Mikä koiraa vaivas?

Viime viikolla olin menossa aamuvuoroon ja kahdeksalta piti olla töissä. Just ku olin lähdössä töihin, niin huomasin että pennun naama alkoi turvota. Korvat, kuonon päältä, kaula ja huulet turpos niin kovaa, että huulen sisäpuoli näkyi tosi hyvin. Yritin sitä viilennellä ja soitellä päivystävälle eläinlääkärille, enkä tietysti sitä saanu kiinni. No menin sitte käymään töissä ja samalla soitin eläinlääkäriin aikaa. N. 45 min päästä menin kotiin hakemaan pentua ja sillon oli jo kaikki ihan ok.
Mä en tajua mistä johtui. Aamulla ei saanu ruokaa, eikä pihalla syöny mitään. Mä olin kyllä ihan paniikissa, että nyt se kuolee. Onneksi ei kumminkaan ollu tuon pahempaa. Onko muiden koirilla ollu tuommosta? Korvatki oli aivan semmoset niinku niissä olis jotain patteja, vaikka yleensä ne on ihan ohuet ja sileät :eek:

olisko tullu allerginen reaktio vaan jostain, eikös ne koiruudet voi saada niitä samalla tavalla kun ihmisetkin..Ainakin yskää ja nuhaa niille voi tulla siinä missä ihmisillekin.
ai juu aamusella ei saanu syömistä; entäs sitten ed iltana?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Käärmeen purema tai ampparin. tai jonkin pörriäisen mikä nyt vielä sattuu olee hengissä, tuskin siis käärme, mutta toi turpoaminen liittyy just sellasiin.
Mutta luulis, että olis sitte aristanu sitä, mutta ku se ei ollu mistään kohtaa kipeä. Tuskin noin laajasti ampiaisen pistosta turpoaisi?!! :eek:

vieras
Meijän koira turpos kanssa jotain 1,5 vuotiaana tollee ja oksenteli. Mä sain sit vast seuraavana päivänä tietää et pihassa oli ollu käärme :( oiskohan purassu, en tiedä.

vieras
hmm oliskohan kyypakkaus hyvä ensiapu tollaisissa kohtauksissa? eikö esim. ihmisellä jos se saa allergisenkohtauksen eikä ole adrenaliiniä niin sanota et ensiavuksi kelpaa kyypakkaus... voin muistaa kyllä ihan väärinkin..

hmm oliskohan kyypakkaus hyvä ensiapu tollaisissa kohtauksissa? eikö esim. ihmisellä jos se saa allergisenkohtauksen eikä ole adrenaliiniä niin sanota et ensiavuksi kelpaa kyypakkaus... voin muistaa kyllä ihan väärinkin..
Juu, semmonen täytyy kyllä kotiin hankkia. Sitä ne sitte eläinlääkäristä olisi suositellu tuossa tilanteessa ensiavuksi, mutten tuohon aikaan sitä mistään saanu.

pilkku
Alkuperäinen kirjoittaja MissMaisa:
Käärmeen purema tai ampparin. tai jonkin pörriäisen mikä nyt vielä sattuu olee hengissä, tuskin siis käärme, mutta toi turpoaminen liittyy just sellasiin.
Mutta luulis, että olis sitte aristanu sitä, mutta ku se ei ollu mistään kohtaa kipeä. Tuskin noin laajasti ampiaisen pistosta turpoaisi?!! :eek:
Kyllä se voi turvota. Meidän luppakorvaista koiraa pisti joku kesä kaksi ampparia ja sen korvalehdet turpos parin sentin paksusik. Pistokohtaa ei arastellu yhtään. Oli tosin muutenkin tuskainen ja läähätti kovasti, onnex sitten sai kortisonia piikkinä, ni rupes helpottamaan. Ja kyypakkauksesta ei ollu meillä apuja.

Yhteistyössä