Mikä hitto tuo on???

• Viestiketjun aloittaja jaajo
  • Ensimmäinen viesti
jasu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tietäjä:
Moderoitu.
et kai nyt ihan tosissas oo tätä mieltä? Kaiken maailman viisaat tietäjät on taakka meille tyhmemmille ihmisille. tämä ainakin osasi pitää hauskaa.
Me "normaalit" ei välttämättä osata ottaa iloa irti elämästä samoin kuin esim. tämä videon tyyppi.

Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja miltski:
Ja moni nyt puhuu kyllä ihan "kääpiöistä" oikeastihan lyhytkasvuinen on jo alle 145 cm pitkät.... Ihan siitä tiiän, ku ite oon 147. Enkä nyt ihan kehitysvammaiseksi itseäni tunne! :D
"Kääpiön" raja on mun muistaakseni 130cm. Mä en tiedä onko tuolle kääpiö sanalle olemassa joku nätimpi sanakin...Mun mummoni oli 134cm ja se oli vain lyhytkasvuinen. Tuon filmin esiintyjä on kyllä aivan selkeästi vammainen muutoin. Pelkästään lyhytkasvuisuus ei tuollaista ulkonäköä tee.

siis hetkinen lyhytkasvuisuus = kehitysvammaisuus :eek: . Nyt saisi kyllä tietäjä mennä takaisin koulunpenkille. Onko vieläkin todella olemassa ihmisiä, jotka ei tiedä, että kehitysvamma on ihan eri juttu. Jollakin lyhytkasvuisella voi olla kyllä myös kehitysvamma, mutta ei ei kaikki maailman lyhytkasvuiset ole kyllä kehitysvammaisia.

Tietäjä saisi myös mennä ihmisten pariin, tutustumaan kaikenlaisiin ihmisiin, myös kehitysvammaisiin. Luulen, että maailmalle suurempi taakka ovat ihmiset, joilla on vamma asenteiden alueella.

Nalletar
Täytyy lisätä tuohon artikkeliin, että yksi lyhytkasvuisuutta tekevä vammaisuus on osteogenesis imperfekta. Se on sellainen luustoon liittyvä juttu. Se on melko harvinainen ja sitä on monen tyyppistä. Mä sairastan itse sitä. Tosin hyvin lievänä ja musta se ei päällepäin näy mitenkään. Itseasiassa oli 27-vuotias, kun diagnoosin sain. Olen 153 cm pitkä, mutta mulla tuskin se sairaus asiaan on vaikuttanut (kummatkin vanhemmat lyhyitä, jne.)

Yhteistyössä