Mikä ihmeen buumi päiväkodeilla on jakaa yhteystietoja ilman lupaa!

• Viestiketjun aloittaja vierailija.
  • Ensimmäinen viesti
vierailija.
viime vuonna tytön pk:ssa jaettiin kaikille lasten vanhemmille laput, missä oli jokaisen hoitolapsen kotiosoite ja vanhempien numero. Silloin jo ihmettelin tätä ja vähän vedin herneenkin nokkaan ja asiasta mainitsin, kun ei meiltä oltu lupaa kysytty osoitteen ja numeron levittämiselle. Meillä kun on mun työn takia salattu osoite ja molempien numero myös. Ni tuossahan se sitten vesittyi.

Ajattelin, että tuo oli joku poikkeus mutta tänä syksynä kun tyttö aloitti eskarin eri päiväkodissa niin mikäs tänään odottikaan takkihyllyllä. Lista jokaisen eskarilaisen kotiosoitteista ja vanhempien puh. Numeroista. Mä oon ihan ihmeissäni. Onko tää joku uus tapa, että yhteystietoja saa levitellä ilman lupaa?

Pidetäänkö vanhempia niin uusavuttomina ettei ne osaa itse kysyä/antaa omia tietojaan jos niin tahtovat, niille joiden kanssa oma lapsi haluaa kaveerata?

vierailija553
Sähän voisin tietysti ilmoitella jo etukäteen, että teidän tietoja ei voi antaa eteenpäin?

Meillä on kanssa tietoja jaettu, mutta yleensä on kyllä ennakkoon pyydetty ilmoitus niiltä vanhemmilta, jotka eivät halua yhteystietojansa jakaa.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Huh,huh enpä ole tuommoisesta menettelystä kuulutkaan,viisi vuotta sitten oli meillä lapsi eskarissa,liekö sitten nykyään yleistäkin..

No kyllä mäkin tuossa tilanteessa vetäisin herneen nenääni ja todellakin antaisin palautetta! Ja ei,mulla ei oo mitään salattavaa osoitteessa tai puh numerossa,mutta kuitenkin,jollain toisella voi olla,niin kun just teillä.

vierailija.
Sähän voisin tietysti ilmoitella jo etukäteen, että teidän tietoja ei voi antaa eteenpäin?

Meillä on kanssa tietoja jaettu, mutta yleensä on kyllä ennakkoon pyydetty ilmoitus niiltä vanhemmilta, jotka eivät halua yhteystietojansa jakaa.
Kun ei käynyt mielessä, että tämä on yleinen tapa luulin, että edellisessä paikassa oli käynyt vahinko mut näköjään tämä olikin yleinen käytäntö... Eikö tuo nyt ole laitontakin?

vierailija
Meillä on turvakielto, mulla ja miehellä, ammatin takia. Siinä seuraavat mukana tietysti alaikäiset lapset.

Esikoisen kohdalla kävi kerran noin, päiväkodissa jaettiin kaikkien yhteystiedot. Sen jälkeen olen ITSE joka paikassa, missä tietoja kysytään, kirjoittanut/ sanonut ISOILLA kirjaimilla, että tietoja ei saa jakaa ilman lupaa kenellekään.

Näin se toimii ihan hyvin. Kyllähän tuo yhteystietolista helpottaa asioiden hoitamista, tavallaan ymmärrän sen. Siksi pitää itse pitää huolta asioistaan, jos on 'erityistarpeita', kuten meillä.

viera.s
Ei saisi ilman lupaa niitä jaella. Meidän päiväkodissa jokainen joka yhteystietonsa haluaa muille jakaa, kirjoittaa ne listaan joka sitten kopioidaan ja jaetaan vanhemmille. Yhteystietolista on tarpeen useimmille, koska lapsille järjestetään synttäreitä eikä kutsuja saa enää päiväkodissa jakaa.

vierailijajaa
Täällä ei jaeta tietoja.
Rikotaan vaitiolovelvollisuutta.

Seinässä oli lappu ja ne jotka haluai/ tahtoi sai kirjoittaa tietonsa.
Vapaaehtoinen.

Sitä ei monistettu kellekään.

Hallava
Ikinä ei ole jaettu ilman lupaa. Lapset ovat olleet kolmessa eri päiväkodissa, molemmat kävivät eri eskarin ja nyt ovat koulussa eri kouluissa. Missään ei ole ikinä jaettu lupaa kysymättä yhteystietoja. Luvan saatuaan ovat koonneet listan niiden perheiden yhteystiedoista, jotka ovat luvan antaneet.

vierailija
Oletko tuomari tai poliisi? Tai lääkäri?

Mullakin ollut suurimman osan elämääni salainen osoite ja numero. Aikanaan otin kun exällä sekopää tyttöystävä. Molemmat kuolleet vuosia sitten, exsä ja typynsä, mutta en ole palauttanut julkiseksi tietoja.

Lainaus Opetushallituksen julkaisusta JULKISUUS JA TIETOSUOJA OPETUSTOIMESSA:

Oppilaiden yhteystietojen luovuttaminen luokkatovereiden koteihin

Kouluissa jaetaan usein oppilaiden yhteystiedot sisältävät luettelot oppilaan luokkatovereiden koteihin. Niitä käytetään yhteydenpitoon samalla luokalla olevien kesken. Suositeltavaa on, että vanhempainillassa kerrotaan luettelon laatimisesta ja jakamisesta. Samalla vanhempia voidaan pyytää merkitsemään luetteloon ne yhteystiedot, joiden antamiseen he suostuvat ja jotka ovat heidän
mielestään tarkoituksenmukaisia. Näin myös vältytään salassa pidettävien yhteystietojen (esim. salaisten puhelinnumerojen) ilmoittamiselta.

http://www.oph.fi/download/152370_julkisuus_ja_tietosuoja_opetustoimessa.pdf

vierailija
Meillä ei ole päiväkodissa jaettu yhteystietoja, eikä kysytty, että saako jakaa. Lapsi on nyt toisella luokalla ja kumpanakin vuonna on kysytty lupa, että saako yhteystietoja jakaa. Olen luvannut, mutta mitään listaa ei ole jaettu. Varmaan kieltäneitä on ollut niin monta.

En oo työssäni törmänny tohon tai pojan entisissä tarhoissa jaettu. Eihän me luvatta saada silleen tehä. Nyt kouluaikaan annoin luvan jakaa yhteystiedot mutta kaiketi suurin osa kielsi kun eivät oo jakaneet mitään listaa.

vierailija
Meillä on erikseen oikein sanottu päiväkodissa, että eivät saa jakaa yhteystietoja. Kahdesti on mulle tullu päiväkodilta viesti, että sen ja tuon äiti/isä haluaisi meidän numeron jotta lapset voisi joskus leikkiä vapaa-ajallakin yhdessä. Ja siinä pk:n viestissä on ollut tuon vanhemman numero joka on meidän yhteistietoja kysynyt. Minusta tuo on hyvä systeemi, olkoonkin että siinä saattapi vähän tulle extrahommia pk:n työntekijöille.

vierailija
Itse pk:ssa työntekijänä, meil ei ainakaan saa jakaa yhteystietoja luvatta. Jos joku lapsista haluaa esim toisen kotiinsa leikkimään, kysytään vanhemmilta saako numeron antaa toisen lapsen vanhemmalle. Ilman lupaa me ei mitään ikinä jaeta :)

vierailija
Joo yhteystieto on yhtä "salainen" kuin sun pankkitilin numero. Ihmiset on niin hiton sekaisin nykyään. Siis mitä sitten että sun lapsen tarhakaverin perhe tietää sun osoitteen? Onko se muutenkaan poste restante vai muutenko vain häröilet? Muutenkin se on julkinen, ellei se poste restante ole. Ja jos se olisi poste restante, niin SE lukisi sun osoitteesi paikalla. Että kääntelet miten päin vain, niin väärin se sulla nyt menee. Sama on muuten sen sun pankkitilin numerosi kanssa. Jos sen joku saa tietää, se voi vain LAITTAA sinne lisää rahaa. Mitään muuta sillä numerosarjalla ei voi tehdä. Vain laittaa sinne lisää rahaa.

Maisaleena
Kaikista te ihmiset teette ongelmia . En tiedä mitä te pelkäätte? Työn takia vielä ymmärrän. Mutta tuntu nykyjään ihmiset eivät luottaa toisille, siksi maailma on mennyt noin kylmäksi!
Kyllä jotkut muuttaa tietonsa salaisiksi ihan oman ja lastensa turvallisuuden takia. Eräs ystäväni sai itselleen erittäin sinnikkään ihailijan joka ei meinannut millään jätää rauhaan. Ystävä vaihtoi puhelinnumeron ja laittoi sen salaiseksi, muutettuaan laittoi osoitteen salaiseksi. Se oli oikeasti ahdistavaa aikaa ystävälleni.

Maailmassa valitettavasti riittää sekopäitä ja sellaisen uhriksi joutuva voi oikeasti olla vaarassa.

Kyllä jotkut muuttaa tietonsa salaisiksi ihan oman ja lastensa turvallisuuden takia. Eräs ystäväni sai itselleen erittäin sinnikkään ihailijan joka ei meinannut millään jätää rauhaan. Ystävä vaihtoi puhelinnumeron ja laittoi sen salaiseksi, muutettuaan laittoi osoitteen salaiseksi. Se oli oikeasti ahdistavaa aikaa ystävälleni.

Maailmassa valitettavasti riittää sekopäitä ja sellaisen uhriksi joutuva voi oikeasti olla vaarassa.
Tuskin koulun kautta on saanut ihailijan. Tiedän miltä tuntu, kun itsekin olin samassa tilanteessa ihailijan takia. Laitoin joka kerta jopa autot autotalliin, kun pelkäsin että autojen perusteella se saa tietoa missä asun. Mutta yks kaunis päivä on mennyt hermot, kun kyseinen ihailija pisti mun ystävän autoon ajamaan ja pakottanut näyttää missä minä asun, mitä ystävä ei ole tehnyt mutta rikosilmoituksen me teimme ja se loppui tähän. Minä kuitenkin en vitsi pelätä ketään vaikka mitä kaikkia olen nähnyt olen voinnut olla traumatisoinut ja pelätä aivan kaikkia. Yks esimerkki kun yhdet ihmiset ketkä en voi edes ihmisiksi kutsua (Ei Suomessa) saivat tiedon missä asuu mun isä ja isällä on ollut omaisuutta kun on tehnyt töitä paljon, niin yks päivä löydettiin hänet lattialta kun oli myrkytetty omaisuuden takia ja koko omaisuus mennyt näille jotka saivat tiedon missä isä asuu, pakottivat allekirjoittamaan papereita että omaisuus menee heille jotka myrkyttivät isäni, mistä edelleen me emme tiedä mitään, kun koko juttu ei edennyt mihinkään.

Näissä koulu asioissa sano jo järki, miksi ei voi? Sekä jokainen jos halua saa olla antamatta tietoja, meiltä oli ainakin kysytty. Mutta mun mielestä lasten kaverit ja vanhemmat voivat hyvinkin olla tietoisia missä asumme, jos jotain niin aina oma lasta saa täältä hakea.

Vaikea ehkä mieltää, mutta joidenkin työssä kohdataan ei niin kivoissa merkeissä ihmisiä, jotka voivat tavalla tai toisella yrittää kaivaa yhteystietoja esiin. Esim. poliisit, sosiaalitytöntekijät, vankilan työntekijät jne. Edes lääkärinä en haluaisi omia tietoja kiertoon.
Missään tapauksessa ei tämmöisiä listoja saa automaattisesti tehdä! Toki kannattaa itsekin päiväkodin/koulun lomakkeisiin kirjoittaa, että tiedot ovat salaisia, vaikka sitä ei erikseen tiedusteltaisikaan. Mutta virheellisesti on päiväkodissa toimittu ja ilman muuta siitä asiallisesti huomauttaisin.

Yhteistyössä