Samaa mieltä... :heart:Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 11:59 vieras kirjoitti:Jos palkka on 3000 tai yli, on se mielestäni hyvätuloisuutta. Myös silloin on mielestäni kyse hyvätuloisesta perheestä, jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja yhteiset bruttotulot ovat 5000 tai yli.
Näin on. Meillä brutto yhteensä n. 4.800 ?. Joudutaan pitämään kahta autoa kun ei ole yleisiä ja asutaan maalla ja työajat on eri ja sit on asuntolaina josta maksetaan. Puutetta ei ole mistään mutta ei oikein ole ylimääräistä mihinkään matkusteluun tms. No, mä odotan sitä aikaa kun hoitomaksuista pääsee eroon eli kun lapsista tulee koululaisia. =)Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 11:59 vieras kirjoitti:Jos palkka on 3000 tai yli, on se mielestäni hyvätuloisuutta. Myös silloin on mielestäni kyse hyvätuloisesta perheestä, jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja yhteiset bruttotulot ovat 5000 tai yli.
Peesi eli meillä kanssa tulot just näin ja kaksi autoa ja uusi talo. Hoitomaksusta päästää kokonaan eroon kahden vuoden päästä ja samoihin aikoihin loppuu monta opintolainaa. Siihen asti elellään suht nuukasti.Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2006 klo 09:18 kukkerikuu kirjoitti:\Näin on. Meillä brutto yhteensä n. 4.800 ?. Joudutaan pitämään kahta autoa kun ei ole yleisiä ja asutaan maalla ja työajat on eri ja sit on asuntolaina josta maksetaan. Puutetta ei ole mistään mutta ei oikein ole ylimääräistä mihinkään matkusteluun tms. No, mä odotan sitä aikaa kun hoitomaksuista pääsee eroon eli kun lapsista tulee koululaisia. =)Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2006 klo 11:59 vieras kirjoitti:Jos palkka on 3000 tai yli, on se mielestäni hyvätuloisuutta. Myös silloin on mielestäni kyse hyvätuloisesta perheestä, jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja yhteiset bruttotulot ovat 5000 tai yli.
Meilläkin on neljä lasta, mutta vain yksi palkansaaja keskiverto palkalla. Itse olen minimiäp:lla/kotihoidontuella ja lisäksi lapsilisät. Jos me saisimme toisen keskiverto palkan tuloihimme lisää, niin sillä olisi todella suuri vaikutus elintasoomme ja pitäisin meitä hyvätuloisina.Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 10:41 Pupu Tupuna kirjoitti:meillä brutto palkoista n. 5400e kuussa ilman lapsilisiä, eikä olla mitenkään vielä hyvätuloisia (4 lasta pitää siitä huolen)
eli kyllä mä varmaan listaisin hyvätuloiseksi sellaisen perheen jolla jää käteen pakollisten menojen jälkeen vielä tukku seteleitä muuhunkin kuin tarpeelliseen
No voi hyvä ihminen, eihän se nyt ole kateudesta kyse, jos ilmaisee mielipiteensä selvään kysymykseen! Jos kysytään, mikä on mielestänne hyvätuloinen, niin jokainen varmasti omista lähtökohdistaan vastaa, mitä tuloja pitää hyvinä. Eli jos meidän kuusihenkisen perheen tulot koostuvat yhdestä keskipalkasta, minimiäp/kotihoidontuesta ja lapsilisistä, niin kuka hyvänsä ihan järjellä aatellen ymmärtää, että meille toinen keskipalkka olisi huima lisä tuloihin. Mekin kun nyt tässäkin tulotilanteessa lyhennämme niin okt-, auto- kuin opintolainaakin.Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:Minä olen aikaisempi vieras, joka kirjoitti bruttotuloista 6000 euroa, ja meillä nuo sisälsivät myös lapsilisät ja yhdestä lapsesta elatusmaksunkin.
Helppo on toisten tuloja kadehtia.
Mutta kun siitä toisesta keskituloisen palkasta otetaan ensin verot ja sitten 2 lapsen täysi päivähoitomaksu, niin siitä jää ehkä vähän yli 1000 euroa. Työssäkäyminen vaatii rahaa, toisen auton yleensä, ja auton pitäminen on todella kallista ainakin kaupungissa, kun ei voi itse pihassa laittaa autoa, vaan on vietävä huoltoon. Työssäkäyvällä on vähemmän aikaa kaikkeen mikä säästää rahaa, marjastukseen, kirppareihin...Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:59 vieras kirjoitti:\No voi hyvä ihminen, eihän se nyt ole kateudesta kyse, jos ilmaisee mielipiteensä selvään kysymykseen! Jos kysytään, mikä on mielestänne hyvätuloinen, niin jokainen varmasti omista lähtökohdistaan vastaa, mitä tuloja pitää hyvinä. Eli jos meidän kuusihenkisen perheen tulot koostuvat yhdestä keskipalkasta, minimiäp/kotihoidontuesta ja lapsilisistä, niin kuka hyvänsä ihan järjellä aatellen ymmärtää, että meille toinen keskipalkka olisi huima lisä tuloihin. Mekin kun nyt tässäkin tulotilanteessa lyhennämme niin okt-, auto- kuin opintolainaakin.Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:Minä olen aikaisempi vieras, joka kirjoitti bruttotuloista 6000 euroa, ja meillä nuo sisälsivät myös lapsilisät ja yhdestä lapsesta elatusmaksunkin.
Okei. Mutta minun pointtini oli se, että minun mielestäni perhe, joka tienaa 5000 tai yli, on hyvätuloinen. Korostan, että minun mielestäni. Me asumme suuressa kaupungissa, emme maalla. Ei meillä(kään) ole kalavesiä, kasvimaita eikä marjamaita takapihalla tai lähietäisyydellä. Sukulaisetkin asuvat satojen kilsojen päässä. MLL on meille ainoa taho, kun hoitajan syystä tai toisesta tarvitsemme. Ei ole talkoolaisia rakennukselle tms. Ilman minkäänlaista kateuden häivää sanon edelleen, että meille toisesta keskipalkasta tulevat tulot olisivat sievoinen potti ja pitäisin meitä hyvätuloisina. Vaikka siitä vähentäisi verot, kotihoidontuen ja hoitomaksut, työssäkulun ja työpaikkaruokailun sun muut. (Nyt meillä on jokaikisellä aterialla kuusi syömässä, paitsi lounaalla viisi, joten ruokalasku pienenisi, jos lapset söisivät hoidossa). Olettaen, ettemme tarvitsisi toista autoa (julkinen liikenne täällä ok), meidän kuukaudessa käteenjäävä ylimääräinen tulo olisi esim. 700-800 euroa. Nyt tulot ovat n. 2500-2600, summasta reilu tonni kuluu lainoihin, ja lähes kaiken lopun lohkaisevat muut pakolliset ja yllättävätkulut. Eli meidän käytettävissä/säästettävissä olevat tulomme kasvaisivat aivan valtavasti. Mutta tällä hetkellä tämä elämäntapa on meidän valintamme9th9holqAlkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 16:22 vieras kirjoitti:\Mutta kun siitä toisesta keskituloisen palkasta otetaan ensin verot ja sitten 2 lapsen täysi päivähoitomaksu, niin siitä jää ehkä vähän yli 1000 euroa. Työssäkäyminen vaatii rahaa, toisen auton yleensä, ja auton pitäminen on todella kallista ainakin kaupungissa, kun ei voi itse pihassa laittaa autoa, vaan on vietävä huoltoon. Työssäkäyvällä on vähemmän aikaa kaikkeen mikä säästää rahaa, marjastukseen, kirppareihin...Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:59 vieras kirjoitti:\No voi hyvä ihminen, eihän se nyt ole kateudesta kyse, jos ilmaisee mielipiteensä selvään kysymykseen! Jos kysytään, mikä on mielestänne hyvätuloinen, niin jokainen varmasti omista lähtökohdistaan vastaa, mitä tuloja pitää hyvinä. Eli jos meidän kuusihenkisen perheen tulot koostuvat yhdestä keskipalkasta, minimiäp/kotihoidontuesta ja lapsilisistä, niin kuka hyvänsä ihan järjellä aatellen ymmärtää, että meille toinen keskipalkka olisi huima lisä tuloihin. Mekin kun nyt tässäkin tulotilanteessa lyhennämme niin okt-, auto- kuin opintolainaakin.Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:Minä olen aikaisempi vieras, joka kirjoitti bruttotuloista 6000 euroa, ja meillä nuo sisälsivät myös lapsilisät ja yhdestä lapsesta elatusmaksunkin.
Siis mun pointti nyt vaan edelleen se, että jossain maalla perityssä tai velattomassa asunnossa voi pärjätä paremmin 1000 euron tuloilla (noilla tuloilla toinen on kotona, vähintään) kuin 6000 tuloilla Etelä-Suomessa.
Joillakin ei ole yhtään sukulaista koskaan katsomassa lapsia, vaan jos esim. kerran kaksi vuodessa haluaa käydä puolison kanssa ulkona syömässä, hoitaja on palkattava. Joka ainoaan asiaan on käytettävä lompakkoa. Kun taas syntymäpaikkakunnalla tai lähistöllä asuvilla on yleensä vielä hyvät tukiverkot, jotka katsovat lapsia ja tuovat marjoja kalaa lihaa....
Mun pointti se, että ei kenenkään palkasta voi tietää miten hyvin pärjää nykyään. Kaupungeissa on todella kallista elää. JOku lapsen ratsastustunti kaupungissa maksaa 20 euroa/puoli tunti. Maalla voi päästä ilmaiseksi naapurin kanssa.
No jos se kaupungissa elo on niin pirun kallista ja hankalata niin kyllä tänne pohjois-Suomeenkin mahtuu!Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 16:22 vieras kirjoitti:\Mutta kun siitä toisesta keskituloisen palkasta otetaan ensin verot ja sitten 2 lapsen täysi päivähoitomaksu, niin siitä jää ehkä vähän yli 1000 euroa. Työssäkäyminen vaatii rahaa, toisen auton yleensä, ja auton pitäminen on todella kallista ainakin kaupungissa, kun ei voi itse pihassa laittaa autoa, vaan on vietävä huoltoon. Työssäkäyvällä on vähemmän aikaa kaikkeen mikä säästää rahaa, marjastukseen, kirppareihin...Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:59 vieras kirjoitti:\No voi hyvä ihminen, eihän se nyt ole kateudesta kyse, jos ilmaisee mielipiteensä selvään kysymykseen! Jos kysytään, mikä on mielestänne hyvätuloinen, niin jokainen varmasti omista lähtökohdistaan vastaa, mitä tuloja pitää hyvinä. Eli jos meidän kuusihenkisen perheen tulot koostuvat yhdestä keskipalkasta, minimiäp/kotihoidontuesta ja lapsilisistä, niin kuka hyvänsä ihan järjellä aatellen ymmärtää, että meille toinen keskipalkka olisi huima lisä tuloihin. Mekin kun nyt tässäkin tulotilanteessa lyhennämme niin okt-, auto- kuin opintolainaakin.Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:Minä olen aikaisempi vieras, joka kirjoitti bruttotuloista 6000 euroa, ja meillä nuo sisälsivät myös lapsilisät ja yhdestä lapsesta elatusmaksunkin.
Siis mun pointti nyt vaan edelleen se, että jossain maalla perityssä tai velattomassa asunnossa voi pärjätä paremmin 1000 euron tuloilla (noilla tuloilla toinen on kotona, vähintään) kuin 6000 tuloilla Etelä-Suomessa.
Joillakin ei ole yhtään sukulaista koskaan katsomassa lapsia, vaan jos esim. kerran kaksi vuodessa haluaa käydä puolison kanssa ulkona syömässä, hoitaja on palkattava. Joka ainoaan asiaan on käytettävä lompakkoa. Kun taas syntymäpaikkakunnalla tai lähistöllä asuvilla on yleensä vielä hyvät tukiverkot, jotka katsovat lapsia ja tuovat marjoja kalaa lihaa....
Mun pointti se, että ei kenenkään palkasta voi tietää miten hyvin pärjää nykyään. Kaupungeissa on todella kallista elää. JOku lapsen ratsastustunti kaupungissa maksaa 20 euroa/puoli tunti. Maalla voi päästä ilmaiseksi naapurin kanssa.
Tuskin nyt omien halujen perässä monikaan liikkuu, vaan työpaikan.Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 21:27 Harmaa kirjoitti:\No jos se kaupungissa elo on niin pirun kallista ja hankalata niin kyllä tänne pohjois-Suomeenkin mahtuu!Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 16:22 vieras kirjoitti:\Mutta kun siitä toisesta keskituloisen palkasta otetaan ensin verot ja sitten 2 lapsen täysi päivähoitomaksu, niin siitä jää ehkä vähän yli 1000 euroa. Työssäkäyminen vaatii rahaa, toisen auton yleensä, ja auton pitäminen on todella kallista ainakin kaupungissa, kun ei voi itse pihassa laittaa autoa, vaan on vietävä huoltoon. Työssäkäyvällä on vähemmän aikaa kaikkeen mikä säästää rahaa, marjastukseen, kirppareihin...Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:59 vieras kirjoitti:\No voi hyvä ihminen, eihän se nyt ole kateudesta kyse, jos ilmaisee mielipiteensä selvään kysymykseen! Jos kysytään, mikä on mielestänne hyvätuloinen, niin jokainen varmasti omista lähtökohdistaan vastaa, mitä tuloja pitää hyvinä. Eli jos meidän kuusihenkisen perheen tulot koostuvat yhdestä keskipalkasta, minimiäp/kotihoidontuesta ja lapsilisistä, niin kuka hyvänsä ihan järjellä aatellen ymmärtää, että meille toinen keskipalkka olisi huima lisä tuloihin. Mekin kun nyt tässäkin tulotilanteessa lyhennämme niin okt-, auto- kuin opintolainaakin.Alkuperäinen kirjoittaja 31.07.2006 klo 12:45 vieras kirjoitti:Minä olen aikaisempi vieras, joka kirjoitti bruttotuloista 6000 euroa, ja meillä nuo sisälsivät myös lapsilisät ja yhdestä lapsesta elatusmaksunkin.
Kyllä se elo kuule täällä pohjoisessakin maksaa ja ei ole ilmaista lähteä palveluiden perässä aina kauemmaksi..2 autoa välttämättömyys meillä kun julkisia ei kulje!
Sukulaiset voi olla lähellä mutta ainakaan meillä apuja ei tule.Lapsenlikatkin hommataan itse ja maksetaan myös..Maksaa myös hoitajien matkakorvaukset!
Ja täällä meillä kyllä maksaa ratsastustuntikin 16 euroa et ei kovin suurta eroa siinäkään ja matkaa tulee myös 35 km tallille.
Tervetuloa vaan tänne helppoon ja halpaan pohjoiseen etelän immeinen!
Jännä et niin monilla on kauhia halu sinne ruuhkaiseen etelä-Suomeen ja sit purnataan...