Mikä olisi hyvä asuinalue lapsiperheelle Espoossa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Espoosta etsitään asuntoa (rivi- tai paritaloa lähinnä). Budjetti on kohtalainen, mihinkään Westendiin ei nyt varaa ole :) Espoon keskus lähialueineen on ehdoton ei, samoin Leppävaaran seutu.

Alue saisi olla rauhallinen ja hyvien kulkuyhteyksien päässä. Minun pitäisi päästä helposti Helsinkiin julkisilla. Suositelkaa ja kertokaa! Nyt jo asumme Espoossa, mutta siltikään ei alueista ole kauheasti mitään tietoa.
 
"a p"
Kauklahdesta olen kuullut paljon negatiivista, mutta minkälainen alue on siinä vieressä Vanttila? Siellähän on uusi koulukin. Entäs näiden muiden mainuttujen alueiden päiväkotitilanne, ovatko päiväkodit ihan täysiä? Ja sitten koulut... Missä on hyvät koulut? Kauheasti asioita, mitä pitää miettiä...
 
"a p"
[QUOTE="vieras";24769822]laajalahti, leppävaaran lähellä kylläkin mutta mun mielestä rauhallista seutua.[/QUOTE]

Laajalahti kävisi, sitä en ihan Leppävaara lähialueeksi osaa laskea. Se on enemmänkin Tapiolan lähialue :) Mielikuviahan ne vain ovat, sillä Lepuskista ja lähialueista (esim. Kilo) on vähän eri ajatukset kuin Tapiolasta... siellä on tosin ainakin tällä hetkellä myynnissä aika vanhoja asuntoja. Toiveena olisi mielellään 2000-luvulla rakennettu.
 
"espoolainen"
Laajalahti. Hyvät liikenneyhteydet ja etäisyydet. Rauhallinen ja suhteellisen edullinen paikka.
Esim. tässä yksi asunto meidän naapurista.

http://kuluttaja.etuovi.com/crometapp/product/realties/common/public/search/item/item.jsp?portal=eo&list_id=13178835209081&itemcmd=move7&listSize=12&doListClickStat=true&itemgroup_id=50.1&itemgroup_id=50.7&item_id=41.1613006
 
"poikia3"
Päivähoitotilanteesta en tiedä, jonoja on varmaan joka alueella. Omat lapseni ovat ruotsinkielisessä päivähoidossa ja koulussa, ja nämä ovat olleet erinomaisia. Mankkaan alueen suomenkieliset koulut ovat myös hyvässä maineessa.

Kiloa vierastan itsekin, mutta käsittääkseni sielläkin on erinomaisen hyviä pientaloa alueita. Lisäksi paljon positiivista olen kuullut mm. Lippajärvestä, Lintuvaarasta ja Kuurinniitystä.
 
Huom harmaana
Tuo "ei Leppävaaran seutu" on aika omituinen rajaus, sillä Lintuvaara ja Mäkkylä ovat erittäin hyviä ja rauhallisia pintaloalueita ja junalla pääsee erittäin nopeasti Helsinkiin. Painiittyyn ja Helmipöllönmäkeen ollaan rakentamassa kokonaisia uusia asuinalueita, joihin tulee palveluita ja päiväkoteja jne.
Itse en muuttaisi minnekään Latokaskeen tms. koska sieltä eivät todellakaan toimi julkiset liikennevälineet yhtä hyvin kuin Leppävaaran kulmilta.
 
..
Tuo "ei Leppävaaran seutu" on aika omituinen rajaus, sillä Lintuvaara ja Mäkkylä ovat erittäin hyviä ja rauhallisia pintaloalueita ja junalla pääsee erittäin nopeasti Helsinkiin. Painiittyyn ja Helmipöllönmäkeen ollaan rakentamassa kokonaisia uusia asuinalueita, joihin tulee palveluita ja päiväkoteja jne.
Itse en muuttaisi minnekään Latokaskeen tms. koska sieltä eivät todellakaan toimi julkiset liikennevälineet yhtä hyvin kuin Leppävaaran kulmilta.
Samoin Kilossa on hyvää, rauhallista pientaloaluetta. Pakkoko on muuttaa siihen Espoon Kruunun vuokratalon naapuriin. Missään nimessä koko Kiloa ei voi sanoa huonoksi siksi, että siellä on vuokrataloja (no tottakai on, koska se sijaitsee hyvien yhteyksien varrella toisin kuin joku pussinperä Latokaski).
 
Me asutaan Matinkylässä ja kyllä olen todennut lapsiperheellekkin sopivaksi asuinalueeksi.
Matinkylällä on myös oma maineensa, ja tästä on saatu niin erilainen kuva, kun mitä oikeesti on asua.

Liikenneyhteydet sujuu loistavasti. Helsinkiin pääsee vartissa, yhdellä bussilla. Myös kaikkialle muuallekkin julkinen liikkenne toimii hyvin.
Iso omena, josta nykyään löytyy kaikki tarvittava, ruokakaupat, apteekki, kirjasto, posti jne..

Täällä toimii myös perhekerho, asukaspuisto toiminta toimii kesäisin loistavasti, kuntosaleja on kaksin kappalein (isossa omenassa sats ja jäähallilla forever).

Olen ollut tyytyväinen. Asutaan itse rauhallisella alueella, lapsiperheitä talossa, eikä ole häiriköintejä ollut.
 
"a p"
Kilossa on hyviäkin alueita, tiedän, koska siellä asuimme opiskeluaikana HOASin talossa ja alue tuli tutuksi. Sinne en kuitenkaan halua takaisin. Tutuilta olen kuullut Kilon kouluista paljon huonoa. Ei se nyt syy ole, vaan oikeasti sinne en todellakaan palaa, vaikka julkiset olivat kyllä erittäin hyvät.

Lintuvaara on varmasti alueena rauhallinen ja hyvä, mutta kun se on Leppävaaran kupeessa. Leppävaaran asemalla en halua viettää aikaani ikinä yhtään enempää kuin pakko (sen verran huonoja kokemuksia sieltä, kun Lepuskissa olin töissä). Kokemuksilla on aika paljon väliä ja niiden perusteella Leppävaaran seutu on täysin pois pelistä.

Kouluista kuulisin mielelläni, koska sinnehän nuo lapset ovat kohta menossa :)
 
Miuski harmailee
Espoossa on useita loistavia alueita lapsiperheelle!! Itse olen onnellisena asunut lasten kanssa Laurinlahdessa (myös Kivenlahti tulisi kysymykseen, mutta Soukkaan en ehkä lähtisi) sekä nyt Kauklahdessa. Kauklahdessa (sekä Vanttilassa) on paljon lapsiperheitä. Vanttilaan valmistui pari vuotta sitten uusi koulu ja päiväkoti, Kauklahdessa peruskorjattiin koulu todella laadukkaasti. Päivähoitopaikkoja on Kauklahdessa ainakin käsittääkseni saatavilla aika hyvin. Palvelut ovat vuosien myötä vähentyneet (terveysasema ja neuvola joutui muuttamaan Samariaan), mutta paikallinen Valintatalo palvelee asiakkaitaan upeasti (vaikka onkin aika kallis). Apteekki löytyy sekä ihanainen Halmen leipomo :) Alueella on myös seurakunnan laadukasta toimintaa. Vanttilaan on suunnittelilla "kauppakeskus" l. siis joitakin kauppoja. Juna kulkee mukavasti, myös joitakin bussivuoroja liikkuu. Itse käyn Helsingin keskustassa töissä ja työmatkani kuljen junalla.
 
Huom harmaana
[QUOTE="a p";24770329]Lintuvaara on varmasti alueena rauhallinen ja hyvä, mutta kun se on Leppävaaran kupeessa. Leppävaaran asemalla en halua viettää aikaani ikinä yhtään enempää kuin pakko (sen verran huonoja kokemuksia sieltä, kun Lepuskissa olin töissä). Kokemuksilla on aika paljon väliä ja niiden perusteella Leppävaaran seutu on täysin pois pelistä.

[/QUOTE]

OK, ymmärrän hyvin. Tosin täytyy todeta että olen jo kymmenen vuotta käynyt töissä junalla välillä Leppävaara-Hgin keskusta eikä ole koskaan osunut edes silmiin mitään negatiivista vaaratilanteista yms. puhumattakaan. En minäkään siellä asemalla tykkää aikaa viettää öisin, mutta töihinmenoaikoihin siellä on minusta hyvinkin rauhallista.
Kenenkään ei toki ole pakko käyttää palveluja, joita ei halua, mutta on tuo lähijuna esimerkiksi Länsiväylän busseihin verrattuna todella paljon parempi vaihtoehto.
 

Yhteistyössä