Mikä kivunlievitys ois paras?

Siinähän se tuli eli mikä kivunlievitys on sinun mielestä ollut paras synnytyksessä ja mikä huonoin? Kun/jos menet vielä synnyttämään minkä kivunlievityksen haluaisit? Tiedän, tiedän taas että välttämättä kaikki ei mene niin kuin on suunnitellut tai haluasi menevän, mut kysynpähän kummiskin. :x
 
mulla kokemusta paracervikaalista, ilokaasusta ja epiduraalista. Viimenen oli ainut joka autto ja oli hyvä. Ammeessa myös lilluin mutta sitä en laske koska en edes uskonut että se voisi ikinä toimia.
 
Paras ehdottomasti spinaalipuudutus!!
Vei kivut aivan totaalisesti pois ja ponnistusvaiheessakaan en tuntenut yhtikäs mitään. Vaikutti minulla vajaa kolme tuntia.
Sain myös aika alkuvaiheessa kipupiikin kankkuun ja se oli kanssa hyvä, kivut olivat täysin pois pari tuntia.

Huono, ja mitä en enää koskaan aio ottaa oli aqua-rakkulat!! Vieläkin sattuu kun niitä ajattelen! :$
 
vieras vierailija
spinaali puuduttaa lantiosta alaspäin joten ei voi liikkua, mut ei kyl tee mielikään on siin niin mukava huilata kun ei satu mihinkään. ja kerätä voimia ponnistukseen.epiduraalin kans pystyi hiukan liikkuun, miten piuhat antaa myöten.
 
Riihitonttu
Mulla oli vain epiduraali, joka auttoi ja vei kivut täysin. Muista menetelmistä ei ole kokemusta. Kaurapussi vatsan päällä aluksi auttoi myös, ja keinutuoli. Ilokaasua en halunnut kokeilla.
Jos synnyttäisin uudestaan, en ehkä ottaisi epiduraalia niin aikaisin enkä varsinkaan ottaisi lisäannosta, koska minulla ponnistusvaiheessa ei tuntunut kipujen lisäksi myöskään ponnistustarvetta! Yritä siinä sitten turrana ponnistaa! Ei tuntunut supistuksen supistusta enää sitten.
Ja itse olin ajatellut, että kävelen toki epiduraalin saatuani - makaamiseksi meni.
Olin ennen ehdottomasti sitä mieltä, että haluan tehokkaan kivunlievityksen ja kaikki mahdolliset kivut pois, mutta jos saisin synnyttää uudestaan, säilyttäisin tunnon, vaikka vähän sattuisikin!
 
Maritza
Petidiini, ei vie tuntoa ja kipua kokonaan, mutta auttoi sen verran että sai torkuttua. Toinen samanmoinen pistos sitten laittoi vauhtia synnytykseen.. puudutti myös sen verran, että vauvan ulostulo ei sattunut, vaikka sitä etukäteen pelkäsin. Eli hyvin toimi silloin. Muusta ei ole kokemusta.
 
valitettavasti ei voi sanoa mikä on parhain kivunlievitys synnytyksessä. jokaisella kun synnytys etenee omalla tavallaan ja aina tulee yllätyksiä.
minäkin otin kauheesti selville eri kivunlievityksistä. valitettavasti meidän sairaalassa ei ole kaikkia mahdollista saada, kuten esim aqua rakkulat. kerroin kätilöille jo heti alussa, että synnytys suunnitelmaa ei ole, mistä olivatkin tyytyväisiä, kun jotku tulevat sinne valmis suunnitelma paperilla. kerroin vain kätilölle, että toivon heidän kertovan joka käänteessä mitä kaikkia on tarjolla ja mistä olisi millaistakin apua.
tosin eri keinoihin tutustumalla jo ennen synnytystä, osasin kysellä eri asioita kun tutustuimme osastoon ja sitten itse synnytys tilanteessa.
 
KOHDUNKAULANPUUDUTUS EI AUTTANUT KUIN HETKELLISESTI.kOLMANNEN LAPSEN SYNTYESSÄ OLIN VALMIS OTTAMAAN KAIKEN MAHDOLLISEN KIVUNLIEVITYKSEN,MUT SYNNYTYS OLIKIN NIIN HELPPO TAPAUS,ETTEN TARVINNUT KUIN VÄHÄN ILOKAASUA,JA JÄLKEENPÄIN KÄTILÄHARJOITTELIJAN NÄKEMYS NOSTATTI ITSETUNTOA PILVIIN.hÄN NIMITTÄIN SANOI ,JOS TIETÄISIN ,ETTÄ SYNNYTYS ON NOIN HELPPO TAPAHTUMA VOISIN JOPA ITSE HARKITA LASTEN TEKOA PIKAPUOLIN.
 
Mulla ei toiminut epiduraali. Kivut olivat sen jälkeen kahta kauheammat. Avautumisvaiheena aina supistuksen aikana hoin eräänlaista mantraa ja kuvittelin hetkeä, jolloin tapaan vauvan. Lisäksi käytin kuumia geelipusseja, ne oli musta yllättävän tehokkaita. Kuuntelin myös lempilevyjäni ja lauloin mukana, se sai ajan kulumaan nopeammin.
 
korjaan vähän tuota aikaisempaa.. eli ei mulla kohdunkaulan puudutusta ollu vaan sitä petidiiniä sain, siis sen piikin kankkuun. Vaikutti unettavasti, torkuin suppareiden välillä mutta supistukset olivat kyllä raakoja siitä huolimatta.
 
HeMa05 harmaana
mulla oli ilokaasu ja epiduraali.se vei jalat alta ja en siten pystynyt liikkumaan ja kun vaikutus loppui niin herranjumala mitkä kivut.sitten uutta vaanuskon että jos alusta asti eläis suppareiden mukana ne kyllä kestää.
olin suunnitellut vaikka mitä ja olinkin sänkyyn sidottu alusta asti kun vauvan vointi ei mahan päältä rekisteröitynyt hyvin joten oli sisäinen rekisteröinti alusta asti ja sen kanssa ei niin vaan liikuta.
tarkoitus oli kokeilla joogaoppeja mutta ei siitä mitään tullut.

harmittaa kun puhuivat mulle aika aikaisessa vaiheessa epiduraalin....jos joskus vielä menen niin yritän kyllä kotona olla pidempään ja liikkua!
 
Madu
Esikoisen kanssa ilokaasu auttoi aivan mainiosti synnytyksen alkuvaiheessa. Epiduraalin saatuani aukesi taivas ja mitään kipua ei tuntunut. Epiduraalin vaikutus loppui kuitenkin juuri ennen ponnistusvaihetta, joka olikin sitten ihan kauheaa ja päättyi imukuppiulosauttoon.

Toisen kohdalla ilokaasu taasen ei auttanut mitään, vaikka kuinka kiskoin kaasua naamarista. Olisin toivonut spinaalipuudutusta, mutta sitäpä ei ennätetty laittaa synnytyksen nopean etenemisen vuoksi. Helpotuksen viimeiselle tunnille toi kohdunkaulanpuudute, joka toimi kohdallani LOISTAVASTI!

 
mä sain spinaalin ensisynnyttäjänä ja sen meinaan ottaa myös seuraavalla kerralla,jos vielä lapsia tulee :D se oli aivan ihana!kivut lakkas siihen paikkaan ku spinaali laitettiin ja riitti mulle koko synnytyksen ajan,hyvin oli ajoitettu ku vauva oli syntyny ja pari tikkiä mulle kursittu niin nousin sängystä ja eiku ukon ja vauvan perään sinne missä ne pesi ja puki vauvaa :heart:
 
AuteroAhkera
Ilokaasu ja pcb oli mulla. Sitä helevetin tötteröö en suostu hönkimään enää ikinä, teki vaan pahan olon. Pcb oli ihan riittävä puudute mulle, laitettiin toiselle puolelle kohdunsuuta kun olin jo 9cm auki. Olisin ottanu epiduraalin, mut anestesialääkäri oli kiireinen, ja minä tuskainen, niin kätilö laitto tuon pcb:n. Ja aion sitä pyytää tarvittaessa seuraavassakin synnytyksessä.
 
En tiiä kannattaako ees kertoo mut elkää ottako tästä stressiä..
MULLA EI AUTTANU MIKÄÄN kummassakaan synnytyksessä eka oli VAS ja toinen KYS,hyvät sairaalat ja tekijät mut kun mikään ei auta niin minkäs teet.Kummaltakin tuli lähes samassa vaiheessa synnytystä sellainen tunne et nyt mä kuolen eikä kukaan huomaa,pelotti ihan tosiaan kun ei voinu kuin huutaa kipu ei hellittäny hetkekskään,kävi siinä lääkärit ihmettelemässä ja tarkistamassa kipupumput ym et kyllä nää pelaa ja oikein on mut tuumasivat vaan et kaikkemme ollaan tehty ettei sinun tarviis kärsiä mut ei voida mitään kivulle ja ettei ole vastaan tullu toista samanlaista ,eli siis KAIKKI sain mitä ikinä vaan voidaan antaa ja vähän muutakin ihan vaan kokeeks eikä mitään.Vartti oli aina väliä kun uusi ja uusi kivunlievitys laitettiin mut tuloksetta!

Joten "vähän" jännittää et miten seuraava synnytys menee kun kolmas on tilausessa ja piinaviikolla olen! :eek:
 
mammammaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2006 klo 16:42 lissu kirjoitti:
valitettavasti ei voi sanoa mikä on parhain kivunlievitys synnytyksessä. jokaisella kun synnytys etenee omalla tavallaan ja aina tulee yllätyksiä.
Näinpä. Mulla toimi tällä reissulla ilokaasu ja epiduraali, viime kerralla pelkkä epiduraali. Kätilö sanoi sitä "villahousupuudutteeksi", eli tehoaa just siellä missä pitääkin ja tulee lämmin ja mukava olo :D
 

Yhteistyössä