Mikä ihmekäsitys ihmisillä on, et bakteerit kuolisi pesukoneessa?

  • Viestiketjun aloittaja "yrittäjä"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Tasta keskustelusta voimme paatella:
-palstamamma tietaa parhaiten, koska nain on opetettu siivoojakoulussa.
-mikrobiologit on vaarassa
-jos mainitsee sanana bakteeri on bakteerikammoinen
-jos mainitsee sanan bagteeri tai vagteeri, se saa palstamamman huumorintajun liikkeelle
 
mikrobiologi
[QUOTE="a.p";25571951]Mä olen itse kirjoittanut omalla alallani oppikirjoja yliopistoon. Kerrohan, mikä vika maailmankuulun mikrobiologin Charles Gerban julkaisussa on? Sieltä saat kaikkein luotettavimman infon, et mistään lehdistä. Vai etkö jaksa lukea?[/QUOTE]

Laitatko linkin tohon "maailmankuulun" mikrobiologin juttuun. Olen oikeasti mikrobiologi, valmistunut v.2008 enkä ole koskaan kuullutkaan ko. tyypistä. Pikagoogletin ja jotain löytyi, mutta esim. wikipedia ei mainitse tyyppiä (ja vaikka tiedän ettei wikipedia ole luotettava tiedonlähde niin siellä kuitenkin yleensä mainitaan mainitsemisen arvoiset ihmiset)..
 
"a.p"
Laitatko linkin tohon "maailmankuulun" mikrobiologin juttuun. Olen oikeasti mikrobiologi, valmistunut v.2008 enkä ole koskaan kuullutkaan ko. tyypistä. Pikagoogletin ja jotain löytyi, mutta esim. wikipedia ei mainitse tyyppiä (ja vaikka tiedän ettei wikipedia ole luotettava tiedonlähde niin siellä kuitenkin yleensä mainitaan mainitsemisen arvoiset ihmiset)..
Se linkki oli jo täällä sivulla 2. Googlen kautta saat hänen julkaisut luettua.
Dr Charles Gerba, The Department of Soil, Water and Environmental Science, University of Arizona

Hän on tutkinut vuosikymmeniä eri laitteiden mikrobikantoja.
 
"juu"
[QUOTE="yrittäjä";25568105]Eihän esim wc-rättien ulistebakteerit kuole. Ja kestovaipatkin vaan pestään muiden vaatteiden kanssa. Ei se vesi vaihdu niin pljon, samassa vedessä ne lilluu. Mihin ne vakteerit nuka kuolisi?[/QUOTE]

Joo, kyllä ton ulosannin perusteella uskon sua ihan täysin....Oisko peruskoulun äikkä ihmekäsitys myöskin.
 
mikrobiologi
[QUOTE="a.p";25572101]Maailmankuulu mikrobiologi puhuu sontaa? Palstamamma tietää kaiken paremmin. Kuka on käskenyt käytämään desinfioivia pesuaineita?[/QUOTE]

Miten sulle on nyt jäänyt yksi mikrobiologi mieleen? Väitän kyllä että suurin osa niistä bakteereista kuolee lämpötilan ja pesuaineiden vaikutuksesta ja huuhtoutuu viemäriin.

En tarvitse kenekään muun tutkimuksia, kun ihan itse olen tehnyt kokeen (tämä on siis ihan mikrobiologian peruskurssin tasoinen työ eli ei vaadi mitään proffan koulutusta):

1.Laittanut pesemättömän käden viljelymaljalle
2.Laittanut pestyn käden viljelymaljalle (huom. pesuveden lämpötila ei ainakaan paljoa yli 40 astetta, koska käsi ei kestä kovin kuumaa)
3.Laittanut pestyn ja käsidesillä käsitellyn käden viljelymaljalle

Nämä kolme maljaa olen kasvattanut 37C lämpökaapissa. Tulos: ekalla maljalla kasvaa paljon bakteereita, tokalla vähemmän ja kolmannella ei ollenkaan. Eli tämän tuloksella väittäisin että pesukoneessakin hankaus irrottaa bakteereja ja pesuaineet ja lämpötila tappavat niitä. Koskaan pyykistä ei tule steriiliä, mutta miksi pitäisikään.
 
  • Tykkää
Reactions: Aamuäree
"A.p"
[QUOTE="juu";25573180]Joo, kyllä ton ulosannin perusteella uskon sua ihan täysin....Oisko peruskoulun äikkä ihmekäsitys myöskin.[/QUOTE]

Mulla on tabloid: b- ja v- kirjaimen ero on näppiksessä 2nilliä. Isot sormet. Koneella ei tule kirjoitusvirheitä.
 
mikrobiologi
Mitä järkeä ap sun mielestä on muuten pestä käsiä jos kerran 40C vesi, pesuaine ja hankaus ei riitä poistamaan bakteereja tai tappamaan niitä? Vaikkeivat kuolisikaan niin kyllä huuhoutuvat veden mukana viemäriin. Pyykkiäkiän huuhdotaan usemapi kerta sen pesun jälkeen.

Jenkeissä on usein erimalliset peukoneet kuin meillä, en tiedä miten niihin jää bakteereja ja kasvaa biofilmiä. Mutta jos pahasti kasvustoa koneessa olisi niin sehän tosiaan kasvaa ihan silmillä nähtävänä biofilminä.
 
"huoh"
Ammatti siivoukessa on värikoodit mut suprice suprise kuule ne väreistä huolimatta heitetään kaikki samaan koneeseen 90asteeseen.
Punaset ja siniset menee sekasin ja onko siellä vihreitäkin vielä.
Ainoastaan lajitellaan mikrokuitu (taso)pyyhkeet, lattiamopit ja froteiset erikseen.
Surprise surprise, olen itsekin siivooja ja meillä ei onneksi noin tehdä.

Mitä muuten tarkoittaa suprise? :eek:
 
"a.p"
Miten sulle on nyt jäänyt yksi mikrobiologi mieleen?
En tarvitse kenekään muun tutkimuksia, kun ihan itse olen tehnyt kokeen (tämä on siis ihan mikrobiologian peruskurssin tasoinen työ eli ei vaadi mitään proffan koulutusta):

1.Laittanut pesemättömän käden viljelymaljalle
2.Laittanut pestyn käden viljelymaljalle (huom. pesuveden lämpötila ei ainakaan paljoa yli 40 astetta, koska käsi ei kestä kovin kuumaa)
3.Laittanut pestyn ja käsidesillä käsitellyn käden viljelymaljalle

Nämä kolme maljaa olen kasvattanut 37C lämpökaapissa. Tulos: ekalla maljalla kasvaa paljon bakteereita, tokalla vähemmän ja kolmannella ei ollenkaan. Eli tämän tuloksella väittäisin että pesukoneessakin hankaus irrottaa bakteereja ja pesuaineet ja lämpötila tappavat niitä. Koskaan pyykistä ei tule steriiliä, mutta miksi pitäisikään.

Jos sä olisit oikeasti akateeminen, tietäsit ettei käsienpesulla ole mitään yhteyttä pesukoneen mikrobikantaan. Ne on kaksi eri asiaa, kaksi eri tutkimuskohdetta. Meinaatko, että sä olet käsienpesukokeellasi kumonnut kunnioitetun mikrobiologin vuosikymmenten tutkimuskokeiden tulokset?
 
"vieras"
[QUOTE="hohhoijaa";25568131]bakteerit kuolevat tietyssä lämpötilassa joka on pesukoneella saavutettavissa.[/QUOTE]

Jep. Yli 70 asteinen vesi tappaa pöpöt. Sairaalan siivouspyyhkeet pestää pesulassa himpun yli 70 asteessa.
 
"vieras"
Siellä missä mie siivosin (sairaala) pestiin kaikki sievästi yhdessä.
Tasopyyhkeet omana ryhmänään, lattialla käytettävät omanaan ja sitten vielä froteet erikseen.
Juuuuuuri näin. Ja kuvitelkaa, niillä tasopyyhkeillä pyyhitään myös vessat ja seuraavalla kerralla (pesun jälkeen) vaikka potilaspöytä.

Onhan ne eri värit kauniita, mutta meille tuli selkeyden ja yleisilmeen vuoksi ihan vaan siniset tasopyyhkeet ja harmaat lattiapyyhkeet.
 
"a.p"
Mitä järkeä ap sun mielestä on muuten pestä käsiä jos kerran 40C vesi, pesuaine ja hankaus ei riitä poistamaan bakteereja tai tappamaan niitä? Vaikkeivat kuolisikaan niin kyllä huuhoutuvat veden mukana viemäriin. Pyykkiäkiän huuhdotaan usemapi kerta sen pesun jälkeen.

Jenkeissä on usein erimalliset peukoneet kuin meillä, en tiedä miten niihin jää bakteereja ja kasvaa biofilmiä. Mutta jos pahasti kasvustoa koneessa olisi niin sehän tosiaan kasvaa ihan silmillä nähtävänä biofilminä.
Mä keskustelen pesukoneen mikrobikasvustosta, en käsien. Yleensä mä en pese käsiäni pesukoneessa. Mikäli sua kiinnostaa käsienpesun vaikutus eri veden lämpötiloisssa käsienmikrobien vähentämiseen, voit lukea tämän tieteellisen tutkimuksen asiasta:
Water temperature as a factor in handwashing efficacy - Michaels - 2002 - Food Service Technology - Wiley Online Library
 
mikrobiologi
[QUOTE="a.p";25574670]Jos sä olisit oikeasti akateeminen, tietäsit ettei käsienpesulla ole mitään yhteyttä pesukoneen mikrobikantaan. Ne on kaksi eri asiaa, kaksi eri tutkimuskohdetta. Meinaatko, että sä olet käsienpesukokeellasi kumonnut kunnioitetun mikrobiologin vuosikymmenten tutkimuskokeiden tulokset?[/QUOTE]

Jos sä olisit oikeesti akateeminen niin tietäisit että tutkimuksia on monia ja eri tutkijoilla on eri käsityksiä. Jotenkin tuntuu että oot siivooja ammatiltasi ja nyt oot kuullut amiksessa yhden mikrobiologin nimen.

Ei ollut tarkoituskaan kumota, mutta se nyt vaan on fakta että se pesukoneen ympäristö pystyy tappamaan osan bakteereista, kysy vaikka tolta sun gurulta sitä. Kaikkia se ei pysty, mutta ei ole tarpeenkaan. Ja se bakteeri ei tiedä tuleeko se 40C vesi suoraan vesihanasta vai pesukoneen kautta, joten se ei osaa olla kuolematta kun se tulee pesukoneen kautta.
 
"a.p"
Jos sä olisit oikeesti akateeminen niin tietäisit että tutkimuksia on monia ja eri tutkijoilla on eri käsityksiä.
Jos tutkimuksia on monia, niin sulle ei sit aiheuta ongelmaa linkittaa edes yhta tieteellista tutkimusta, missa todetaan mitaan faktoja vaittellesi?


Ei ollut tarkoituskaan kumota, mutta se nyt vaan on fakta että se pesukoneen ympäristö pystyy tappamaan osan bakteereista, kysy vaikka tolta sun gurulta sitä. Kaikkia se ei pysty, mutta ei ole tarpeenkaan. Ja se bakteeri ei tiedä tuleeko se 40C vesi suoraan vesihanasta vai pesukoneen kautta, joten se ei osaa olla kuolematta kun se tulee pesukoneen kautta.

Ei ole mun guru, koska en ole edes itse talla alalla. Keskustelu lahti siita, kun toisessa ketjussa vaitettiin kaikkien bakteerien kuolevan pesukoneessa.
Jos tuo arvostettu mikrobiologi on tutkimuksissaan osoittanut aukotJotenkin tuntuu että oot siivooja ammatiltasi ja nyt oot kuullut amiksessa yhden mikrobiologin nimen.tomasti, etta esim e.coli bakteerit pysyvat hengissa jopa 60c pesussa, niin miksi ihmeessa mun pitiasi uudestaan kysya asiasta,kun kaikki on luettavissa hanen tutkimuksistaan?
 
"vieras"
[QUOTE="yrittäjä";25568105]Eihän esim wc-rättien ulistebakteerit kuole. Ja kestovaipatkin vaan pestään muiden vaatteiden kanssa. Ei se vesi vaihdu niin pljon, samassa vedessä ne lilluu. Mihin ne vakteerit nuka kuolisi?[/QUOTE]

halua kuulla ne jotka pelkää bakteeria ! Mutta ei ne sienetkään häviä pesukoneesssa jotka pitää bakteerit kurissa. Fairy toi markkinoille sillon 1998 sinisen joka tappaa bakteerit "floppi". Se tappo myös hyvät. Aina on hyviä ja pahoja bakteereita ja jos huonot voittaa on myös sieniä jotka sitten korjaa pahat pois. Joten ei pelkoo että kuollaan. Meillä on immunuteetti joka auttaa ja lääkärit jos ei immuniteetia. Jos tavan ihminen lähtee ajattelamaan sieniä, bakteereja tai viiruksia se on kaaos. Mistä ei ota selvää. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. joten ei toinna yli ampua bakteerien kanssa.
 
[QUOTE="vieras";25574682]Jep. Yli 70 asteinen vesi tappaa pöpöt. Sairaalan siivouspyyhkeet pestää pesulassa himpun yli 70 asteessa.[/QUOTE]

Ja niillä luututaan kaikkea ihmiseritettä lattioilta ja sairaalasängyistä ja kaikesta siltä väliltä....
 
"vieras"
[QUOTE="a.p";25575091]Jos tutkimuksia on monia, niin sulle ei sit aiheuta ongelmaa linkittaa edes yhta tieteellista tutkimusta, missa todetaan mitaan faktoja vaittellesi?





Ei ole mun guru, koska en ole edes itse talla alalla. Keskustelu lahti siita, kun toisessa ketjussa vaitettiin kaikkien bakteerien kuolevan pesukoneessa.
Jos tuo arvostettu mikrobiologi on tutkimuksissaan osoittanut aukotJotenkin tuntuu että oot siivooja ammatiltasi ja nyt oot kuullut amiksessa yhden mikrobiologin nimen.tomasti, etta esim e.coli bakteerit pysyvat hengissa jopa 60c pesussa, niin miksi ihmeessa mun pitiasi uudestaan kysya asiasta,kun kaikki on luettavissa hanen tutkimuksistaan?[/QUOTE]

sillä siisti! vaikka kuinka olisit käynyt hygienia koulutuksen. Se vaan ei ole mahdollista! Bakteerilla, sienillä ja viiruksilla on tarkotus ei niitä tänne huvikseen luotu ja elä kysy mikä on biljoonan siljoonan taudin aiheuttajan tarkotus. Se vaan on! Jos "hyvin menee" niin nää keksii aineen joka tappaa sen bakteerin joka piti sen sienen aisoissa. Voin vaan sanoa että hyvä te. Sieniin ei ole lääkettä!!!!!
 
"hohhoh"
[QUOTE="a.p";25569461]WHO:n arvion mukaan ripuliin kuolee vuosittain noin 2 miljoonaa lasta. Esimerkiksi E. Coli O157 (EHEC)-bakteeri on aiheuttanut useita vesivälitteisiä epidemioita Afrikassa, Euroopassa ja Amerikassa.


Seuraavan lauseen saat itse suomentaa:
Charles Gerba, a professor of microbiology at the University of Arizona. Gerba has researched the germs that live in our washing machines and says germs are extremely present in laundromats because you don’t know what’s been put in their machines.

“The average pair of underwear has about a tenth of a gram of fecal matter in it,” Gerba says. When you wash a load of underwear there are about 100 million E. coli in the water.


Kenenkaan ei ole varmaan todidtettu kuolleen pestyihin vaatteisiin, mutta tuosta voit miettia, mika bakteereja ruokapoytaasi tulee, jos peset alusvaatteet/kestovaipan samassa koneessa poytaliinojen kanssa.

Lisattakoon viela muistutus, etta en ole itse bakteerikammoinen. Mua vaan hammastyttaa talla palstalla, kun monet vaittaa pesukonee tappavan bakteerit. Hassu vaite.[/QUOTE]

Kyllä se olet tässäkin ketjussa sinä joka hoet tuota että ihmiset luulee pesukoneen tappavan bakteerit. Ei tapa, eikä haittaa. Bakteereja on joka puolella. Vesivälitteinen ripuli tarkoittaa että sitä vettä pitää juoda. Voi jestas sun kanssas.
 
mikrobiologi
[QUOTE="a.p";25575091]Jos tutkimuksia on monia, niin sulle ei sit aiheuta ongelmaa linkittaa edes yhta tieteellista tutkimusta, missa todetaan mitaan faktoja vaittellesi?





Ei ole mun guru, koska en ole edes itse talla alalla. Keskustelu lahti siita, kun toisessa ketjussa vaitettiin kaikkien bakteerien kuolevan pesukoneessa.
Jos tuo arvostettu mikrobiologi on tutkimuksissaan osoittanut aukotJotenkin tuntuu että oot siivooja ammatiltasi ja nyt oot kuullut amiksessa yhden mikrobiologin nimen.tomasti, etta esim e.coli bakteerit pysyvat hengissa jopa 60c pesussa, niin miksi ihmeessa mun pitiasi uudestaan kysya asiasta,kun kaikki on luettavissa hanen tutkimuksistaan?[/QUOTE]

Niin, kaikkia ei saa tapettua, mutta osan saa ja osa ei kuole mutta irtoaa vaatteesta ja menee veden mukana viemäriin. Osa sit jää vaatteeseen. Normaalisti ihmisen iholla ei ole niin vaarallisia bakteereita että tästä olisi haittaa eikä ne vaatteiden bakteerit pääse kovin helposti esim. suuhun. Ja siis kyllähän esim. lapset saattavat vahingossa joskus syödä kakkaakin, jossa on miljoonia bakteereita, niin ei sellaiset näkymättömät bakteerit vaatteessa pesun jälkeen haittaa mitään. Käsiinkin bakteereja jää aina ja silti vaan niillä samoilla käsillä kokataan ja syödään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;25575179:
Ja niillä luututaan kaikkea ihmiseritettä lattioilta ja sairaalasängyistä ja kaikesta siltä väliltä....
luutulla "maailman jo nähnyt rätillä" vetää lattioita. Aina pitäs olla uus moppi sen tiedän mutta se taas on sitä vastaan että liikaa kulututeen. Ole sitten vihreä. Pelasta maailma pelasta ihmiset?
 
"vieras"
Niin, kaikkia ei saa tapettua, mutta osan saa ja osa ei kuole mutta irtoaa vaatteesta ja menee veden mukana viemäriin. Osa sit jää vaatteeseen. Normaalisti ihmisen iholla ei ole niin vaarallisia bakteereita että tästä olisi haittaa eikä ne vaatteiden bakteerit pääse kovin helposti esim. suuhun. Ja siis kyllähän esim. lapset saattavat vahingossa joskus syödä kakkaakin, jossa on miljoonia bakteereita, niin ei sellaiset näkymättömät bakteerit vaatteessa pesun jälkeen haittaa mitään. Käsiinkin bakteereja jää aina ja silti vaan niillä samoilla käsillä kokataan ja syödään.
vasta ainetta! mutta lapsi on immunetiltaan muuttuja. Mitä vanhempi sitä huononpi immuniteetti. Darwin. Kumpi lapsi pärjäis paremmin se joka on siistissä kodissa vai intian roskis eläjä? Enemmän sairauksia siistillä, mutta on myös allergia jota ei pidä jättää huomioimatta. Ihminen vaan ei pysty puolustustumaan vierasta "tautia". Se voi tappaa!
 

Yhteistyössä