Niin.Alkuperäinen kirjoittaja Heli:Tiesittekö, miksi riski saada vammaisia lapsia kohoaa äidin iän myötä?
Tyttövauvalla on jo syntyessään kaikki elämänsä aikana tarvitsemansa munasolut. Kun ikämittari lähenee 40 vuotta, jäljellä on vain vähän munasoluja, ja niiden laatu on heikompi.
Olen 32 vuotias, ja olen ollut onnekas kun löysin mieheni aikaisin ja raskaaksi tuleminen oli helppoa. Molemmat lapset sain alle 25-vuotiaana.
Daaa...Alkuperäinen kirjoittaja Heli:Tiesittekö, miksi riski saada vammaisia lapsia kohoaa äidin iän myötä?
Tyttövauvalla on jo syntyessään kaikki elämänsä aikana tarvitsemansa munasolut. Kun ikämittari lähenee 40 vuotta, jäljellä on vain vähän munasoluja, ja niiden laatu on heikompi.
Olen 32 vuotias, ja olen ollut onnekas kun löysin mieheni aikaisin ja raskaaksi tuleminen oli helppoa. Molemmat lapset sain alle 25-vuotiaana.
Mihinköhän perustat tuon laatuarvion, meinaatko että parhaat menee ensin kaupaks. Vaikeutuuhan se, mutta tuollaista en oo kyl missään kuullut, eli jos sulla on oikeasti siitä tietoa, kuulisin mielelläni.Alkuperäinen kirjoittaja Heli:Tiesittekö, miksi riski saada vammaisia lapsia kohoaa äidin iän myötä?
Siitä huolimatta moni nelikymppinen nainen raskautuu helposti, ja saa täysin terveen lapsen.Alkuperäinen kirjoittaja Heli:Tyttövauvalla on jo syntyessään kaikki elämänsä aikana tarvitsemansa munasolut. Kun ikämittari lähenee 40 vuotta, jäljellä on vain vähän munasoluja, ja niiden laatu on heikompi.
Alkuperäinen kirjoittaja Eräs äiti:Mihinköhän perustat tuon laatuarvion, meinaatko että parhaat menee ensin kaupaks. Vaikeutuuhan se, mutta tuollaista en oo kyl missään kuullut, eli jos sulla on oikeasti siitä tietoa, kuulisin mielelläni.Alkuperäinen kirjoittaja Heli:Tiesittekö, miksi riski saada vammaisia lapsia kohoaa äidin iän myötä?
Ja niin, mun lapset nyt 12v ja 9v ja pitkään luulin etten halua enempää, mutta rupes tuo 40v rajapyykki lähestymään ja huomasin, että kyllä meille vielä yks vois mahtua - se oli itsellekin ehdoton raja, eli tän pian syntyvän iltatähden jälkeen en usko että enää lisää.
Nii, kuten myös moni nuori voi saada sairaan lapsen. Kyse on todennäköisyyksistä, ja todennäköisyys/riski saada sairas lapsi/komplikaatioita/kärsiä lapsettomuudesta kasvaa iän myötä..Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:Siitä huolimatta moni nelikymppinen nainen raskautuu helposti, ja saa täysin terveen lapsen.Alkuperäinen kirjoittaja Heli:Tyttövauvalla on jo syntyessään kaikki elämänsä aikana tarvitsemansa munasolut. Kun ikämittari lähenee 40 vuotta, jäljellä on vain vähän munasoluja, ja niiden laatu on heikompi.
Mun mielestä todennäköisyyksiä on turha pohtia, koska todennäköisimmin syntyvä lapsi on kuitenkin terve.Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:Nii, kuten myös moni nuori voi saada sairaan lapsen. Kyse on todennäköisyyksistä, ja todennäköisyys/riski saada sairas lapsi/komplikaatioita/kärsiä lapsettomuudesta kasvaa iän myötä..Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:Siitä huolimatta moni nelikymppinen nainen raskautuu helposti, ja saa täysin terveen lapsen.Alkuperäinen kirjoittaja Heli:Tyttövauvalla on jo syntyessään kaikki elämänsä aikana tarvitsemansa munasolut. Kun ikämittari lähenee 40 vuotta, jäljellä on vain vähän munasoluja, ja niiden laatu on heikompi.
Niimpä. Oltet oikeassa. Ei niitä pidäkään pohtia,mut hyvä tiedostaa. Ja onneksi olkoon jos olet se todennäköisyyden onnekkaampi osapuoli..Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:Mun mielestä todennäköisyyksiä on turha pohtia, koska todennäköisimmin syntyvä lapsi on kuitenkin terve.Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:Nii, kuten myös moni nuori voi saada sairaan lapsen. Kyse on todennäköisyyksistä, ja todennäköisyys/riski saada sairas lapsi/komplikaatioita/kärsiä lapsettomuudesta kasvaa iän myötä..Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:Siitä huolimatta moni nelikymppinen nainen raskautuu helposti, ja saa täysin terveen lapsen.Alkuperäinen kirjoittaja Heli:Tyttövauvalla on jo syntyessään kaikki elämänsä aikana tarvitsemansa munasolut. Kun ikämittari lähenee 40 vuotta, jäljellä on vain vähän munasoluja, ja niiden laatu on heikompi.
Totta. Mutta tiesittekö sitä, että juuri tulleen tutkimuksen mukaan (nyt en löydä lähdettä tähän hätään) suurin osa down-lapsien vanhemmista on ns. nuoria vanhempia. Tämä johtuu siitä, että vanhemmille synnyttäjille on juuri tuon down-riskin takia tarjolla enemmän tutkimuksia kuten lapsivesipunktio.Alkuperäinen kirjoittaja totta:Alkuperäinen kirjoittaja Eräs äiti:Mihinköhän perustat tuon laatuarvion, meinaatko että parhaat menee ensin kaupaks. Vaikeutuuhan se, mutta tuollaista en oo kyl missään kuullut, eli jos sulla on oikeasti siitä tietoa, kuulisin mielelläni.Alkuperäinen kirjoittaja Heli:Tiesittekö, miksi riski saada vammaisia lapsia kohoaa äidin iän myötä?
Ja niin, mun lapset nyt 12v ja 9v ja pitkään luulin etten halua enempää, mutta rupes tuo 40v rajapyykki lähestymään ja huomasin, että kyllä meille vielä yks vois mahtua - se oli itsellekin ehdoton raja, eli tän pian syntyvän iltatähden jälkeen en usko että enää lisää.
Lue vaikka hedelmällisyys.fi ... ote sieltä: Hedelmällisyyden aleneminen vaikuttaa myös olevan suora seuraus ikääntymiseen liittyvästä naisen munasarjoissa olevien terveiden munasolujen vähenemisestä
En todella tarkoittanut tuota viimeistä kappaletta kirjoittaa ilkeästi. Halusin vaan ilmaista sen, että ymmärrän toki, että kaikilla asiat eivät mene yhtä hyvin. Siksi kirjoitin, että "olen ollut onnekas".Alkuperäinen kirjoittaja meah:Niin.Alkuperäinen kirjoittaja Heli:Tiesittekö, miksi riski saada vammaisia lapsia kohoaa äidin iän myötä?
Kaikki vaan ei ole yhtä onnekkaita, jos sen asian nyt sitten niin haluaa ilmaista.
No ei se mulle kolahtanut, mä tosiaan olen tod.näk. lapseni tehnyt jo nyt 26-vuotiaana. Ja yli 3-kympin en ainakaan enää pukkaa yhtään.Alkuperäinen kirjoittaja Heli:En todella tarkoittanut tuota viimeistä kappaletta kirjoittaa ilkeästi. Halusin vaan ilmaista sen, että ymmärrän toki, että kaikilla asiat eivät mene yhtä hyvin. Siksi kirjoitin, että "olen ollut onnekas".Alkuperäinen kirjoittaja meah:Niin.Alkuperäinen kirjoittaja Heli:Tiesittekö, miksi riski saada vammaisia lapsia kohoaa äidin iän myötä?
Kaikki vaan ei ole yhtä onnekkaita, jos sen asian nyt sitten niin haluaa ilmaista.
Kuulostaa ihan loogiselta.Alkuperäinen kirjoittaja -76:Totta. Mutta tiesittekö sitä, että juuri tulleen tutkimuksen mukaan (nyt en löydä lähdettä tähän hätään) suurin osa down-lapsien vanhemmista on ns. nuoria vanhempia. Tämä johtuu siitä, että vanhemmille synnyttäjille on juuri tuon down-riskin takia tarjolla enemmän tutkimuksia kuten lapsivesipunktio.Alkuperäinen kirjoittaja totta:Alkuperäinen kirjoittaja Eräs äiti:Mihinköhän perustat tuon laatuarvion, meinaatko että parhaat menee ensin kaupaks. Vaikeutuuhan se, mutta tuollaista en oo kyl missään kuullut, eli jos sulla on oikeasti siitä tietoa, kuulisin mielelläni.Alkuperäinen kirjoittaja Heli:Tiesittekö, miksi riski saada vammaisia lapsia kohoaa äidin iän myötä?
Lue vaikka hedelmällisyys.fi ... ote sieltä: Hedelmällisyyden aleneminen vaikuttaa myös olevan suora seuraus ikääntymiseen liittyvästä naisen munasarjoissa olevien terveiden munasolujen vähenemisestä
Pakko lisätä, etten henk.koht. pidä siitä että abortoidaan vammaisia lapsia, mutta tarkoitan sitä, että vaikka yli 35v synnyttäjän munasolut ovat auttamatta ruppaisempia, niin he synnyttävät useammin terveen lpasen keskimäärin.