun löysin hänet, jota minun sieluni rakastaa; minä tartuin häneen enkä hellittänyt hänestä, ennenkuin olin saattanut hänet äitini taloon, kantajani kammioon.
5. Minä vannotan teitä, te Jerusalemin tyttäret, gasellien tai kedon peurojen kautta: älkää herätelkö, älkää häiritkö rakkautta, ennenkuin se itse haluaa.

KORKEA VEISU 3
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;26208060:
Vanhassa testamentissa ja koraanissa puhutaan varmaankin samasta Jumalasta, kun on niin armoton ja vihainen. Uusi testamentti ja Jeesus on tarina toivosta, armosta ja rakkaudesta.
Näin minusta.
Koraanissa jokainen suura (ekaa lukuunottamatta) alkaa jumalan Armeliaan Armahtajan nimeen. Minusta Islamin armokäsitys ei poikkea suurestikaan kristinuskon armokäsityksestä.
 
JONSERED Karhunkantaja
Koraanissa jokainen suura (ekaa lukuunottamatta) alkaa jumalan Armeliaan Armahtajan nimeen. Minusta Islamin armokäsitys ei poikkea suurestikaan kristinuskon armokäsityksestä.
Koraanissa myös turvataan naisen ja lapsen asema erotilanteessa, toisin, kuin Raamatussa.

Ja samaa mieltä olen, islam ja kristinusko eivät juurikaan loppujen lopuksi eroa toisistaan. Ero tulee muista kulttuuriin vaikuttavista asioista, sharia-laki ei ole islamin opetuksien mukaista, vaan jäänne paljon kauempaa. Ja vastaavasti kristittyjä yhä piinaavaa "silmä silmästä"-ajattelu on Raamatun oppien vastaista.
 
Koraanissa myös turvataan naisen ja lapsen asema erotilanteessa, toisin, kuin Raamatussa.

Ja samaa mieltä olen, islam ja kristinusko eivät juurikaan loppujen lopuksi eroa toisistaan. Ero tulee muista kulttuuriin vaikuttavista asioista, sharia-laki ei ole islamin opetuksien mukaista, vaan jäänne paljon kauempaa. Ja vastaavasti kristittyjä yhä piinaavaa "silmä silmästä"-ajattelu on Raamatun oppien vastaista.
Islam on kristinusko 2.0; laajennusosa vanhaan. Sen perustana ihan samat tapahtumat ja profeetat, vain hieman lisää laitettu siihen päälle tarjolle. Islamissa Paratiisiin pääsee jumalan armosta - EI omilla teoilla, kuten usein näkee harhaisesti väitettävän. Sinapinsiemenellinen uskoa sydämessä on riittävä määrä muistini mukaan.
 
Ölli
Jos jotain kirjaa, niinkuin koraania voidaan tulkita noin laajamittaisesti väärin ja lukea kuin piru raamattua, pitää sen olla aika epäjohdonmukainen. Tuo että asioita ei päivitetä on kamalan huolestuttavaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;26208060:
Vanhassa testamentissa ja koraanissa puhutaan varmaankin samasta Jumalasta, kun on niin armoton ja vihainen. Uusi testamentti ja Jeesus on tarina toivosta, armosta ja rakkaudesta.
Näin minusta.
Mikäli olisit VT:iin perehtynyt niin varmaankin tietäisit, että myös siellä tulee esille Jumalan armo ja rakkaus.
 
ölli
[QUOTE="vieras";26208123]Mikäli olisit VT:iin perehtynyt niin varmaankin tietäisit, että myös siellä tulee esille Jumalan armo ja rakkaus.[/QUOTE]

Joo on siellä koraanissakin sitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ölli;26208122:
Jos jotain kirjaa, niinkuin koraania voidaan tulkita noin laajamittaisesti väärin ja lukea kuin piru raamattua, pitää sen olla aika epäjohdonmukainen. Tuo että asioita ei päivitetä on kamalan huolestuttavaa.
Tulkitaanko raamattua mielestäsi oikeammin? Vai onko tääkin tulkintakysymys? Pitäisikö raamatuntulkintaakin päivittää 2000-luvulle?
 
"meee"
Room. 13:10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain.

1 Joh.17-18 Jumalan rakkaus on saavuttanut meissä täyttymyksensä, kun me tuomion päivänä astumme rohkeasti esiin. Sellainen kuin Jeesus on, sellaisia olemme mekin tässä maailmassa. Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkottaa pelon. Pelossahan on jo rangaistusta; se, joka pelkää, ei ole tullut täydelliseksi rakkaudessa.

Psalmi 139

Mm. nämä
 
Alkuperäinen kirjoittaja ölli;26208131:
Joo on siellä koraanissakin sitä.
Olisi muuten mukavaa jos te raamatun ja koraanin tuntijat laittaisitte tänne lainauksia näistä jutuista. Voisi asioista perilläolematonkin taho ottaa kantaa. Tuollainen "on siellä/eipäs/juupas" ei oikein avaa tätä asiaa. Ja nyt ei sitten kannata tähän laittaa kommentiksi lukekaa raamattu/koraani.
 
Ölli
Kyllähän raamattu päivittyy ja sen lukijat ainakin täällä suomessa on ihan ajattelevia ja ymmärtäviä ihmisiä. Tarkoitan että tajuavat silloiset olot ja osaavat niistä vetää omat johtopäätöksensä. Koraania sen sijaan ei voi lukea muulla kielellä kuin arabiaksi, siis käsittääkseni sen on niin korkealentoinen kirja,ettei sitä voi oikein kääntää.
 
"vieras"
Olisi muuten mukavaa jos te raamatun ja koraanin tuntijat laittaisitte tänne lainauksia näistä jutuista. Voisi asioista perilläolematonkin taho ottaa kantaa. Tuollainen "on siellä/eipäs/juupas" ei oikein avaa tätä asiaa. Ja nyt ei sitten kannata tähän laittaa kommentiksi lukekaa raamattu/koraani.
No, yksittäisiä jakeita tärkeämpää on minusta ymmärtää "juoni", koko homman "pointti" niin sanotusti.
Tässä pari jaetta nyt kuitenkin:
Jesaja 46:4
Teidän vanhuuteenne asti minä olen sama, hamaan harmaantumiseenne saakka minä kannan; niin minä olen tehnyt, ja vastedeskin minä nostan, minä kannan ja pelastan.

Jesaja 59:1,2
Katso, ei Herran käsi ole liian lyhyt auttamaan, eikä hänen korvansa kuuro kuulemaan; vaan teidän pahat tekonne erottavat teidät Jumalastanne, ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule.

Jesaja 30 18-21
Kuitenkin Herra vain odottaa,
että voisi olla teille armollinen,
hän nousee armahtamaan teitä.
Herra on oikeuden Jumala.
Autuaita ne, jotka häntä odottavat!
19 Siionin kansa, sinä joka asut Jerusalemissa,
sinun itkusi aika on ohi!
Kun huudat häneltä apua, hän armahtaa,
hän kuulee ja vastaa sinulle.
20 Vaikka Herra suo sinulle vain kapean leivän
ja niukasti vettä,
hän, sinun opastajasi, ei enää kätkeydy.
Omin silmin sinä saat nähdä hänet.
21 Aina kun olet eksymässä tieltä,
milloin oikeaan, milloin vasempaan,
sinä omin korvin kuulet takaasi ohjeen:
-- Tässä on tie, kulkekaa sitä.
 
Kepsis
Koraanissa myös turvataan naisen ja lapsen asema erotilanteessa, toisin, kuin Raamatussa.

Ja samaa mieltä olen, islam ja kristinusko eivät juurikaan loppujen lopuksi eroa toisistaan. Ero tulee muista kulttuuriin vaikuttavista asioista, sharia-laki ei ole islamin opetuksien mukaista, vaan jäänne paljon kauempaa. Ja vastaavasti kristittyjä yhä piinaavaa "silmä silmästä"-ajattelu on Raamatun oppien vastaista.
No ongelmahan onkin se kun tämä historian satukirja "puhuu ristiin itsensä" kanssa niin monessa kohtaa että...
 

Yhteistyössä