Mikä ihme mulla on?

Viime yönä en saanut nukuttua :/ pisti tai poltti tjsp tuosta ihan keskeltä rintaa tosi kovin. Ja nytkin tuntuu vähän samanlaiselta. Sanoinkin miehelle silloin yöllä, että jos mä en aamulla herää nin olen varmaan saanut sydärin :( mitään muuta ei ollut, mutta henkeä oli jotenkin vaikea saada.

no
Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja mun :
ukolla kans usein...mikä sit lie...
Tosi kauhea tunne :/ mutta lääkäriin en mene ennenkuin pää kainalossa :whistle:
Suosittelen lämpimästi sinne lääkäriin menoa ennekuin on liian myöhäistä. Naisilla usein on aivan epämääräisiä sydänperäisiä oireita joita luullaan joksikin muuksi, esim juuri närästykseksi.

Liian monta tapausta sattunut lähipiirissä, jopa kuolemaan johtavia itsepäisyyksiä ettei sinne lääkäriin muka voida mennä :/

Alkuperäinen kirjoittaja ideaköyhä:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Suosittelen lämpimästi sinne lääkäriin menoa ennekuin on liian myöhäistä. Naisilla usein on aivan epämääräisiä sydänperäisiä oireita joita luullaan joksikin muuksi, esim juuri närästykseksi.
Tää on totta.
Katotaan, jos tää vielä jatkuu :saint:

Mua vaan harmittaa itteeni, jos meen ns. turhaan. Semmonen olo, että hukkaa lääkärien aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Amaryllis:
voimakasta närästystä veikkaisin minäkin...itsellä joskus oli samantapaista ja se oli ainakin mulla tosi voimakasta närästystä
Ei tuo mun mielestä kyllä närästystä ole. Sen kyllä tiedän mitä se on, muttei koskaan ole tuosta keskeltä rintaa pistänyt.
närästys voi tuntua myös keskellä rintaa erittäin voimakkaana pistoksena, tuntuen kuin pistäisi läpi koko kehon

voimakasta närästystä veikkaisin minäkin...itsellä joskus oli samantapaista ja se oli ainakin mulla tosi voimakasta närästystä
Ei tuo mun mielestä kyllä närästystä ole. Sen kyllä tiedän mitä se on, muttei koskaan ole tuosta keskeltä rintaa pistänyt.
närästys voi tuntua myös keskellä rintaa erittäin voimakkaana pistoksena, tuntuen kuin pistäisi läpi koko kehon
En mä ole edes syönyt mitään semmosta mikä aiheuttais närästystä. Mutta voin koittaa ottaa Rennietä seuraavaksi. Tuleepa testattua.

kokemus

Liian monta tapausta sattunut lähipiirissä, jopa kuolemaan johtavia itsepäisyyksiä ettei sinne lääkäriin muka voida mennä :/
Kyllä näin,esim.sepelvaltimotauti.liian moni luulee närästykseksi...

Alkuperäinen kirjoittaja kokemus:

Kyllä näin,esim.sepelvaltimotauti.liian moni luulee närästykseksi...
Kuten sanottu, niin : Mua vaan harmittaa itteeni, jos meen ns. turhaan. Semmonen olo, että hukkaa lääkärien aikaa.

tässä sepelvaltimotaudista oireineen:

Oireet
Sepelvaltimotauti on luonteeltaan salakavala sairaus, joka antaa oireita yleensä vasta silloin, kun sepelvaltimot ovat jo pitkälle ahtautuneet. Sepelvaltimotaudin oireet ilmenevät yleensä vasta keski-iässä. Oireita alkaa esiintyä kun sepelvaltimosta noin 50 % on ahtautunut. Oireet ilmenevät yleensä rasitustilanteissa.

Sepelvaltimotaudilla voi olla monenlaisia oireita:

1. Rintakipu rasituksen yhteydessä

Angina pectoris -kipu on sydänlihaksen hapenpuutteesta johtuva rintakipu, joka ilmenee useimmiten ruumiillisen tai henkisen rasituksen yhteydessä. Kipu on yksilöllistä, mutta yleensä se tuntuu puristavana tai vannemaisena kiputuntemuksena rintalastan takana ja voi säteillä etenkin käsivarsiin, hartioihin ja kaulalle. Kipu on yleensä laaja-alainen ja epämääräinen, eikä sitä voida tarkkaan paikallistaa. Kipu ei ole koskaan pistävä tai terävä. Kipu helpottaa rasituksen loppuessa toisin kuin infarktikipu.

2. Äkillinen voimakas rintakipu, pahoinvointi, kylmänhikisyys ja tuskaisuus

Äkillisen sydäninfarktin tyypillisin oire on voimakas rintakipu, joka ei mene ohi edes nitrolla. Muita oireita ovat pahoinvointi, kylmänhikisyys ja tuskaisuus. Kipu tuntuu yleensä laaja-alaisesti painavana tai puristavana rintakehän keskiosissa. Se säteilee tavallisesti molempiin tai ainakin vasempaan käsivarteen, usein myös kaulalle ja jopa leukaperiin asti ja siihen liittyy usein hengenahdistusta, hikoilua ja pelon tunnetta. Kipu voi toisinaan tuntua myös ylävatsassa tai selässä.

3. Yleinen suorituskyvyn heikkeneminen, hengenahdistus, yleinen ahdistus, huimaus tai rytmihäiriöt

Sepelvaltimotauti ei aina oireile angina pectoris -kipuna, vaan se voi tuntua yleisenä suorituskyvyn heikkenemisenä ja rasituksen aiheuttamana hengenahdistuksena, yleisenä ahdistuksena tai huimauksena. Myös rytmihäiriöiden lisääntyminen voi olla merkki sepelvaltimotaudista. Sepelvaltimotauti voidaan usein todeta rasitussydänfilmistä ennen kuin potilaalla on mitään oireita.

vhs
Itselläni tuli tuossa huhtikuussa ehkä elämäni järkyttävin ja kivuliain rintakipu koskaan. Ensimmäisenä päivänä oksentelin aivan mahdottomasti ja toisena päivänä (yöllä) tuli aivan järkyttävä kipu rintaan. Huusin ja itkin tuskasta minkä ehdin. Sairaalaan menin, tiputukseen ja sain jotain jännää kipulääkettä. Pari yötä vietin osastolla ja lääkärit veikkaili hepatiitti a:ta, vaikka en ole koskaan käynyt ulkomailla tai syönyt mitään normaalista poikkeavaa. Maksa-arvot oli kohollaan, joten kait se näistä lääkäreistä sitten tuntui luonnolliselta heti olettaa sitä hepatiittia :).
En ole vielä tähänkään päivään mennessä saanut tietää, että mikä ihme sen rintakivun aiheutti. Kivut jatkuvat vieläkin lievempänä ja joskus tekee tiukkaa liikkuakin. Mahansuoja -ja närästyslääkkeitä sain, mutta eivätpä ne mitään auttaneet. Lääkärit nostivat kädet pystyyn ja tässä sitä ollaan.
Niin ja ikäähän mulla on 21 v. :).

Mulla oli vuosia sitten yksi yö samanlaisia oireita. Poltti/pisti rinnasta ihan mielettömästi ja tuntui, etten saa tarpeeksi henkeä, kun makasin sängyssä. Ylhäällä ollessa oireet vähän lieveni, mutta eivät kadonneet. En vieläkään tiedä mitä oli, mutta kipeää teki. Ei ole uusinut. Närästystä se ei ollut, koska koin, mitä kova närästys on, kun odotin kolmatta lastamme. Sekään ei ollut kivaa, mutta sen kesti paremmin, kuin tuon yöllisen polttelut ja hengenahdistuksen.

Yhteistyössä