Mikä ihme siinä on (nimen taivutuksesta)

sanahirviö
Joo, kyllä se taitaa olla murteesta kiinni. Mieheni (ja hänen perheensä) sanoo aina, kun mietin, et mitähän tähän korttiin laittaisi, että Riittalle. Ja nimenomaan, kun se oikea muoto on Riitalle. Että pistää ärsyttämään tuo tapa. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Satulle on myös oikein:
Tietysti nimen omistaja saa päättää kuinka omaa nimeään taivutetaan, mutta harvalle tilee mieleen kysyä sitä vaan taivuttaa niin kuin on tottunut.
Tämä on totta. Mutta minun korvaani ainakin tuo "Mirkkalle" särähtää todella pahasti. Eihän kukaan sano myöskään että Miikkalle, kun nimi on Miikka. Se taipuu samalla tavalla kuin Miika yhdellä koolla. Ellei Miikka itse sitten itsepäisesti halua nimeänsä taivutettavan poikkeuksellisesti (ja silloin on turha valittaa kuin hiukan vieraammat taivuttavat nimen väärin).
 
Mun kummityttö on nimeltään Satu ja sanon aina Satulle/Satulla, vaikka tiedän et pitäis sanoo Sadulle/Sadulla :xmas:
Samoin sanon itsestäni lapsille että äitillä on kova nälkä, vaikka se onkin oikeesti että äidillä on kova nälkä.... :xmas:
 
Juupas
No joo kuulostaa tutulta.

Mulla nimenä varpu ja monet vääntää sen varvulle...vaikka ei mee niin.

Ja ootas jos tilaa jostain puhelimetse niin saat melkein tavuttaa sen nimen että ne lähettää sen oikeella nimellä... :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja typyjen äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja typyjen äippä:
mun tytön nimi loppuu H-kirjaimeen. Suurin osa sukulaisista ja mun kavereista laittaa vielä i-kirjaimen nimen perään kun puhuttelevat tyttöä. eli loppu kuuluu -hi. Ja arvatkaas olenko siitä heille huomauttanu miljoonia kertoja ja edelleen he jatkavat sitä i-kirjaimen laittoa sinne nimen perään. |O
Onko lapsellasi ulkomaalainen nimi? Ehkä sellainen on vaikea taivuttaa suomeksi, varsinkin vanhempien ihmisten. Jos taas nimi on vaikka Hannah ja sukunimi TavisVirtanen, niin kyllä se i siihen loppuun paremmin sopisikin...
ei se minun mielestä mikään ulkomainen nimi oo. ja sitä voi kyl sanoa ilman että tarvii sitä h-kirjaintakaan kuulua =) mut tuo i lopussa särähtää korvaan nii himskatisti |O eikä tykkää tyttökään siitä i-stä
ja tuosta Hannah nimestä nii en kyl näe tarvetta sinnekään i:tä laittaa perään vaikka olis kuin tavallinen sukunimi.

Saako kysyä mikä suomalainen nimi loppuu h-kirjaimeen? Itselle ei tule yhtään mieleen.

 

Yhteistyössä