Mikä ihme itsenäistymisikä / uhmaikä on 1v 2kk lapsella??

• Viestiketjun aloittaja "amber"
  • Ensimmäinen viesti
"amber"
Onko kenenkään muun lapsella vastaavaa? Kaikki pitäis saada tehdä itse, kaikkea pitäis saada tehdä, mitä on kielletty ja kiukuttelu on jokapäiväistä monta, monta kertaa päivässä. Siis ihan suuttumisesta johtuvaa itkua. Ja äidille. Jos mummo kieltää tms. niin lapsi on kuin enkeli, mutta jos äiti kieltää, niin voi sitä raivoa. Ja äiti ei saa iltaisin laittaa lasta edes nukkumaan (tai saa, mutta se kestää tunnin), isällä kestää 5min. Onko tämä joku itsenäistymiskausi vai mikä tämä on??

"amber"
Paheneeko tämä sinne 2v kohti? Apua... :D

Ja joo, poskihampaita on tullut jo kolme, neljäs tulossa. Nekin siis varmasti vaikuttaneet, mutta on tässä muutakin, kun jatkuu vaan kiukku vaikka on annettu Panadol kun on luultu, että hampaat kiusaa.

Jep, tuollainen alkoi juurikin tuossa iässä pojalla ja jatkuu edelleen päivittäisinä raivoina ja nyt herra 2,5v :)
Ja suurin osa noista "pinna palaa heti" kiljumisista on äidille ja sen kieltoihin sekä kehoituksiin suuntautuvaa :kieh:

[QUOTE="amber";27722291]Paheneeko tämä sinne 2v kohti? Apua... :D

Ja joo, poskihampaita on tullut jo kolme, neljäs tulossa. Nekin siis varmasti vaikuttaneet, mutta on tässä muutakin, kun jatkuu vaan kiukku vaikka on annettu Panadol kun on luultu, että hampaat kiusaa.[/QUOTE

Pahenee vielä, eikä se siihen 2v jää, meillä ainakin jatkuu vieläkin tuolla kohta nelivuotiaalla :) Mutta koita antaa hammaskipuiluun Buranaa, toimii paljon paremmin kun Panadol. Mutta uhmalta tuo kuulostaa, ei se varmaan Buranallakaan kokonaan pois lähde, varsinkin kun kohdistuu eniten sinuun.

"vieras"
Jeps.. Meillä päätti 1v 2kkn iässä tyttö, että häntähän ei ruoki/syötä/juota kukaan ja hän syö ja juo itse. Kauhea raivokohtaus tuli, jos yritti vähän auttaa.. Huusi avittajalle naama punaisena :D

Muitakin tällaisia "minä itse" juttuja tuli samalla. Joissakin annan tehdä itse, mutta joissakin asioissa minä hoidan homman, vaikka kuina huutaa ja pistää vastaan. On rauhoittunut nyt 1,5-vuotiaana, mutta hanskaa jo yllättävän hyvin ne asiat joissa annoin itse määrätä asian hoitumisesta.. Voi vähitellen antaa vastuuta lisää. :) Viimeisen kuukauden sisällä tullut kulma- ja poskihampaat, joten niissä ei ollut syy "uhmaan"

Tuosta edellisestä tulikin tosiaan mieleen, että meidän kuopus aloitti juurikin samassa iässä tuon itse syömisen ja huutamisen, jos yritti auttaa. Sitten tuli pukeminen. Ollaan annettu tehdä itse jos siihen vaan on aikaa (lähinnä siis pukemiseen, syöttämistä tai juottamista on turha yrittää) ja nyt 2v pukee (halutessaan) kaikki vaatteet itse päälle, on juonut lasista tuosta 1v2kk saakka. Nykyään käy pöntölläkin itse eikä saa auttaa, ovikin pitää laittaa kiinni. Pyyhkiä sentään saa :D Esikoinen (nyt 3,5v) on ollut paljon autettavampi, kyllä tuosta minä ite- vaiheesta hyötyäkin on :)

Yhteistyössä