mikä nykyajan lapsia vaivaa, kasvatuksessa täytyy olla jotain vikaa, älkää vetäkö herneitä, asiallista keskustelua

"tunti"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25156752:
ja kun nykyisin lasten isät kilvan hakkaa lasten kanssa niillä peleillä niitä "idiootteja, niin kyllä siinä lasten todellisuuden taju voi hyvinkin hämärtyä.
Näinpä. Liian kauas on tultu ajoista jolloin perheellä kisattin lautapeleissä tai tietokoneeltakin parhaat pelit oli tasohyppelyjä tai vaikkapa urheilupelejä. Onhan noita toki edeleen, mut tuntuu että ne ei kiinosta lainkaan niin kuin tappo-pelit....

[QUOTE="tunti";25156771]Näinpä. Liian kauas on tultu ajoista jolloin perheellä kisattin lautapeleissä tai tietokoneeltakin parhaat pelit oli tasohyppelyjä tai vaikkapa urheilupelejä. Onhan noita toki edeleen, mut tuntuu että ne ei kiinosta lainkaan niin kuin tappo-pelit....[/QUOTE]muistelen haikeudella omaa lapsuutta, jolloin keräännyttiin naapurin lasten kanssa vuorollaan jonkun kotiin ja pelattiin kaikkia piilosia ja mustaa miestä ja hippasta ja kymmentä tikkua laudalla yms. ja oli hauskaa. kukaan ei kaivannut telkkareita eikä tietokoneita. pelattiin korteilla mustaa pekkaa, ja afrikan tähteä

"poikia3"
[QUOTE="vieras";25156668]Itse olen päiväkodissa töissä, ja meillä ei saa leikkiä tappamisleikkejä. Pyssyt on kielletty. (myös pyssyjen itse tekeminen). Miksi ihmeessä lasten pitäisi saada leikkiä jonkin tappamista? [/QUOTE]

Kolmen pojan äitinä minä en yksinkertaisesti tajua tätä. Pojat eivät saa siis leikkiä rosvoa ja poliisia, villiä länttä, ritarileikkiä, pahiksia ja hyviksiä, kaikissa noissa on aseita!

Mitkä leikit te vastavuoroisesti kiellätte tytöiltä?

Aseilla leikkiminen ei ole pelkkää tappamisella uhkailua (meillä se ei ole sitä koskaan), se on myös hyvän ja pahan työstämistä, leikkejä joita on leikitty iän kaiken ja kuuluu poikien normaaliin kehitykseen!

Samaa asiaa miettinyt... täällä koulussa yksi ekaluokkalainen oli uhkaillut kavereitaan koulun takana linkkuveitsellä
täällä meidän koululla sattu kerran sellainen kun tyttö oli ekalla, että joku niiden luokan poika oli tuonut linkkuveitsen kouluun ja kun ope poistu luokasta, alkoi sen kanssa heilumaan. muut meni pulpettine alle hädissään ja tilanne raukesi vasta kun ope tuli takasin. onneks ei kuitenkaan sen pahempaa tapahtunut

"vieras"
[QUOTE="poikia3";25156805]Kolmen pojan äitinä minä en yksinkertaisesti tajua tätä. Pojat eivät saa siis leikkiä rosvoa ja poliisia, villiä länttä, ritarileikkiä, pahiksia ja hyviksiä, kaikissa noissa on aseita!

Aseilla leikkiminen ei ole pelkkää tappamisella uhkailua (meillä se ei ole sitä koskaan), se on myös hyvän ja pahan työstämistä, leikkejä joita on leikitty iän kaiken ja kuuluu poikien normaaliin kehitykseen![/QUOTE]

Senkus leikkikööt, mutta niihin ei tarvita aseita. Lapset leikkii esim. pahiksia ja hyviksiä niin että hyvikset ottaa pahiksia kiinni, ja vievät sitten "vankilaan". Miksi ihmeessä pienelle lapselle pitäisi opettaa ampuminen ja tappaminen? Hyvän ja pahan erottamista voi työstää muuten, vai siis, pitääkö kaikki pahat tappaa aseella?

Tytöiltä on myös kielletty ase- ja tappamisleikit.

Kyllä se aseilla leikkiminen nimenomaan on sitä tappamisella uhkailua hyvin monella, ja se ei ainakaan päivähoitoon kuulu! Tokikin jokainen saa leikkiä kotonaan mitä lystää, mun kotona tosin ei leikitä aseilla sielläkään.

[QUOTE="poikia3";25156805]Kolmen pojan äitinä minä en yksinkertaisesti tajua tätä. Pojat eivät saa siis leikkiä rosvoa ja poliisia, villiä länttä, ritarileikkiä, pahiksia ja hyviksiä, kaikissa noissa on aseita!

Aseilla leikkiminen ei ole pelkkää tappamisella uhkailua (meillä se ei ole sitä koskaan), se on myös hyvän ja pahan työstämistä, leikkejä joita on leikitty iän kaiken ja kuuluu poikien normaaliin kehitykseen![/QUOTE]mulla on viisi poikaa ja mun pojat on saaneet aina leikkiä rosvoa ja poliisia ja villiälänttä ja metsästäjää, ja se metsästäjä meillä olikin suosittu leikki. ja kun mä olin lapsi, niin me tytötkin leikittiin noita sulassa sovussa poikien kanssa. silti kukaan ei käyttäytynyt noin kierosti. kyllä se on noi videopelit, joissa vastustajat ammutaan ja veri lentää, ja silti se nousee aina ylös ja jatkaa menoaan. samoten näissä ohjelmissa. veri sen kun lentää.
tosin ei meillä kyllä poliisissa ja rosvoissa ole ollut mitään tappovälineitä mukana. ja aina on opetettu, että ei saa osoitella ketään pyssyillä. mutta pyssyjä pojilla on ollut. on ollut jopa kuulapyssykin, jolla sai ampua vanhempien läsnä ollessa, eikä koskaan silloin kun oli kavereita. ja pyssy säilytettiin aina lukkojen takana, ettei sitä sieltä saanut omin lupineen ottaa

Viimeksi muokattu:
jejps

Aseilla leikkiminen ei ole pelkkää tappamisella uhkailua (meillä se ei ole sitä koskaan), se on myös hyvän ja pahan työstämistä, leikkejä joita on leikitty iän kaiken ja kuuluu poikien normaaliin kehitykseen![/QUOTE]

Ja sua ei haittaa jos joku tyttö osoittaa sua tai sun poikaa leikkipyssyllä, mailalla, kepillä tai jollain (vaikka ei ole leikissä mukana) ja on tappavinaan tämän?

Minua haittaa ja paljon. Se mitä ihminen tekee on se mitä hän on. Pahan tekeminen edes leikisti saa lisää pahaa aikaan. Ei toisia tapeta leikissäkään.

"mamma"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25156640:
kyllä se varmaan se telkkari yksi paha on. nykyajan lastenohjelmatkin osa on täysin katsomakelvotonta moskaa
Kyllä TV:ssä varmaan on yksi lähde mistä nuo penskat oppii kaikenlaista mutta siitä olen kyllä eri mieltä että nykyajan lasten ohjelmat olisivat väkivaltaisia. Ainakin osa on hyvin tehtyjä ja on mietitty minkä ikäisille ne on suunnattu. Muistan että itse lapsena katsoin (40 vuotta sitten !!) oikeastaan vain Disneyn piirrettyjä ja esim. Tom&Jerry tai Vaaleanpunianen pantteri tai Nakkenakuttaja ovat pelkästään sitä että toista ajetaan takaa ja yritetään satutta ja välillä kun saavat toisen kiinni niin lyttäävät ihan liiskaksi ja siitten vaan ponnahtavat takiaisin omaan muotoonsa. Nehän vasta olikin väkivaltaisia!!

Meillä lapsi katsoo sellaista lastenohjelmaa mikä soveltuu, eli iän mukaan. Aikuisten ohjelmia katsotaan sitten kun lapsi on nukkumassa, eikä yksin katsota aikusten ohjelmaa ollenkaan, edes luonto-ohjelmaa.

"poikia3"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25156782:
muistelen haikeudella omaa lapsuutta, jolloin keräännyttiin naapurin lasten kanssa vuorollaan jonkun kotiin ja pelattiin kaikkia piilosia ja mustaa miestä ja hippasta ja kymmentä tikkua laudalla yms. ja oli hauskaa. kukaan ei kaivannut telkkareita eikä tietokoneita. pelattiin korteilla mustaa pekkaa, ja afrikan tähteä
Mun lapsuudessani on tehty kaikkea tuota, mutta sen lisäksi on leikitty rosvoa ja poliisia, villiä länttä ja ritarileikkejä. On leikitty kirkonrottaa ja kymmentä tikkua laudalla ja poltto palloa, peiliä, tuikkista.

Ero nykyiseen on kyllä siinä, että kerrostalojemme yhteisellä pihalla oli kymmenittäin lapsia. Ihan aina löytyi leikkikaveri ja porukka, jonka kanssa leikkiä. Omassa taloyhtiössämme asuu nyt 8 lasta, ikähaitarilla 6 - 15. Vanhimpien ja nuorimpien kesken ei synny luontevaa leikkiä. Lisäksi joukossa on vain yksi tyttö. Täällä ei yksinkertaisesti synny samanlaisia leikkejä.

Omien poikien luokkakaverit asuvat kaukana, eli yhdessä leikkiminen pitää järjestää, ja jonkun aikuisen kuskata lapsia. Esikoiseni sentään kulkee yksin.

[QUOTE="mamma";25156845]Kyllä TV:ssä varmaan on yksi lähde mistä nuo penskat oppii kaikenlaista mutta siitä olen kyllä eri mieltä että nykyajan lasten ohjelmat olisivat väkivaltaisia. Ainakin osa on hyvin tehtyjä ja on mietitty minkä ikäisille ne on suunnattu. Muistan että itse lapsena katsoin (40 vuotta sitten !!) oikeastaan vain Disneyn piirrettyjä ja esim. Tom&Jerry tai Vaaleanpunianen pantteri tai Nakkenakuttaja ovat pelkästään sitä että toista ajetaan takaa ja yritetään satutta ja välillä kun saavat toisen kiinni niin lyttäävät ihan liiskaksi ja siitten vaan ponnahtavat takiaisin omaan muotoonsa. Nehän vasta olikin väkivaltaisia!!

Meillä lapsi katsoo sellaista lastenohjelmaa mikä soveltuu, eli iän mukaan. Aikuisten ohjelmia katsotaan sitten kun lapsi on nukkumassa, eikä yksin katsota aikusten ohjelmaa ollenkaan, edes luonto-ohjelmaa.[/QUOTE] eilen tuli telkkarista lasten elokuva, topi ja tessu. se on kyllä hyvä ja surullinen lasten elokuva. vaikka kyllähän siinäkin se remunen heiluu sen pyssyn kanssa. mutta oppina siinä ohjelmassa oli se, että paha saa aina palkkansa. ja että entiset ystävät, jotka on muuttuneet vihamiehiksi keskenään, voivat myös sopia ja palata takaisin ystäviksi

"aave"
Meillä poika saa leikkiä leikkimiekalla ja pyssyllä. Mutta ei saa osoittaa pyssyllään ketään kohti. Eli opetettu pienestä asti että sillä ei kuulu ihmisiä osoitella. Koin turhaksi kieltää koska tulee niitä jokatapauksessa näkemään. Toivon että kun sattuu näkemään jonkun osoittavan aseella toista tietää sen olevan väärin. Tarkistaa itse aina ohjelmista on kielletty minkäikäisiltä. Lapset on fiksuja ei vaadi paljoa selittämistä kun kertoo mitä saa tehdä ja mitä ei. Mutta jos ei välitä eikä kerro on turha ihmetellä jos lapsi tekee niinkuin itse haluaa.

[QUOTE="vieras";25156668]
Itse olen päiväkodissa töissä, ja meillä ei saa leikkiä tappamisleikkejä. Pyssyt on kielletty. (myös pyssyjen itse tekeminen). Miksi ihmeessä lasten pitäisi saada leikkiä jonkin tappamista?

Yök kun ajattelen 4-vuotiasta katsomassa suoraan silmiin ja sanomalla "vihaisesti" että ammun sut PAM. Tämähän on suoraan matkittua käytöstä esim. jostain tv-ohjelmasta.[/QUOTE]

En usko, että kukaan ammattikasvattaja kieltää lapsilta perinteiset pyssy- ja miekkaleikit. En jaksa selittää ja perustella näin aamulla.

Ja tuo alempi on ihan arkipäivää lasten leikeissä, nimenomaan pam pam pam. Turha tuollaista kieltää, koska se on leikkiä.

t. hyvin ase- ja väkivaltavastainen yksilö, joka osaa erottaa leikin todesta

Onko nahistelu pahasta? – Pilttipiiri.fi

Pyssyleikit vaarattomia

Pyssyleikitkin ovat vain lasten teatteria.

- Roolileikeissä taistelut ovat symbolisia eikä ketään satuteta. Toiminta perustuu yhdessä sovittuihin sääntöihin ja osajakoon. Väkivaltaa vain esitetään, ei toteuteta, Sinkkonen kiteyttää.

Vanhemmilla ei ole siis syytä huoleen, vaikka olohuoneessa heiluisi oma pieni pyssysankari.

- Poikien sähellys muovimiekkojen ja lelupyssyjen kanssa ei ole vaarallista. Miten sankari voisi tulla toimeen ilman asetta, jolla nujertaa viholliset? Miten urhoollinen poliisi voisi ampua rosvon, jos hänellä ei ole lupa osoittaa aseella?

Jos leluaseet eivät mahdu vanhempien maailmankatsomukseen esimerkiksi uskonnollisen vakaumuksen tai ideologian vuoksi, lapsen on tärkeää tietää, että asekielto perustuu vanhempien päätökseen.

Sinkkonen kannustaa selittämään lapselle, että hän ei itse ole paha tai että hänen aiemmat leikkinsä eivät olleet sinänsä vääriä.

"hmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25156888:
En usko, että kukaan ammattikasvattaja kieltää lapsilta perinteiset pyssy- ja miekkaleikit. En jaksa selittää ja perustella näin aamulla.

Ja tuo alempi on ihan arkipäivää lasten leikeissä, nimenomaan pam pam pam. Turha tuollaista kieltää, koska se on leikkiä.

t. hyvin ase- ja väkivaltavastainen yksilö, joka osaa erottaa leikin todesta

Onko nahistelu pahasta? – Pilttipiiri.fi

Pyssyleikit vaarattomia

Pyssyleikitkin ovat vain lasten teatteria.

- Roolileikeissä taistelut ovat symbolisia eikä ketään satuteta. Toiminta perustuu yhdessä sovittuihin sääntöihin ja osajakoon. Väkivaltaa vain esitetään, ei toteuteta, Sinkkonen kiteyttää.

Vanhemmilla ei ole siis syytä huoleen, vaikka olohuoneessa heiluisi oma pieni pyssysankari.

- Poikien sähellys muovimiekkojen ja lelupyssyjen kanssa ei ole vaarallista. Miten sankari voisi tulla toimeen ilman asetta, jolla nujertaa viholliset? Miten urhoollinen poliisi voisi ampua rosvon, jos hänellä ei ole lupa osoittaa aseella?

Jos leluaseet eivät mahdu vanhempien maailmankatsomukseen esimerkiksi uskonnollisen vakaumuksen tai ideologian vuoksi, lapsen on tärkeää tietää, että asekielto perustuu vanhempien päätökseen.

Sinkkonen kannustaa selittämään lapselle, että hän ei itse ole paha tai että hänen aiemmat leikkinsä eivät olleet sinänsä vääriä.
sallitaanko tytöille sama väkivaltaisuus? mielestäni pitäisi. kaikille pyssyt jos tämä sallitaan pojille. perheväkivaltaa on liikaakin. tai kaikilta pois.

"poikia3"
Ja sua ei haittaa jos joku tyttö osoittaa sua tai sun poikaa leikkipyssyllä, mailalla, kepillä tai jollain (vaikka ei ole leikissä mukana) ja on tappavinaan tämän?

Minua haittaa ja paljon. Se mitä ihminen tekee on se mitä hän on. Pahan tekeminen edes leikisti saa lisää pahaa aikaan. Ei toisia tapeta leikissäkään.
Sietää lukea hieman esim. Keijo Tahkokalliota! Mun lapseni eivät osoita aseella ketään muita kuin leikissä mukana olevia lapsia. En usko että mun lapsiani edes haittaa se, että joku leikin ulkopuolelta osoittaa lapsiani jollakin, tuskin kiinnittävät edes huomiota asiaan. Ja leikissä se paha tapetaan - se on oikeasti asioiden työstämistä, jota lapset tarvitsevat.

Sen sijaan, mun 2 nuorintani eivät ole koskaan mukana tappeluissa, vetäytyvät ja pelkäävät lapsia jotka käyttäytyvät aggressiivisesti. Eivät välitä lainkaan väkivallasta - ovat omalla tavallaan hiljaisia ja arkoja poikia. Silti molemmilla paljon samantyylisiä kavereita.

Kuopus on ekalla, ja poikaa kouluun saattaessani totesin, ettei häntä voinut jättää sinne pihalle yksin. Sillä siellähän ne äitien kullannuput, joilla ei saanut olla aseita mätkivät toisiaan repuillaan, takeillaan ja potkivat toisiaan. Mukana oli sekä tytöt että pojat!

Esikoinen puolustaa itseään, sen verran hän on mukana tappeluissa. Mutta opettajansa sanojen mukaan ei koskaan aloita mitään tappelua tai nimittelyä.

Ja ei meillä ei katsota koskaan salkkareita, tietokone ja playkkaripelejä pelataan, mutta tiedän tarkkaan mitä peleissä tapahtuu. Lastenohjelmia lasten kanssa katsoo aina joku aikuinen, jos jossain ohjelmassa tapahtuukin jotain yllättävää ja pelottavaa.

"hmmm"
tuo sinkkonen on vanhanaikainen ja tyhmä. juntti.

päiväkodissa kaikille muovipyssyt käteen tai miekat. tytöt ovat aivanyhtä aggressiivisia perusluonteeltaan, mutta heidät yhteiskunta laittaa tukahduttamaan tunteensa.

eli joko pojat kuriin tai sitten samat säännöt kaikille.

[QUOTE="hmmm";25156895]sallitaanko tytöille sama väkivaltaisuus? mielestäni pitäisi. kaikille pyssyt jos tämä sallitaan pojille. perheväkivaltaa on liikaakin. tai kaikilta pois.[/QUOTE]

Tottakai, kaikille sama! Tässä koko aloituksessa nyt oli kyse pojista, ja juuri se on minulle tärkeä asia, osin henk. koht. syistä.

Kannattaa lukea tuolta linkin takaa koko juttu. Kopioin tuohon vain pyssyosuuden.

"poikia3"
[QUOTE="vieras";25156830]Senkus leikkikööt, mutta niihin ei tarvita aseita. Lapset leikkii esim. pahiksia ja hyviksiä niin että hyvikset ottaa pahiksia kiinni, ja vievät sitten "vankilaan". Miksi ihmeessä pienelle lapselle pitäisi opettaa ampuminen ja tappaminen? Hyvän ja pahan erottamista voi työstää muuten, vai siis, pitääkö kaikki pahat tappaa aseella?

Tytöiltä on myös kielletty ase- ja tappamisleikit.

Kyllä se aseilla leikkiminen nimenomaan on sitä tappamisella uhkailua hyvin monella, ja se ei ainakaan päivähoitoon kuulu! Tokikin jokainen saa leikkiä kotonaan mitä lystää, mun kotona tosin ei leikitä aseilla sielläkään.[/QUOTE]

Selityksesi siitä, että tytöiltä kielletään ase- ja tappamisleikit ei kelpaa, katsos kun ne eivät ole tyttöjen luonteenomaisia leikkejä! Mitä tyttöjen luonteenomaisia leikkejä olette kieltäneet?

Pojille ei kyllä tarvitse opettaa ampumista ja tappamista, esim. ritarileikit tulevat ihan luonnostaan, kun matkitaan vaikka jostain kirjasta luettu. Rosvoja ja poliisia on leikitty ainakin jo -60-luvulla, todennäköisesti aina.

Mä ymmärrän ja hyväksyn sen, ettei päiväkotiin saa viedä aseita. Mutta sitä, että ne pojat mielikuvistaan käyttäen leikkivät leikkejä joihin tekevät aseet, en ollenkaan hyväksy.

Ja miten oikea poliisi saa rikollisen kiinni, jos sillä ei ole asetta? Tappaa ei oikeasti tarvitse.

Yhteistyössä