[QUOTE="tunti";25156754]ok, sun tekstistä vaan haiskahti tämä perustava ajatus että metsästäjät on hulluja tappajia. Tulkitsin tekstin väärin.[/QUOTE]niin mäkin tulkitsin asian väärin. tai eka tekstissä kun ei ollut kaikki mainittu.
Näinpä. Liian kauas on tultu ajoista jolloin perheellä kisattin lautapeleissä tai tietokoneeltakin parhaat pelit oli tasohyppelyjä tai vaikkapa urheilupelejä. Onhan noita toki edeleen, mut tuntuu että ne ei kiinosta lainkaan niin kuin tappo-pelit....Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25156752:ja kun nykyisin lasten isät kilvan hakkaa lasten kanssa niillä peleillä niitä "idiootteja, niin kyllä siinä lasten todellisuuden taju voi hyvinkin hämärtyä.
En tosiaan kirjoittanut ajatuksella tai siis en kirjoittanut selvästi.Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25156770:niin mäkin tulkitsin asian väärin. tai eka tekstissä kun ei ollut kaikki mainittu.
Samaa asiaa miettinyt... täällä koulussa yksi ekaluokkalainen oli uhkaillut kavereitaan koulun takana linkkuveitsellä
no sitä sattuu itse kullekin silloin tällöinAlkuperäinen kirjoittaja äpö;25156785:En tosiaan kirjoittanut ajatuksella tai siis en kirjoittanut selvästi.
täällä meidän koululla sattu kerran sellainen kun tyttö oli ekalla, että joku niiden luokan poika oli tuonut linkkuveitsen kouluun ja kun ope poistu luokasta, alkoi sen kanssa heilumaan. muut meni pulpettine alle hädissään ja tilanne raukesi vasta kun ope tuli takasin. onneks ei kuitenkaan sen pahempaa tapahtunutSamaa asiaa miettinyt... täällä koulussa yksi ekaluokkalainen oli uhkaillut kavereitaan koulun takana linkkuveitsellä
Kyllä TV:ssä varmaan on yksi lähde mistä nuo penskat oppii kaikenlaista mutta siitä olen kyllä eri mieltä että nykyajan lasten ohjelmat olisivat väkivaltaisia. Ainakin osa on hyvin tehtyjä ja on mietitty minkä ikäisille ne on suunnattu. Muistan että itse lapsena katsoin (40 vuotta sitten !!) oikeastaan vain Disneyn piirrettyjä ja esim. Tom&Jerry tai Vaaleanpunianen pantteri tai Nakkenakuttaja ovat pelkästään sitä että toista ajetaan takaa ja yritetään satutta ja välillä kun saavat toisen kiinni niin lyttäävät ihan liiskaksi ja siitten vaan ponnahtavat takiaisin omaan muotoonsa. Nehän vasta olikin väkivaltaisia!!Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25156640:kyllä se varmaan se telkkari yksi paha on. nykyajan lastenohjelmatkin osa on täysin katsomakelvotonta moskaa
Mun lapsuudessani on tehty kaikkea tuota, mutta sen lisäksi on leikitty rosvoa ja poliisia, villiä länttä ja ritarileikkejä. On leikitty kirkonrottaa ja kymmentä tikkua laudalla ja poltto palloa, peiliä, tuikkista.Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25156782:muistelen haikeudella omaa lapsuutta, jolloin keräännyttiin naapurin lasten kanssa vuorollaan jonkun kotiin ja pelattiin kaikkia piilosia ja mustaa miestä ja hippasta ja kymmentä tikkua laudalla yms. ja oli hauskaa. kukaan ei kaivannut telkkareita eikä tietokoneita. pelattiin korteilla mustaa pekkaa, ja afrikan tähteä
sallitaanko tytöille sama väkivaltaisuus? mielestäni pitäisi. kaikille pyssyt jos tämä sallitaan pojille. perheväkivaltaa on liikaakin. tai kaikilta pois.Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25156888:En usko, että kukaan ammattikasvattaja kieltää lapsilta perinteiset pyssy- ja miekkaleikit. En jaksa selittää ja perustella näin aamulla.
Ja tuo alempi on ihan arkipäivää lasten leikeissä, nimenomaan pam pam pam. Turha tuollaista kieltää, koska se on leikkiä.
t. hyvin ase- ja väkivaltavastainen yksilö, joka osaa erottaa leikin todesta
Onko nahistelu pahasta? Pilttipiiri.fi
Pyssyleikit vaarattomia
Pyssyleikitkin ovat vain lasten teatteria.
- Roolileikeissä taistelut ovat symbolisia eikä ketään satuteta. Toiminta perustuu yhdessä sovittuihin sääntöihin ja osajakoon. Väkivaltaa vain esitetään, ei toteuteta, Sinkkonen kiteyttää.
Vanhemmilla ei ole siis syytä huoleen, vaikka olohuoneessa heiluisi oma pieni pyssysankari.
- Poikien sähellys muovimiekkojen ja lelupyssyjen kanssa ei ole vaarallista. Miten sankari voisi tulla toimeen ilman asetta, jolla nujertaa viholliset? Miten urhoollinen poliisi voisi ampua rosvon, jos hänellä ei ole lupa osoittaa aseella?
Jos leluaseet eivät mahdu vanhempien maailmankatsomukseen esimerkiksi uskonnollisen vakaumuksen tai ideologian vuoksi, lapsen on tärkeää tietää, että asekielto perustuu vanhempien päätökseen.
Sinkkonen kannustaa selittämään lapselle, että hän ei itse ole paha tai että hänen aiemmat leikkinsä eivät olleet sinänsä vääriä.
Sietää lukea hieman esim. Keijo Tahkokalliota! Mun lapseni eivät osoita aseella ketään muita kuin leikissä mukana olevia lapsia. En usko että mun lapsiani edes haittaa se, että joku leikin ulkopuolelta osoittaa lapsiani jollakin, tuskin kiinnittävät edes huomiota asiaan. Ja leikissä se paha tapetaan - se on oikeasti asioiden työstämistä, jota lapset tarvitsevat.Ja sua ei haittaa jos joku tyttö osoittaa sua tai sun poikaa leikkipyssyllä, mailalla, kepillä tai jollain (vaikka ei ole leikissä mukana) ja on tappavinaan tämän?
Minua haittaa ja paljon. Se mitä ihminen tekee on se mitä hän on. Pahan tekeminen edes leikisti saa lisää pahaa aikaan. Ei toisia tapeta leikissäkään.