Mikä olisi viimeinen ikäsi "tehdä" lapsi?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Heli
Alkuperäinen kirjoittaja ei kai:
Alkuperäinen kirjoittaja Heli:
Tiesittekö, miksi riski saada vammaisia lapsia kohoaa äidin iän myötä?

Tyttövauvalla on jo syntyessään kaikki elämänsä aikana tarvitsemansa munasolut. Kun ikämittari lähenee 40 vuotta, jäljellä on vain vähän munasoluja, ja niiden laatu on heikompi.

Olen 32 vuotias, ja olen ollut onnekas kun löysin mieheni aikaisin ja raskaaksi tuleminen oli helppoa. Molemmat lapset sain alle 25-vuotiaana.
Daaa...
Minkä ikäinen äitisi oli kun sinä synnyit ;-)
En ymmärrä, miten se tähän liittyy, mutta vastaan: äitini oli 29-vuotias kun sai minut.

Heli
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Tiesittekö, miksi riski saada vammaisia lapsia kohoaa äidin iän myötä?

Tyttövauvalla on jo syntyessään kaikki elämänsä aikana tarvitsemansa munasolut. Kun ikämittari lähenee 40 vuotta, jäljellä on vain vähän munasoluja, ja niiden laatu on heikompi.

Olen 32 vuotias, ja olen ollut onnekas kun löysin mieheni aikaisin ja raskaaksi tuleminen oli helppoa. Molemmat lapset sain alle 25-vuotiaana.
Niin.
Kaikki vaan ei ole yhtä onnekkaita, jos sen asian nyt sitten niin haluaa ilmaista.
En todella tarkoittanut tuota viimeistä kappaletta kirjoittaa ilkeästi. Halusin vaan ilmaista sen, että ymmärrän toki, että kaikilla asiat eivät mene yhtä hyvin. Siksi kirjoitin, että "olen ollut onnekas".
No ei se mulle kolahtanut, mä tosiaan olen tod.näk. lapseni tehnyt jo nyt 26-vuotiaana. Ja yli 3-kympin en ainakaan enää pukkaa yhtään.

Mutta ei kaikki löydä sitä miestä, tai koe elämäntilannetta muuten sopivaksi, tai edes halua lapsia alle 3-kymppisenä. Tai alle 35-vuotiaana. Tai haluaa vaikka vielä yhden tai sen ensimmäisen vasta 4-kymppisenä.
Se mitä joku pitää omalle kohdalleen onnekkaana, voi jollekin muulle olla karmea takaisku...
Rautalankaa, rautalankaa.

Heli
Alkuperäinen kirjoittaja ii:
Ikäriski yli nelikymppiselle saada down on 1/40.
Niin, ja muitakin kehitysvammaisuuden muotoja on kuin Down.

Jokaisen tietysti täytyy se omalla kohdallaan punnita, kuinka kamalaksi tuon riskin arvioi omalla kohdallaan. Ei kehitysvammainen lapsi kaikille ole kamala asia. Ja tietysti riippuu kehitysvamman asteesta paljon, millaiseksi elämä muotoutuu.

25v
nyt oon 27v :D
en muista minkäikäinen olin kun tälläisen asian "päätin". kolmannen lapsen sain 2kk senjälkeen kun täytin 25v. kolme lasta on ihan passeli määrä eikä mieskään toivo enempää. sitähän ei tiedä kuitenkaan jos joskus huomaa olevansa raskaana. sitten pitää siirtää "ikärajaani". en kyllä nyt halua lapsia lisää.

Heli
Alkuperäinen kirjoittaja äh.:
Taas tää menee tappeluksi...huoh.
Ettekö te osaa käyttäytyä?
Kuka täällä tappelee?
Nettikeskusteluissa on se huono puoli, että elekieli jää kokonaan keskusteluista pois. Täysin asiallinen keskustelu saatetaan tulkita vihamieliseksi ja solvaavaksi liian helpolla.

Heli
Alkuperäinen kirjoittaja bellezza:
25v
nyt oon 27v :D
en muista minkäikäinen olin kun tälläisen asian "päätin". kolmannen lapsen sain 2kk senjälkeen kun täytin 25v. kolme lasta on ihan passeli määrä eikä mieskään toivo enempää. sitähän ei tiedä kuitenkaan jos joskus huomaa olevansa raskaana. sitten pitää siirtää "ikärajaani". en kyllä nyt halua lapsia lisää.
Sama se on mullakin. Jos vahinko kävisi, luultavasti lapsi saisi tulla joka tapauksessa, olipa ikää mitä tahansa. Ehkä.

Alkuperäinen kirjoittaja ii:
Ikäriski yli nelikymppiselle saada down on 1/40.
Niin, ja muitakin kehitysvammaisuuden muotoja on kuin Down.

Jokaisen tietysti täytyy se omalla kohdallaan punnita, kuinka kamalaksi tuon riskin arvioi omalla kohdallaan. Ei kehitysvammainen lapsi kaikille ole kamala asia. Ja tietysti riippuu kehitysvamman asteesta paljon, millaiseksi elämä muotoutuu.
Niin. Itse sain sen down-lapsen 28v ikäisenä. Ja seuraavana vuonna lapsen jolla myöhemmin todettiin autismi (kehitysvammaa ei olla vielä vahvistettu vaikka todennäköisenä pidetään).

Silti 33v iässä vielä uskaltauduimme yrittämään kolmosta vaikkei sitä tervettä lasta pysty mitkään testit meille lupaamaan.

Kurjenkello harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Siitä huolimatta moni nelikymppinen nainen raskautuu helposti, ja saa täysin terveen lapsen.
Hih, jopa tuplaraskautuu täysin luonnollisin menetelmin! Ja kyllä nuo kaksi apinaa melkoisen täydellisiltä äidin silmissä näyttävät, ja muidenkin! Terveitä ovat, terveempiä kuin ystävieni ja tuttujeni saman ikäiset, nuo muut äidit pääsääntöisesti alle 30-vuotiaita! Jotta se siitä huonosta laadusta! ;)
Olin siis tasan kolme viikkoa alle 40 kun pojat syntyivät.

Kurenkello harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Myös riski monikkoraskauteen kasvaa iän myötä. Miten sitä yli neljäkymppinen vanhus edes jaksaa monikkoarkea?
Kuulehan nyt... ;)

Noh, mä olen jaksanut paljon paremmin tuplien viikkoyh:na (mies reissuhommissa) kuin alle 30-vuotias veljeni vaimo yhden kanssa, ja veljeni ollut osittain töissä, eli paljon kotona. Ja luulenpa, en siis tiedä, että monesta asiasta jo ajattelee erilailla näinkin vanhana, mm osaa arvostaa sitä, että saa olla lasten kanssa kotona. Ja kouluikään asti pojat saavat kotona ollakin, kerhoihin yms toki vien, ja eskariin, mutta en ulkopuoliselle hoitoon.

Mutta ap:n kysymykseen en huomannutkaan vastata, luulisin, että 4 olis ollut rajana, jos tuplien sijasta olisi tullut vain yksi, mutta kun luontoäiti päätti minua tuplasti siunata, ja kun ennestään olu jo kaksi lasta, niin rajani täyttyi 40-vuotiaana, tai karvan alle... ;)

40... ehkä. Tosin: voi olla että kun tästä vaipparumbasta näiden kolmen peräkkäin syntyneen jälkeen päästään, voin tulla sen verran mukavuuden haluiseks, etten ihan helpolla ala tähän uudestaan :D
Olin 30 kun nuorin syntyi, joten onhan tässä viel aikaa miettiä.

Yhteistyössä